Announcement

Collapse
No announcement yet.

M20B25 Jakohihnan vaihto-ohje HOWTO

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Bone_
    replied
    Kuinkas tuo L-jetin kolmannen hihnapyörän joka pyörittää jakajaa ajoitusmerkit menevät? Ala ja ylämerkki on jo kohdallaan mutta tuo jakajan pyörä hieman askarruttaa....

    Leave a comment:


  • hezekiel
    replied
    Aloitteleva bemaristi mutta muuten kohtalaisen kokenut kotitarvemekaanikko tarttui tänään toimeen: Nelisen tuntia meni konepellin irroituksineen, termarin vaihtoineen ym. Enpä olisi ilman viitsinyt yrittääkään, työasennon saa huomattavasti mukavammaksi. Puolisen tuntia olisi ehkä säästynyt ellei autossa olisi ollut ilmastointia, kompuran kiinnitys vastusti joka välissä. Vanha hihna vain oli aivan virheettömässä kunnossa, että tulikohan tehtyä turhaa työtä... No, onpahan harjoiteltu

    Leave a comment:


  • jr66
    replied
    Olen muutaman hihnan vaihtanu, ei irrotetu konepeltiä (e 30), siitä kun konepelti on avattu siihen kun jäähdytysjärjestelmä on ilmattu kuluu n. 2 tuntia sekä l-jet. että motronic, kaiken kukkuraksi mitään ei ole hajonnu ja koneet toimii.

    Leave a comment:


  • Supa
    replied
    Tossa tuli iteki vaihdettua jakohihna M20B20 (L-jet) koneeseen ja aattelin näppästä pari kuvaa mahdollisesti selkeentämään asiaa.

    Tässä yleiskuvaa jakopäästä ylimääräset roinat irrotettuna.

    Yläpään merkki.

    Ja alapään merkki.

    Hankalin homma oli varmaankin viskoflektin irrotus ja siinä menikin eniten aikaa, muuten aika simppeliä hommaa vaikka ensimmäistä kertaa tämmöstä teen. Itsellä ei ollu tietoa millon toi hihna oli viimeks vaihdettu joten vaihtoon meni varmuudenvuoks. Olis tolla vielä ajanut, mutta ompahan uus taas vähäks aikaa

    Leave a comment:


  • e34savo
    replied
    Ei ollut kukaan laittanut tätä, niin ajattelin laittaa sellaisen perusvinkin kampiakselin hihnapyörän pultin irroittamiseen... Bmw:stä löytyy sellainen kuin starttimoottori jossa on niin paljon voimaa että ei tartte tapella pultin kanssa... Lopun varmaan voi jokainen ajatella itse... Ja kannattaa sen viskon irroituksessa muistaan vääränkätiset kierteet(lähtee tod helposti auki kun napauttaa vaan oikeaan siis tässä tapuksessa väärään suuntaan)

    Leave a comment:


  • BMW 325I avo
    replied
    Originally posted by konde87
    Paljon pyydät jos vaihat mun 325i vm86??? osat on mut en uskalla ite mennä räpläämään ettei mene paskaks...
    Rohkeasti vain hommiin. Kasvattaa kummasti rintakarvoja ja tulee moottorin sielunelämäkin tutummaksi. Ohjeita seuraamalla ja hiukan miettimällä onnistuu varmasti. Sytytyksen ajoitukseenkin on varmat ohjeet, joten ei voi mennä pieleen.

    Tarvitset vain jonkun paikan missä tehdä ja n. 10h aikaa. Tuossa ajassa kerkiää riittävästi ihmettelemään ja käymään kaupassa ostamassa 32mm lenkkejäkin(viskoa varten)

    Lopussa kiitos seisoo...

    Leave a comment:


  • konde87
    replied
    e30 325

    Originally posted by heinonen85
    Itelleni vaidoin sunnuntai iltana ja aikaa meni 4 tuntia+ ilmaus..
    nyt kun rupesin miettii niin kiristinköhän vähän sormilla sitä kiristintä, ja saattaahan se jousi väsyä ajan mittaa!?
    en tiedä... mutta ihan nätisti käy eikä hihna kitise yms yms..
    ei mikään älytön homma... meinasin itse ottaa kuvia ja kirjoittaa tekstiä mutta se sit jäi..

    Paljon pyydät jos vaihat mun 325i vm86??? osat on mut en uskalla ite mennä räpläämään ettei mene paskaks...

    Leave a comment:


  • HarzaTheMan
    replied
    Originally posted by ropo
    Vaihdoitko venttiilikopan tiivisteen? Pitäis kaverille säätää venttiilivälykset mutta en yhtään muista millainen tiiviste siinä on, että onko se välttämättä vaihdettava?
    Siinä on pahvitiiviste, joka ainakin minulla irtosi helposti ehjänä. Kannattaa vaan varoa ettei katkaise/taita tiivistettä. Laitoin molemmin puolin tiivistettä jotain moottorin tiivistykseen tarkoitettua silikoniliimaa jonka lämmönkesto on yli 300 astetta, hyvin tuntuu pitävän. Ilman liimaa siitä tuskin saa tiivistä. Tiivistepinnat kannattaa puhdistaa kunnolla ja tarvittaessa karhentaa hiomapaperilla.

    Leave a comment:


  • ZoMbiE
    replied
    Originally posted by system_administrator
    E34:ssä konepellin irrotus on aivan turha operaatio. Tilaa on muutenkin reilusti. E30:ssä otan suosiolla konepellin pois.
    Ei se kyl E30:ssäkään sitä vaadi, itse homman useasti tehnyt ja ilman ongelmia...

    Leave a comment:


  • ropo
    replied
    Vaihdoitko venttiilikopan tiivisteen? Pitäis kaverille säätää venttiilivälykset mutta en yhtään muista millainen tiiviste siinä on, että onko se välttämättä vaihdettava?

    Leave a comment:


  • HarzaTheMan
    replied
    Hyvät ohjeet, kiitos niistä! Viikonloppuna tuli vaihdettua 325:een hihna näillä ohjeilla. Aikaa meni vajaat 10 tuntia mukaan lukien venttiilien välysten säätö ja vesipumpun vaihto sekä vähän moottorin pesua. Uuden opetteluun ja ihmettelyyn kului aikaa jonkun verran.

    Eniten vaikeuksia tuotti viskon irroitus, johon tarvittiin isot putkipihdit ja isot lukkopihdit. Putkipihdeillä piti lukita visko hihnapyörästä auton runkoa vasten ja sitten pyöräyttää lukkopihdeillä visko auki. Kyllä siinä meinasi koko auto kyljelleen pyörähtää ennen kuin visko irtosi Olisi edellinen asentaja voinut vähän herkempään sen jättää. Muuten tuo ei mitenkään vaikea homma ole jos on ennenkin autoja rassaillut.

    Hihnalla oli ajettu 69 tkm ja 5 vuotta. Sileä puoli hihnasta oli ihan täynnä pienen pientä pykimää ja hammaspuolella oli 2 hampaan reunassa lovet, joista hihna olisi joskus tulevaisuudessa varmaan katkennut. Kuitenkin nuo lovet olivat vielä hyvin pienet, mutta erottuivat hihnasta. Kiristäjän rulla heilui noin 1 mm verran, kun uusi ei tuntunut heiluvan yhtään. Kaikkiaan sanoisin että ei tuolla vaihdolla niin hätä olisi vielä ollut, mutta nytpä ei tarvitse sitä jännittää.

    Leave a comment:


  • Minel87
    replied
    Originally posted by Meisseli
    Lieneekö sillä mitään vaikutusta asiaan, mutta jossain ohjeistuksessa on sanottu että kiristäjän annetaan olla jousen varassa myös tuon parin kierroksen pyörityksen aikana ja vasta sen jälkeen pultit kiinni.
    käsittääkseni kun kampiakselia on pyöritetty kaksi kierosta niin kiristimen löysäämisellä haetaan että jousi kiristäisi vielä pyörityksen aikana tulleet löysyydet pois...

    Leave a comment:


  • BMW 325I avo
    replied
    Jahuu, remontti onnistui

    Kiitokset hyvistä ohjeista, enpä olisi muuten koko hommaan ryhtynyt...
    10h kaikkineen meni hommaan. Kun tietää mitä tekee, niin voisin kuvitella jonnekin neljään tuntiin tekeväni tuon.

    Oli edellinen hihnanvaihtaja vissiin aika punttiukko ja tuskin omisti momenttiavainta. Vesipumpussa oli katkennut pultti ja kampuraan oli katkennut pultti sisään Eli viidellä pultilla nyt kiinni, mutta eiköhän tuo hihnapyörä siellä kiinni pysy...turbotukseen asti.

    Leave a comment:


  • BMW 325I avo
    replied
    Originally posted by Silli

    -Sitten viskotuuletin pois.Papukaijapihdeillä käännät edestä katsottuna kellonsuuntaa niin saat sen auki.Laita visko syrjään pystyasentoon.
    Nonni, remontti urheasti aloitettu ja ensimmäinen kysymys. Mítes tuo viskon irroitus? Myötäpäiväänkö (eli vastakierrekkö?) pitää vääntää ja mistä? Sieltä ropellin takaa olevasta kuuskulmasta vai?

    Koittelin tuossa jo aikani ja ei ihan helpolla lähtenyt, joten ajattelin varmistaa, että olenko tajunnut ohjeen oikein. Varmuuden vuoksi.

    edit: Löysinkin tuolta ongelmat osiosta 325 E36 viskon irroituksesta jotain, varmaan voi käyttää hyväkseen myös tässä m20b25 motissakin. Eli napauttamalla lähtee ja vasurikierre. Lähden tästä yrittämään.
    Last edited by BMW 325I avo; 06-05-2005, 12:39.

    Leave a comment:


  • BMW 325I avo
    replied
    Kiitoksia samivaan, lähdetään näillä eväillä remonttiin ja toivotaan, että äitienpäiväksi kiesi kunnossa.

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎