Laitetaan tännekin melkoisen tärkeää asiaa tehonlisäys / dpf poisto-ohjelmoinneista ja vikakoodeista. Melkeinpä kannattaa olla tarkkana ohjelmien valinnassa, jos ei halua haasteita tulevaisuuden korjaamisiin. Tässä on nimittäin tullut korjaustöissä törmättyä muutamiin softiin joissa esim DPF on poistettu ja sitämyötä poistettu samointein suurin osa vikakooditaulukoista.
DPF oikeaoppinen poistohan edellyttää ainoastaan siihen liittyvien vikakoodien poistoa softasta tai joissakin tapauksissa parametrimuutoksilla saadaan tarvittavat aikaan. Jos ohjelmoija ei sen sijaan osaa/jaksa/viitsi perehtyä tarkemmin mikä osa koodia on millekin vikakoodille niin sitten ahneuttaan / laiskuuttaan vetää niin paljon pois kooditaulukosta että dpf koodit varmuudella häviävät mutta samalla häviää myös suuri osa vianrajoituksissa hyödyllisistä koodeista.
Mitä tästä seuraa? Jos autoon ei tule mitään vikaa niin ei mitään.
Mutta sitten kun vikaa tulee, niin koodeja ei tule, ja monellakaan korjaamolla ei ole syvällisempää ymmärrystä jolloin joko osia vaihdetaan randomisti tai yritetään korjauttaa / vaihtaa ecua, yleensä siis asiakkaan lompakko kärsii tällöin enempi kuin halvassa virisoftassa on ikinä säästetty. Toki joku voi ehdottaa vakiosoftan palautusta ja merkkiliike lähes aina mutta asiakas harvoin haluaa koska on maksanut "paljon" virisoftasta... ja sitten korjaamot takovat päätänsä seinään taas.
Tässä on viime aikoina tullut vastaan mm. ecuja joissa voi nykäistä suuttimen johdon irti vaikka käydessä ilman että tulee mitään vikakoodeja, tai rail paineensäädöt, ahtoilman lämpö yms ja pahimmillaan myöskään ajoneston sykronointi ei anna mitään koodia vaikka olisi hukassa, vaikka sillä alueella ei ole mitään tekemistä tehon saatikka dpf poiston kannalta, mutta kun on tehty halvalla ja nopeasti niin asiakkaan tulevista korjauksista välittämättä vedetään vain kooditaulukko lähes tyhjäksi niin eipä hälyttele mistään, mutta sitten on jonkin vian tullessa harrastaja itse taikka korjaamot ihmeissään kun ei koodeja tule (ennen vakiosoftan palautusta) vaikka auto ei toimi normaalisti...
Kun autoon on alunperin suunniteltu laaja diagnostiikka moottorinohjaukseen niin nämä "softaajat" sitten tietämättömyyttään/ahneuksissaan tuhoavat sen, toki asiallisiakin softia löytyy jossa on poistettu ainoastaan juuri ne mitä pitääkin, lähinnä kotimaiset softat... Myös isojen (ulkomaisten) talojen kalliissakin softissa on moista perseilyä havaittu...
DPF oikeaoppinen poistohan edellyttää ainoastaan siihen liittyvien vikakoodien poistoa softasta tai joissakin tapauksissa parametrimuutoksilla saadaan tarvittavat aikaan. Jos ohjelmoija ei sen sijaan osaa/jaksa/viitsi perehtyä tarkemmin mikä osa koodia on millekin vikakoodille niin sitten ahneuttaan / laiskuuttaan vetää niin paljon pois kooditaulukosta että dpf koodit varmuudella häviävät mutta samalla häviää myös suuri osa vianrajoituksissa hyödyllisistä koodeista.
Mitä tästä seuraa? Jos autoon ei tule mitään vikaa niin ei mitään.
Mutta sitten kun vikaa tulee, niin koodeja ei tule, ja monellakaan korjaamolla ei ole syvällisempää ymmärrystä jolloin joko osia vaihdetaan randomisti tai yritetään korjauttaa / vaihtaa ecua, yleensä siis asiakkaan lompakko kärsii tällöin enempi kuin halvassa virisoftassa on ikinä säästetty. Toki joku voi ehdottaa vakiosoftan palautusta ja merkkiliike lähes aina mutta asiakas harvoin haluaa koska on maksanut "paljon" virisoftasta... ja sitten korjaamot takovat päätänsä seinään taas.
Tässä on viime aikoina tullut vastaan mm. ecuja joissa voi nykäistä suuttimen johdon irti vaikka käydessä ilman että tulee mitään vikakoodeja, tai rail paineensäädöt, ahtoilman lämpö yms ja pahimmillaan myöskään ajoneston sykronointi ei anna mitään koodia vaikka olisi hukassa, vaikka sillä alueella ei ole mitään tekemistä tehon saatikka dpf poiston kannalta, mutta kun on tehty halvalla ja nopeasti niin asiakkaan tulevista korjauksista välittämättä vedetään vain kooditaulukko lähes tyhjäksi niin eipä hälyttele mistään, mutta sitten on jonkin vian tullessa harrastaja itse taikka korjaamot ihmeissään kun ei koodeja tule (ennen vakiosoftan palautusta) vaikka auto ei toimi normaalisti...
Kun autoon on alunperin suunniteltu laaja diagnostiikka moottorinohjaukseen niin nämä "softaajat" sitten tietämättömyyttään/ahneuksissaan tuhoavat sen, toki asiallisiakin softia löytyy jossa on poistettu ainoastaan juuri ne mitä pitääkin, lähinnä kotimaiset softat... Myös isojen (ulkomaisten) talojen kalliissakin softissa on moista perseilyä havaittu...
Comment