Announcement

Collapse
No announcement yet.

Virityssoftat ja vikakoodit...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • WSE1
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 3242
    • Suomusjärvi

    Virityssoftat ja vikakoodit...

    Laitetaan tännekin melkoisen tärkeää asiaa tehonlisäys / dpf poisto-ohjelmoinneista ja vikakoodeista. Melkeinpä kannattaa olla tarkkana ohjelmien valinnassa, jos ei halua haasteita tulevaisuuden korjaamisiin. Tässä on nimittäin tullut korjaustöissä törmättyä muutamiin softiin joissa esim DPF on poistettu ja sitämyötä poistettu samointein suurin osa vikakooditaulukoista.

    DPF oikeaoppinen poistohan edellyttää ainoastaan siihen liittyvien vikakoodien poistoa softasta tai joissakin tapauksissa parametrimuutoksilla saadaan tarvittavat aikaan. Jos ohjelmoija ei sen sijaan osaa/jaksa/viitsi perehtyä tarkemmin mikä osa koodia on millekin vikakoodille niin sitten ahneuttaan / laiskuuttaan vetää niin paljon pois kooditaulukosta että dpf koodit varmuudella häviävät mutta samalla häviää myös suuri osa vianrajoituksissa hyödyllisistä koodeista.
    Mitä tästä seuraa? Jos autoon ei tule mitään vikaa niin ei mitään.
    Mutta sitten kun vikaa tulee, niin koodeja ei tule, ja monellakaan korjaamolla ei ole syvällisempää ymmärrystä jolloin joko osia vaihdetaan randomisti tai yritetään korjauttaa / vaihtaa ecua, yleensä siis asiakkaan lompakko kärsii tällöin enempi kuin halvassa virisoftassa on ikinä säästetty. Toki joku voi ehdottaa vakiosoftan palautusta ja merkkiliike lähes aina mutta asiakas harvoin haluaa koska on maksanut "paljon" virisoftasta... ja sitten korjaamot takovat päätänsä seinään taas.
    Tässä on viime aikoina tullut vastaan mm. ecuja joissa voi nykäistä suuttimen johdon irti vaikka käydessä ilman että tulee mitään vikakoodeja, tai rail paineensäädöt, ahtoilman lämpö yms ja pahimmillaan myöskään ajoneston sykronointi ei anna mitään koodia vaikka olisi hukassa, vaikka sillä alueella ei ole mitään tekemistä tehon saatikka dpf poiston kannalta, mutta kun on tehty halvalla ja nopeasti niin asiakkaan tulevista korjauksista välittämättä vedetään vain kooditaulukko lähes tyhjäksi niin eipä hälyttele mistään, mutta sitten on jonkin vian tullessa harrastaja itse taikka korjaamot ihmeissään kun ei koodeja tule (ennen vakiosoftan palautusta) vaikka auto ei toimi normaalisti...
    Kun autoon on alunperin suunniteltu laaja diagnostiikka moottorinohjaukseen niin nämä "softaajat" sitten tietämättömyyttään/ahneuksissaan tuhoavat sen, toki asiallisiakin softia löytyy jossa on poistettu ainoastaan juuri ne mitä pitääkin, lähinnä kotimaiset softat... Myös isojen (ulkomaisten) talojen kalliissakin softissa on moista perseilyä havaittu...
  • mazajns
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2007
    • 511
    • Joensuu

    #2
    Itsekkin olen törmännyt tähän, tosin en bmw:ssä vaan hondassa. Dpf+egr poisto ja alkuun auto vaikutti ihan hyvältä. Myöhemmin omistaja huomasi että cruise control ei toimi. Vakio softa sisään ja taas toimii. Ohjelman lähetys toiselle ulkomaalaiselle softan tekijälle ja sieltä tuli tieto että vain vikakoodit ja vikavalon sytytys poistettu. Limb modesta väännön rajoittimet poistettu ja auto on jatkuvassa vikatilassa. Vikatilassa cruise ei toimi joten tämä huomattiin ajoissa.

    Tuollaisella ohjelmalla saa isompaa vikaa helposti. Jos esim ahtimen vnt koneisto jumittuu ja vikatilat on poistettu. Ahtopaine saa olla vaikka 4 baria eikä mikään varoita siitä. Tuurillaan vikavalot syttyy mutta auto antaa polkea kuin ennenkin. Lopulta akseli katkeaa tai turbo porsii muuten.

    Tämän ensimmäisen ohjelman ostin "isohkolta" ohjelmien myyntifirmalta. Saksalainen kehuu olevansa. Korjatun kunnollisen softan ostin Itäeuroopasta harrastajalta... Ei aina hienot nettisivut ja vakuuttavat porschen kuvat etusivulla kerro mitään.

    Comment

    • böntti
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2011
      • 2857
      • Tampere

      #3
      Tässäpä ihan esimerkki, 30d ja perusviri + dpf pois. Vikakooditaulukosta on varmuuden vuoksi poistettu noin pari sataa koodia. Poistaminen on todellakin tehty niin että on vain pyyhitty tietty pätkä taulukkoa nollille, välittämättä siitä mitä lopulta poistuu.

      Puuttuu muun muassa: Input Air Flow Control, Rail Pressure Sensor - Short Circuit to B+ ja B-, Rail Pressure Sensor - Max for Compensation ja Min for Compensation, MIL ON, Intake Air Temperature Sensor, DDE Main Relay is Switching too Late or too Early, Power Supply, Raise Pressure Pump - Plausibility - Overtemp of Output Stage, Atmospheric Pressure Sensor DDE, Boost Pressure Sensor, Lambdan kaikki koodit, kaikki hehkuihin liittyvät koodit, Oil Pressure Indicator Lamp, kaikki määrän- ja paineensäätimien koodit, Boost Air Temperature Sensor, kaasuläpän koodit, kaikki suuttimien koodit, Rail Pressure not Plausible, Rail Pressure Sensor - Plausibility -Pressure too High ja too Low. Toki kaikkea muutakin kun koodeja puutuu yli 200.

      Vasemmalla alkuperäinen ja oikealla modattu, yksi tavu edustaa yhtä tai muutamaa koodia:


      Tämä softa on sitten jonkun ulkomaan sankarin tekele.
      Last edited by böntti; 05-08-2016, 00:29.
      -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
      -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
      -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
      -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

      -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

      Comment

      • tuikku
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2005
        • 1353

        #4
        .
        Jos nyt muutaman, nimenomaan dpf,fään liityvän vikakohdan poistaa, niin en pidä sitä vielä kovin suurena syntinä.
        Hiukkasjutista tulevat vikakoodit ei anna enää poiston jälkeen mitään lisäarvoa toimintaan, vaan ovat ainoastaan haitolla.
        Pakko ei ole blokata yhtäkään bittiä vikaosiosta, mutta se helpottaa ja nopeuttaa.
        CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
        Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
        Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
        tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

        Comment

        • kye
          Bimmer Fanatic
          • Nov 2008
          • 320
          • Forssa

          #5
          sattuipas sopiva aihe...

          potilaana 335d softattu kotimaisella ohjelmamuutoksella tyylillä kaikki mitä vakio-osilla saa.

          DPF:ä tietysti poistettu. Nyt alkanut satunnaisesti polttamaan hiukkassuodatin valoa. Vikakoodina pakokaasunvastapaineanturin virhe. Näyttää livedatasta satunnaisesti 8000mbarin lukemia pääsääntöisesti ihan järkeviä arvoja.

          Käytetäänkö tätä pakokaasun vastapainetietoa johonkin muuhun moottorinohjauksessa vai ainoastaan hiukkassuodattimen regenerointitarpeen selvittämiseen, jota nyt tässä tapauksessa ei ole, kun pönttö on tyhjätty?

          Autossa on myös toinen ongelma. Auton alkuperäinen moottori hajosi keväällä, jakoketju katkesi ajettu silloin n. 280tkm. Autoon vaihdettiin ehjä vaihtomoottori huomattavasti vähemmän ajettu. n. 100tkm.
          Tällä uusitulla koneella täyskaasu kiihdytyksessä mittaristoon syttyy ns. puolikasmoottorin kuva.
          Vikakoodeja tulee kaksi 4560 ja 4570. Liittyvät railpaineeseen käsittääkseni.
          Hiukan rauhallisemmalla kaasun painamisella livedatasta pystyy kuitenkin lukeen sellaisiakin railpaineen arvoja ettei railpumppu tässä uusitussa koneessa voi olla ihan sohlo. Parhaimmillaan olen saanut paineeksi 1670baria kun ohjelma on pyytänyt 1600baria ilman että tuo vikavalo olisi syttynyt.

          Ja sitten vielä ahtopaineeseen.. Auton ohjelman maksiahtopaineenpyynti on 2.5baria ylipainetta. Se kuitenkin piikittää 2.8-2.9 baria. Minusta kovin korkeita arvoja. johtuuko vaan siitä että hukkaportti on yksinkertaisesti liian pieni?

          Niin ja vielä sen lisäksi, että vanhasta koneesta oli se alempi jakoketju poikki ja kansivauriota sen ketjun katkettua, lohkosta oli kaksi sylinteriputkea halki. Useamman sentin mittaiset t-kirjaimen malliset halkeamat. Sormin saattoi hyvin tuntea, että sylinteriputki oli painunut/perännyt halkeamien ympäristöstä.
          - N62xxx moottoreiden venttiilivarsitiiviste korjaukset ja lisäilmajärjestelmän nuohoukset,
          - N42/46 jakopäät
          - N47 jakoketjuvikojen korjaukset

          tied. 0407247465

          Comment

          • tuikku
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2005
            • 1353

            #6
            Originally posted by kye View Post
            sattuipas sopiva aihe...

            potilaana 335d softattu kotimaisella ohjelmamuutoksella tyylillä kaikki mitä vakio-osilla saa.

            DPF:ä tietysti poistettu. Nyt alkanut satunnaisesti polttamaan hiukkassuodatin valoa. Vikakoodina pakokaasunvastapaineanturin virhe. Näyttää livedatasta satunnaisesti 8000mbarin lukemia pääsääntöisesti ihan järkeviä arvoja.

            Käytetäänkö tätä pakokaasun vastapainetietoa johonkin muuhun moottorinohjauksessa vai ainoastaan hiukkassuodattimen regenerointitarpeen selvittämiseen, jota nyt tässä tapauksessa ei ole, kun pönttö on tyhjätty?

            Autossa on myös toinen ongelma. Auton alkuperäinen moottori hajosi keväällä, jakoketju katkesi ajettu silloin n. 280tkm. Autoon vaihdettiin ehjä vaihtomoottori huomattavasti vähemmän ajettu. n. 100tkm.
            Tällä uusitulla koneella täyskaasu kiihdytyksessä mittaristoon syttyy ns. puolikasmoottorin kuva.
            Vikakoodeja tulee kaksi 4560 ja 4570. Liittyvät railpaineeseen käsittääkseni.
            Hiukan rauhallisemmalla kaasun painamisella livedatasta pystyy kuitenkin lukeen sellaisiakin railpaineen arvoja ettei railpumppu tässä uusitussa koneessa voi olla ihan sohlo. Parhaimmillaan olen saanut paineeksi 1670baria kun ohjelma on pyytänyt 1600baria ilman että tuo vikavalo olisi syttynyt.

            Ja sitten vielä ahtopaineeseen.. Auton ohjelman maksiahtopaineenpyynti on 2.5baria ylipainetta. Se kuitenkin piikittää 2.8-2.9 baria. Minusta kovin korkeita arvoja. johtuuko vaan siitä että hukkaportti on yksinkertaisesti liian pieni?

            Niin ja vielä sen lisäksi, että vanhasta koneesta oli se alempi jakoketju poikki ja kansivauriota sen ketjun katkettua, lohkosta oli kaksi sylinteriputkea halki. Useamman sentin mittaiset t-kirjaimen malliset halkeamat. Sormin saattoi hyvin tuntea, että sylinteriputki oli painunut/perännyt halkeamien ympäristöstä.
            Ei käytetä.
            Puhdistuspolttotarve autossasi tulee varmaankin ns. laskureiden kautta, joita ei ole deaktivoitu.
            Kun tyhjennetty pönttö ei oikeasti täyty, eikä vastapaine siis muutu => vastapaineanturi ei pyydä polttoa.
            Hiukkaspöntön poisto ei nyt mahda olla oikein tehty.

            1600baarilla ei saa "kaikki-irti" lastua, siihen tarvitaan väh. 1800bar.
            Autossasi on sellainen pienempi korkeapainepumppu, yleensä alle neljän sadan jättää tehon.
            Raipaineessa ei hyväksytä oikeasti noin suuria heittoja, joko pyynttiä on kuitenkin enemmän tai vikakoodeille on tehty jotain.

            Ahtopaineen karkailutaipumus on tunnettu vaiva noissa vakioahtimilla.
            CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
            Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
            Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
            tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

            Comment

            • kye
              Bimmer Fanatic
              • Nov 2008
              • 320
              • Forssa

              #7
              Originally posted by tuikku View Post
              Ei käytetä.
              Puhdistuspolttotarve autossasi tulee varmaankin ns. laskureiden kautta, joita ei ole deaktivoitu.
              Kun tyhjennetty pönttö ei oikeasti täyty, eikä vastapaine siis muutu => vastapaineanturi ei pyydä polttoa.
              Hiukkaspöntön poisto ei nyt mahda olla oikein tehty.

              1600baarilla ei saa "kaikki-irti" lastua, siihen tarvitaan väh. 1800bar.
              Autossasi on sellainen pienempi korkeapainepumppu, yleensä alle neljän sadan jättää tehon.
              Raipaineessa ei hyväksytä oikeasti noin suuria heittoja, joko pyynttiä on kuitenkin enemmän tai vikakoodeille on tehty jotain.

              Ahtopaineen karkailutaipumus on tunnettu vaiva noissa vakioahtimilla.
              No niin tässä on se R70:nen pumppu niin oli myös siinä porsineessa koneessa. Sen tarkastin tuossa kun on ollut tuota herjaamista Railpaineesta
              Tätä LCI-mallin konettahan ei ole saanut R90:llä pumpulla. Joten eikö se ole silloin vakio osilla kun on R70:nen käytössä.
              Muistini mukaan tästä on mitattu ohjelmoinnin yhteydessä n. 380hv/740Nm.
              Maksimi pyynti ohjelmassa mitä olen saanut testerin näyttämään on tuo 1600 baria. Satunnaisesti toteuma on ollut 1650-1670.
              Yleensä se vikakoodi tulee jo alemmalla paineen pyynnillä ruiskutusmäärän ollessa n. 100milliä.

              Eikös se sitten ole hiukan holtitonta tehdä tuollaisia ohjelmamuutoksia, että nuo ahtopaineet karkailee tuolla tavalla? Eikö pitäisi jättää ohjelma hiukan miedommaksi ja sanoa jannulle, että teeppä ensiksi mekaanisia muutoksia ja
              jatketaan sitten vasta?
              - N62xxx moottoreiden venttiilivarsitiiviste korjaukset ja lisäilmajärjestelmän nuohoukset,
              - N42/46 jakopäät
              - N47 jakoketjuvikojen korjaukset

              tied. 0407247465

              Comment

              • tuikku
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2005
                • 1353

                #8
                .
                Holtittomuudesta sinun pitää puhua ko tuunaajan kanssa.
                Olen itse jäävi puhumaan holtittomuudesta, kun useimpien mielestä kuvaus sopii kiusallisen hyvin minuunkin.
                Tuon vertaisilla tehoilla ja syötöillä ei vielä pitäisi ongelmia tulla.

                Oikeasti kaikki irti ohjelmien tehot noissa on noin viisikymmentä pykälää ylempänä.
                CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
                Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
                Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
                tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

                Comment

                • kye
                  Bimmer Fanatic
                  • Nov 2008
                  • 320
                  • Forssa

                  #9
                  Niin siis ehjän R70:n pumpun pitäisi siis jaksaa tuottaa helposti tuo 1600baria ja jopa enempikin vaikka syöttömäärä olisikin 100milliä?

                  Osaakos sitä sitten joku perustella kun istalla pystyy tekeen järjestelmä tarkastuksen/testiajon. Se ehdottaa aina ja uudestaan sen railiputken takapäässä (Paineensäädinkö) olevan osan vaihtamista. Vaikka se siis on välissä vaihdettu toiseen, vastaus on aina sama. Miksei Ista sitten ehdota vaihtamaan pumppua?
                  - N62xxx moottoreiden venttiilivarsitiiviste korjaukset ja lisäilmajärjestelmän nuohoukset,
                  - N42/46 jakopäät
                  - N47 jakoketjuvikojen korjaukset

                  tied. 0407247465

                  Comment

                  • tuikku
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2005
                    • 1353

                    #10
                    .
                    Kyllä

                    Diaknostiikka näkee lopputuloksen, joka on liian alhainen railpaine ja kun pienemmillä paineilla säätö toimii oikein, niin järjestelmä päättelee, että paineen säädin vuotaa. Pumpun kulumiselle ei ole anturia, oletusarvo on, että se toimii.
                    CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
                    Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
                    Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
                    tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

                    Comment

                    • böntti
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2011
                      • 2857
                      • Tampere

                      #11
                      Niihin ISTA:n tarjoamiin korjausohjeisiin pitää suhtautua todella kriittisesti ja miettiä itse että mistä vika voisi johtua. Se on melko kapeakatseinen ohjelma joka ohjaa helposti osatilauksiin...
                      -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
                      -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
                      -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
                      -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

                      -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

                      Comment

                      • kye
                        Bimmer Fanatic
                        • Nov 2008
                        • 320
                        • Forssa

                        #12
                        Juu ei tähän Istan perusteella mitään tilattu. Kokeilin muutamia nurkista löytyviä vaihturi paineensäätimiä

                        Nyt on sit R90:nen hankinnassa. Pakko kai myöntää että se noin satkun ajetun takuuvaihtomoottorin pumppu on kulunut.
                        - N62xxx moottoreiden venttiilivarsitiiviste korjaukset ja lisäilmajärjestelmän nuohoukset,
                        - N42/46 jakopäät
                        - N47 jakoketjuvikojen korjaukset

                        tied. 0407247465

                        Comment

                        • repsa
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2006
                          • 1367
                          • Lempäälä

                          #13
                          Tyhmä kysymys mutta onko pa-suodinta vaihdettu keksintöön ikinä ?

                          Jos tukkii virtausta ei paineen nousunopeus ole sitä mitä pitää -> vaikka railipaine joskus saavuttaakin halutun ei se tapahdu riittävän nopeasti -> vähän outoja vikakoodeja sekä outoa käytöstä.

                          Ainiin lisäystä. Ollessani hitech-mekaanikkona ja sähköinssinä VW-liikkeessä töissä eniten harmia (=pisimmän vianetsinnän ajan) kyllä teetti juurikin lastutetut autot.

                          Useimmiten vikoihin pääsi käsiksi vain loggaamalla graafia halutuista suureista mitä jonkun aikaisemman kokemuksen perusteella polttomoottoreista pystyi päättelemään. Tuollakaan ei VAG:n omilla softilla monesti näissä tapauksissa ollut mitään kummempaa hyötyä, vaan piti käyttää VCDS:n graafi-ominaisuutta. Suosittelen näissä Test-O:a jos oikeasti pitää etsiä vikaa ja ajattelee että oma kompetenssi riittää polttoprosessin analysointiin.
                          Last edited by repsa; 11-08-2016, 21:13.
                          5c jetta 1.2TSI 140/220
                          530e m-sport alpinweiss3 vakio
                          a4 cabi 220/300
                          vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

                          Comment

                          • tuikku
                            Bimmer Enthusiast
                            • Sep 2005
                            • 1353

                            #14
                            .
                            Näissä järjestelmä tunnistaa ja osaa kertoa, jos pumpulle tulevan polttoaineen syöttöpaine ei ole oikein.
                            Koko järjestelmän toiminta perustuu rasituksessa siihen, että pumpulle tulee oikea määrä polttoainetta ja siksi sitä myös valvotaan ja sille on ohjain joka osaa kertoa häiriöstä.
                            CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
                            Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
                            Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
                            tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

                            Comment

                            • fraatti
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2002
                              • 4629
                              • Tampere

                              #15
                              Originally posted by böntti View Post
                              Tässäpä ihan esimerkki, 30d ja perusviri + dpf pois. Vikakooditaulukosta on varmuuden vuoksi poistettu noin pari sataa koodia. Poistaminen on todellakin tehty niin että on vain pyyhitty tietty pätkä taulukkoa nollille, välittämättä siitä mitä lopulta poistuu.

                              Puuttuu muun muassa: Input Air Flow Control, Rail Pressure Sensor - Short Circuit to B+ ja B-, Rail Pressure Sensor - Max for Compensation ja Min for Compensation, MIL ON, Intake Air Temperature Sensor, DDE Main Relay is Switching too Late or too Early, Power Supply, Raise Pressure Pump - Plausibility - Overtemp of Output Stage, Atmospheric Pressure Sensor DDE, Boost Pressure Sensor, Lambdan kaikki koodit, kaikki hehkuihin liittyvät koodit, Oil Pressure Indicator Lamp, kaikki määrän- ja paineensäätimien koodit, Boost Air Temperature Sensor, kaasuläpän koodit, kaikki suuttimien koodit, Rail Pressure not Plausible, Rail Pressure Sensor - Plausibility -Pressure too High ja too Low. Toki kaikkea muutakin kun koodeja puutuu yli 200.

                              Vasemmalla alkuperäinen ja oikealla modattu, yksi tavu edustaa yhtä tai muutamaa koodia:


                              Tämä softa on sitten jonkun ulkomaan sankarin tekele.
                              Jahas. Liitytääs sitten tähän samaan iloiseen joukkoon. Omasta oli koodit myös pyyhitty pois. Koneessa oli palaneita hehkuja yms mutta ei koodeja tietenkää kun softa ei enää tajunnut niistä mitään ilmoittaa.

                              Ja voin ilokseni sanoa vielä että ei ollut ulkomaista käsialaa tuo softa. 30v kokemuksella koodit oli pyyhkäisty pois. Täytyy vielä kaivaa vanhasta softasta tuo sama pätkä näytille kun kerkeää.

                              Samalla kokemuksella lappuihin oli saatu komeat käyrät 298hp ja 600nm. Todellisuus olikin sitten ~270hp ja 540nm. Esim railipaine oli tässä vielä vakio 1600bar. Uudella softalla sitten irtosikin 306hp ja 660nm manuska askilla olevasta e91 3.0d:stä.

                              Silti joku klikkaa tässäkin. Epäilen että uusi softa toi jotain muuta murhetta kuten muutaman kerran kone on "pätkäissyt" noin 3200 kierroksen kohdalla aivan niin että tuntuisi että veto loppuu hetkeksi kokonaan kesken. Tämä nuukahdus kestää alle 1s. Eikö tuo melkein vaadi että syöttö katkeaa hetkeksi syystä tai toisesta? Mitään vikakoodia tuokaan ei ole aiheuttanut. Voiko liian suuri/matala railipaine aiheuttaa tuollaisen? Tarviiko railipaineen vikakoodeihin koskea kun painetta nostetaan? En ole vielä jaksanut alkaa metsästämään että mitä tuolla koneessa silloin tapahtuu koska se on niin satunnaista. Varmaan jos tuo sattuisi osumaan kohdalle teston kanssa niin olisi paljon viisaampi. Voiko ahtopaine liittyä tuohon?

                              Toinen kysymys liittyy aaltoilevaan kaasuun. Ajettaessa esim nelosella noin 2200 kierrosta mittarissa aivan pintakaasulla auto tuntuu välillä kiihtyvän ja välillä hidastuvan. Johtuuko tuo siitä että kartoissa on rajattu vääntöä alakierroksilta ja sitten noilla paikkeilla syöttömääräkin ja -paine alkaa nousemaan rajusti ? Väännörajoituskarttahan taitaa loppua 2000 kierrokseen ja mielestäni tuo on sen yläpuolella. Mahtaako syy sitten olla siinä että karttoihin tehdyt muutokset ovat liian suurilla "portailla" ja noita muutoksia olisi syytä "pehmentää". Eli kone tällähetkellä huopaisi pienen ja suuren syötön välillä ajettaessa pintakaasulla.
                              F11 535dX LCI
                              Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎