Automaattilaatikon huuhtelu öljynvaihto DIY
Collapse
X
-
Huuhdeltu ja pesty vaihdelaatikko x6 185tkm. Oli iki öljyt
Ja siis toimi ihan ok. En tiennyt, että voi toimia vieläkin paremmin. Joten Huuhdeltu ja pesty vaihdelaatikko x6 185tkm. Oli iki öljyt. Nyt vaihdot toimii vieläkin pehmeämmin. Siis kuin uusi. Auto on x6 4.0d 225kw.
Homma tehty öljypisteellä. Lisäksi vaihdettu jakolaatikon öljyt. Oli myös orgikset. Nyt uudet. Suosittelen.
Leave a comment:
-
Onko kukaan laittanut Pemcon öljyjä automaattilaatikkoon? Jos esim vaihteistokauppa.fi myy tätä sopivaksi 5hp19 lootaan, niin kai siihen on uskominen? Vai onko näissä kovasti hinta - laatu eroa merkkien välillä?
Leave a comment:
-
Täällä on myös 5HP19 E46 320i:ssä. Mittarissa on 250tkm ja olemassa olevan tiedon mukaan öljyt ovat alkuperäiset. Juttelin erään automaattiekspertin kanssa joka tuntee kyseisen laatikon, ja hän suositteli kyllä öljynvaihtoa huuhtelemella. Hänen mukaan tämän ei pitäisi aiheuttaa ongelmaa, ellei laatikko ole jo muuten rikki. Ajattelin lähteä suunnittelemaan vaihtoa. Sittenhän se näkee vieläkö kitkalevyt pitää.
Onko täällä näkemystä kummasta päästä lauhduttimelta tuleva paluuletku olisi parempi ottaa irti huutelussa: lauhdittimen päästä vai laatikon päästä? Käsitin että laatikon päässä letku on kiinni samassa raudassa lähtöletkun kanssa, ja siihen pitäisi askarralle joku adapteri. Onkohan tuo liitin lauhduttimen päässä kovin tiukassa? Se vaikuttaisi houkuttelevalta paikalta ottaa letku irti.
Leave a comment:
-
Nostellaan vanhaa ketjua, kyseessä siis 330cia 5hp19 laatikolla. Öljyjä ei ilmeisesti ikinä vaihdettu tai tarkistettu. Vähän on hikoillut jostain aikojen saatossa laatikko, liikkeellelähdöt on laiskahkoja ja joskus tietyssä tilanteessa tökkäsee hieman, mutta yleisesti ottaen toimii hyvin. Luultavasti 200tkm aikana öljyä jonkun verran hävinnyt. Kannattaako tehdä huuhteluvaihto vai riittääkö tarkastus/täyttö OEM öljyllä/uusi täyttötulppa? Vai antaako olla?
Leave a comment:
-
Omaan kinneriin kyllä vaihtelin öljyt ja kävin vaihteet läpi niin että auto oli tallin lattialla ja pysähdyksissä jarrua vasten. Kyllä täällä jossain taisi olla ihan virallinen proseduuri aiheesta. Toki riippuu lootan mallistakin että miten se tehdään, oma kulkine oli siis GM lootainen dieseli.
Leave a comment:
-
Kiitos tarkennuksesta. Mulla tuli aiemmista postauksista "kertoa laatikolle että öljyt vaihdettu" että ihan siihen tilanteeseen on oma käskynsä, kyse siis tuosta resetistä.
Tuohon renkaiden pyörimiseen hämää kun jossain ketjussa oli menny öljynvaihdossa pakkikehä tms. rikki, mutta vaara vain jos renkaat pyörii kun siirtyy p-r-d alueiden välillä?
Leave a comment:
-
Muistelisin että käynnissä tarkistetaan tuo öljyn taso sen jälkeen kun on niitä vaihteita käynyt läpi, eli jätetään katiska parkilla käyntiin ja mennään tsekkaamaan että öljyä nippanappa tihkuu sieltä täyttöreiästä kun tulpan avaa. Tämä edellinen pikku varauksella.
Reset adaptational values löytyi jostain siltä lootanohjausyksikän alta.
Leave a comment:
-
Tämäkin lähenee.
Vanhat öljyt pois, pohja pois. Pohjan puhdistus. Suodattimen vaihto. Lauhdittimen pikaliitin irti. Pohja takas ja uutta öljyä. Varautua 20l astialla uutta öljyä+sähköinen pumppu.
1. Vaihteiden läpikäynti. Autonosturilla. Auto käyntiin, jarru päälle, R-sisään, jarru ylös, käy kunnes tulee kirkasta, jarru pohjaan, manuaali puolella 1. vaihde, jarru ylös, tyhjäkäyntiä kunnes kirkasta, 2. sisään, kunnes kirkasta 3. sisään jne. lopuksi jarru pohjaan, siirrytään p-asentoon ja moottori seis?
2. Inpalta lämmöt ja tason tarkistus?
3.kerrotaan vaihteistolle että öljyt vaihdettu. Hommasin tuon Inpan, toimii, eli sieltä löytyy valikko tuolle?
Lähinnä varmistukset kun aikaa kulunut ja ehkä ajatuksia muuttunut.
Leave a comment:
-
No nyt on öljyt, suodatin, tiiviste, magneetit ja pultit vaihdatettu uusiin, Ravenolia öljyksi. Öljyt on näköjään jossain vaiheessa jo vaihdettu (mikä on aika yllättävää kun autolla oli ajettu minulle tullessaan vasta 125.000km), mutta luultavasti ei huuhtelemalla, momentinmuuntajasta oli tullut sen verran mustaa tavaraa huuhtelun myötä ulos. Muutenkaan ranetuksilta ei oltu vältytty, öljypohjan pultit oli vedetty sen verran apinan raivolla kiinni että aukisaamisessa oli täysi työ. Lisäksi pulttien ylisuuren momentin vuoksi tiiviste oli leiponut oikein kunnolla kiinni laatikon tiivistepintaan.
Mutta katsellaan, tuskin tämä ainakaan heikentää laatikon toimintaa kun vaihto on kuitenkin joskus aiemmin jo päätetty tehdä. Jatkossa voisi tehdä huuhteluvaihdot n. 80.000km välein.
Leave a comment:
-
Enpä mä sillä kauheesti muualle ajanu ku Latviaan Recrolle, manuaalimoodissa puikotin aina kakkoselta neloselle niin hyvin pääs ongelmitta mestoille. Ei hajua milloin antautuu kokonaan jos ajelee vaan, limp modeenhan se loota menee heti kun luistaa.
Leave a comment:
-
3-vaihde luistaa, ei auta öljyjen vaihto -> remonkia askille. Juuri näin kypsyi oma aski kolmeysistä.
Leave a comment:
Leave a comment: