Announcement
Collapse
No announcement yet.
M20B25 Jakohihnan vaihto-ohje HOWTO
Collapse
X
-
No voi per...!
Pitää kokeilla käyttää enemmän voimaa sen irrottamisessa. La kokeilen uudestaan. Kiitoksia
Leave a comment:
-
-
Originally posted by HaaveilijaEi ainakaan m20b25 koneessa tarvi irrottaa tota pulttia...
Ite pähkäilin ton pultin kans mutta sit aattelin koputtaa vasaralla siihen vaimentajaan, ja oho sehän irtosi...Eli koputtelemaan vaan...
Se värinänpoistaja on niillä pienemmillä kiinni
Leave a comment:
-
-
Ei ainakaan m20b25 koneessa tarvi irrottaa tota pulttia...
Ite pähkäilin ton pultin kans mutta sit aattelin koputtaa vasaralla siihen vaimentajaan, ja oho sehän irtosi...Eli koputtelemaan vaan...
Leave a comment:
-
-
Kuvasta katsoessani olette avanneet ne 6kpl niitä pienempiä pultteja niin se kampiakselin hihnapyörä lähtee ulospäin kampeamalla/koputtelemalla...se isopultti jää paikoilleen..sitä EI tarvi avata.
Leave a comment:
-
-
-
Originally posted by Silli.
1. Seuraavaksi irroita jakajan kansi joka on 3 ruuvilla kiinni.pikkuhylsy 8mm
Voit kääntää sen sivuun, sytytysjohtoja ei tarvitse irroittaa.
...
-Varmistu että kone tosiaan on Yläkuolokohdassa (TDC) jonka jälkeen irroita pyörijä 3x 4mm kuusiokolo pulttia.
...
2. -Irroita kampiakselin asentotunnistin vesipumpun vieressä 1x 5 mm kuusioruuvilla kiinni johon menee yksi johto.Jos osuit oikeaan on kädessäsi mutikka joka on magneettinen.
...
3. -Irroita kampiakselin hihnapyörä. 6 kpl pultteja 13mm hylsy.
-Irroita kampiakselin värinävaimennin pyörä varovaisesti kopsuttelemalla.
4. Jos käsillä on sopiva momentti avain niin kampuran pään pultin voi myös avata ja tarkistaa se oikeaan momenttiin joka on 400-420 NM.
Tein kampiakselin kiinnipitämiseen sopivan työkalun joka kiinnitetään 6 pultilla kampuran päähän.Ei tarvitse tapella koneen paikallaan pitämiseksi.Tarvitseville voin tätä lainata.
1. tätä ei vissiin tartte tehdä m20b20 l-jetronicissa? en ainakaan tajua miksi
2. asentotunnistin oli itselläni kiinni ihan vain klipsillä. ei haitanne?
3. TUO VÄRINÄNVAIMENNIN. Tähän mulla stoppas! Ei saatu kaverin kanssa irti. Mitä tehdään väärin, kun meikäläinen reilu 100kg keijukainen liukuu pitkin lattiaa, kun kaveri vääntää metrin jatkovarrella pulttia auki eikä hievahdakaan?
Vai pitäiskö tuon irrota kopsuttelemalla vaan... Eli kun hihnapyörä on irti, niin pitääkö se keskipultti irroittaa, jotta saa tuon värinänvaimentimen irti??? Kun ei saatu pulttia auki. Kumpaan suuntaan sen edes kuuluu aueta???
4. Samaa asiaa. Eli kuuluuko pultti avata ja jos kyllä, niin miten?
Jos kuuluu avata, niin olisin todella kiitollinen, jos saisin ko työkalun lainaan. Luonnollisesti korvausta vastaan tai voidaan keksiä jotain.
Muuten tähän asti meni helposti, mutta tuohon stoppas. La on tarkoitus jatkaa, ja jos työkalua jollain olisi lainata (mikäli siis pakollinen), niin mielelläni hakisin sen lainaa. Liikun k-autolla tod.näk pe 20.00- la 04.00 Helsingin keskustan suunnalla (tai itä-Hki) ja la päivällä voin käydä muualta hakemassa.
Nyt, arvon kanssa-autoilijat, antakaas päteviä neuvoja ;-)
Leave a comment:
-
-
Onko tuo vaihtoväli tosiaan noinkin olematon? Itselläni oli käsitys, että 60-80tkm voisi pärjätä M20B20 kanssa. Noh, parin viikon päästä kuitenkin vaihto, kun ei ole edellisestä vaihdosta tietoa, pitää vain yrittää malttaa olla kovin kenkimättä siihen asti...
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Wittu_jooEikä kukaan mode ole vaivautunut pistämään nastaa
Tuota ohjettahan voi siis soveltaa muihinkin M20 koneisiin.
Leave a comment:
-
-
Itelleni vaidoin sunnuntai iltana ja aikaa meni 4 tuntia+ ilmaus..
nyt kun rupesin miettii niin kiristinköhän vähän sormilla sitä kiristintä, ja saattaahan se jousi väsyä ajan mittaa!?
en tiedä... mutta ihan nätisti käy eikä hihna kitise yms yms..
ei mikään älytön homma... meinasin itse ottaa kuvia ja kirjoittaa tekstiä mutta se sit jäi..
Leave a comment:
-
-
Omaan kakskasiin pitäs sama vaihto tehdä, enkä ole koskaan jakopäänhihnaa vaihtanut. Autodatan jakopään hihnat kirjan kävin hakemassa ja tuossa aika hyvät ohjeet on, mutta tuo yläkuolokohdan ajoitusmerkit jäi epäselväksi että mistäpäin löytyy? Mitäs ensikertalaisen kannattaa muuta ottaa huomioon?
Leave a comment:
-
-
Originally posted by system_administratorTaitaa olla turha sinne kuitenkaan mitään merkkejä piirrellä kun kaikki tarvittavat merkit löytyy noista hihnapyöristä. Nokka-akselin päässä on tuo kuvassakin (kuva190) näkyvä merkki noin kello 2:n paikkeilla ja siellä kampiakselilla se mainitsemasi kolo ja merkki.
Mutta nämä ohjeet olikin tarkoitettu vaan alottelijoille.
Tosimies ei tarvitse ohjeita
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Silli-merkitse tarkasti kaikkien hihnapyörien asento.
-Nyt katsotaan silmämääräisesti että hihna on oikein paikallaan ja että aiemmin tehdyt merkit pyörissä ovat vielä oikeissa kohdissa.
Kuviakin on jokunen mutta valitettavasti niistä ei taida olla hyötyä.
Vaihtoväliksi Gates(ei Bill) suosittaa joko 3 vuotta tai 40 000 kilometriä.
L-jetronic koneessa tuo kolmas hihnapyörä pyörittää virranjakajaa ja virranjakajastakin löytyy ajoitusmerkit, mutta motronic mallissa sen avulla toimii vain öljypumppu.
Ihan hyvät ohjeet, vaikkakin BMW:n suositukset hihnanvaihtoväliksi on hivenen erilaiset.Last edited by system_administrator; 23-02-2005, 13:58.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Silli-sitten vapautetaan kiristäjä löysäämällä sen pultit ja kiristämällä ne uudestaan kun jousi on kiristänyt hihnan.
-Jos ajoitusmerkit ovat kohdakkain voidaan konetta pyörittää alapultista (22m avain) 2 täyttä kierrosta jolloin merkit ovat taas samassa asennossa.
-Löysytetään vielä kiristäjän pultteja ja sitten kiristetään ne uudelleen.
Leave a comment:
-
Leave a comment: