Automaattilaatikon huuhtelu öljynvaihto DIY

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Bansku
    replied
    Mikäs hemin mielestä siinä on niin haitaksi että vaihtaa niitä laatikon öljyjä? Tuskin se puolimiljoona/liki 20v ajettu öljy vastaa täysin samaa mitä uusi öljy

    Leave a comment:


  • Supa
    replied
    Originally posted by Hemi View Post
    Totesit siis kuitenkin aiemmin näin:



    Eli totesit/annoit ymmärtää öljyjen vaihdon olevan ”kunnossapitoa” ja ”järkevää” jos autoa pitää pidempään?
    No, minä tietenkin halusin tiedustella mihin tämä ”järkevyys” perustuu ja tuossahan se vastaus taas sitten tulikin, eli: ...”Harrastamisen ilosta”...

    Tämän laatuinen ”harrastaminen” vain maksaa ja autosta päätellen sinullekkin kuitenkin raha on ainakin jossain määrin rajallista, niin eikö olisi oikeasti järkevämpää ”harrastamista” käyttää nämä täysin turhat harrastamiset vaikkapa alustan uusiin orggispalikoihin+ jarruhuoltoon, tms.josta on ihan oikeasti hyötyä ko.auton loppuelinkaarta ajatellen?
    Joka kerran kun taas tuntuu siltä että ne laatikkoöljyt pitäisi vaihtaa, vaihdat taaas jo ennakoiden uusia alustan palikoita ja vaikkapa takakelkan puslat...niiden loppumisesta kun löytyy somestakin tuhansia ja taas tuhansia juttuja, toisin kuin vaihtamattomiin öljyihin korkanneita laatikoita?

    Vaihdetaan me molemmat heti ne laatikon öljyt sitten siinä kohtaa kun maailmalta tulee pientäkin viitettä/faktaa siihen suuntaan että nämä askit eivät kestä öljyjen puolesta +miljoonaa ilman yhtäkään vaihtoa.
    Se on kuitenkin 100% varma että mr.Google tietää nämä asiat heti jos ne oikeasti ovat olemassa muuallakin kuin vain omassa päässä ja tehokkaassa perustelemattomassa vertaistuessa.
    Vaikka se ei kestoon vitt**kaan vaikuttaisi niin eikö se nyt ole mukavampi ajella laatikolla mikä vaihtaa nätisti?? Jokaisella vaihdolla mitä olen itse tehnyt on toiminta parantunut ja PYSYNYT. Adaptaatioita nollaamalla toiminta saattaa tasoittua muutamaksi viikoksi joten sitä turhaa ehdotella.
    Onko se sulta pois jos muut haluaa ajella pehmeesti vaihtavalla laatikolla?

    Jokainen saa tehdä mun puolesta mitä haluaa eikä täällä kukaan sullekkaan ole varmaan sanonut että sun pitäisi vaihtaa öljyjä, miksi siis kehoitat muiden olla vaihtamatta?

    Leave a comment:


  • Wespa
    replied
    Originally posted by Hemi View Post
    Tämän laatuinen ”harrastaminen” vain maksaa ja autosta päätellen sinullekkin kuitenkin raha on ainakin jossain määrin rajallista, niin eikö olisi oikeasti järkevämpää ”harrastamista” käyttää nämä täysin turhat harrastamiset vaikkapa alustan uusiin orggispalikoihin+ jarruhuoltoon, tms.josta on ihan oikeasti hyötyä ko.auton loppuelinkaarta ajatellen?
    Miten niin "autosta päätellen"? Ihan hirveästi ei valikoimaa ole jos pitää saada pienehkö farmari hauskalla koneella ja automaatilla, E46:sta uudemmat ovat jo turhan suuria ja ennenkaikkea karmean rumia. C-Mersu taas ei oikein innosta, ja siinä ne takavetoiset vaihtoehdot alkavat ollakin. Ja ei mulla nyt ihan niin tiukalla autoihin laitettava raha ole etteikö tuollaiset perusasiat niin kuin alusta tai jarrut myös tulisi pidettyä keskivertoharrastajaa paremmalla tolalla vaikka laatikkoöljyihin rahaa "tuhlaankin". Oulun suunnalta pitäisi itse asiassa tulla ensi viikon alkupuolella 330i:n etusatulat kilkkeineen, jostain pitäisi vielä metsästää takasatulat ja sopiva adapteri niille..

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by Wespa View Post
    Niin kuin jo sanoin niin vaihdan sitten vaikka harrastamisen ilosta jos ei muuten.
    Totesit siis kuitenkin aiemmin näin:

    Originally posted by Wespa View Post
    Myllytys, laatikkoöljyjen vaihto ja muukin auton kunnossapito on ihan niin järkevää kuin kukin sen kokee omalla kohdallaan olevan, toki jos auto vaihtuu esim. viiden vuoden välein niin ei siinä juuri järkeä olekaan.
    Eli totesit/annoit ymmärtää öljyjen vaihdon olevan ”kunnossapitoa” ja ”järkevää” jos autoa pitää pidempään?
    No, minä tietenkin halusin tiedustella mihin tämä ”järkevyys” perustuu ja tuossahan se vastaus taas sitten tulikin, eli: ...”Harrastamisen ilosta”...

    Tämän laatuinen ”harrastaminen” vain maksaa ja autosta päätellen sinullekkin kuitenkin raha on ainakin jossain määrin rajallista, niin eikö olisi oikeasti järkevämpää ”harrastamista” käyttää nämä täysin turhat harrastamiset vaikkapa alustan uusiin orggispalikoihin+ jarruhuoltoon, tms.josta on ihan oikeasti hyötyä ko.auton loppuelinkaarta ajatellen?
    Joka kerran kun taas tuntuu siltä että ne laatikkoöljyt pitäisi vaihtaa, vaihdat taaas jo ennakoiden uusia alustan palikoita ja vaikkapa takakelkan puslat...niiden loppumisesta kun löytyy somestakin tuhansia ja taas tuhansia juttuja, toisin kuin vaihtamattomiin öljyihin korkanneita laatikoita?

    Vaihdetaan me molemmat heti ne laatikon öljyt sitten siinä kohtaa kun maailmalta tulee pientäkin viitettä/faktaa siihen suuntaan että nämä askit eivät kestä öljyjen puolesta +miljoonaa ilman yhtäkään vaihtoa.
    Se on kuitenkin 100% varma että mr.Google tietää nämä asiat heti jos ne oikeasti ovat olemassa muuallakin kuin vain omassa päässä ja tehokkaassa perustelemattomassa vertaistuessa.

    Leave a comment:


  • Samppae39
    replied
    Oma e39 oli karvan alta 200tkm mittarissa kun Powermaticilla öljyt vaihtoivat. Seuraavan kerran vaihdoin itse jossain 280tkm paikkeilla. Myytäessä autossa oli 412tkm ja laatikko toimi edelleen, että ei se ainakaan paskashokkia saanut. No se oli tosin outo muutenkin, kun noilla kilsoilla oli vielä vakio turbokin ja yks suutin vaihdettu vähä 200tkm päälle käytettyyn ja toinen suutin oli myydessä huono. Siirtopumppukin kesti 380tkm. Nuo kaikkihan ois pitäny hajota jo viimestää 250tkm kohdilla ja laatikko paskashokkiin heti öljynvaihdon jälkeen.

    Eli summasummarum. Vaihtakaa jos siltä tuntuu tai älkää. Kumpikin on riskipeliä, ehkä

    Leave a comment:


  • Wespa
    replied
    Originally posted by Hemi View Post
    Eli missä kohtaa ne öljyt ovat oikeasti niin ”paskaiset” että vaihtoon hukatut pääomat saataisiin pidentyneenä elinikänä takaisin(1200000km ken ties)?
    Niin kuin jo sanoin niin vaihdan sitten vaikka harrastamisen ilosta jos ei muuten. Sopiva pajakin taisi jo löytyä naapurikaupungista, täytyypä koittaa muistaa dokumentoida tarkkaan miltä laatikon sisällä näyttää..

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by Wespa View Post
    No se on sinun (ja BMW:n & ZF:n insinöörien mielipide), johon olet toki oikeutettu. Mulla ei vaan anna hermo periksi pyörittää noin herkän komponentin sisällä yli kymmenen vuotta vanhoja ja melkein 150.000km kiertäneitä öljyjä, joissa on melkoinen määrä jo mujua mukana. Myöskään ajatus ihan finaalissa olevasta suodattimesta ei erityisemmin lämmitä. Harrastushan tääkin vaan on, jos laatikko tykkää kyttyrää huolella tehdystä öljynvaihdosta niin siitä otetaan sitten opiksi.
    Niin, eli myönnät että vaihtotarve perustuu puhtaasti sinun omiin oletuksiisi ko.öljyjen todellisesta kestosta, ilman minkäänlaista faktaa?
    Eli ne romanttiset mielikuvat paskaisista öljyistä ja paskaisista öljynsuodattimista pakottaa sinut vaihtamaan ko.laatikon öljyt?
    Sinulla ei ole omille kuvitelmillesi minkäänlaista muuta tukea kuin voimakas vertaistuki joka perustuu kuitenkin ihan samanlaisiin puhtaisiin mielikuviin, ei faktaan.
    Maailman pitäisi olla nyt jo täynnä ja netti pullollaan juttuja+faktaa siitä kuinka e46/e39 automaatit korkkaa paskaisten öljyjen ja paskaisten suodattimien vuoksi, koska kuitenkin jo miljoonia ko.autoja on päässyt tähän päivään ilman yhtäkään vaihtoa(näitä täysin tarpeettomia öljynvaihtoja harrastellaan vielä paljon vähemmän muualla maailmassa).
    Eli netistä ei vieläkään löydy yhtäkään...siis EI YHTÄKÄÄN topikkia näistä ”ikiöljylaatikoista” jossa selkeästi olisi ollut kylmää faktaa siitä mitä ko.laatikossa loppuu ensiksi jos öljyjä ei vaihdella?
    Kukaan ei ole vielä tänäkään päivänä(10-vuoden väännön jälkeen), osoittanut minulle yhtäkään laatikkoa joka selkeästi on rikkoutunut puutteellisen voitelun vuoksi ja sitä tässä nytkin edelleen peräänkuulutan.
    Eli keissiä jossa oikeasti voidaan todeta jokin pettänyt osa-alue on pettänyt riittämättömän voitelun vuoksi?
    Oikeasti tilannehan on se että tässä on tullut nähtyä +500tm ajettuja laatikoita jo runsaasti sisäpuoleltakin joihin vaihtoja ei ole tehty kertaakaan ja aina se hämmästyttää kuinka uudelta/kulumattomalta kaikki näyttää.

    No, tuossa nyt miljoona ajettu ensimmäisen sukupolven bemarin ”ikiöljylaatikko” johon ei öljyjä ole kertaakaan vaihdettu ja joka edelleen kuulemma vaihtaa todella hienosti(eli eiköhän ne 150tkm ajetut ole juuri niin hyvät kuin mille inssit ovat laatikon toiminnan suunnitelleet...ne ei siis tarvitse olla uudet):

    http://www.autobild.de/bilder/unser-...109.html#bild1

    Eli missä kohtaa ne öljyt ovat oikeasti niin ”paskaiset” että vaihtoon hukatut pääomat saataisiin pidentyneenä elinikänä takaisin(1200000km ken ties)?

    Leave a comment:


  • Macke
    replied
    Kysäseppäs Wespa Powermaticista Vantaalta josko olis halvempaa. 6HP26 lootaan vaihtui aikoinaan öljyt + filsu olikos nyt 550€ kustanteeseen.

    ZF on kyllä kanssa sitä mieltä että öljyt kuuluu vaihtaa, ja zädäm opastusvideossa on kuin onkin penari nosturilla: Kliketi Klik

    Leave a comment:


  • Wespa
    replied
    Originally posted by Hemi View Post
    Se laatikkoöljyjen vaihto tässä kohtaa vain ei ole oikeasti ”kunnossapitoa”, vaan riskin ottamista.
    No se on sinun (ja BMW:n & ZF:n insinöörien mielipide), johon olet toki oikeutettu. Mulla ei vaan anna hermo periksi pyörittää noin herkän komponentin sisällä yli kymmenen vuotta vanhoja ja melkein 150.000km kiertäneitä öljyjä, joissa on melkoinen määrä jo mujua mukana. Myöskään ajatus ihan finaalissa olevasta suodattimesta ei erityisemmin lämmitä. Harrastushan tääkin vaan on, jos laatikko tykkää kyttyrää huolella tehdystä öljynvaihdosta niin siitä otetaan sitten opiksi.

    Originally posted by Hemi View Post
    Toisaalta, se jatkuva myllyttäminenkin tulee jossain kohtaa tiensä päähän kun maalipinta käy niin ohueksi että ei enään kestä pientäkään ulkoista ”kolausta” ilman että sinkki kuplii heti alla.
    Toki näinkin, siksi jokainen joka asiaan on edes vähän perehtynyt mittaa ennen myllytystä maalipinnan paksuuden ettei käy kallista vahinkoa.

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by Wespa View Post
    Myllytys, laatikkoöljyjen vaihto ja muukin auton kunnossapito on ihan niin järkevää kuin kukin sen kokee omalla kohdallaan olevan, toki jos auto vaihtuu esim. viiden vuoden välein niin ei siinä juuri järkeä olekaan.
    Se laatikkoöljyjen vaihto tässä kohtaa vain ei ole oikeasti ”kunnossapitoa”, vaan riskin ottamista.
    Toisaalta, se jatkuva myllyttäminenkin tulee jossain kohtaa tiensä päähän kun maalipinta käy niin ohueksi että ei enään kestä pientäkään ulkoista ”kolausta” ilman että sinkki kuplii heti alla.

    Leave a comment:


  • Wespa
    replied
    Taidatkin olla sellainen kaveri joka vaihtaa autoja kuin sukkia? No minä en ole, kun kerran päädyn jonkun auton ostamaan niin sillä ajetaan sitten niin pitkään kuin suinkin mahdollista, mitäpä järkeä olisi huono ja/tai käyttötarkoitukseen sopimaton auto ostaa, tai ainakaan minulla ei ole siihen varaa vaikka lienenkin ihan hyvin toimeentuleva.

    Myllytys, laatikkoöljyjen vaihto ja muukin auton kunnossapito on ihan niin järkevää kuin kukin sen kokee omalla kohdallaan olevan, toki jos auto vaihtuu esim. viiden vuoden välein niin ei siinä juuri järkeä olekaan.

    Leave a comment:


  • petrolhead
    replied
    Monta sataa euroa siihen että saa yrittää tekoelvyttää jotain puoli miljoonaa veivattua laatikkoa. Eikä edes korjaamiseen vaan lutraamiseen. Maksaako näihin vaihtokirstu kymmeniä tuhansia vai mitä mä oon missannu . Sori mutta kuulostaa ihan yhtä järkevältä kun nää 20 tuntia kestävät myllytykset. Automaaliakin saa uutta kaupasta, osa paikoista levittääkin sen valmiiksi.

    Leave a comment:


  • Wespa
    replied
    Kävinpä huvikseen kysymässä mitä maksaisi omaan kikottimeen (ilmeisesti ZF 5HP19?) automaatin öljynvaihto suodattimineen tiivisteineen Schmiedmannilla , meinasin pyörtyä kun kuulin hinnan, 960 euroa. Kattelin tuossa juuri niin Vaihteistokauppa.fi:ssä öljyt (20l Ravenol LT71141), suodatin ja tiiviste yhteensä 252,40 € postikuluineen, vielä pitäisi päättää tappelisiko tuon vaihdon itse pukeilla vai löytyisikö jostain sopiva paja missä voisi hääriä mukana apumiehenä. Lauhduttimen putki lienee syytä irrottaa jos kunnolla haluaa huuhdella, ja sitä ei varmaan moni paja oma-aloitteisesti tee.
    Last edited by Wespa; 25-08-2016, 10:53. Reason: tarkennus

    Leave a comment:


  • Ringali
    replied
    Nämä väännöthän on jo käyty toisessa topicissa ja sitä vääntöä on siellä lähes kymmenen vuoden ajalta.

    Kuka heittäisi täältä linkin sinne niin ei tarttisi jatkaa enää.

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by TommiT View Post
    Ja taas se alkaa... Vähän kun vielä höystetään niin taas seuraavat kymmenen sivua Hemi jankkaa samaa asiaa.
    Niin, tasan jankkaan niin kauan kun kerran joku minulta aiheesta kysyy?
    Oliko sinulla jokin kysymys itse aiheesta vai vain pelkkää nerokasta analyysiä siitä saisinko kysymyksiin vastata vai en (vai sinullekko pitäisi jättää kirjallinen anomus siitä saanko vastata vai en...privana vai oikein kirjallisesti)?

    Leave a comment:

Working...
X