Announcement

Collapse
No announcement yet.

Maalaustopic

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • unatco
    Bimmer Rookie
    • Oct 2009
    • 55
    • Vehmaa

    #91
    onhan hiomavärin sävytyksessä muitakin vaihtoehtoja, esim vedellä(ruiskuttaa) sopivan väristä "romumaalia"\oikeaa sävypohjaa pohjalle..
    ja jopa sekoittaa itse pintaväriä (ei massoja) hiomavärin joukkoon. ainakin mipan tuotteella tällainen sekoitus sopii komeasti, ja hyvät kokemukset. muista merkeistä ei.
    Last edited by unatco; 03-12-2009, 22:05.

    Comment

    • unatco
      Bimmer Rookie
      • Oct 2009
      • 55
      • Vehmaa

      #92
      Originally posted by turvenuija View Post
      Tuota tuota onkos kukaan kokeillu miten tuo maalinpoisto aine toimii auton maalipinnassa, että sais kirkkaalle pellille hyvin:think?
      aika perkuleesti saa losottaa maalinpoistoainetta jos koko auton meinaa putsata sillä
      en todellakaan suosittele.
      vanhoja jenkkien rutkuja ehkä, kun oli niitä synteettisiä wanhan ajan paskamaaleja (voidaan verrata melkein nykyp. miranol)

      Comment

      • jannmann
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2003
        • 5856
        • Joccis City

        #93
        Originally posted by turvenuija View Post
        Tuota tuota onkos kukaan kokeillu miten tuo maalinpoisto aine toimii auton maalipinnassa, että sais kirkkaalle pellille hyvin:think?
        Taitaa nykyään noi maalinpoistomönjät olla niin kesyjä ympäristö syistä, ettei ne oikein enää pure niin kuin 80 luvun maalinpoistoaineet.
        Aprilia RSV4

        Comment

        • Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

          #94
          Originally posted by Rockford View Post
          Jep, en minä mistään mitään tiedä, luuloja ne vaan on. Hauska tämä foorumi kaikinpuolin nykyään. Ensin neuvot muna pystyssä asiallisesti, niin vähän päästä väitellään itsestään selvistä asioista ja lopuksi käännetään asia niin, että luulen vaan jotain vähän tietäväni ja muut tietää kaikki paremmin. Okei. Riitti ainakin omat infot tälle saitille vastedes, yksi vitun hailea mitä kukin turailee. Saa vastedes oikeat ammattilaiset jaella hyviä neuvojaan.
          Tämä kyllä jatkuvasti ihmetyttää itseänikin.
          Eli mitä ihmettä täällä kannattaa edes kysyä tällaisiia mm.maalauksiin liittyviä asioita, koska maalien myyjät kuitenkin tietävät parhaiten?
          Kuitenkin, jos nyt tätäkin asiaa ajatellaan ihan vain käytten hieman logiikkaa, voidaan jo siitä päätellä jotain.
          Eli mitenkäs se 1K tavara oikein kuivuukaan? .....niin, eli sehän on ilmakuivuvaa tavaraa jossa liuotinkomponentti haihtuu ja tavara tätä kautta kovettuu.
          No, kun tällainen imakuivaava tavara sitten kovettuu, kovettuu se pinnasta tietenkin ensin, muodostaen höyryä/ohennetta aina hieman kuivumisprosessin edetessä vaikeammin ja vaikeammin läpäisevan pinnan.
          Käytännössä ilman kunnollista uunikuivausta tällainen tavara ei ole täysin läpikuivaa kuin todella pitkien aikojen kuluttua.
          Kuivuessaan ko.väri menettää luonnollisesti tilavuuttaan, eli se painuu ja elää todella pitkään sulkevan maalikerroksen alla.
          Se kyllä kuivuu, mutta nyt aikaa menee jo puolestavuodesta vuoteen.
          Kuivumisen vuoksi tämä tilavuuden pienentyminen eli painuminen taas tapahtuu eri lailla eri kerrosvahvuuksien alueilla.
          Eli sen hiontaskraadin kohdalla painumista on enemmän kuin ihan tasaisen pellin kohdalla. Samoin kuin kitin ja pellin rajapinnassa joka ei ikinä ole täysin liukuva, vaan siinä on aina enemmän tai vähemmän pykälää.
          Ongelmaahan ei synny mikäli pohja on täydellisen virheetön, eli kittirajat ovat hiottu 800-1000 vesissä, eikä hiontaskaadeja löydy yhtäkään karkeampaa kuin 600-vesissä.
          Tällöin tuon 1K pohjan painuminen tapahtuu niin tasaisesti että pohjan epätarkkuudet ei nouse maalattavalle pinnalle.
          Ilmeisesti mm.minä ja Rockford vain ei viitsitä nuolla noiden pohjien kanssa viikkotolkulla kiillottamalla ja mitättömiä virheitä pohjista etsien, vaan betoni pintaan, oikaisu ja värit niskaan.
          Tälläkin metodilla kun kuitenkin pinta kuin pinta pysyy virheettömänä vuosikymmeniä, eikä ne 1k pohjat pääse myöskään reagoimaan päälle laskettavien ohenteiden/maalien kanssa. Nimittäin se 1K tavarahan sitten imee itseensä myös sen päälle laskettavan tavaran ohenteen turvottaen sitä uudelleen mikäli se ei oikeasti ole täydellisen kuivaa.
          Tästä taas syntyy "mielenkiintosia" efektejä ja ilmiöitä itse pintaväriprosessissa.
          Eli ilmakuivattuna päästään ainoastaan 2K materiaalein riittäviin kuivumistasoihin jotta jälkipainumisia ei synny.
          Eli tavallaan siellä maalimyynnissä ollaan oltu ihan oikeassa jos=kun nuo pohjat nuollaan ja kiilloitetaan täysin virheettömiksi ja sen jälkeen tuo 1K uunitetaan kuivaksi, jolloin homma varmasti kyllä onnistuu.
          Nyt vain pitää kysyä löytyykö uuni ja löytyykö ammattitaitoa+välineet niiden täysin virheettömien peruspohjien tekoon?
          On sitten helppo syytellä tekomiestä kun puolen vuoden kuluttua maalipinta on täynnä hiontaskraadeja ja kittirajoa, kun annetaan Pro-ohjeet harrastelijoille.
          Last edited by Hemi; 03-12-2009, 23:28.

          Comment

          • Stone
            BTCF Member
            • Jan 2005
            • 4074
            • Helsinki

            #95
            Originally posted by Hemi View Post
            Tämä kyllä jatkuvasti ihmetyttää itseänikin.
            Eli mitä ihmettä täällä kannattaa edes kysyä tällaisiia mm.maalauksiin liittyviä asioita, koska maalien myyjät kuitenkin tietävät parhaiten?
            Maalien myyjät saavat ohjeet maalien valmistajalta, siinä yksi syy miksi he saattavat myös jotain tietää. Tosin edellyttää, että valmistaja tietää mitä se valmistaa?

            Ja palataan nyt vielä tuohon tapaukseen 1K.. Jos HKM:n tapauksessa kyse on 4085 1K primeristä niin KTT:n voi lukea tästä ja kyseessähän on siis tartuntapohjamaali jolla ei ole missään tapauksessa ole tarkoituskaan "betonoida" pintoja eli maalia ei ruiskutella täyttö tarkoituksessa vaan vain ja ainostaan tartuntana metallipinnoille ja jos tämäkään ei nyt vielä avaudu niin sana "happo" voi avittaa...

            Hemi, itsekään en tiedä sellaista "ilmakuivuvaa" 1k maalia, jonka voi huolettomasti ruiskuttaa 100mikron märkäkalvoon ja joka IR tms. kuivatuksen jälkeen olisi läpi kuiva, en tiedä pääseekö edes 1K uv pohjamaaleilla lähelle tätä..
            E92 M330XD Klik (vaimon kauppakassiPROJEKTI)
            VW Pornstarter (työjuhta)
            Dodge RAM Cummins (venejuhta)
            Finnmaster T8







            Autojen kolarikorjaukset, korimuutokset, faceliftaukset, maalaukset ja muovikorjaukset ym laatutakuulla! KLIK nyt myös facebookissa KLIK Tai suoraan Whats App 041591103

            Comment

            • Hemi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 18880
              • Pirkanmaa

              #96
              Originally posted by Stone View Post
              Maalien myyjät saavat ohjeet maalien valmistajalta, siinä yksi syy miksi he saattavat myös jotain tietää. Tosin edellyttää, että valmistaja tietää mitä se valmistaa?
              Kuitenkin sitten tosielämässä....:

              Originally posted by HKM View Post
              /....tehty pohjatyö alkoi kuitenkin nostaa paskaista päätään noin 15 päivää maalauksen jälkeen. Kun pintaa tarkastelee oikein läheltä niin siinä näkyy hiontajälkiä. Maali siis surkastuu merkittävästi kuivuessaan. Virhe minkä tähän koekappaleeseen tein oli se, että en hionut fiiberilaikan jälkiä tarpeeksi karkealla paperilla. Homma olisi pitänyt tehdä niin että fiiberilaikan jäljet poistetaan P120 -> P180 -> P240 -> P320 -> P400 -> P500. Voidaan toki kiistellä meneekö tuo jo hifistelyn puolelle mutta fakta on se että hiontakarkeutta ei kannata nostaa yli 100 karkeusastetta hienommaksi kerralla.

              Eli usein ongelma vain on siinä että ko.ohjeet ovat optimiolosuhteisiin uunissa, optimi työmenetelmin.
              Last edited by Hemi; 04-12-2009, 10:24.

              Comment

              • MarttiKK
                BTCF Member
                • Oct 2004
                • 1637

                #97
                Originally posted by Hemi View Post
                Kuitenkin sitten tosielämässä....:




                Eli usein ongelma vain on siinä että ko.ohjeet ovat optimiolosuhteisiin uunissa, optimi työmenetelmin.
                Eli sinulla on siis paras tietämys maaleista Suomessa? Hyvä tietää.

                Comment

                • eldrin
                  Bimmer Fanatic
                  • May 2007
                  • 521
                  • Espoo

                  #98
                  Originally posted by MarttiKK View Post
                  Eli sinulla on siis paras tietämys maaleista Suomessa? Hyvä tietää.
                  Ei nyt välttämättä ollut kyse siitä kenen tietämys on paras (millä mittareilla sitä parhauttakin nyt sitten mitataan..) vaan ehkä enemmänkin siitä, kummasta on aloittelevalle autotallimaalarille enemmän hyötyä. Ammatikseen automaalien kanssa puljaavan henkilön (jolla todnäk on työmenetelmät ja välineet viimesen päälle: uunit tms) näkemyksistä, vai toisen harrastajan kantapään kautta opituista kokemuksista ja vinkeistä, jotka on vuosien saatossa harrastelijaolosuhteissa todettu toimiviksi.
                  e60 530iA -04 Olivine Grün
                  e34 525i touring -94 Calypsorot///ex
                  e28 518 -83 Tikkurila-optik///ex
                  e36 328CiA -96 Aegaeisch Blau ///ex
                  e34 540iA -94 Arktissilber
                  ///ex

                  Comment

                  • HKM
                    Bimmer Fanatic
                    • Jan 2003
                    • 427
                    • Sipoo

                    #99
                    Tuosta muutama linkki ruiskumaalaukseen liittyen:

                    Ruiskumaalaustekniikkaa:
                    Sata http://www.sata.com/index.php?id=satatv&no_cache=1&L=1
                    DeVilbiss: http://www.itwfinishing.com.au/docs/...86d4357ded.pdf

                    Maalivalmistajien saitteja/tuotetietoa:
                    Debeer: http://www.de-beer.com/en/
                    Spies Hecker: http://www.colornet.fi/index.php?id=24

                    Debeer Maalausjärjestelmä:






                    Last edited by HKM; 10-12-2009, 20:07.
                    Kiinnostaako rata-ajoharjoittelu tai kilpa-ajo? Tutustu BMW Racing Club Finland ry:n toimintaan : http://brcf.sporttisaitti.com

                    BMW E61 M-Sport (Software) - Machine that goes "Bling"
                    Porsche 911 C2 (Hardware) - Machine that goes
                    Ex. E30 318is
                    Ex. Jaguar XJR
                    Ex. E39

                    Comment

                    • sasu`
                      Bimmer Fanatic
                      • Sep 2009
                      • 352
                      • Tuusula

                      Eli oma bemari pitäis sattuneesta syystä ylimaalata, pohjat onnistun tekemään itse suurimmiltaosin ja purkamaan autoa mutta maalari puuttuu. Ehdotuksia?

                      Comment

                      • Armas P
                        Bimmer Rookie
                        • Dec 2008
                        • 74

                        Aloittelevalle autotallimaalarille voisi olla hyötyä lukea ->



                        Aika kattava opus. Automaalaus on kumminkin aika nyhjäämistä ja monta sudenkuoppaa on matkalla. Ja laittaahan se ison ihmisen mielen mustaksi jos omin pikku kätösin on saatu huono maalipinta aikaan.

                        Comment

                        • HKM
                          Bimmer Fanatic
                          • Jan 2003
                          • 427
                          • Sipoo

                          Originally posted by Armas P View Post
                          Aloittelevalle autotallimaalarille voisi olla hyötyä lukea ->



                          Aika kattava opus. Automaalaus on kumminkin aika nyhjäämistä ja monta sudenkuoppaa on matkalla. Ja laittaahan se ison ihmisen mielen mustaksi jos omin pikku kätösin on saatu huono maalipinta aikaan.
                          Joo. Tämä löytyy omastakin hyllystä. Hyvä perusteos aloittelijoille - ainakin omasta mielestä.
                          Kiinnostaako rata-ajoharjoittelu tai kilpa-ajo? Tutustu BMW Racing Club Finland ry:n toimintaan : http://brcf.sporttisaitti.com

                          BMW E61 M-Sport (Software) - Machine that goes "Bling"
                          Porsche 911 C2 (Hardware) - Machine that goes
                          Ex. E30 318is
                          Ex. Jaguar XJR
                          Ex. E39

                          Comment

                          • Hemi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2004
                            • 18880
                            • Pirkanmaa

                            Originally posted by MarttiKK View Post
                            Eli sinulla on siis paras tietämys maaleista Suomessa? Hyvä tietää.
                            Kuka näin on väittänyt?
                            Se nyt kuitenkin kuuluu tämän aiheen ihan perusjuttuihin, että mikäli pintakerroksen alla yksikin kerros kuivuu=kutistuu vielä pintavärin+lakan vedon jälken, siirtyy kaikki vireheet tämän kutistuvan kerroksen alla itse pintaväriin, ennemmin tai myöhemmin.
                            MarttiKKK:n ei tätä toki tarvitse halutessaan hyväkyä eikä ymmärtää, mutta kuten jo nyt tästä nimim:HKM:n työselostuksesta ja lopullisista huomioista voidaan päätellä, kaikki pintavärin alla ei ole ollut "betonia", vaan kutistumista on pohjilla tapahtunut.
                            Nyt ongelmat tulivat näkyviin nopeasti, mutta usein ne nekyvät vasta puolenkin vuoden kuluttua sen yhden kesäisen helleviikon jälkeen kun pohjalla olevat hiontaskradit+kittirajat "puhkeavat kukkaan".
                            Käytännössä se ainoa keino miten amatoorikeinoin tämä jälkipainuminen/kutistuminen voidaan estää, on käyttää kemiallisesti kovettuvia pohjakerroksia, eli 2K pohjaa joko suoraan pellillä tai vanhalla jo solidilla pintavärikerroksella.

                            Comment

                            • HKM
                              Bimmer Fanatic
                              • Jan 2003
                              • 427
                              • Sipoo

                              Kysymys maalin ja lakan käyttäytymisestä ja lopputuloksesta. Miten lopputulokset eroaa seuraavissa tekeleissä:

                              1. Basecoat ruiskutetaan pintaan ja annetaan kuivua kokonaisuudessaan ja sen jälkeen pinta lakataan

                              2. Basecoat ruiskutetaan pintaan ja annetaan kuivua kokonaisuudessaan. Hiotaan pinta kevyesti esimerkiksi P1000 hiomapaperilla ja levitetään lakka

                              3. Basecoat ruiskutetaan pintaan ja haihdunta-ajan jälkeen lisätään lakka, eli tämä lienee ns. märkää märälle tekniikka. Tämä menetelmä on mainittu ainoaksi ainakin Spies Heckerin ohjeistuksessa

                              Tämä on ihan yleiskysymys, tuli vaan mieleen josko joku on kokeillut. Aikaahan vaihtoehdoissa 1 ja 2 menee enemmän

                              HKM
                              Last edited by HKM; 09-12-2009, 16:25.
                              Kiinnostaako rata-ajoharjoittelu tai kilpa-ajo? Tutustu BMW Racing Club Finland ry:n toimintaan : http://brcf.sporttisaitti.com

                              BMW E61 M-Sport (Software) - Machine that goes "Bling"
                              Porsche 911 C2 (Hardware) - Machine that goes
                              Ex. E30 318is
                              Ex. Jaguar XJR
                              Ex. E39

                              Comment

                              • Jürgen_
                                Bimmer Enthusiast
                                • May 2008
                                • 2707
                                • Mylsä

                                1. Lakka hilseilee irti jonkin ajan kuluttua.

                                2. tulee naarmuja siihen beissiin ja ne näkyvät sitten lakan läpi. Menee helposti puhki kanteista ja kulmista.

                                3. Riittävän pitkä haihdunta-aika, ei ihan märälle lakata Omiin kokemuksiin nojaten, sopiva haihdunta-aika se mikä menee ruiskun pesuun.
                                Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎