selitä sitten se että mun 316 jarrut ei kelpaa kun laitan siihen 325i bemarin 204 hp koneen.
Millä laskukaavalla 316 bemun tehoja 20% kasvattamalla päädytään 204 hummaan?
Mutta ei siitä tule 20 prosenttia tehonlisäystä jos 316 koppaan laitat 204 heppasen myllyn, vaan enemmän. Tällöin joudut ne jarrutkin vaihtamaan isommiksi.
Edit: Hidas olin.
540ia m-sport touring -98 Ex bmw:e30 320 m-tech1 cabriolet, e36 328 m-sport touring, e36 325ia sedan
selitä sitten se että mun 316 jarrut ei kelpaa kun laitan siihen 325i bemarin 204 hp koneen.
Olkoon se kone vaikka ruohonleikkurista. Jos siinä on 204hp niin 316 bemariin verrattuna teho on kuitenkin kasvanut yli 20% jolloin sen alkuperäiset jarrut ei riitä.
kappas kappas, ja sitten tämä edellyttääkin jo niitä 325i mallin jarruja, josta alunperin väitettiin että ei tarvita 325i jarruja mutta sama se.
Paras ku jokainen käy kuitenkin kysyyn omalta konttoriltaan nää tulkinta kysymykset ettei tuu yllätyksiä. Meinaan on aivan paskan hailee mitä me täällä kinataan näistä koska jos setä sanoo konttorilla että ei käy niin sitten ei käy. Edessä on joko sedälle säädösten opetusta joka on pitkä ja kivinen tie tai sitten vaihtaa konttoria.
jos setä sanoo konttorilla että ei käy niin sitten ei käy. Edessä on joko sedälle säädösten opetusta joka on pitkä ja kivinen tie tai sitten vaihtaa konttoria.
Ei se sedän opetus niin pitkä ja kivinen ollut.Hyvin se oppi ku sano et lue läksys,vähän aikaa silmäili lakikirjaa ja raapi päätä,ja löi leiman otteeseen,katsastettu ahtimelle.
eikös se jarrujen 20% koskennu vain mallisarjan tehokkaimmasta ylöspäin, muuten aina tehoiltaan vähintään vastaavaa.. ? :roll:
Kyllä se koskee ihan jokaista mallia, kuten omani jossa 1.6 on vaihdettu 1.8:n ja tehot pysyvät 20% sisällä joten jarruja tms ei ole tarvinnut vaihtaa.
jos ahdat 316 ja tehoa on ~130hv, niin joudut laittamaan mallisarjan tehokkaimmat.
Miks mun mielestä kyllä ihan 320i jarrut riittää... siinähän on tuo 130hp...
mutta jos autossa 126hp niin 105hp+20%=126hp eli 316i vakio jarrut riittää...=) ja kukas sitä säätölappua pyytäis enemmille tehoille EN MINÄ AINAKAAN prkl.....
jaahas karkas homma käsistä taas. tarkoitus oli ettei kiistellä mistään vaan kerrotaan OMAT kokemukset turbottamisesta,työvaiheet alusta loppuun. nemesis aloitti hineosti tämän topicin mutta seassa oli pieni virhe siitä ettei turboa rinnasteta moottorin vaihtoon, kyllä se rinnastetaan. OTETAAS UUSIKS, moderaattorit jos tyhjentää tän topicin ja aloitetaan alusta että saadaan selkeä toiminta ohje turboitukseen,kokemuksien kera 8)
E63 AMG. E500 ja iso ässä väkevällä mökki öljy moottorilla. Joskus ehkä vielä bemari
jos ahdat 316 ja tehoa on ~130hv, niin joudut laittamaan mallisarjan tehokkaimmat.
Aivan näin. Eli siis.. väännetään nyt rautalangasta. LAKI SANOO: Mallisarjan tehokkain +20%. Eli aina tekniikka vastaamaan mallisarjan tehokkainta, jos aletaan pienempää moottoria virittämään. Näin siis sanoo laki. Tosin konttorikohtaisia eroja on.. jossain vaativat mallisarjan tehokkaimman tekniikan jossain ei.
kerroppas maza kokemuksistas kun olet ainakin tehnyt tyrbo 325:sen
Aika suoraviivaista hommaahan tuo oli. Autohan oli alkuperäinen 325i, joten tekniikkaan ei tarvinut muutoksia tehdä. Ahdin kamat kiinni autoon. Tehot mitattiin alle 204hv:lle. Auto oli rekisteröity '88, mutta ei ollut vähäpäästöinen, joten vaati katalysaattorin putkeen. Katin pitää toimia, mutta päästörajat ovat samat kuin normaalistikin '88-> autolla. Jokainen saa sitten itse miettiä mitä tuo käytännössä tarkoittaa. Minun piti mitata päästöt ennen kattia ja katin jälkeen todistaakseni, että katalysaattori toimii.
jos ahdat 316 ja tehoa on ~130hv, niin joudut laittamaan mallisarjan tehokkaimmat.
Aivan näin. Eli siis.. väännetään nyt rautalangasta. LAKI SANOO: Mallisarjan tehokkain +20%. Eli aina tekniikka vastaamaan mallisarjan tehokkainta, jos aletaan pienempää moottoria virittämään. Näin siis sanoo laki. Tosin konttorikohtaisia eroja on.. jossain vaativat mallisarjan tehokkaimman tekniikan jossain ei.
Enpä minä ainakaan onnistunut löytämään kyseistä pykälää. Vertailumoottorina ei ole pakko käyttää mallisarjan tehokkainta. Muutenhan esim 316->320 muutos vaatisi 325 jarrut ja alustan?
Konttoreilla on todellakin kirjavia tulkintoja noissa asioissa, mutta kannattaa vaatia nähtäväksi kyseiset pykälät ja tarvittaessa soitto AKEen auttaa...
Tieliikennelaki (779/ 1998):
6§ 4:
Ahtimen tai ahtoilman jäähdyttimen asentaminen tai ahtimella varustetun moottorin muuttaminen rinnastetaan moottorin vaihtoon.
Tieliikennelaki (1256/ 2002):
5§ 2:
Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä myös sellaisen alkuperäistä painavamman, teholtaan tai iskutilavuudeltaan suuremman moottorin (vertailumoottori) vaihtaminen, jonka auton valmistaja on tarkoittanut käytettäväksi samaan mallisarjaan kuuluvassa, yleiseen tieliikenteeseen tarkoitetussa autossa, taikka myös vertailumoottoreita tehokkaamman, painavamman tai iskutilavuudeltaan suuremman moottorin vaihtaminen. Vaihtaminen on sallittua seuraavin edellytyksin:
C) autoon vaihdettavan vertailumoottoreita tehokkaamman moottorin teho on korkeintaan 20 % suurempi kuin tehokkaimman vertailumoottorin teho saman normin mukaan mitattuna; tätä tehokkaamman moottorin vaihto edellyttää tässä momentissa mainitun muutoskatsastuksen lisäksi 4 §:n 2 momentissa mainittua poikkeuslupaa sekä vähintään moottorin tehoa vastaavien jarrujen asentamista ja tarvittaessa myös heilahduksenvaimentimien vaihtoa ja rakenteiden vahvistamista vastaamaan kohonnutta moottoritehoa;
Maza voi varmaankin kaivella kyseiset pykälät esille, jossa väitetään ahtimen lisäämisen vaativan automaattisesti mallisarjan tehokkaimman jarrut + alustan. Jos jossakin konttorissa näin on väitetty, se ei riitä perusteeksi! Itsekkin joskus kyselin yhdeltä konttorilta, mitä lappuja he vaativat tekniikan vaihtoon. Vastaus oli, että se on luvan varaista, eli ei oikein onnistu. Yhdellä konttorilla taas vaadittiin sierran ahtamisen yhteydessä tupla rintapelti, koska Cossussakin niiden mielestä semmoinen on. Että tällä pohjalla on tietämys joillakin konttoreilla.
Enpä minä ainakaan onnistunut löytämään kyseistä pykälää.
Taidat olla oikeassa.
316->320 muutoshan onnistuu, koska tuollainen malli on valmistettu, joten siihen riittää 320:ä vastaava tekniikka. Kuvittelin että pienempää moottoria viritettäessä pitäisi aina olla mallisarjan tehokkainta vastaava tekniikka, mutta ilmeisesti asia ei ole näin. Tämä ei ollut yhdeltä konttorilta kuultua vaan useammista eri lähteistä... en kyllä oikein vieläkään usko, mutta pakko kai se on ku on mustaa valkoisella asiasta. Saattaa kyllä juontaa juurensa siitäkin, että ikinä ei ole tarvinut konttorilla käydä alle mallisarjan tehokkainta leimaamassa...
Comment