Tuolla 3M:läisellä maalailee aika pitkään, jos epäsäännöllistä touhua. Tullut itsekin joskus noita käytettyä. Joskus oli jotain juttua samassa topicissa, että päästää läpi jotain höyryjä, mutta mene ja tiedä.
Tällä hetkellä käytössä tällainen puolimaski vaihdettavilla patruunoilla:
Ja siihen viruksista lähtien suodattavat "all in" putsarit, niin soveltuu hommaan kun hommaan.
Mulla myös toi scotin puolimaski ja ei kanssa mitään huonoa sanottavaa. Joskus maalasin sellasella halpismaskilla ja rupes huippaileen hetken suihkimisen jälkeen. Tällä ei vielä ole huippaillu
"My wheelbolts requiremore torque than your Hondamakes..."
Mulla myös toi scotin puolimaski ja ei kanssa mitään huonoa sanottavaa. Joskus maalasin sellasella halpismaskilla ja rupes huippaileen hetken suihkimisen jälkeen. Tällä ei vielä ole huippaillu
Juu, tuo on myös ainakin omaan lärvään miellyttävä päällä - parrankin kanssa. Toiset naamarit kiristää, ahdistaa ja vuotaa, sekös harmittaa.
Pähkinä kaikille: Kannattaa panostaa kunnon naamariin, pieni hinta omasta terveydestä. Muistan kun ensimmäiset autot + kilkkeitä maalasin ilman naamaria ja hionnasta puhumattakaan
Mitä suosittelette parhaimmaksi pohjustusväriksi kun projektina olisi 30v vanha auto jossa 3 eri väriä ainakin alla. oma visio olisi että pellille hioisi koko roskan? mutta sitten herää kysymys mitä laitan ensimmäisenä alle kun on epokseja sinkkimaaleja happomaaleja liikaa vaihtoehtoja ja mikä niistä sitten olisi "paras"? eikä korkkaisi mitenkään muitten kanssa? autosta tulisi metalliväri ruskea.
Originally posted by Flart
Team Lehtinen ajaa basaltblau e21:llä auringon laskuun
Mitä suosittelette parhaimmaksi pohjustusväriksi kun projektina olisi 30v vanha auto jossa 3 eri väriä ainakin alla. oma visio olisi että pellille hioisi koko roskan? mutta sitten herää kysymys mitä laitan ensimmäisenä alle kun on epokseja sinkkimaaleja happomaaleja liikaa vaihtoehtoja ja mikä niistä sitten olisi "paras"? eikä korkkaisi mitenkään muitten kanssa? autosta tulisi metalliväri ruskea.
empä lähtisi pellille hiomaan varsinkaan jos sulla ei itsellä ole tiedossa kaikkia jo kitattuja/korjattuja paikkoja kun hankaloittaahan se vähän sitä hommaa etsiä ja korjata kaikki kohdat uudelleen.. olettaen siis että niitä on ja tuon ikäsessähän niitä aika varmaan on
jos haluaa varmistua että vanhat maalikerrokset ei "kiehu" missään vaiheessa autoa työstäessä niin esim. ppg:llä on olemassa semmoinen epoksi kun DP40 mikä pitäisi pystyä laskemaan melkeen mihin vaan kiehumatta.
ainakin jenkkiharrastajat ovat sanoneet, että mikään muu ei toimi yksiin vanhojen jenkkiautojen maalien kanssa.
sitten on toinenkin aine mikä voisi olla tommoseen hommaan sopiva eli DP3000
joka on tähän asti omien kokemusten perusteella ollut kyllä paras hiontapohjamaali mitä oon ikinä käyttänyt
tasoo helvetin tasaiseksi kuivuessaan ja on parin tunnin kuivumisen jälkeen hiottavissa eikä tarvii vesissä jynssätä. uunituksella pystyy puolessa tunnissa hiomaan..
Mitä suosittelette parhaimmaksi pohjustusväriksi kun projektina olisi 30v vanha auto jossa 3 eri väriä ainakin alla. oma visio olisi että pellille hioisi koko roskan? mutta sitten herää kysymys mitä laitan ensimmäisenä alle kun on epokseja sinkkimaaleja happomaaleja liikaa vaihtoehtoja ja mikä niistä sitten olisi "paras"? eikä korkkaisi mitenkään muitten kanssa? autosta tulisi metalliväri ruskea.
empä lähtisi pellille hiomaan varsinkaan jos sulla ei itsellä ole tiedossa kaikkia jo kitattuja/korjattuja paikkoja kun hankaloittaahan se vähän sitä hommaa etsiä ja korjata kaikki kohdat uudelleen.. olettaen siis että niitä on ja tuon ikäsessähän niitä aika varmaan on
jos haluaa varmistua että vanhat maalikerrokset ei "kiehu" missään vaiheessa autoa työstäessä niin esim. ppg:llä on olemassa semmoinen epoksi kun DP40 mikä pitäisi pystyä laskemaan melkeen mihin vaan kiehumatta.
ainakin jenkkiharrastajat ovat sanoneet, että mikään muu ei toimi yksiin vanhojen jenkkiautojen maalien kanssa.
sitten on toinenkin aine mikä voisi olla tommoseen hommaan sopiva eli DP3000
joka on tähän asti omien kokemusten perusteella ollut kyllä paras hiontapohjamaali mitä oon ikinä käyttänyt
tasoo helvetin tasaiseksi kuivuessaan ja on parin tunnin kuivumisen jälkeen hiottavissa eikä tarvii vesissä jynssätä. uunituksella pystyy puolessa tunnissa hiomaan..
Debeerin hinkkaväriä suosittelen täältä. Ei kiehu yleensä minkään päällä ja tämän päälle voi vetää taas millä tahansa. Kuivana äärimmäisen helppoa hioa myöskin, jossa kohtaa erottaakin hyvät hinkkavärit sekundasta.
Tuota käytän vain ja ainoastaan nykyään ja tullut vedettyä niin jenkkien, kuin mitä ihmeellisimpien vanhojen maalien päälle reagoimatta.
Henk.koht. höyläisin kopan ja laskisin Debeerit pintaan. Tämän jälkeen pintaväriä. Turha sitä pellille jyystää on, jos 30-vuotta sitten vedetty maali on vieläkin pinnassa. Riippuen tietenkin projektin tasosta.
Nyt on päässyt käymään niin, että e46 autossa on konepelti ja kaksi ovea kittisaumojen kohdilta ruosteessa. Järkevintä olisi laittaa auto kiertoon, mutta haluaisin pitää pirssin vielä.
Voiko noita kittisaumojen ruosteita korjata ja miten kannattaisi edetä? Lopullisesti noita ei ilmeisestikään voi korjata kuin luukut vaihtamalla, mutta olisiko jotain konstia jolla ruosteen saisi pysymään pois pari vuotta?
Nyt on päässyt käymään niin, että e46 autossa on konepelti ja kaksi ovea kittisaumojen kohdilta ruosteessa. Järkevintä olisi laittaa auto kiertoon, mutta haluaisin pitää pirssin vielä.
Voiko noita kittisaumojen ruosteita korjata ja miten kannattaisi edetä? Lopullisesti noita ei ilmeisestikään voi korjata kuin luukut vaihtamalla, mutta olisiko jotain konstia jolla ruosteen saisi pysymään pois pari vuotta?
Jos tarkoitat takaata olevia liimasaumoja niin vedät lastalla ne pois hiot koneella ruosteet pois sinkki maali alle kitti ja maali . Näin niitä korjattiin fordeista kun olin automaalla peltiseppänä töissä. sillä se kestää jos ei ihan loppu ole .
Autot
Bmw I8
Mini cooper S
Ex A90 3.0 GR Supra, F30 330e, e36 widebody 330 turbo, f30 318d, e30 mtech 2 apina b6 turbo.
Debeerin hinkkaväriä suosittelen täältä. Ei kiehu yleensä minkään päällä ja tämän päälle voi vetää taas millä tahansa. Kuivana äärimmäisen helppoa hioa myöskin, jossa kohtaa erottaakin hyvät hinkkavärit sekundasta.
Tuota käytän vain ja ainoastaan nykyään ja tullut vedettyä niin jenkkien, kuin mitä ihmeellisimpien vanhojen maalien päälle reagoimatta.
Henk.koht. höyläisin kopan ja laskisin Debeerit pintaan. Tämän jälkeen pintaväriä. Turha sitä pellille jyystää on, jos 30-vuotta sitten vedetty maali on vieläkin pinnassa. Riippuen tietenkin projektin tasosta.
eli siis tarkemmin kerrottuna projektista niin on seisonut noin 3-7 vuotta jossain pellon reunalla jonka jälkeen pohja hitsattu massattu maalattu jollain hammerilla tjms,. kori putsattu pohjasta ja päältä ilmeisesti jollain todella tehokkaalla höyrypainepesurilla tai jokin vastaava pinnasta lähtenyt valkoinen pintamaali riekaleina irti sieltä sun täältä alta loistaisi jokin pohjamaali/ tai vanha pintamaali takahiekkapellin vaihtamisen johdosta paljaille peltikohdille ruiskutettu jotain punaista epoxia tai vastaavaa pohjustusta ja nyt olen itselleni ostanut tämän keskeneräisen projektin ja suunnitelmana olisi maalata marrakech braun metallivärinä koko koppa ulkoa ja todella priimaa pintaa olisi tarkoitus saada niin jos pellille nyt haluaisin joka tapauksessa tämän hioa(työn kesto ei tärkeä vaan lopputulos) niin mitä vaaraa siinä voi olla ja onko "parempi vaihtoehto" kuin vaan karhentaa vanha maalipinta ja hiontapohja päälle? tavoitteena siis tosiaan kesäauto joka pysyisi siistinä pitempäänkin kuin 2 kesää...
Originally posted by Flart
Team Lehtinen ajaa basaltblau e21:llä auringon laskuun
eli siis tarkemmin kerrottuna projektista niin on seisonut noin 3-7 vuotta jossain pellon reunalla jonka jälkeen pohja hitsattu massattu maalattu jollain hammerilla tjms,. kori putsattu pohjasta ja päältä ilmeisesti jollain todella tehokkaalla höyrypainepesurilla tai jokin vastaava pinnasta lähtenyt valkoinen pintamaali riekaleina irti sieltä sun täältä alta loistaisi jokin pohjamaali/ tai vanha pintamaali takahiekkapellin vaihtamisen johdosta paljaille peltikohdille ruiskutettu jotain punaista epoxia tai vastaavaa pohjustusta ja nyt olen itselleni ostanut tämän keskeneräisen projektin ja suunnitelmana olisi maalata marrakech braun metallivärinä koko koppa ulkoa ja todella priimaa pintaa olisi tarkoitus saada niin jos pellille nyt haluaisin joka tapauksessa tämän hioa(työn kesto ei tärkeä vaan lopputulos) niin mitä vaaraa siinä voi olla ja onko "parempi vaihtoehto" kuin vaan karhentaa vanha maalipinta ja hiontapohja päälle? tavoitteena siis tosiaan kesäauto joka pysyisi siistinä pitempäänkin kuin 2 kesää...
Pellille vaan,jos haluat olla varma,minkä päälle maalit vedetään. Omaa rytöä on tehty seuraavalla "reseptillä".
-hionta pellille+pilkkujen puhaltelua pistepuhaltimella.
-2K-epoksi
-karhennus
-ämpärikaupalla kittiä ja hiontaa..
-puhkihiotut kohdat uudelleen epoksilla
-karhennus
-2K-hiontaväri (tätä tuli liian nuukasti,teettää lisätöitä). Nousee hiontanaarmuja vielä näkyviin. Välikarhennus ja lisäkierroksia olisi ehkä auttanut.
-kittausta,hiontaa,kittausta...
-hiontaväriä paikkakierros
-2K-akryyli. Tämä loppujen lommojen yms. etsimiseen.
-tästä eteenpäin yritetään saada ammattilainen taikomaan hyvä pinta (sävy+lakka).
Toinen "koulukunta" haluaa levittää kitit suoraan karhennetulle pellille. Itse halusin epoksin alimmaksi. Hyvästä maalikaupasta saat yhteensopivan "tuoteperheen",kun kerrot mitä olet tekemässä.
Jos hiot pellille,pitää olla kuivat lämpimät (tasalämpöiset) tilat. Kovin pitkään ei kannata pitää pellille hiottuna. Hiottu pinta ei ihan niin ärhäkästi ruostu,kun hiekkapuhallettu,mutta riskejä voi pienentää. Jos tulee pidempiä taukoja,kannattaa tehdä pienempi alue kerrallaan (pellille+ensimmäinen maali).
Ja en ole ammatiltani maalari,joten ohje on harrastelijan näkemys.
.
Toinen "koulukunta" haluaa levittää kitit suoraan karhennetulle pellille. Itse halusin epoksin alimmaksi. Toinen vaihtoehto alimmaksi on tietty 2k-happopohja. Hyvästä maalikaupasta saat yhteensopivan "tuoteperheen",kun kerrot mitä olet tekemässä.
mikä "hyvä" maalikauppias sulle on neuvonut että 2k hapon (epoksista en oo ihan varma mut epäilen sitäkin) päällä kitti pysyy
ei kestä kummmosta kolausta tai välttämättä edes kiven iskua niin lähtee laattana vittuun.. painepesurilla pestiin kerran myös kitit helvettin kun oli hapon päälle vetästy kitti
Eli rupesin tuossa ruosteet korjaamaan kaarista ja helmoista pois.
Nyt olen hionut kaarista ruosteet pois ja kirkkaalle pellille.
Nytten pitää sinkki laittaa pohjalle uudelleen ruostumista estämään, pitääkö laittaa sitten joku pohjamaali ja sitten alkaa kittaamaan? Minulla on happopohjamaalia, käykö tämä pohjamaaliksi sitten kun pintamaalataan?
Sitten toinen homma ja koko projektin vaikein eli maalaus.
Miten saan kaikista parhaimman lopputuloksen? Miten saan häivytettyä uuden maalin vanhaan ilman mitään selkeitä rajoja (hiomatahnalla?) Pitääkö ostaa erikseen joku lakka vielä maalin päälle(selviää varmaan kysymällä rt-väriltä iteltään) Tietääkö joku paljo puolella litralla automaalia maallaa? mikä ois hyvää kittiä? jotku sanoo että hiilikuitukitti olisi kestävää ja hyvää? Vielä oli jotain mitä piti kysyä, vaan tahtoo aina kaikki unohtua:S No kyselen sitä mukaan mitä tulee mieleen
-hionta pellille+pilkkujen puhaltelua pistepuhaltimella.
-2K-epoksi
-karhennus
-ämpärikaupalla kittiä ja hiontaa..
-puhkihiotut kohdat uudelleen epoksilla
-karhennus
-2K-hiontaväri (tätä tuli liian nuukasti,teettää lisätöitä). Nousee hiontanaarmuja vielä näkyviin. Välikarhennus ja lisäkierroksia olisi ehkä auttanut.
-kittausta,hiontaa,kittausta...
-hiontaväriä paikkakierros
-2K-akryyli. Tämä loppujen lommojen yms. etsimiseen.
-tästä eteenpäin yritetään saada ammattilainen taikomaan hyvä pinta (sävy+lakka).
käytetäänkö tota 2k akryyliväriä yleisesti/paljonkin tuolla välissä:think
vai onko tuo tuollainen harratelijalle helppo ratkaisu löytää loputkin lommot
sigpic
M-B Vito -22
Transit Custom -18
Yamaha vx ho cruiser -22
Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella [email protected]
Vinkkejä vesihiontaan? Eli roskien ja pilveilyn poistoon.
Pystyykö tekemään käsipelillä kapulan kanssa vai ainoastaan koneellisesti? Rotary malli vai joku muu? Millä karkeuksilla kannattaa aloittaa ja mitä käyttää eri vaiheissa vai onko suurta merkitystä?
Paperin valinnassa jotain erityistä huomioitavaa?
Itse myllytys onnistuu kyllä sen jälkeen kunhan pinta on ensin tasainen, lähinnä kiinostaa minkä karkeuksisella kannattaa hioa viimenen silaus ennen kiilotusta?
Comment