Originally posted by Torppa
View Post
Ilmastoinnin huolto
Collapse
X
-
-
Ei sen tarkemmin sanonut kun että paineet päin helvettiä ja oli imassut aineet takaisin. Ilmastoinnin kun otti napista pois paineet karkasivat kuulemman. Sano että kannattaa viedä ilmastointi expertille.e46 325i Touring ex. e61 520d -06, e39 523i, e46 328i Touring, Evolution IV, e34 525i, e36 325i Coupe, e36 325i Coupe M3 Replica
Comment
-
Jaahas. no sehän taitaa olla sitten rikki perkele. Täytyy siis jotain alkaa tutkimaanOriginally posted by Bmw Master View PostPyörii aina kun kylmäkone päällä.
------------------------------------------------
Entiset:
E61 535D M-sport 11/-05
E61 535D M-sport 12/-04
E46 330D Touring 11/-03
E36 325i Coupe 8/-92
E30 318i Coupe -89
Comment
-
En tiedä E36:sta, mutta E30:ssa on flektille vastus jolla hoidetaan sille 2 pyörimisnopeutta. Ilmastoinnin kun kytkee päälle niin flekti pyörii hitammalla nopeudella, eli sähkö menee sen vastuksen kautta, ja tuo vastus on melko usein vanhemmissa poikki, niin oli itsellänikin. E30:ssa tuo vastus on flektin kehikossa kiinni.Originally posted by Torppa View PostMulla sigun autossa, ilmastointi vaatii huoltoa (ei tule kunnolla kylmää, ja pientä vajausta). Mutta mitenkä herkästi sen flektin pitäisi keulilla lähteä käyntiin? Edes viimekesänä ei pyörinyt missään vaiheessa. Vaikka ilmastointi pyörii täydellä teholla kuumalla kelillä. Miten lähteä vikaa etsimään ensiksi? Ja missä mahtaa olla anturi joka tunnistaa lämmön?
Comment
-
Itsekin teetetin ilmastoinnin huollon ja desinfioinnin e39:siin vaikka mitään ongelmaa ei ole ollutkaan. Asentaja sanoi että järjestelmässä oli melkein tuplat paineet siihen nähden mitä valmistaja suosittelee, eli paineita vähennettiin merkittävästi. Onko kukaan törmännyt tälläiseen ilmiöön?e39 M54B22 manual
Polestar2 LRDM -21
Ioniq5 AWD -22 (vaimon kiesi)
Comment
-
Kuulostaa aika erikoiselta. Paljon sinne laitettiin kylmäainetta ja paljon sitä poistettiin kun paineita vähennettiin? Tarkistiko asentaja lauhduttimen ja puhaltimen toiminnan ja myös kuivaimen?Originally posted by 205/65-15H View PostItsekin teetetin ilmastoinnin huollon ja desinfioinnin e39:siin vaikka mitään ongelmaa ei ole ollutkaan. Asentaja sanoi että järjestelmässä oli melkein tuplat paineet siihen nähden mitä valmistaja suosittelee, eli paineita vähennettiin merkittävästi. Onko kukaan törmännyt tälläiseen ilmiöön?
Comment
-
Minähän sitä en tehnyt mutta asiasta ymmärtävänä epäilen että lauhduttimen puhallin ei toimi niinkuin sen pitäisi, tai ei toimi lainkaan :thinkOriginally posted by TJJ View PostKuulostaa aika erikoiselta. Paljon sinne laitettiin kylmäainetta ja paljon sitä poistettiin kun paineita vähennettiin? Tarkistiko asentaja lauhduttimen ja puhaltimen toiminnan ja myös kuivaimen?Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...
Comment
-
Kiitos vinkeistä, onko nämä asioita (lauhduttimen, puhaltimen ja kuivaimen toiminta), jotka tulee esiin jos lukee vikakoodit vai miten asiaa pitäisi alkaa selvittämään?
Huollon kanssa asiasta ei puhuttu enempää kun en tätä asiaa tunne yhtään. Totesivat että ylipaine ei tee hyvää järjestelmälle. Viittasivat valmistajan lukemaan joka on painettu konetilan etureunaan. Eli olenko ymmärtänyt oikein, että mittaus voi antaa vääriä lukemia jos järjestelmässä on vialla jokin komponentti?
Itseänikin vähän epäilytti että noinkohan yli 3 vuotta sitten tehdyn edellisen huollon jälkeen on paineet yläkantissa ja siksi piti ottaa asia täällä esille.e39 M54B22 manual
Polestar2 LRDM -21
Ioniq5 AWD -22 (vaimon kiesi)
Comment
-
E39:ssä paineen mittaus ei kerro koko totuutta aineen määrästä, kompura säätyy automaattisesti. Joten, jos ainetta oli oikea määrä (se mikä kilvessä lukee) ja paineet on silti kovat, niin joku on pielessä ja pitäisi korjata.Originally posted by 205/65-15H View PostKiitos vinkeistä, onko nämä asioita (lauhduttimen, puhaltimen ja kuivaimen toiminta), jotka tulee esiin jos lukee vikakoodit vai miten asiaa pitäisi alkaa selvittämään?
Huollon kanssa asiasta ei puhuttu enempää kun en tätä asiaa tunne yhtään. Totesivat että ylipaine ei tee hyvää järjestelmälle. Viittasivat valmistajan lukemaan joka on painettu konetilan etureunaan. Eli olenko ymmärtänyt oikein, että mittaus voi antaa vääriä lukemia jos järjestelmässä on vialla jokin komponentti?
Itseänikin vähän epäilytti että noinkohan yli 3 vuotta sitten tehdyn edellisen huollon jälkeen on paineet yläkantissa ja siksi piti ottaa asia täällä esille.
Vikakoodit ei kerro ilmastoinnista noita asioita, ne pitää mitata/tarkistaa/kokeilla. Puhallin toki 9/98 uudemmissa jättää vikakoodin.
Jos tuo sähköpuhallin ei toimi lainkaan, niin kyllä paineet voi olla todella yläkantissa 3 vuoden jälkeen ja varsinkin näillä keleillä. Eihän E39 menetä ainetta kovinkaan paljon/vuosi.
Minkä vuosimallin auto sinulla on? Oletko katsonut pyöriikö tuo puhallin? Siis se heti munuaisten takana oleva. 9/98 vanhemmissa se pitäisi pyöriä aina kun ilmastointi on päällä, uudemmissa se sammuu välillä (ellei ole kova helle). Searchillä löytyy juttua.
Comment
-
voikos tuota aineen olemista / vuotoa testata jotenki kotikonstein esim kompuralla paineistamalla? ettei turhaan täytettäväksi vie ja maksa siitä maltaita.
Itsellä ei puhalla ollenkaan kylmää. moottori kyl murahtaa siihe mallii et jotai lähtee päälle kun laittaa ilmastoinnin päälle, nopeasti kyllä tasaantuu.
ei mitään havaintoa onko nesteitä tarpeeksi/ollenkaan :think
Comment
-
Mulla oli sama että paineet huiteli missä sattuu ja sen vuoksi ei uskallettu jättää aineita sisään.Originally posted by 205/65-15H View PostItsekin teetetin ilmastoinnin huollon ja desinfioinnin e39:siin vaikka mitään ongelmaa ei ole ollutkaan. Asentaja sanoi että järjestelmässä oli melkein tuplat paineet siihen nähden mitä valmistaja suosittelee, eli paineita vähennettiin merkittävästi. Onko kukaan törmännyt tälläiseen ilmiöön?
Flekti pyöri kyllä mutta mikä tuon paineen nousun voisi aiheuttaa?e46 325i Touring ex. e61 520d -06, e39 523i, e46 328i Touring, Evolution IV, e34 525i, e36 325i Coupe, e36 325i Coupe M3 Replica
Comment
-
kyllä tuon kompressorin kytkeytymisen saattaa huomata nykäisynä ainakin omassani (ajettaessa oikein "pintakaasulla" tasaista nopeutta)Originally posted by Nobody_ View PostOnko normaalia, että auto nykii kun kompura kytkeytyy. Eli nykähtää 5-10s välein. Auto E46 318i
kytkeytymisen huomaa myös kulutusmittarista,jos sellainen on
ilmastoinnissa tosin taitaa olla liian vähän ainetta,jos se kytkeytyy päälle/pois 5 sek. välein , eli huolto olisi paikallaan
Comment
-
Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
Virallinen Xhp jälleenmyyjä
Comment
Comment