Originally posted by Urpo_rotta
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Jäähdytysnesteistä
Collapse
X
-
Originally posted by petrolhead View PostMitä moottoria olet kasaamassa ja tarkalleen mihin väliin etsit tiivisterengasta?
Jos osien kanssa joutuu soveltamaan, kannattaa muistaa että edes OEM-nimike ei ole ikuinen. Ihan oikea tiiviste oikeassa paikassa moitteettomasti asennettuna.. alkaa lopulta vuotaa.
Jäähdytysjärjestelmän kumit etenkin voi vaan ottaa ja vuotaa kun pakkasta on tarpeeksi vaikka ne ei oo painuneet tai muuten rikki. En tiedä liittyykö se lämpölaajenemiseen ja/vai siihen että tarpeeks kylmä kumi ei ole niin elastista.
Laittaa niillä osilla mitä on saatavana ja sit vaihtaa toisiin jos ei toimi. Vaikea on saada täyttä varmuutta foorumilla pohtimalla. Kun ei nuo autotehtaatkaan aina näytä tietävän mitä ovat tekemässä.
F20 116d
E63 645
E28 528
F30 320d x-drive
F31 335d x-drive
ex. e92 335d, e91 325I pre-lci, e84 X1 2.0d x-drive, e91 320d,e90 320i,e46 316i, e87 118d, e46 320i, e46 330xd, e46 330d, e39 528i, e32 750i, e32 730i, e34 525i
KTM 1290 Super Adventure
K1200S
ex. K1200RS, K1200R, F800S, R1100S
Comment
-
-
Originally posted by Micce///M View PostTietääkseni propyleenin ja etyleenin sekoituksella pakkasenkestävyys on mahdoton mitata, eli en lähtisi sekoittamaan. Toki värihän ei kerro siitä mitään ja alkaa olemaan propyleenin päivät muutenkin luettu.2015 VW Crafter
1984 BMW 316
2009 Kawasaki Ninja 250RRR
petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
"Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".
Comment
-
-
Originally posted by petrolhead View PostNiitten asteikko esim refraktometrissä ei ole kauhean kaukana tosistaan. Uhkakuvana sekoittaessa on että neste kestääkin vain -20°C kun mittari sanoo -25. Ero on samaa suuruusluokkaa kuin mitä sen mittarin kalibroinnissa jo voi olla heittoa. Pakkaskeston näyttämä mittarissa on AINA vain suuntaa antava.
Comment
-
-
Originally posted by Urpo_rotta View PostNeste on vaikea saada kaikki pois. Lohkosta jos löytyy tulppa saattaa tulla lähes kaikki ulos.
En oo ikinä nähny enkä kuullu että eri nesteet olis menny yhtään miksikään kun sekoittuvat.
Tietenkään niitä ei pidä sekoittaa.
Huvittaa vaan lähinnä kun pelätään ja sitten esim. vaihdetaan väriä ja puolet jää vanhaa nestettä järjestelmään
E6X ja F1X malleissa on myös jonkun verran ollut sellaista ongelmaa, että ei tule lämmintä sisälle, ja loppujen lopuksi syy on löytynyt tukkeutuneesta lämmityslaitteen kennosta. Näissä tapauksissa on myös ollut jostain syystä punaista jäähdytysnestettä, ja tietääkseni Bemareissa ei alun perin ikinä ole sellaista käytetty, eli todennäköisesti joku on ne jossain välissä vaihtanut. Mun mielestä aika vahva syy epäillä, että juurikin erilaisten jäähdytysnesteiden sotkeminen on aiheuttanut lämmityslaitteen kennon tukkeutumisen. Lämmityslaitteen kennoissa on näissä malleissa ja varmaan muissakin todella pienet kanavat, joten kovin isoa kokkaretta ei tarvitse muodostua, kun se jo pikkuhiljaa alkaa kerääntymään niihin ahtaimpiin paikkoihin, eli lämppärin kennoon ja lopulta tukkii sen.
Comment
-
-
Originally posted by BMW525Xda View Post-80 luvulta olen kaikkiin autoihini sekoittanut jäähdytysnesteen akkuveteen 50/50 suhteella. Olipa alumiini tai rauta moottori. Muistaakseni moottoripyörien ohjeistus on että on suositeltavaa käyttää tislattua vettä eikä tulisi käyttää vesijohtovettä.
Eri asia jotkin ktm-koneet joissa kuulemma vesipumppu magnesiumia, tiedä sitten ja siinäkin taisi olla erityisvaatimus pakkasnesteelle, ei lantringille :think
Comment
-
-
Originally posted by jr66 View Post-82 lähtien vastaavasti aina hanavettä paitsi yhteen 600 yamahan kyykkyyn, mielestäni sekin turhaa.
Eri asia jotkin ktm-koneet joissa kuulemma vesipumppu magnesiumia, tiedä sitten ja siinäkin taisi olla erityisvaatimus pakkasnesteelle, ei lantringille :think
Comment
-
-
Originally posted by Bullitt View PostMinä olen nähnyt. Pahimmillaan jäähdytysneste on ollut sellaista kokkareista hyytelöä.
E6X ja F1X malleissa on myös jonkun verran ollut sellaista ongelmaa, että ei tule lämmintä sisälle, ja loppujen lopuksi syy on löytynyt tukkeutuneesta lämmityslaitteen kennosta. Näissä tapauksissa on myös ollut jostain syystä punaista jäähdytysnestettä, ja tietääkseni Bemareissa ei alun perin ikinä ole sellaista käytetty, eli todennäköisesti joku on ne jossain välissä vaihtanut. Mun mielestä aika vahva syy epäillä, että juurikin erilaisten jäähdytysnesteiden sotkeminen on aiheuttanut lämmityslaitteen kennon tukkeutumisen. Lämmityslaitteen kennoissa on näissä malleissa ja varmaan muissakin todella pienet kanavat, joten kovin isoa kokkaretta ei tarvitse muodostua, kun se jo pikkuhiljaa alkaa kerääntymään niihin ahtaimpiin paikkoihin, eli lämppärin kennoon ja lopulta tukkii sen.
Hyvä tietääE34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
E34 525i -90 twinturbo 427/519
N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
Kysy jos tarvetta
Comment
-
-
Originally posted by Bullitt View PostMinä olen nähnyt. Pahimmillaan jäähdytysneste on ollut sellaista kokkareista hyytelöä.
e36:ssa vuoti lämppärin kennolle menevän putkiston o-rengas tai molemmat osien 6 ja 2 välistä http://bmwfans.info/parts-catalog/E3...radiator_behr/ Oli lirittänyt pakkasilla lämppärin ilmanottokaukaloon niin että näkyi selvästi kun huolsin puhallinta jokin vk. sitten, vaihdoin osan 6 ja sen alla o-renkaat 3. Seuraavana olevassa osassa eli 2 oli putken seinämille kerrostunut ohuelti jotain ruskeahkoa mönjää ja koneessa ollut ainakin 7 v. punaiset nesteet eli sen ajan kun auto on ollut minulla ja jos tehtaalla sinne ei punaista laiteta niin joku on ne vaihtanut.
Pointtina että myös minun autossa voi kenno olla jonkin asteisesti tukossa tuosta mämmistä, olen huonoa lämppäriä täälläkin joskus ihmetellyt ja joku kehuu 36:n lämppäriä vähintäänkin riittäväksi. Tosin muist. ko. kenno ei ole tolkuttoman pienillä kanavilla :think Joskus sellaisen ed. autoon vahdoin.
Comment
-
-
Olen tietoinen tosta "valkonen muju tukkii lämppärikennon" hommasta. Niissä mitä mä oon nähnyt ei ole todennäköistä että olis käytetty sekaisin nesteitä tai väärää kamaa.
Ei oo toisaalta kukaan osannut kertoa että mitä se ON.2015 VW Crafter
1984 BMW 316
2009 Kawasaki Ninja 250RRR
petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
"Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".
Comment
-
Comment