Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hiekkapuhallus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • GOOFY
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2005
    • 4139
    • .

    #46
    Originally posted by jukkae View Post
    Mocciakin on montaa erilaista, yleensähän ovat vaan perkeleesti sitkeempiä ja joitain ei voi hitsata ollenkaan. Jostain jos löydät työkaluterästä niin luultavasti ois aika kestävää tommosessa käytössä.
    Aikani mietin ja kokeilin eri materiaaleja mutta päädyin mustaan koska metrin pätkä 15 mm tankoa ei maksa juuri mitään ja siitä tulee melkein 50 suutinta. Kappale hinta jää aika pieneksi. Ei haittaa vaikka kuluu nopeasti. Helppo ottaa taskusta uus ja nakata vanha pensikkoon.
    E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

    Comment

    • LasseE
      Bimmer Fanatic
      • May 2008
      • 416
      • Kontiolahti/Joensuu

      #47
      Millaisia neliömääriä tuolla puhalluspallo systeemillä kannattaa alkaa puhaltaa? Suunnitelmissa olisi puhdistaa traktorin työvälineitä (mm.peräkärry ja muuta pientä) ja mietinkin olisiko tuosta puhalluspallosta apua esim. hankalien kulmien ja nurkkien puhditukseen? Niihin kun ei rälläkän laikalla tai teräsharjalla pääse..Kompurana on 360l/min tuottava malli..
      Ex. E46 330d -05
      Ex. e61 530da -05
      Ex. 316 e30, 320 e36, Volvo s60
      Member of Team EastAudio
      Itä-Suomen autohifistit: www.eastaudio.net

      Comment

      • GOOFY
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2005
        • 4139
        • .

        #48
        Originally posted by LasseE View Post
        Millaisia neliömääriä tuolla puhalluspallo systeemillä kannattaa alkaa puhaltaa? Suunnitelmissa olisi puhdistaa traktorin työvälineitä (mm.peräkärry ja muuta pientä) ja mietinkin olisiko tuosta puhalluspallosta apua esim. hankalien kulmien ja nurkkien puhditukseen? Niihin kun ei rälläkän laikalla tai teräsharjalla pääse..Kompurana on 360l/min tuottava malli..
        Peräkärry ja muuta pientä en lähtis 360l tuottavalla kompuralla puhaltamaan rattorin kärryä... saa kai sillä kolot putsattua jos ei kauhee kiire ole.
        E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

        Comment

        • LasseE
          Bimmer Fanatic
          • May 2008
          • 416
          • Kontiolahti/Joensuu

          #49
          Originally posted by GOOFY View Post
          Peräkärry ja muuta pientä en lähtis 360l tuottavalla kompuralla puhaltamaan rattorin kärryä... saa kai sillä kolot putsattua jos ei kauhee kiire ole.
          Tarkoitinkin juuri sitä, että suuremmat tasaiset pinnat puhdistan hiomalla ja ahtaat kolot ja kulmat puhaltamalla, mikäli tuo puhallus olisi tarpeeksi nopeaa. Eli ei tässä nyt puhuta neliön kokoisista aloista..
          Ex. E46 330d -05
          Ex. e61 530da -05
          Ex. 316 e30, 320 e36, Volvo s60
          Member of Team EastAudio
          Itä-Suomen autohifistit: www.eastaudio.net

          Comment

          • smpovers
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2006
            • 2372
            • Tammela

            #50
            Originally posted by LasseE View Post
            Tarkoitinkin juuri sitä, että suuremmat tasaiset pinnat puhdistan hiomalla ja ahtaat kolot ja kulmat puhaltamalla, mikäli tuo puhallus olisi tarpeeksi nopeaa. Eli ei tässä nyt puhuta neliön kokoisista aloista..
            Kuulostaa kyllä melko isolta projektilta tehdä hiomalla ja puhalluspallolla:think. Jos paljon paksua ruostetta ja paskaa, niin kyllä aikaa ja hiekkaa saa kulumaan. En lähtis itse tekemään.
            BMW 318i 4d e30 -88 MuseoRek
            BMW 330d touring e46 -05
            Ford Cortina Mk2 1600 -70
            ex: BMW e46, 3x e34, 2x e30, e28, useita e30 varaosa-autoja ja muun merkkisiä autoja

            Comment

            • LasseE
              Bimmer Fanatic
              • May 2008
              • 416
              • Kontiolahti/Joensuu

              #51
              Originally posted by smpovers View Post
              Kuulostaa kyllä melko isolta projektilta tehdä hiomalla ja puhalluspallolla:think. Jos paljon paksua ruostetta ja paskaa, niin kyllä aikaa ja hiekkaa saa kulumaan. En lähtis itse tekemään.
              No joo, onhan siinä tietty hommaa. Toinen vaihtoehto olisi viedä puhallettavaksi jonnekin ammattilaisfirmaan. Rungossa ei kovin paljon ruostetta ole, telipalkkien lähellä eniten ja lavan pohjassa jonkin verran. Suurimman osan olisi varmaan saanut puhdistettua rälläkkään asennattavalla teräsharjalla ja lopuksi olisi pessyt höyryllä ja vetänyt uretaanimaalin pintaan. Ammattilaishommana olisi jokin aika sitten maksanut reilu parisataa koko homma, muistaakseni maalaus kuului tähän.
              Ex. E46 330d -05
              Ex. e61 530da -05
              Ex. 316 e30, 320 e36, Volvo s60
              Member of Team EastAudio
              Itä-Suomen autohifistit: www.eastaudio.net

              Comment

              • Mäki
                Bimmer Fanatic
                • Sep 2009
                • 370
                • Vaasa

                #52
                Originally posted by LasseE View Post
                No joo, onhan siinä tietty hommaa. Toinen vaihtoehto olisi viedä puhallettavaksi jonnekin ammattilaisfirmaan. Rungossa ei kovin paljon ruostetta ole, telipalkkien lähellä eniten ja lavan pohjassa jonkin verran. Suurimman osan olisi varmaan saanut puhdistettua rälläkkään asennattavalla teräsharjalla ja lopuksi olisi pessyt höyryllä ja vetänyt uretaanimaalin pintaan. Ammattilaishommana olisi jokin aika sitten maksanut reilu parisataa koko homma, muistaakseni maalaus kuului tähän.
                Jos joku tekee tuon parillasadalla eurolla niin en tekis itte mitään. täällä vaasas niin halusivat n. 500e ainostaan puhalluksesta, ja silloin mielestäni ei ollut paljonkaa tavaraa :think
                Harley Davidson Sportster 1200
                Mercedes-Benz C 200 CDI S204

                Comment

                • poke
                  BTCF Member
                  • Feb 2005
                  • 3111

                  #53
                  Originally posted by Pazi88 View Post
                  Tommonen: http://www.motonet.fi/fi/tuote/75190...i-22kW230V-50L

                  Riittää tuotto pidempiaikaiseenkin puhaltamiseen, mutta esim. jos paine letkussa on aluksi 6 bar, niin se jonkun ajan puhaltelun jälkeen laskee 4 bar tasoon ja kompura huutaa koko ajan. Riittää siis juuri ja juuri, mutta paremmalla tuotolla olevan ei olisi pahitteeksi.
                  Tuollainen mullakin on tallin nurkassa olllu jo ainakin 15 vuotta, tosin Biltema merkkisenä. Alkaa vaan olla jo sen verran väljä, että pitäis uusia. Silläpä kyselenkin, kun ei munkaan mielestä tuo ole oikein riittävä puhallushommiin. Muttei viittisi ostaa mitään tolkuttoman koookastakaan tallin nurkkaan viemään tilaa.
                  Säkistä ottavalla olen aiemmin puhkunut ja nilsiän kvartsihiekkaa käyttänyt. Kvartsihiekka on hyvä, kun on terävämpisärmäistä niin syö paremmin.
                  Kulkineet/projektit:

                  530iA E39
                  635 CSi E24
                  518i E28 M54B30 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=293876
                  1502 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240991

                  Comment

                  • ruupanen
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2006
                    • 5162
                    • Joensuu

                    #54
                    Ostin sittenkin 40 ltr version, kun niitäkin näytti sittenkin Puuilossa olevan. Pikaisten testin perusteella pelaa kohtalaisesti soodallakin.

                    Mut sit ois nuita huonompiakin vanteita (1-osasia) mitä pitäis puhallella ja ne vois ihan hyvin puhaltaa hiekalla. Mut hiekkakin sais olla mahdollisimman hienoa, eikä sais liikoja maksaa. Mimmosta hiekkaa lähen kyselee paikallisista liikkeistä?
                    Last edited by ruupanen; 08-05-2014, 13:26.
                    E30 cabriolet(½), E46 cabriolet(½), E61 535d M-sport, E91 330 xd M-sport

                    Vikakoodien lukemista ja pieniä koodailuja Joensuun seudulla. Myös VAG, muille merkeille autocom. Yv tai O44 533 2446 tavoittaa.

                    Comment

                    • Pazi88
                      Moderator
                      • Jan 2007
                      • 11152
                      • Oulu

                      #55
                      Täällä Oulussa ainakin saa puhallushiekka nimellä k-raudasta 25kg pusseja. Ei montaa euroa maksa. Toki näin kesäisin tulee ihan hiekkamontulta haettua hiekkaa, niin ei maksa mitään.

                      Ja voi ihan hyvin puhaltaa alumiinivanteita hiekalla perus kotivälineillä. Ei siitä pinnasta tule liian karheeta, niinkuin jollain kunnon vehkeillä käy.

                      Instagram, YouTube kanava
                      ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                      Comment

                      • ruupanen
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2006
                        • 5162
                        • Joensuu

                        #56
                        Originally posted by Pazi88 View Post
                        Täällä Oulussa ainakin saa puhallushiekka nimellä k-raudasta 25kg pusseja. Ei montaa euroa maksa. Toki näin kesäisin tulee ihan hiekkamontulta haettua hiekkaa, niin ei maksa mitään.

                        Ja voi ihan hyvin puhaltaa alumiinivanteita hiekalla perus kotivälineillä. Ei siitä pinnasta tule liian karheeta, niinkuin jollain kunnon vehkeillä käy.
                        Ok, pitääpä käydä K-Raudassa.

                        Ne vanteet mitä itse olen nähnyt puhallettuna hiekan jäliltä, niin on olleet kyl omaan makun turhan karkeaa jälkeä ja siks oon nuita 3-osasia aina kunnostellut maalinpoistoaine / soodapuhallus taktiikalla. Se tahtoo vaan olla niin hemmetin hidasta ja kohtuu arvokasta, ettei nuihin 1-osasten kohalla ole jaksanut moiseen urakkaan rueta.

                        Mut siitähän tuon sit näkee minkänäköistä siitä tulee näin kotikonstein.
                        E30 cabriolet(½), E46 cabriolet(½), E61 535d M-sport, E91 330 xd M-sport

                        Vikakoodien lukemista ja pieniä koodailuja Joensuun seudulla. Myös VAG, muille merkeille autocom. Yv tai O44 533 2446 tavoittaa.

                        Comment

                        • GOOFY
                          Bimmer Enthusiast
                          • Sep 2005
                          • 4139
                          • .

                          #57
                          Originally posted by Pazi88 View Post
                          Kyllä sitä hiekkaa tulee tuolla pallovehkeellä ihan eri malliin, mitä biltsun pistoolilla. Oon lopettanu sen pistoolin käytön kokonaan sen jälkeen, kun hommasin puhalluspallon. Ja onhan tuo pallo nyt siistimpi käyttääkkin.
                          Tarkoitat siis että sillä pönttö vehkeellä tulee enemmän hiekkaa kuin pelkällä pistoolilla? Ku eihän se puhallus teho ole kiinni siitä hiekan paljoudesta vaan sopivasta ilma hiekka suhteesta. Just kattelin ku isolla ruutalla puhallettiin rekan kärryä. Hirvee tohina kuulu ja pölyä oli ilmassa mutta sitä hiekkaa ei käytännössä kertyny maahan ollenkaan.

                          Rattorin kärryn tai muun työkoneen puhaltaminen on aika turhaa hommaa varsinkin jos ite värkkää niitä puhtaaksi tunti tolkulla ja sit parin vuoden kuluttua ne on käytön jäljiltä kolhiintuneet melkein saman näköisiksi kuin ennen puhallusta. Jos hieman haluaa siistiä niin jollain lastalla pukkaa eniimmät paskat pois ja vetelee miranolia päälle. Mä puhalsin mönkkärin kärryn puhtaaksi ja maalasin vimpan päälle nätiksi. Ei menny kovin pitkään ku se oli joka paikasta ruosteessa. Kolhiintuu väkisinki käytössä ja ei tommosissa mikään maali pysy. Sit vetäsin siihen alusta massaa päälle. Ompahan hieman pidempään fiksumman näkönen ja helppo paikkailla pintaa sit joskus. Eipä nuo paksut lootut ihan heti puhki ruostu.
                          E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

                          Comment

                          • Pazi88
                            Moderator
                            • Jan 2007
                            • 11152
                            • Oulu

                            #58
                            Originally posted by GOOFY View Post
                            Tarkoitat siis että sillä pönttö vehkeellä tulee enemmän hiekkaa kuin pelkällä pistoolilla? Ku eihän se puhallus teho ole kiinni siitä hiekan paljoudesta vaan sopivasta ilma hiekka suhteesta. Just kattelin ku isolla ruutalla puhallettiin rekan kärryä. Hirvee tohina kuulu ja pölyä oli ilmassa mutta sitä hiekkaa ei käytännössä kertyny maahan ollenkaan.
                            Taitaa tulla sekä ilmaa että hiekkaa enemmän. Mut siis pointti oli, että huomattavasti nopeammin lähtee ruoste pois tuolla pallolla puhallettaessa.

                            Siinähän on semmonen hyvin epämääräisesti toimiva hana pallon pohjassa, jolla voi vaikuttaa hiekan määrään suhteessa ilmaan. Jos sen vääntää täysin auki, niin hiekkaa tulee aivan liikaa. Ei mitään puhallustehoa siis. Noin puolessa välissä oleva säätö on ainakin itsellä ollu se toimivin, jolloin hiekka tulee suuttimesta kunnon voimalla, mutta määrällisesti myös tarpeeksi.

                            Instagram, YouTube kanava
                            ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                            Comment

                            • LasseE
                              Bimmer Fanatic
                              • May 2008
                              • 416
                              • Kontiolahti/Joensuu

                              #59
                              Originally posted by GOOFY View Post
                              Tarkoitat siis että sillä pönttö vehkeellä tulee enemmän hiekkaa kuin pelkällä pistoolilla? Ku eihän se puhallus teho ole kiinni siitä hiekan paljoudesta vaan sopivasta ilma hiekka suhteesta. Just kattelin ku isolla ruutalla puhallettiin rekan kärryä. Hirvee tohina kuulu ja pölyä oli ilmassa mutta sitä hiekkaa ei käytännössä kertyny maahan ollenkaan.

                              Rattorin kärryn tai muun työkoneen puhaltaminen on aika turhaa hommaa varsinkin jos ite värkkää niitä puhtaaksi tunti tolkulla ja sit parin vuoden kuluttua ne on käytön jäljiltä kolhiintuneet melkein saman näköisiksi kuin ennen puhallusta. Jos hieman haluaa siistiä niin jollain lastalla pukkaa eniimmät paskat pois ja vetelee miranolia päälle. Mä puhalsin mönkkärin kärryn puhtaaksi ja maalasin vimpan päälle nätiksi. Ei menny kovin pitkään ku se oli joka paikasta ruosteessa. Kolhiintuu väkisinki käytössä ja ei tommosissa mikään maali pysy. Sit vetäsin siihen alusta massaa päälle. Ompahan hieman pidempään fiksumman näkönen ja helppo paikkailla pintaa sit joskus. Eipä nuo paksut lootut ihan heti puhki ruostu.
                              Kokeilepa maalata uretaanimaalilla..On kokemusta työkoneiden maalauksesta ko. maaleilla ja tuntuu kestävän ihan eri tavalla kuin miranolit. Kestää hyvin jopa kaivinkoneen kauhassa ja on edullista.
                              Ex. E46 330d -05
                              Ex. e61 530da -05
                              Ex. 316 e30, 320 e36, Volvo s60
                              Member of Team EastAudio
                              Itä-Suomen autohifistit: www.eastaudio.net

                              Comment

                              • Rockford
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2004
                                • 8028
                                • Pinsiö

                                #60
                                Originally posted by LasseE View Post
                                No joo, onhan siinä tietty hommaa. Toinen vaihtoehto olisi viedä puhallettavaksi jonnekin ammattilaisfirmaan. Rungossa ei kovin paljon ruostetta ole, telipalkkien lähellä eniten ja lavan pohjassa jonkin verran. Suurimman osan olisi varmaan saanut puhdistettua rälläkkään asennattavalla teräsharjalla ja lopuksi olisi pessyt höyryllä ja vetänyt uretaanimaalin pintaan. Ammattilaishommana olisi jokin aika sitten maksanut reilu parisataa koko homma, muistaakseni maalaus kuului tähän.
                                Siis ehdottomasti puhallukseen. Ei tuossa kokoluokassa ole järjen häivääkään lähteä kotivehkeillä itse puhaltamaan. Esim. säkistä imevä on ihan maksimissaan vanteen kevyeen puhallukseen ja sekin vaatii jo ähkyä kompuralta + aikaa.

                                Edelleenkin paras mitä rahalla saa ruostekukkien korjaukseen, mutta vähänkään isommat -> suosiolla hiekkapuhaltamoon. Vanteissa varsinkin yleensä sen verran kova tehdasmaali, että itse puhaltamalla ei juurikaan hyötyä.

                                Originally posted by ruupanen View Post

                                Mut hiekkakin sais olla mahdollisimman hienoa, eikä sais liikoja maksaa. Mimmosta hiekkaa lähen kyselee paikallisista liikkeistä?
                                Ehdottomasti 0,1-0,6mm raekoolla olevaa santaa. Tätä käyttänyt ainoastaan jo vuosikaudet ja ongelmia nolla. Karkeammalla helposti ongelmia tukkiutumisen kanssa. Tuo hienoin santa syö myös parhaiten ruostekraaterit syvimmistä sopukoistaankin.
                                Kotivehkeillä raekoko ei sinällään vaikuta muuten juuri jälkeen, mutta toimintaan kyllä.

                                Se hiekka ihan ehdottomasti suoraan jostain tukusta. Ei mitään ideaa ostaa ns. kaupasta. Hinta iso ja raekoot suppeita. Haen suoraan Weberin tukkupisteestä (josta saa kuluttajakin haettua) ja iso säkki maksaa nykyään ~3€:n pintaan. Aiemmin oli 2€ ja siitä vuosittain noussut.
                                Eli bongaa lähin hiekka - ja laastituotteita myyvä tukku. Voi jotkut Starkit yms. raksafirmatkin nykyään jo myydä laajemmin noita.

                                Originally posted by ruupanen View Post

                                Ne vanteet mitä itse olen nähnyt puhallettuna hiekan jäliltä, niin on olleet kyl omaan makun turhan karkeaa jälkeä ja siks oon nuita 3-osasia aina kunnostellut maalinpoistoaine / soodapuhallus taktiikalla. Se tahtoo vaan olla niin hemmetin hidasta ja kohtuu arvokasta, ettei nuihin 1-osasten kohalla ole jaksanut moiseen urakkaan rueta.
                                Siis ei tuo karkea "teollinen" jälki juurikaan haittaa alumiinivanteiden puhalluksessa. Toki, jos pintaan tulee pulveri, niin pinnastakin tulee teollinen, mutta märkämaalaamalla ainakin itse rappaan sen verran runsaasti hiontaväriä ja pinta tasaantuu hienosti.
                                Last edited by Rockford; 08-05-2014, 21:19.
                                -Dodge Charger -73
                                -Mercedes-Benz GLK
                                -VW Transporter

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎