Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kysymyksiä "lastutuksesta"?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • markku55
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2015
    • 200
    • Hanko

    #91
    Originally posted by VolvoTDi View Post
    Ehdottomasti moinen hökötys pois käytöstä samalla kun ohjelmaa räpelletään. Poiston ansiosta DPF:n elinkaari kasvaa, poltot harvenevat tai ainakin polttovälit ovat maksimissaan, imusarja ei karstoitu enää lisää, itse venttiili ei voi enää hajota, joka taas saattaa aiheuttaa DPF:n tukkeutumisen, tulevat nykimiset ja niiden syyn metsästys jäisi pois, polttoaineen kulutus laskee, jne, jne. Eiköhän tuossa olisi ollut jo riittävästi syitä turhan osan poistoon... Mutta seuraavalla kerralla sitten �� ja toisaalta asioista tietävän ohjelmoijan tai jälleenmyyjän olisi luullut tuon poiston siihen järjestävän.
    Ok, eli taas kysymään, miten tuo EGR "eliminoidaan", ohjelmallisesti vai mekaanisesti? (Voi poiaat, oliskohan pitänyt vaan tyytyä Octaviaan ;D ilman mitään hassuttelua)
    Oli kai täälläkin jo asiasta mainittu, mutta nyt siis kyssäri VAIN koskien EGR:ää.

    Comment

    • VolvoTDi
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2006
      • 1576
      • Tampere - Pori

      #92
      Originally posted by markku55 View Post
      Ok, eli taas kysymään, miten tuo EGR "eliminoidaan", ohjelmallisesti vai mekaanisesti? (Voi poiaat, oliskohan pitänyt vaan tyytyä Octaviaan ;D ilman mitään hassuttelua)
      Oli kai täälläkin jo asiasta mainittu, mutta nyt siis kyssäri VAIN koskien EGR:ää.
      Ohjelmallisesti riittää kun EGR on vielä ehjä ja sulkeutuu. Saahan sen siihen vieläkin tehtyä jos vaan osaavat.

      Octaviassa olisi jo uusittu pari EGR:ää, joten siinä mielessä ei olisi ollut hyvä valinta
      Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
      Check:
      www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
      Tampere 044-5867096

      Comment

      • markku55
        Bimmer Fanatic
        • Feb 2015
        • 200
        • Hanko

        #93
        Originally posted by VolvoTDi View Post
        Ohjelmallisesti riittää kun EGR on vielä ehjä ja sulkeutuu. Saahan sen siihen vieläkin tehtyä jos vaan osaavat.

        Octaviassa olisi jo uusittu pari EGR:ää, joten siinä mielessä ei olisi ollut hyvä valinta
        Olen hieman ulkona asiassa, joku väittää, ettei EGR:n poistolla ole mitään merkitystä vakioauton osalta ja toisaalta se on kai periaatteessa laitonta.
        Jos palautuskanava toimii ja moottori on kunnossa, niin mikä siinä nyt menee pieleen vaikka EGR:ää ei poistettaisikaan?
        Onko tässä nyt kyse suurista km määristä, vai vain väärinkäsityksistä, en tiedä.
        Eiköhän nykyisissä 2L BMW dieseleissä ole jopa enemmän tehoa ja vääntöä kuin meikäläisen lastutetussa n. 200hv ja 400Nm ja silti EGR on mukana, vai onko?

        Comment

        • Siankarlo
          Bimmer Rookie
          • Sep 2010
          • 133
          • Helsinki

          #94
          Originally posted by markku55 View Post
          Olen hieman ulkona asiassa, joku väittää, ettei EGR:n poistolla ole mitään merkitystä vakioauton osalta ja toisaalta se on kai periaatteessa laitonta.
          Jos palautuskanava toimii ja moottori on kunnossa, niin mikä siinä nyt menee pieleen vaikka EGR:ää ei poistettaisikaan?
          Onko tässä nyt kyse suurista km määristä, vai vain väärinkäsityksistä, en tiedä.
          Eiköhän nykyisissä 2L BMW dieseleissä ole jopa enemmän tehoa ja vääntöä kuin meikäläisen lastutetussa n. 200hv ja 400Nm ja silti EGR on mukana, vai onko?
          Ei EGR:n säilyttämisestä ole normaalikäytössä mitään muuta "haittaa" kuin että etenkin pätkäajossa joutuu huolehtimaan imusarjan ja EGR:n säännöllisestä puhdistamisesta. En tiedä onko teoriassa olemassa jokin ajosuorite, jolla EGR pysyisi toimintakuntoisena vaikkapa 300.000 km mutta normaalisti kai vaihtoon menee viimeistään 200k kohdilla vaikka olisi miten maantieajoa. Puhdistuksen pitäisi minun mielestäni kuulua kaikkien EGR-venttiilillä varustettujen autojen huolto-ohjelmaan mutta kun ei kuulu (Sama ilmiö automaattivaihteiston öljyissä, mutta ei siitä enempää ettei mene offtopiciksi ).

          Itse en ole poistanut EGR:ää aiemmasta E39:stä enkä poista sitä nykyisestäkään F11. EGR on siellä pienentämässä typen oksidipäästöjä ja hoitaa tuon hommansa todella hyvin silloin kun se toimii. Minulle on arvo sinänsä että auton katti on paikallaan ja toimii, ja EGR myös. Sitten kun autosta menee osia rikki tai niitä pitää putsata niin tehdään tarpeelliset toimenpiteet.

          En kuitenkaan lähde jeesustelemaan, ymmärrän hyvin että kun huipputehoja lähdetään metsästämään tai vanhemmasta autosta halutaan kustannustehokasta ja toimintavarmaa niin "turhat" ja kalliita remontteja aiheuttavat systeemit joutaa mäkeen. Eikä se maailma siihen lopu. Kunhan ymmärtää minne se EGR:ssä muuten oleva paska tämän jälkeen menee ja pystyy henkilökohtaisesti elämään asian kanssa.
          2012 F11 530DAt Xdrive
          Ex 2002 E39 530DAt

          Comment

          • markku55
            Bimmer Fanatic
            • Feb 2015
            • 200
            • Hanko

            #95
            Originally posted by Siankarlo View Post
            Ei EGR:n säilyttämisestä ole normaalikäytössä mitään muuta "haittaa" kuin että etenkin pätkäajossa joutuu huolehtimaan imusarjan ja EGR:n säännöllisestä puhdistamisesta. En tiedä onko teoriassa olemassa jokin ajosuorite, jolla EGR pysyisi toimintakuntoisena vaikkapa 300.000 km mutta normaalisti kai vaihtoon menee viimeistään 200k kohdilla vaikka olisi miten maantieajoa. Puhdistuksen pitäisi minun mielestäni kuulua kaikkien EGR-venttiilillä varustettujen autojen huolto-ohjelmaan mutta kun ei kuulu (Sama ilmiö automaattivaihteiston öljyissä, mutta ei siitä enempää ettei mene offtopiciksi ).

            Itse en ole poistanut EGR:ää aiemmasta E39:stä enkä poista sitä nykyisestäkään F11. EGR on siellä pienentämässä typen oksidipäästöjä ja hoitaa tuon hommansa todella hyvin silloin kun se toimii. Minulle on arvo sinänsä että auton katti on paikallaan ja toimii, ja EGR myös. Sitten kun autosta menee osia rikki tai niitä pitää putsata niin tehdään tarpeelliset toimenpiteet.

            En kuitenkaan lähde jeesustelemaan, ymmärrän hyvin että kun huipputehoja lähdetään metsästämään tai vanhemmasta autosta halutaan kustannustehokasta ja toimintavarmaa niin "turhat" ja kalliita remontteja aiheuttavat systeemit joutaa mäkeen. Eikä se maailma siihen lopu. Kunhan ymmärtää minne se EGR:ssä muuten oleva paska tämän jälkeen menee ja pystyy henkilökohtaisesti elämään asian kanssa.
            Kiitos mielipiteestäsi, itse en tämän perusteella aio tehdä mitään EGR:lle, seuraavassa huollossa voin huomauttaa, että tarkastavat EGR-venttiilien kunnon.

            Comment

            • VolvoTDi
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2006
              • 1576
              • Tampere - Pori

              #96
              Ei sitä EGR:ää huipputehoa haettaessa edellytetä poistettavan, koska on muutenkin kiinni mm. kaasu pohjassa. Minulle tulee autoja, joista poistetaan ihan vain pelkästään EGR ja mitään muuta ei tehdä. Yhtä laitonta on poistaa EGR kun lisätä hepoja pellin alle. EGR poisto lisää toimintavarmuutta ja ne ketkä pelaa autojen kanssa ovat kaikki yhtä mieltä kyseisestä osasta, mutta on tosiaan jokaisen oma asia mitä tekee autolleen. Googleta vaikka egr manifold ja katso kuvia, hyhhyh kuka nyt tollasen haluaa moottoriinsa 😃
              Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
              Check:
              www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
              Tampere 044-5867096

              Comment

              • BaTTman
                Bimmer Rookie
                • Oct 2014
                • 70
                • Pirkanmaa

                #97
                Harva sitä katalysaattorinkaan autoonsa haluaa, mutta jostakin syystä ne valmistajat niitä sinne auton alle tunkee...

                Comment

                • VolvoTDi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2006
                  • 1576
                  • Tampere - Pori

                  #98
                  Originally posted by BaTTman View Post
                  Harva sitä katalysaattorinkaan autoonsa haluaa, mutta jostakin syystä ne valmistajat niitä sinne auton alle tunkee...
                  Totta, sille on syynsä miksi ne noita tunkee autoihin, mutta loppukustannukset huonosta suunnittelusta, toteutustavasta ja laaduttomista osista osuvat kuluttajalle.

                  Hyvä esimerkki oli kun asiakas soitti ja kysyi, että voinko auttaa kun hänen -12 1.6tdi Golf polttelee häiriövaloa ja Laakkonen oli todennut EGR:n ja DPF:n olevan vaihtokunnossa. Osat + työt = 5500€ (EGR 1500€, DPF 3200€, työ 800€). EGR:n vaihto edellyttää vaihteiston irroituksen osaksi. Näppärää suunnittelua. Viikkoa aiemmin asiakas oli vaihtamassa autoa toiseen ja olisi saanut nykyisestä 12t€. On nuo osienkin hinnat ihan poskettomia kun puolet auton arvosta menee pakoputkeen! Voitte varmaan arvata mitä tapahtui...

                  Kyllähän auton valmistajat pystyisivät tekemään moottorin niin puhtaaksi, että moisia tulppia pakoputkiin ei tarvitsisi tunkea, mutta on niin paljon halvempaa tunkea rojut pakoputkeen ja näin päästä läpi päästövaatimuksista. Hondalla on 1.5dtec diesel, missä ei ole vieläkään DPF:ää vaan siinä on onnistuttu rakentamaan moottori niin vähäpäästöiseksi, että sitä ei tarvita, tuohon pitäisi kaikkien pyrkiä niin ei jäisi kuluttajille kustannukset kun takuu on loppu.
                  Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
                  Check:
                  www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
                  Tampere 044-5867096

                  Comment

                  • Bmw Master
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2004
                    • 13155
                    • Kokomo

                    #99
                    Vaikuttaako Bemarissa EGR:n poistaminen lämpenemiseen?

                    Comment

                    • markku55
                      Bimmer Fanatic
                      • Feb 2015
                      • 200
                      • Hanko

                      Originally posted by VolvoTDi View Post
                      Hyvä esimerkki oli kun asiakas soitti ja kysyi, että voinko auttaa kun hänen -12 1.6tdi Golf polttelee häiriövaloa ja Laakkonen oli todennut EGR:n ja DPF:n olevan vaihtokunnossa. Osat + työt = 5500€ (EGR 1500€, DPF 3200€, työ 800€). EGR:n vaihto edellyttää vaihteiston irroituksen osaksi. Näppärää suunnittelua. Viikkoa aiemmin asiakas oli vaihtamassa autoa toiseen ja olisi saanut nykyisestä 12t€. On nuo osienkin hinnat ihan poskettomia kun puolet auton arvosta menee pakoputkeen! Voitte varmaan arvata mitä tapahtui...
                      Täytyy vaan todeta, että paljonhan meitä vedätetään noiden päästömääräysten ohessa, autonvalmistajat väistävät ongelmat ja jättävät meidät kuluttajat maksumiehiksi.
                      Mutta vielä kyssäri tuosta EGR:stä, näyttihän ne nettikuvat aika kuvottavilta, paljonko ajetuista moottoreista lie otettu. Kyssäri koskee EGR:n puhdistusta, muutaman videon perusteella vaikutti siltä, että jopa "tienvarressa" taivasalla oli noita puhdisteltu, milloin EGR menee oikeasti vaihtoon, vai onko kyse siitä, että menee vaihtoon jos ei haluta puhdistaa?
                      Voisi jopa kuvitella, että itse venttiilin vaihto puhdistuksen yhteydessä olisi riittävä toiminto jos pelkkä puhdistus ei herätä EGR:ää henkiin?

                      Comment

                      • VolvoTDi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2006
                        • 1576
                        • Tampere - Pori

                        Puhdistus auttaa noissa alipainetoimisissa EGR:issä, mutta sähkötoimisessa vika kohdistuu joko koneistoon, jossa rattaat lyö yli kun yrittää sulkeutua kun karstaköntti on välissä tai monesti asentotunnistin hajoaa ja sitä ei voi uusia.
                        Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
                        Check:
                        www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
                        Tampere 044-5867096

                        Comment

                        • HTK12
                          BTCF Member
                          • Jul 2011
                          • 10941
                          • Joensuu

                          Originally posted by VolvoTDi View Post
                          Puhdistus auttaa noissa alipainetoimisissa EGR:issä, mutta sähkötoimisessa vika kohdistuu joko koneistoon, jossa rattaat lyö yli kun yrittää sulkeutua kun karstaköntti on välissä tai monesti asentotunnistin hajoaa ja sitä ei voi uusia.
                          Auttaa se sähköisissäkin, ainakin ooppeleissa.
                          e39 540iA E85

                          Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                          Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                          Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                          Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                          INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                          Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                          Comment

                          • VolvoTDi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2006
                            • 1576
                            • Tampere - Pori

                            Originally posted by HTK12 View Post
                            Auttaa se sähköisissäkin, ainakin ooppeleissa.
                            Juu kunnes asentotunnistin hajoaa.
                            Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
                            Check:
                            www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
                            Tampere 044-5867096

                            Comment

                            • markku55
                              Bimmer Fanatic
                              • Feb 2015
                              • 200
                              • Hanko

                              No, jos tuo EGR menee toimintakyvyttömäksi vaikka sen puhdistaisikin, niin voiko sen siinä vaiheessa vielä sulkea pois ja näin välttyä kalliilta uusimiselta?

                              Comment

                              • VolvoTDi
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jun 2006
                                • 1576
                                • Tampere - Pori

                                Originally posted by markku55 View Post
                                No, jos tuo EGR menee toimintakyvyttömäksi vaikka sen puhdistaisikin, niin voiko sen siinä vaiheessa vielä sulkea pois ja näin välttyä kalliilta uusimiselta?
                                Voi sen vielä silloinkin, mutta tässä välissä saattaa DPF jo ottaa itseensä jos EGR on jäänyt auki, tosin valot palaa jo merkiksi, että ei mahdottomasti kannata ajella.
                                Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
                                Check:
                                www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
                                Tampere 044-5867096

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎