Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ilmastoinnin huolto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tsbmw
    BTCF Member
    • Jun 2004
    • 1495
    • Ilvola

    #91
    Originally posted by e46 ci View Post
    Mitens olette ratkaisseet tuon vanhojen vessojen ilmastointihuollon ongelman kun sitä R-12 ainetta ei enää saa mistään ja ainakin tämänpäiväinen asentaja sanoi ettei korvaavaa ainetta ole kuin 401 tai isceon 49 mutta nämä taitaa siis molemmat olla jo kiellettyjä mömmöjä? Onko tosiaan näin että vanhan ruoskan ilmastoinnista tuli roska tuon ilmastodirektiivin myötä?

    Ihme ettei korvaavaa ainetta ole. Taitaa olla niin että muutostyöt nykyiseen onko se nyt R-134 aineeseen maksavat sen verran paljon ettei mahda kannattaa teettää..

    Ideoita?
    Isceon 49, RS-24, (nestekaasu? tietokoneiden jäähyissä pakastimien kompuroista modatessa...)
    Last edited by tsbmw; 21-05-2010, 08:30.
    - kiva kun 90% bimmeristeistä parantaa mun mainetta -
    - E28 528i, 528i+, M5

    Comment

    • takahiki
      Bimmer Fanatic
      • Jul 2004
      • 203
      • home

      #92
      Tiukaksi menneet nuo uudet määräykset, enää ei vuotavaan järjestelmään saa laittaa 134:sta vaan täytyy typellä ja väriaineella paikallistaa vuotokohta, korjata se ja sen jälkeen vasta saa oikeat kaasut laittaa sisään.
      Eli huoltoon mennessä ei ainakaan kannata mainostaa että järjestelmässä vuoto jos haluaa ainetta sisään .
      Last edited by takahiki; 21-05-2010, 20:45. Reason: kikotusvirhe

      Comment

      • Ravermeister
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2004
        • 1508
        • Melkeen Turkkuses

        #93
        Onhan se aina ollu ympäristörikos jos on tietoisesti laittanut aineet sisään vuotavaan järjestelmään...
        -Turku Connection-
        HDJ80 4.2TD
        ex E46 330i Cabriolet, E34 540i Touring, E34 M5, E34 535i, E28 535i, E28 518i

        Comment

        • takahiki
          Bimmer Fanatic
          • Jul 2004
          • 203
          • home

          #94
          Originally posted by Ravermeister View Post
          Onhan se aina ollu ympäristörikos jos on tietoisesti laittanut aineet sisään vuotavaan järjestelmään...

          Vielä viime vuonna sai 134 ja väriaineen laittaa vuotokohdan löytämiseksi, enää ei saa. Siitäpä sitten johtopäätöksiä tekemään...

          Comment

          • zener
            Moderator
            • Oct 2004
            • 14446
            • Oulu

            #95
            Originally posted by takahiki View Post
            Vielä viime vuonna sai 134 ja väriaineen laittaa vuotokohdan löytämiseksi, enää ei saa. Siitäpä sitten johtopäätöksiä tekemään...
            Juu, oli puhe tänään tuosta ku täytätin seiskan ilmastoinnin. Kovin tenttasivat miksi järjestelmä on tyhjä.
            E65 730dA '04 klick
            F10 520dA '11 klick
            E34 520iA (2.8l) '91 klick

            Instagram


            "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

            Comment

            • Jürgen_
              Bimmer Enthusiast
              • May 2008
              • 2707
              • Mylsä

              #96
              Originally posted by takahiki View Post
              Vielä viime vuonna sai 134 ja väriaineen laittaa vuotokohdan löytämiseksi, enää ei saa. Siitäpä sitten johtopäätöksiä tekemään...
              Tähän todettakoon että monet järjestelmät tyhjenevät vaikkei mitään vuotoa havaittaisikaan. Vuoto on yleensä niin pieni ettei sitä voida havaita tai paikallistaa eikä tämä koske ainoastaan vanhoja autoja.

              Se vuoto onkin sitten melko laaja käsite. Järjestelmän vuototesti tehtynä huoltolaitteella riittää sen vuotamattomuuden toteamiseksi. Jos järjestelmä alkaa vuotaa sen jälkeen niin se ei ole mikään ympäristörikos. Todellisuudessa se järjestelmä voi tyhjentyä päivässä tai kahdessa vaikka mitään vuotoa ei testissä olisi havaittukaan. Väriaineen käyttö kuitenkin pelastaa siltä ylimääräiseltä työltä vuodon etsinnässä kunhan se vaan on laitettu järjestelmään huollon yhteydessä.

              BMW:n yhteydessä on ylivoimaisesti yleisin vuotokode auton keulassa oleva lauhdutinkenno joka on syöpynyt rikki, seuraavaksi tuleekin sitten kompressorin akselitiiviste. Oma lukunsa on kotikorjaajat jotka laskevat järjestelmän tyhjäksi esim. kansirempan tms. yhteydessä ja kasaavat sitten putket paikalleen vanhoilla tiivisteillä tai ilmastointikäyttöön sopimattomilla tiivisteillä.
              Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

              Comment

              • expertti
                Bimmer Fanatic
                • Feb 2005
                • 873
                • Kainuu

                #97
                Originally posted by Jürgen_ View Post

                BMW:n yhteydessä on ylivoimaisesti yleisin vuotokode auton keulassa oleva lauhdutinkenno joka on syöpynyt rikki, seuraavaksi tuleekin sitten kompressorin akselitiiviste. Oma lukunsa on kotikorjaajat jotka laskevat järjestelmän tyhjäksi esim. kansirempan tms. yhteydessä ja kasaavat sitten putket paikalleen vanhoilla tiivisteillä tai ilmastointikäyttöön sopimattomilla tiivisteillä.
                Niin ja tulee muistaa myös se, ettei ilmastointijärjestelmä saa olla kuin max 10 min avoimena ilman tulppaa, muutoin menee kuivain uusiksi.


                Comment

                • expertti
                  Bimmer Fanatic
                  • Feb 2005
                  • 873
                  • Kainuu

                  #98
                  Originally posted by zener View Post
                  Eikai isceon oo kielletty. Sitä kai yleisesti noihin R12 järjestelmiin laitetaan.
                  Tuolta jotain tietoa asetuksista.....:

                  Comment

                  • peto2
                    BTCF Member
                    • Jan 2007
                    • 8262
                    • Järvikylä (Nakkila)

                    #99
                    laitetaan nyt tähän kun muutakaan sopivaa topikkia ei ole..

                    eli minulla on e32:ssa ollut ilmastointi pois käytöstä koko omistusajan ja luultavasti jo tätäkin ennen kun edellinen omistaja kertoi kompuran laakereiden olevan rikki..

                    nytten olisi tarkoitus ottaa ilmastointi vihdoin käyttöön.. kompura nyt menee ainakin vaihtoon (vai pystyykö korjaamaan?) mistä löydän sopivan ja valmiiksi R134A:lle käyvän kompuran?

                    tarviiko sitten laittaa tämmönen?
                    tämä? -> http://bmwfans.info/parts/catalog/82319067396/#set
                    F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                    ex:
                    E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                    Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                    Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                    Nakkaa privaa jos tarvetta.

                    Comment

                    • Jürgen_
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2008
                      • 2707
                      • Mylsä

                      Originally posted by expertti View Post
                      Niin ja tulee muistaa myös se, ettei ilmastointijärjestelmä saa olla kuin max 10 min avoimena ilman tulppaa, muutoin menee kuivain uusiksi.


                      http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/ilmastoinnin-huolto
                      Vilisee asiavirheitä tuo tuulilasin artikkeli ja vanhakin kun mikä...


                      Originally posted by peto2 View Post
                      laitetaan nyt tähän kun muutakaan sopivaa topikkia ei ole..

                      eli minulla on e32:ssa ollut ilmastointi pois käytöstä koko omistusajan ja luultavasti jo tätäkin ennen kun edellinen omistaja kertoi kompuran laakereiden olevan rikki..

                      nytten olisi tarkoitus ottaa ilmastointi vihdoin käyttöön.. kompura nyt menee ainakin vaihtoon (vai pystyykö korjaamaan?) mistä löydän sopivan ja valmiiksi R134A:lle käyvän kompuran?

                      tarviiko sitten laittaa tämmönen?
                      tämä? -> http://bmwfans.info/parts/catalog/82319067396/#set

                      Jos kauppias sanoo että siitä on vaan laakeri mennyt niin yleensä se tarkottaa että paskana koko kompura, varmaan kiinnileikannut. Seurauksena on se että kaikki kompurasta irronnut metallisilppu on levinnyt sinne putkistoon ja lauhduttimeen sekä vielä kuivaimeen.
                      Uutta kompressoria ja kuivainta vaan kehiin, muiden osien kunnollinen puhdistus ja sitten huolto uusilla aineilla. Kuivain ja kompressori kannattaa asennuttaa huoltopaikassa jotta ilmankosteus ei aiheuttaisi onkelmia järjestelmään päästessään. Huoltoliike hommaa ne uudet venttiilit samalla siihen ja retrofit-tarrat.
                      Last edited by Jürgen_; 22-05-2010, 16:01.
                      Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

                      Comment

                      • TJJ
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2003
                        • 7591
                        • Jyväskylä

                        Originally posted by Jürgen_ View Post
                        Vilisee asiavirheitä tuo tuulilasin artikkeli
                        Kerro muutama esimerkki tuon jutun asiavirheistä. Kylmäaineen katoava määrä/vuosi tuntuu suurelta mutta se oli EU:n tutkimus.
                        E39 528iA

                        Comment

                        • takahiki
                          Bimmer Fanatic
                          • Jul 2004
                          • 203
                          • home

                          Originally posted by Jürgen_ View Post

                          Se vuoto onkin sitten melko laaja käsite. Järjestelmän vuototesti tehtynä huoltolaitteella riittää sen vuotamattomuuden toteamiseksi. Jos järjestelmä alkaa vuotaa sen jälkeen niin se ei ole mikään ympäristörikos. Todellisuudessa se järjestelmä voi tyhjentyä päivässä tai kahdessa vaikka mitään vuotoa ei testissä olisi havaittukaan. Väriaineen käyttö kuitenkin pelastaa siltä ylimääräiseltä työltä vuodon etsinnässä kunhan se vaan on laitettu järjestelmään huollon yhteydessä.

                          .
                          Testiä ei saa enää tehdä huoltolaitteella vaan erillisellä typpi koe ponnistus laitteella ja väriaineella.
                          Ja jos tällä tavoin koeponnistus tehdään ja vuotoa ei löydy niin järjestelmä ei vuoda paivässä parissa tyhjäksi.

                          Comment

                          • 205/65-15H
                            BTCF Member
                            • Mar 2008
                            • 1422

                            Originally posted by TJJ View Post
                            Mitä siellä konetilan etureunassa lukee paineina?
                            Ajoin autolla tänään 10 km ilman ilmastointia. Kun moottori oli täysin lämmennyt pysäytin auton ja laitoin ilmastoinnin päälle. Moottori oli käynnissä. Noin minuutin kuluttua munuaisten takana oleva tuuletin nytkähti. Hetkeä myöhemmin se alkoi pyöriä. Eli vaikuttaa siltä että tuulettimessa ei ole vikaa. Konetilan etureunassa lukee Fullmenge 750 +/- 10g. Huollon mukaan siellä oli kait 1350 g. Pystyykö tästä päättelemään mitään missä vika voisi olla ja onko autossa ylipäänsä vikaa?
                            e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
                            e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
                            Ioniq5 AWD -22
                            Leaf 40kwh -18

                            Comment

                            • TJJ
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2003
                              • 7591
                              • Jyväskylä

                              Originally posted by 205/65-15H View Post
                              Konetilan etureunassa lukee Fullmenge 750 +/- 10g. Huollon mukaan siellä oli kait 1350 g. Pystyykö tästä päättelemään mitään missä vika voisi olla ja onko autossa ylipäänsä vikaa?
                              Siellä siis huollon mukaan oli alunperin 1350g ja nyt ne laittoi tuon 750g? Joten se oli ylitäytetty aikaisemmassa huollossa? Silloinhan puhallin olisi huutanut ja ilmastoinnin kompura sammunut aika usein ylipaineen takia. Onko sinulla tietoa missä se aikaisempi huolto tehtiin? Onko tämän uuden huollon täyttölaitteesta tulostetta jossa näkyy ainemäärät?

                              Ei kai autossa ole nyt mitään vikaa jos siellä nyt oikeasti on tuo 750g, ilmastointi toimii ja puhallinkin tuntuisi toimivan normaalisti.
                              E39 528iA

                              Comment

                              • zener
                                Moderator
                                • Oct 2004
                                • 14446
                                • Oulu

                                Originally posted by expertti View Post
                                Tuolta jotain tietoa asetuksista.....:

                                http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/i...-luvanvaraista
                                Isceon 49:stä ei taidettu puhua mitään?
                                E65 730dA '04 klick
                                F10 520dA '11 klick
                                E34 520iA (2.8l) '91 klick

                                Instagram


                                "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎