Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ilmastoinnin huolto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bmw Master
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2004
    • 13155
    • Kokomo

    #61
    Originally posted by Torppa View Post
    Mutta mitenkä herkästi sen flektin pitäisi keulilla lähteä käyntiin?
    Pyörii aina kun kylmäkone päällä.

    Comment

    • GeeTee
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2007
      • 374
      • Lappeenranta

      #62
      Ei sen tarkemmin sanonut kun että paineet päin helvettiä ja oli imassut aineet takaisin. Ilmastoinnin kun otti napista pois paineet karkasivat kuulemman. Sano että kannattaa viedä ilmastointi expertille.
      e46 325i Touring ex. e61 520d -06, e39 523i, e46 328i Touring, Evolution IV, e34 525i, e36 325i Coupe, e36 325i Coupe M3 Replica

      Comment

      • Torppa
        Bimmer Fanatic
        • Sep 2008
        • 291
        • Vihti

        #63
        Originally posted by Bmw Master View Post
        Pyörii aina kun kylmäkone päällä.
        Jaahas. no sehän taitaa olla sitten rikki perkele. Täytyy siis jotain alkaa tutkimaan
        ------------------------------------------------
        Entiset:
        E61 535D M-sport 11/-05
        E61 535D M-sport 12/-04
        E46 330D Touring 11/-03
        E36 325i Coupe 8/-92
        E30 318i Coupe -89

        Comment

        • metake
          Bimmer Fanatic
          • Sep 2008
          • 331
          • Janakkala

          #64
          Originally posted by Torppa View Post
          Mulla sigun autossa, ilmastointi vaatii huoltoa (ei tule kunnolla kylmää, ja pientä vajausta). Mutta mitenkä herkästi sen flektin pitäisi keulilla lähteä käyntiin? Edes viimekesänä ei pyörinyt missään vaiheessa. Vaikka ilmastointi pyörii täydellä teholla kuumalla kelillä. Miten lähteä vikaa etsimään ensiksi? Ja missä mahtaa olla anturi joka tunnistaa lämmön?
          En tiedä E36:sta, mutta E30:ssa on flektille vastus jolla hoidetaan sille 2 pyörimisnopeutta. Ilmastoinnin kun kytkee päälle niin flekti pyörii hitammalla nopeudella, eli sähkö menee sen vastuksen kautta, ja tuo vastus on melko usein vanhemmissa poikki, niin oli itsellänikin. E30:ssa tuo vastus on flektin kehikossa kiinni.

          Comment

          • 205/65-15H
            BTCF Member
            • Mar 2008
            • 1422

            #65
            Itsekin teetetin ilmastoinnin huollon ja desinfioinnin e39:siin vaikka mitään ongelmaa ei ole ollutkaan. Asentaja sanoi että järjestelmässä oli melkein tuplat paineet siihen nähden mitä valmistaja suosittelee, eli paineita vähennettiin merkittävästi. Onko kukaan törmännyt tälläiseen ilmiöön?
            e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
            e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
            Ioniq5 AWD -22
            Leaf 40kwh -18

            Comment

            • TJJ
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2003
              • 7591
              • Jyväskylä

              #66
              Originally posted by 205/65-15H View Post
              Itsekin teetetin ilmastoinnin huollon ja desinfioinnin e39:siin vaikka mitään ongelmaa ei ole ollutkaan. Asentaja sanoi että järjestelmässä oli melkein tuplat paineet siihen nähden mitä valmistaja suosittelee, eli paineita vähennettiin merkittävästi. Onko kukaan törmännyt tälläiseen ilmiöön?
              Kuulostaa aika erikoiselta. Paljon sinne laitettiin kylmäainetta ja paljon sitä poistettiin kun paineita vähennettiin? Tarkistiko asentaja lauhduttimen ja puhaltimen toiminnan ja myös kuivaimen?
              E39 528iA

              Comment

              • Jürgen_
                Bimmer Enthusiast
                • May 2008
                • 2707
                • Mylsä

                #67
                Originally posted by TJJ View Post
                Kuulostaa aika erikoiselta. Paljon sinne laitettiin kylmäainetta ja paljon sitä poistettiin kun paineita vähennettiin? Tarkistiko asentaja lauhduttimen ja puhaltimen toiminnan ja myös kuivaimen?
                Minähän sitä en tehnyt mutta asiasta ymmärtävänä epäilen että lauhduttimen puhallin ei toimi niinkuin sen pitäisi, tai ei toimi lainkaan :think
                Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

                Comment

                • 205/65-15H
                  BTCF Member
                  • Mar 2008
                  • 1422

                  #68
                  Kiitos vinkeistä, onko nämä asioita (lauhduttimen, puhaltimen ja kuivaimen toiminta), jotka tulee esiin jos lukee vikakoodit vai miten asiaa pitäisi alkaa selvittämään?

                  Huollon kanssa asiasta ei puhuttu enempää kun en tätä asiaa tunne yhtään. Totesivat että ylipaine ei tee hyvää järjestelmälle. Viittasivat valmistajan lukemaan joka on painettu konetilan etureunaan. Eli olenko ymmärtänyt oikein, että mittaus voi antaa vääriä lukemia jos järjestelmässä on vialla jokin komponentti?

                  Itseänikin vähän epäilytti että noinkohan yli 3 vuotta sitten tehdyn edellisen huollon jälkeen on paineet yläkantissa ja siksi piti ottaa asia täällä esille.
                  e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
                  e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
                  Ioniq5 AWD -22
                  Leaf 40kwh -18

                  Comment

                  • TJJ
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2003
                    • 7591
                    • Jyväskylä

                    #69
                    Originally posted by 205/65-15H View Post
                    Kiitos vinkeistä, onko nämä asioita (lauhduttimen, puhaltimen ja kuivaimen toiminta), jotka tulee esiin jos lukee vikakoodit vai miten asiaa pitäisi alkaa selvittämään?

                    Huollon kanssa asiasta ei puhuttu enempää kun en tätä asiaa tunne yhtään. Totesivat että ylipaine ei tee hyvää järjestelmälle. Viittasivat valmistajan lukemaan joka on painettu konetilan etureunaan. Eli olenko ymmärtänyt oikein, että mittaus voi antaa vääriä lukemia jos järjestelmässä on vialla jokin komponentti?

                    Itseänikin vähän epäilytti että noinkohan yli 3 vuotta sitten tehdyn edellisen huollon jälkeen on paineet yläkantissa ja siksi piti ottaa asia täällä esille.
                    E39:ssä paineen mittaus ei kerro koko totuutta aineen määrästä, kompura säätyy automaattisesti. Joten, jos ainetta oli oikea määrä (se mikä kilvessä lukee) ja paineet on silti kovat, niin joku on pielessä ja pitäisi korjata.

                    Vikakoodit ei kerro ilmastoinnista noita asioita, ne pitää mitata/tarkistaa/kokeilla. Puhallin toki 9/98 uudemmissa jättää vikakoodin.

                    Jos tuo sähköpuhallin ei toimi lainkaan, niin kyllä paineet voi olla todella yläkantissa 3 vuoden jälkeen ja varsinkin näillä keleillä. Eihän E39 menetä ainetta kovinkaan paljon/vuosi.

                    Minkä vuosimallin auto sinulla on? Oletko katsonut pyöriikö tuo puhallin? Siis se heti munuaisten takana oleva. 9/98 vanhemmissa se pitäisi pyöriä aina kun ilmastointi on päällä, uudemmissa se sammuu välillä (ellei ole kova helle). Searchillä löytyy juttua.
                    E39 528iA

                    Comment

                    • kaikkone
                      Bimmer Fanatic
                      • Feb 2010
                      • 933
                      • Villähde

                      #70
                      voikos tuota aineen olemista / vuotoa testata jotenki kotikonstein esim kompuralla paineistamalla? ettei turhaan täytettäväksi vie ja maksa siitä maltaita.
                      Itsellä ei puhalla ollenkaan kylmää. moottori kyl murahtaa siihe mallii et jotai lähtee päälle kun laittaa ilmastoinnin päälle, nopeasti kyllä tasaantuu.
                      ei mitään havaintoa onko nesteitä tarpeeksi/ollenkaan :think

                      Comment

                      • GeeTee
                        Bimmer Fanatic
                        • Mar 2007
                        • 374
                        • Lappeenranta

                        #71
                        Originally posted by 205/65-15H View Post
                        Itsekin teetetin ilmastoinnin huollon ja desinfioinnin e39:siin vaikka mitään ongelmaa ei ole ollutkaan. Asentaja sanoi että järjestelmässä oli melkein tuplat paineet siihen nähden mitä valmistaja suosittelee, eli paineita vähennettiin merkittävästi. Onko kukaan törmännyt tälläiseen ilmiöön?
                        Mulla oli sama että paineet huiteli missä sattuu ja sen vuoksi ei uskallettu jättää aineita sisään.
                        Flekti pyöri kyllä mutta mikä tuon paineen nousun voisi aiheuttaa?
                        e46 325i Touring ex. e61 520d -06, e39 523i, e46 328i Touring, Evolution IV, e34 525i, e36 325i Coupe, e36 325i Coupe M3 Replica

                        Comment

                        • ///Jone
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2009
                          • 1281
                          • HKI

                          #72
                          Onko normaalia, että auto nykii kun kompura kytkeytyy. Eli nykähtää 5-10s välein. Auto E46 318i
                          ______________________
                          Nykyinen:
                          Model 3

                          BMW:t vuodesta 2009:
                          i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i

                          Comment

                          • Shuko
                            Bimmer Fanatic
                            • May 2004
                            • 739
                            • Forssa

                            #73
                            Originally posted by Nobody_ View Post
                            Onko normaalia, että auto nykii kun kompura kytkeytyy. Eli nykähtää 5-10s välein. Auto E46 318i
                            Ei ole
                            G31 520d M-Sport '18
                            Ex: E61 530dA M-Sport, E38 750i, E32 740, E32 735iA Kailine

                            Comment

                            • 525 TD
                              Bimmer Fanatic
                              • Jan 2005
                              • 281
                              • IISALMI

                              #74
                              Originally posted by Nobody_ View Post
                              Onko normaalia, että auto nykii kun kompura kytkeytyy. Eli nykähtää 5-10s välein. Auto E46 318i
                              kyllä tuon kompressorin kytkeytymisen saattaa huomata nykäisynä ainakin omassani (ajettaessa oikein "pintakaasulla" tasaista nopeutta)

                              kytkeytymisen huomaa myös kulutusmittarista,jos sellainen on

                              ilmastoinnissa tosin taitaa olla liian vähän ainetta,jos se kytkeytyy päälle/pois 5 sek. välein , eli huolto olisi paikallaan

                              Comment

                              • makkis
                                BTCF Member
                                • Feb 2005
                                • 5152
                                • Kouvola, Savisto

                                #75
                                Originally posted by Nobody_ View Post
                                Onko normaalia, että auto nykii kun kompura kytkeytyy. Eli nykähtää 5-10s välein. Auto E46 318i
                                Originally posted by Shuko View Post
                                Ei ole
                                Kyllä on varsinkin noin pienellä moottorilla
                                Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
                                Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
                                Virallinen Xhp jälleenmyyjä

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎