Announcement

Collapse
No announcement yet.

Maalaustopic

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Haju69
    Administrator
    • Nov 2005
    • 16362
    • Leppävirta

    Mites tuon nitromorssin käyttö. Sitä ei varmaan ole hyvä muovipinnalle laittaa että maalia poistaisi? Ajatus olisi siis uudelleen niitä muoviosia maalata.
    LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
    E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
    B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

    Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
    Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
    Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

    Comment

    • dumppi
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2006
      • 4351
      • sotkamo

      Originally posted by Hynde View Post
      Kerropas dumppi, että minkälaisilla paineilla itse lakkaat?
      kyllä se taitaa siellä 1.6-1.8 pyöriä tuo kahvapaine.. digikahvallista ruiskua ei oo tällä hetkellä käytössä niin ei tarkkaan osaa sanoa mikä se paine on mut tuossa se pyörii..

      toki riippuu viuhkan leveydestä ja kohteesta mitä ruiskuttaa esim puskureissa sumuvalojen ja keskiaukkojen syvennyksiin pienennän painetta ja supistan viuhkaa että saa valuttamatta sinne lakan tasaisesti..

      painetottumuksia tosin on niin monta kun on maalariakin ja joskus siitä muistaaakseni on ollu puhetta tällä foorumillakin:think
      Ex BMW:t: e30 318i 4d "tuninki"
      e36 325i coupé R.I.P
      e30 316 2d
      e36 318is coupé
      e36 323i 4d ac schnitzer replica


      Käyttis: e39 523i 4d
      Originally posted by rizzo
      Paras oli kyllä eräs viikonloppu club 96:ssa 5 tähden bensalenkkari jolla roikku nahkainen BMW-lippis vyöstä Ei ollu Fallu...
      |Sotkamo Connection|

      Comment

      • Doni
        Moderator
        • Sep 2004
        • 2842
        • Kyrsälä

        Vanha käsitäristin pitää vaihtaa uuteen. Minkä merkkinen ja mallinen paineilmaepäkesko kannattaa ostaa noin 200 euron hintaluokassa?
        Rengastyöt, Huollot, Korjaukset, Vikakoodit pääkaupunkiseudulla

        Comment

        • dumppi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2006
          • 4351
          • sotkamo

          Originally posted by Doni View Post
          Vanha käsitäristin pitää vaihtaa uuteen. Minkä merkkinen ja mallinen paineilmaepäkesko kannattaa ostaa noin 200 euron hintaluokassa?
          sijota vähän enemmän ja osta sähköepis



          halvemmallakin vois jostain saada mut on muuten hyvä kone!
          huomattavasti kätevämpi kun paineilma epis ja ei tarvii koko ajan sen kompurankaan huutaa..

          pitäiskin melkein kysäistä töistä että oliko meillä se yksi vähemmän käytössä ollut jo myyty vai vieläkö se löytyis:think
          Last edited by dumppi; 06-05-2012, 17:45.
          Ex BMW:t: e30 318i 4d "tuninki"
          e36 325i coupé R.I.P
          e30 316 2d
          e36 318is coupé
          e36 323i 4d ac schnitzer replica


          Käyttis: e39 523i 4d
          Originally posted by rizzo
          Paras oli kyllä eräs viikonloppu club 96:ssa 5 tähden bensalenkkari jolla roikku nahkainen BMW-lippis vyöstä Ei ollu Fallu...
          |Sotkamo Connection|

          Comment

          • Doni
            Moderator
            • Sep 2004
            • 2842
            • Kyrsälä

            Originally posted by dumppi View Post
            sijota vähän enemmän ja osta sähköepis
            Menee hieman kalliiksi. Jos ostan tästä tämän 3M laitteen niin välirahalla saan viel uuden paineensäätimen ja vedenerottimen.



            Onko normaali kiekko 125mm vai 150mm?
            Rengastyöt, Huollot, Korjaukset, Vikakoodit pääkaupunkiseudulla

            Comment

            • dumppi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2006
              • 4351
              • sotkamo

              Originally posted by Doni View Post
              Menee hieman kalliiksi. Jos ostan tästä tämän 3M laitteen niin välirahalla saan viel uuden paineensäätimen ja vedenerottimen.
              joita et tuon kanssa tarvitse enää

              nojoo tietty muille vehkeillehän nuo on hyvä olla kunnossa..
              Ex BMW:t: e30 318i 4d "tuninki"
              e36 325i coupé R.I.P
              e30 316 2d
              e36 318is coupé
              e36 323i 4d ac schnitzer replica


              Käyttis: e39 523i 4d
              Originally posted by rizzo
              Paras oli kyllä eräs viikonloppu club 96:ssa 5 tähden bensalenkkari jolla roikku nahkainen BMW-lippis vyöstä Ei ollu Fallu...
              |Sotkamo Connection|

              Comment

              • Powr
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2008
                • 1589
                • Kankaanpää

                Originally posted by dumppi View Post
                joita et tuon kanssa tarvitse enää

                nojoo tietty muille vehkeillehän nuo on hyvä olla kunnossa..
                Noniin. Täytys ottaa seuraava asekel maalaustouhuissa ja opetella tekeemään kunnolla häivytys.
                Tästä jos sais ammattilaisilta vinkkejä, niin ei tarttisi kiivete taas perse edellä puuhun.
                "My wheel bolts require more torque than your Honda makes..."

                Comment

                • pope
                  Bimmer Fanatic
                  • May 2007
                  • 687
                  • Harjavalta

                  On tuosta omasta projektista tullut hitsailtua edestä lattioita. Nyt paikkojen päällä on epoksi. Onko tarpeen vetäistä vielä tuonne sisälle joku maali+lakka tuohon epoksin päälle vai meneekö se ihan noin?
                  e34 m60b40 tuplaturbo 912hv

                  Comment

                  • dumppi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2006
                    • 4351
                    • sotkamo

                    Originally posted by Powr View Post
                    Noniin. Täytys ottaa seuraava asekel maalaustouhuissa ja opetella tekeemään kunnolla häivytys.
                    Tästä jos sais ammattilaisilta vinkkejä, niin ei tarttisi kiivete taas perse edellä puuhun.
                    siinä on semmonen osa-alue mitä saa kyllä harjoitella ennenkun alkaa tulemaan kunnollista ja pienellä vaivalla kiillotettavissa oleva raja.

                    ensisijaisestihan kannattaa vetää aina lakka yli koko osasta tai katsella olisiko mahdollista häivyttää johonkin sikkiin kääntöteipillä tai superloniteipillä ja sitten kiillottaa se raja.

                    esim. puskureista tälläiset yleensä löytyy ja aika hyvin myös nykyajan autojen takakyljistä. (ei kylläkään bemareista)

                    noh asiaan.
                    tapojahan on taas niin monta kun on tekijääkin muuta itse teen pääpiirteittäin näin:

                    tässä ohje siis miten maalaat esim. takakaaren ja häivytät lakkauksen c-pilariin

                    pohjatöistä alkaen en jaksa selittää mutta oletetaan että takakaaresta on esimerkiksi poistettu ruosteet ja nyt se takakylki sitten maalataan mutta lakkaa ei haluta vetää pilarin loppuun asti

                    1. hio mahdollisimman hienolla paperilla alue mihin aiot häivytyksen tehdä (esim. 2000 abralla vesissä) ja c-pilarissa n. 10-15cm alue kannattaa hioa tuolla hienommalla häivytystä varten. kannattaa myös katsella pilarista mahdollismman kapea kohta mihin häivytyksen tekee että kiillotettavaa jäisi mahd. vähän.

                    2. puhdista vielä hiomatahnalla tosiet 10-15cm hiotun alueen yli että häivytysohennin tarttuu varmasti eikä kiillottaessa häivytys lähde ns. rullaamaan. tässä vaiheessa ehdottomasti rasvanpoistoaineella hiomatahnan jämät pois ettei sitä varmasti sinne väliin jää!

                    3. suojaa normaalisti kaikki pilarin ympärillä olevat osat reilusti pidemmältä matkalta kuin olet hionut ettei sitten sitä maali/lakkasumua olisi lasit ym. täynnä.

                    4. sitten uudestaan rasvan ja pölynpoistot tottakai.

                    5. itse myös rakentelen yleensä aina paperista ns. "tunnelin" häivytettävän (hiotun) alueen loppupäähän että sinne menisi mahd. vähän lakkaa häivytysalueelle. värimassan kanssa ei tietenkään sitten mennä tuonne häivytettälle alueelle!

                    6. värimassaa normaalit kaksi kerrosta (+kontrolli, jos metalliväri) tarvittaville alueille. jos maalaus tehdään suorakiiltoisella maalilla niin unohda tämä.

                    7. normaalit kaksi kerrosta lakkaa/maalia koko takakylkeen ja sitten vaan "tunneli" varovasti irti ja häivytys ohenninta "sopivasti" lakkauksen/maalauksen rajakohtaan silleen että ohenninta tulee laitettua hieman sekä lakan päälle että sinne hiotulle/puhdistetulle alueelle pinnasta kyllä näkee kun se alkaa olemaan sopiva ja kiillotettavissa.

                    8. ja olettaen että uunitus mahdollisuutta ei ole niin sittempä vaan odotellaan että pinta on varmasti kuiva ennenkuin mennään sen kiillotuskoneen kanssa lähellekkään sitä rajaa

                    ehkä vähän vaikea selittää ilman kuvia mutta jospa siitä apua olisi

                    tämä tyyli siis toimii sekä lakattaville väreille että suorakiiltoisille.

                    itse käytän aerosoli häivytysohenninta yleensä mutta lakan voi myös ohentaa suoraan kannuun melko ohueksi ja tehdä häivytys myös lakalla.. ehkä alkuun helpompaa ohentaa lakka/maali ja vetää häivytys ruiskulla niin voi säätää paineen ja viuhkan mieleisekseen. tuosta pullosta kun tulee just aina samalla paineella ja viuhkalla.
                    häivytys ohennin/ohennettu lakka/maali on sitten helvetin helppoa valuttaa joten opetteluttaa varmasti monta monituista kertaa
                    Ex BMW:t: e30 318i 4d "tuninki"
                    e36 325i coupé R.I.P
                    e30 316 2d
                    e36 318is coupé
                    e36 323i 4d ac schnitzer replica


                    Käyttis: e39 523i 4d
                    Originally posted by rizzo
                    Paras oli kyllä eräs viikonloppu club 96:ssa 5 tähden bensalenkkari jolla roikku nahkainen BMW-lippis vyöstä Ei ollu Fallu...
                    |Sotkamo Connection|

                    Comment

                    • dumppi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2006
                      • 4351
                      • sotkamo

                      Originally posted by pope_ View Post
                      On tuosta omasta projektista tullut hitsailtua edestä lattioita. Nyt paikkojen päällä on epoksi. Onko tarpeen vetäistä vielä tuonne sisälle joku maali+lakka tuohon epoksin päälle vai meneekö se ihan noin?
                      2k vai jotain 1k kuraa?
                      Ex BMW:t: e30 318i 4d "tuninki"
                      e36 325i coupé R.I.P
                      e30 316 2d
                      e36 318is coupé
                      e36 323i 4d ac schnitzer replica


                      Käyttis: e39 523i 4d
                      Originally posted by rizzo
                      Paras oli kyllä eräs viikonloppu club 96:ssa 5 tähden bensalenkkari jolla roikku nahkainen BMW-lippis vyöstä Ei ollu Fallu...
                      |Sotkamo Connection|

                      Comment

                      • Nikoh
                        Bimmer Fanatic
                        • Aug 2006
                        • 979
                        • Rovaniemi

                        Mielenkiinnosta kysyn että, onko teillä dumppi kentin häippärispray mitä käytätte? Ja muutenki minkä firman maalit? :think

                        Muuten menee itellä häivytys samalla prosedyyrillä, mutta mikäli pohjamaali vedetään niin sen ajaksi pistän pussia enemmän häippärialueen suojaksi ettei sitte piikkaile hirveästi häippäriä tehdessä.
                        ///Motorporot
                        E34 ///M5 -91
                        E28 535iA projekti
                        ex E91 330xd M-Sport -06
                        ex E38 740 iL
                        ex E39 M5 -01
                        ex E60 530iA M-Sport -04
                        ex E34 520i

                        Comment

                        • dumppi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2006
                          • 4351
                          • sotkamo

                          Originally posted by Nikoh View Post
                          Mielenkiinnosta kysyn että, onko teillä dumppi kentin häippärispray mitä käytätte? Ja muutenki minkä firman maalit? :think

                          Muuten menee itellä häivytys samalla prosedyyrillä, mutta mikäli pohjamaali vedetään niin sen ajaksi pistän pussia enemmän häippärialueen suojaksi ettei sitte piikkaile hirveästi häippäriä tehdessä.
                          ppg:n maalit ja ppg:ltä löytyy myös tuo sprayohennin..
                          Ex BMW:t: e30 318i 4d "tuninki"
                          e36 325i coupé R.I.P
                          e30 316 2d
                          e36 318is coupé
                          e36 323i 4d ac schnitzer replica


                          Käyttis: e39 523i 4d
                          Originally posted by rizzo
                          Paras oli kyllä eräs viikonloppu club 96:ssa 5 tähden bensalenkkari jolla roikku nahkainen BMW-lippis vyöstä Ei ollu Fallu...
                          |Sotkamo Connection|

                          Comment

                          • Powr
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2008
                            • 1589
                            • Kankaanpää

                            Originally posted by dumppi View Post
                            siinä on semmonen osa-alue mitä saa kyllä harjoitella ennenkun alkaa tulemaan kunnollista ja pienellä vaivalla kiillotettavissa oleva raja.

                            ensisijaisestihan kannattaa vetää aina lakka yli koko osasta tai katsella olisiko mahdollista häivyttää johonkin sikkiin kääntöteipillä tai superloniteipillä ja sitten kiillottaa se raja.

                            esim. puskureista tälläiset yleensä löytyy ja aika hyvin myös nykyajan autojen takakyljistä. (ei kylläkään bemareista)

                            noh asiaan.
                            tapojahan on taas niin monta kun on tekijääkin muuta itse teen pääpiirteittäin näin:

                            tässä ohje siis miten maalaat esim. takakaaren ja häivytät lakkauksen c-pilariin

                            pohjatöistä alkaen en jaksa selittää mutta oletetaan että takakaaresta on esimerkiksi poistettu ruosteet ja nyt se takakylki sitten maalataan mutta lakkaa ei haluta vetää pilarin loppuun asti

                            1. hio mahdollisimman hienolla paperilla alue mihin aiot häivytyksen tehdä (esim. 2000 abralla vesissä) ja c-pilarissa n. 10-15cm alue kannattaa hioa tuolla hienommalla häivytystä varten. kannattaa myös katsella pilarista mahdollismman kapea kohta mihin häivytyksen tekee että kiillotettavaa jäisi mahd. vähän.

                            2. puhdista vielä hiomatahnalla tosiet 10-15cm hiotun alueen yli että häivytysohennin tarttuu varmasti eikä kiillottaessa häivytys lähde ns. rullaamaan. tässä vaiheessa ehdottomasti rasvanpoistoaineella hiomatahnan jämät pois ettei sitä varmasti sinne väliin jää!

                            3. suojaa normaalisti kaikki pilarin ympärillä olevat osat reilusti pidemmältä matkalta kuin olet hionut ettei sitten sitä maali/lakkasumua olisi lasit ym. täynnä.

                            4. sitten uudestaan rasvan ja pölynpoistot tottakai.

                            5. itse myös rakentelen yleensä aina paperista ns. "tunnelin" häivytettävän (hiotun) alueen loppupäähän että sinne menisi mahd. vähän lakkaa häivytysalueelle. värimassan kanssa ei tietenkään sitten mennä tuonne häivytettälle alueelle!

                            6. värimassaa normaalit kaksi kerrosta (+kontrolli, jos metalliväri) tarvittaville alueille. jos maalaus tehdään suorakiiltoisella maalilla niin unohda tämä.

                            7. normaalit kaksi kerrosta lakkaa/maalia koko takakylkeen ja sitten vaan "tunneli" varovasti irti ja häivytys ohenninta "sopivasti" lakkauksen/maalauksen rajakohtaan silleen että ohenninta tulee laitettua hieman sekä lakan päälle että sinne hiotulle/puhdistetulle alueelle pinnasta kyllä näkee kun se alkaa olemaan sopiva ja kiillotettavissa.

                            8. ja olettaen että uunitus mahdollisuutta ei ole niin sittempä vaan odotellaan että pinta on varmasti kuiva ennenkuin mennään sen kiillotuskoneen kanssa lähellekkään sitä rajaa

                            ehkä vähän vaikea selittää ilman kuvia mutta jospa siitä apua olisi

                            tämä tyyli siis toimii sekä lakattaville väreille että suorakiiltoisille.

                            itse käytän aerosoli häivytysohenninta yleensä mutta lakan voi myös ohentaa suoraan kannuun melko ohueksi ja tehdä häivytys myös lakalla.. ehkä alkuun helpompaa ohentaa lakka/maali ja vetää häivytys ruiskulla niin voi säätää paineen ja viuhkan mieleisekseen. tuosta pullosta kun tulee just aina samalla paineella ja viuhkalla.
                            häivytys ohennin/ohennettu lakka/maali on sitten helvetin helppoa valuttaa joten opetteluttaa varmasti monta monituista kertaa

                            Tuhannet kiitokset
                            "My wheel bolts require more torque than your Honda makes..."

                            Comment

                            • pope
                              Bimmer Fanatic
                              • May 2007
                              • 687
                              • Harjavalta

                              Originally posted by dumppi View Post
                              2k vai jotain 1k kuraa?
                              2k epoksi.
                              e34 m60b40 tuplaturbo 912hv

                              Comment

                              • *makke*
                                Bimmer Fanatic
                                • Mar 2007
                                • 884
                                • Klaukkala

                                Tuli noista häivytyksistä mieleen kun vanhalle pinnalle vedetään.

                                Pari tapausta tässä, missä värimassa ei ole tarttunut kunnolla. Eli lähtenyt ihan isoina palasina vetämällä lakka ja värimassa irti pinnasta?

                                Näissä ei ole ollut alla kuin ehjä nelisatasella karhennettu 2k lakkapinta, mihin käsittääkseni massan nyt pitäisi tarttua? Tietysti ennen maalausta putsattu silikooninpoistoaineella.

                                Noh, empä ainakaan ite maalaa enään mitään ilman hinkkavärikerrosta

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎