Announcement

Collapse
No announcement yet.

M20B25 Jakohihnan vaihto-ohje HOWTO

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • samivaan
    replied
    Alfamer opus sanoo myös 60tkm, korjaamo jossa oma hihna oli viimeksi vaihdettu, oli merkannut seuraavan vaihtokerran 80tkm päähän. Varaosaliikkeen BMW manuaali sanoi 80tkm. Oma hihna oli 86tkm kohdalla mielestäni erittäin hyvässä kunnossa, mutta lievästi liian löysä.
    Aion kyllä jatkossa vaihtaa 60tkm kohdalla joka tapauksessa.

    325I avo, ite vaihdoin vesipumpun ihan sen takia, kun maksoi vaan 30€, ja purkamisessa on kuitenkin sen verran hommaa, ettei viittis samana vuonna ottaa tuon hintasen värkin takia uusiks. Ostat vaan hihnan, vesipumpun ja kiristäjän, niin hyvin menee. Ja kannattaa sitten ohjeen mukaisesti täyttää nesteet ylävesiletkusta, muualta sitä ei ilmattomaksi saa vaikka hyppisi tasajalkaa koneen päällä.

    Ainiin, se "muuta mitä voi mennä rikki", on joka hiton muoviosa. Esim. syylärin muovikiinnikkeet. (eli varaa pikaliimaa) Sitä en tiedä mistä niitä ehjiä saa. Jos joku tietää mistä saa, JA paljonko maksaa, niin kiva ois kuulla.

    Leave a comment:


  • Tohtori
    replied
    Originally posted by Heksula
    Mikä m20b25 koneen hihnanvaihtoväli on valmistajan mukaan? Toi 40tkm kuulostaa kyllä todella lyhyeltä.
    Taisi olla valmistajan mukaan 80.000km ja olikohan haynes oppaan mukaan suositus 60-70.000km En ole näistä varma kun muisti pätkii mutta lähellä pitäis olla

    Leave a comment:


  • BMW 325I avo
    replied
    Itse ajattelin tulevana viikonloppuna vaihtaa tuon hihnan ja tosiaan en ole moista hommaa ennen bemariin tehnyt. Mitkä kaikki osat kannattaa vaihtaa (m20b25) hihnanvaihdon yhteydessä eli ostoslistaa siis?

    - jakohihna luultavasti
    - mites vesipumppu?
    - entä noita kiristimiä, pitääkö vaihtaa samalla?
    - mitä muuta voi tod.näk. mennä paskaksi tuossa operaatiossa, mihin kannattaisi varautua.

    Leave a comment:


  • |parsakaali|
    replied
    hihnan hampaat

    tarkoitin sitä että tekeehän ne siellä varaosa liikkeissäkin virheitä... minun kohdalla ne teki virheen... mutta se korjaantu sillä kun laski ne hampaat,,,

    Leave a comment:


  • Heksula
    replied
    Mikä m20b25 koneen hihnanvaihtoväli on valmistajan mukaan? Toi 40tkm kuulostaa kyllä todella lyhyeltä.

    Leave a comment:


  • T3
    replied
    .....
    Last edited by T3; 08-01-2007, 20:15.

    Leave a comment:


  • |parsakaali|
    replied
    hihnan hammasluku.

    Itselläni meinasi tulla mössi kun vaihdoin m20b20 moottoriin jakoremmiä... se tilattiin paikallisesta varaosamyymälästä. No siinä vaiheessa kun sitä oltiin laittamassa takaisin niin ruettiin laskemaan hampaat... niitä oli yksi liian paljon... olisihan se hetken käynyt kunnolla kunnes oisi kilahtanut paskaksi... ja tälläisissa tapauksissa vika on asentajan... ei varaosamyymälä rupea sitä korvaamaan... muistakaa tämä, että lasekekaa ne hampaat ;D se on paljon pienempi vaiva kuin sen seuras jos on vääränlainen hihna

    Leave a comment:


  • samivaan
    replied
    Jees homma jatkuu illalla. Minun mielestä autoa on helpompi laittaa edestäpäin kuin selkäkenollaan sivulta, joten konepellin joka tapauksessa olisin pois ottanut. Tuskimpa merkkiliikkeestä niitä kiinnitysnastoja hakisin vaikka kaikki olisi rikki, ei tuo läpyskä niin paljoa ääntä vaimenna, mitään muuta virkaahan koko härpättimellä ei ole. Enemmän taitaa olla koriste letkujen suojana, kun ei varsinaista eristysmateriaaliakaan sisällään pitänyt.

    Onko kommenttia hihnanvaihtoväliin? Tuo 40tkm kuulostaa vaihtotyön vaivaan nähden kohtuuttoman lyhyeltä. Opelissa vielä sen kovasti morkatun 60tkm vaihtovälin sieti, kun hihnan vaihtoi tunnissa.

    Leave a comment:


  • system_administrator
    replied
    Originally posted by samivaan
    Suurkiitokset hyvästä ohjeesta. Homma on nyt puolessavälin, ja en ylhäältä löytänyt mitään merkkejä. No ne tietysti voi tehdä itse, mutta olisi mukava löytää alkuperäiset merkit. Missä ne tämän kuvan mukaan pitäisi olla?

    Merkkiä ei löydy tuon "viivan" lähistöltä (klo 8), eikä vastakkaiselta puolelta, jonne viiva tietysti seuraavalla konekierroksella päätyisi.

    Sellaisia pieniä eroja oli omassa E34sessa:
    1. Konepelti kiinni 2 pultilla ja 2 sokalla. Nopea ja kiva homma. kusijussin letkuissa ei ensimmäistäkään liitosta, eli piti purkaa koko äänieristyslevy, ja tietysti ne joka ikinen tappi on ihan jumissa. Paska homma, mutta tulipa tehtyä.
    2. Syyläri oli kiinni kahdella tukevalla muovipikakiinnikkeellä. Toinen näistä tietysti katkesi, kun oli muovia, vaikka sitä tuli nysvättyä todella hitaasti tuon muovisuuden takia. (mistähän sais uuden, tai edes ehjän)
    Yllärinä oli se, että jakaja oli kiinni yhdellä ruuvilla. Joo kolmella pitäisi olla, 2 oli jo kokonaan irti.

    Vaihtoväliksi varaosaliikkeen huoltokirja sanoi 80-96tkm. Samoin edellinen korjausliike oli merkannut 179tkm kohdalla seuraavaksi vaihtokohdaksi 260tkm. Nyt mittarissa operaation alkaessa oli 266tkm.
    Ota vain reilusti se suojakoppa pois, niin voit sen merkin löytääkin.

    E34:ssä konepellin irrotus on aivan turha operaatio. Tilaa on muutenkin reilusti. E30:ssä otan suosiolla konepellin pois.

    Uusia kiinnitysnastoja saat tietysti MERKKILIIKKEESTÄ. Varo vain, niiden hinta voi olla, hmm, sanoisinko: yllättävä.

    Leave a comment:


  • T3
    replied
    .....
    Last edited by T3; 08-01-2007, 20:14.

    Leave a comment:


  • samivaan
    replied
    Suurkiitokset hyvästä ohjeesta. Homma on nyt puolessavälin, ja en ylhäältä löytänyt mitään merkkejä. No ne tietysti voi tehdä itse, mutta olisi mukava löytää alkuperäiset merkit. Missä ne tämän kuvan mukaan pitäisi olla?

    Merkkiä ei löydy tuon "viivan" lähistöltä (klo 8), eikä vastakkaiselta puolelta, jonne viiva tietysti seuraavalla konekierroksella päätyisi.

    Sellaisia pieniä eroja oli omassa E34sessa:
    1. Konepelti kiinni 2 pultilla ja 2 sokalla. Nopea ja kiva homma. kusijussin letkuissa ei ensimmäistäkään liitosta, eli piti purkaa koko äänieristyslevy, ja tietysti ne joka ikinen tappi on ihan jumissa. Paska homma, mutta tulipa tehtyä.
    2. Syyläri oli kiinni kahdella tukevalla muovipikakiinnikkeellä. Toinen näistä tietysti katkesi, kun oli muovia, vaikka sitä tuli nysvättyä todella hitaasti tuon muovisuuden takia. (mistähän sais uuden, tai edes ehjän)
    Yllärinä oli se, että jakaja oli kiinni yhdellä ruuvilla. Joo kolmella pitäisi olla, 2 oli jo kokonaan irti.

    Vaihtoväliksi varaosaliikkeen huoltokirja sanoi 80-96tkm. Samoin edellinen korjausliike oli merkannut 179tkm kohdalla seuraavaksi vaihtokohdaksi 260tkm. Nyt mittarissa operaation alkaessa oli 266tkm.

    Leave a comment:


  • jmp2002
    replied
    Originally posted by T3
    Se iso pultti aukeaa vanhemmissa koneissa 27mm-avaimella ja uudemmissa 22mm-avaimella ja kyllä siellä on ihan tavallinen OIKEINPÄIN oleva kierre, eli aukeaa samaan suuntaan kuin kossupullon korkki.
    ok. no en ollu varma tost avaimen koost, ja tas oppi lisää, jostakin mun mielest lukenu et vastakierre, mutta hyvä kun korjasit. Sillä itse en käyttänyt sitä auki...

    Leave a comment:


  • T3
    replied
    Originally posted by jmp2002
    3. Kun olet ottanut kampiakselin päästä ne 6 pulttia mikkä irtoaa 13mm hylsyllä, sitten hihnanrulla pois. Sen jälkeen vain iskuvasaralla koputtelet sitä värinänvaimennus levyä niin se lähtee pois.

    4. Itse en ainakaan käyttänyt sitä 21mm kannalla olevaa pulttia irti, siitä vain pyörittelin konetta, että sai merkit kohalleen ja sen kaks kierosta kun hihna oli paikalla. Mutta jos haluat käyttää sen irti, sinun pitää saada pysymään kone paikalla ja se on vasenkätinen kierre eli aukeaa kun pyörität kellon suuntaan.

    muihin en osaa neuvoa antaa.
    Se iso pultti aukeaa vanhemmissa koneissa 27mm-avaimella ja uudemmissa 22mm-avaimella ja kyllä siellä on ihan tavallinen OIKEINPÄIN oleva kierre, eli aukeaa samaan suuntaan kuin kossupullon korkki.

    Leave a comment:


  • jmp2002
    replied
    Originally posted by osilpi
    3. TUO VÄRINÄNVAIMENNIN. Tähän mulla stoppas! Ei saatu kaverin kanssa irti. Mitä tehdään väärin, kun meikäläinen reilu 100kg keijukainen liukuu pitkin lattiaa, kun kaveri vääntää metrin jatkovarrella pulttia auki eikä hievahdakaan?
    Vai pitäiskö tuon irrota kopsuttelemalla vaan... Eli kun hihnapyörä on irti, niin pitääkö se keskipultti irroittaa, jotta saa tuon värinänvaimentimen irti??? Kun ei saatu pulttia auki. Kumpaan suuntaan sen edes kuuluu aueta???

    4. Samaa asiaa. Eli kuuluuko pultti avata ja jos kyllä, niin miten?

    Jos kuuluu avata, niin olisin todella kiitollinen, jos saisin ko työkalun lainaan. Luonnollisesti korvausta vastaan tai voidaan keksiä jotain.
    3. Kun olet ottanut kampiakselin päästä ne 6 pulttia mikkä irtoaa 13mm hylsyllä, sitten hihnanrulla pois. Sen jälkeen vain iskuvasaralla koputtelet sitä värinänvaimennus levyä niin se lähtee pois.

    4. Itse en ainakaan käyttänyt sitä 21mm kannalla olevaa pulttia irti, siitä vain pyörittelin konetta, että sai merkit kohalleen ja sen kaks kierosta kun hihna oli paikalla. Mutta jos haluat käyttää sen irti, sinun pitää saada pysymään kone paikalla ja se on vasenkätinen kierre eli aukeaa kun pyörität kellon suuntaan.

    muihin en osaa neuvoa antaa.

    Leave a comment:


  • osilpi
    replied
    Hihna vaihdettu ilmeisen onnistuneesti. Itse hihnan vaihto ei ollut paha nakki, mutta sopiva kireys on hankala arvioida ilman sitä vesipumppuun nojaavaa kiristinjousijuttua... Sitä ei mun autossa näköjään ollut ollenkaan. Laitettiin siten, että kääntyy sen vajaat 90astetta pisimmältä sivulta. Kireys tuntui järkeenkäyvältä, mutta hieman kyllä epäilyttää...
    Pitäisköhän Laakkoselta tms käydä hakemassa uusi jousiosa?

    Samalla pesin myös jäähdytysjärjestelmän pariin kertaan ja kyllä sitä paskaa ulos tuli. Eniten aikaa meni letkujen kanssa tappelemiseen ja värinänvaimentimen irroittamiseen.

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎