Ei vierintäkehän ilmoittaminen mielestäni kerro asiaa yhtä selkeästi kuin tuo sanomani esimerkki jonka voi suhteuttaa renkaan kulutuspintaan. Kesärenkaassa lienee yleensä 8mm, joissain talvirenkaissa voi olla jopa 9mm. Siis silestonesta huippuun. Mutta ei tavalla väliä lopen.
Xdrive korjausosaamista/tietoa Suomessa?
Collapse
X
-
Vierintäkehä ja halkaisija on kiinteesti toisiinsa kytkettyjä asioitaE34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
E34 525i -90 twinturbo 427/519
N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
Kysy jos tarvetta
Comment
-
Originally posted by Jarger View Post
Tuo ero sanomassasi ohjekirjan koossa on 1.09%, joka ei kuulosta radikaalilta. Tuo on renkaalle korkeuseroa akseleiden välillä 7,5mm, joka vastaa suunnilleen sitä jos yhdellä akselilla olisi sama koko, mutta loppuunkuluneena ja toisella akselilla uudet kumit.
Ostin E53:een 295/35/21 eteen ja 325/30/21 taakse. Joka tekee 1,58%. Ehkä vähän liikaa saattaa olla, mutta tuo on xDrivetön joten ei säre mitään kumminkaan. Sittenpä sen näkee jos joskus auton sais ajoon. Joka tapauksessa alustavasti talviauto, jos joskus sitten raaskisi talvella ajaa. Tuntuu kaikki autot menevän harrasteautoiksi ennemmin tai myöhemmin
Ei se 1% kuulosta paljolta mutta kyllä se tuollaisessa kytkin jakolaatikossa on käytännössä paljon kun mikään ei oikein jousta. Nyt kun tosiaan oli kehässä se 3,5cm ero niin veikkaan että tästä syystä etuperäkin kuumeni 20km matkalla öljyn vaihtoon melko kuumaksi. Toki se on lämpimässä paikassa muutenkin mutta sanoisin että se oli noin 60 asteinen.
Kyllähän tämä vanhojen autojen kanssa eläminen on aina harrastamista jonka aloitus vaatii aina muutaman tonnin alkuremontin. Nyt on tässä E83 joku 2keur mennyt ja vielä tarvitsee hankkia yksi avain, vetokoukku ja ne pari kesärengasta. Hyödyllistä ajoa 0 km
Comment
-
Originally posted by Jarger View Post
Tuo ero sanomassasi ohjekirjan koossa on 1.09%, joka ei kuulosta radikaalilta. Tuo on renkaalle korkeuseroa akseleiden välillä 7,5mm, joka vastaa suunnilleen sitä jos yhdellä akselilla olisi sama koko, mutta loppuunkuluneena ja toisella akselilla uudet kumit.
Ostin E53:een 295/35/21 eteen ja 325/30/21 taakse. Joka tekee 1,58%. Ehkä vähän liikaa saattaa olla, mutta tuo on xDrivetön joten ei säre mitään kumminkaan. Sittenpä sen näkee jos joskus auton sais ajoon. Joka tapauksessa alustavasti talviauto, jos joskus sitten raaskisi talvella ajaa. Tuntuu kaikki autot menevän harrasteautoiksi ennemmin tai myöhemminE93 335i Aarre, Montego blue
E90 318i talvipulkka
Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.
Comment
-
Originally posted by VilleP View PostEi kait siinä nyt tasauspyörästöä ole, eihän se toimisi yhtään.
https://awd.tech/apps/catalog/transm...DdpbPeszOMXcFC
Omaan vaihdoin ketjun joskus, oli selvästi 415 tonnissa jo löystynyt, mutta ei aiheuttanut mitään ongelmia tai hyppimisiä tms. Poorit oli kans etukardaanille jo menneet heikoiksi tuolloin.
Comment
-
Originally posted by Silmaauki View Post
Eikös nämä molemmat tavat ole ihan yhtä kelpoja, sillä jos halkaisija on eri, niin on silloin myös vierintäkehä.
Renkaiden vierintäkehät - BTCF ForumKäyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
Oma harraste: F82: 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 NmE60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006
Comment
-
Originally posted by Tommix View PostE93 335i Aarre, Montego blue
E90 318i talvipulkka
Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.
Comment
-
näköjään oman F10 tehdas suositus rengastus: eturenkaiden ja takarenkaiden vierintäkehä eroaa 1.2 cm.
nyt alla vaihtoehtoinen 20" 245/35 ja 275/30 koko ja ero on 2.1 cm. n. 200cm vs n 202cm. Rasittaako ero kuinka paljon jakolaatikkoa x-drivessä? 1% ero ja paras olisi olla samankokoiset renkaatnäköjään oman F10 tehdas suositus rengastus: eturenkaiden ja takarenkaiden vierintäkehä eroaa 1.2 cm.
nyt alla vaihtoehtoinen 20" 245/35 ja 275/30 koko ja ero on 2.1 cm. n. 200cm vs n 202cm. Rasittaako ero kuinka paljon jakolaatikkoa x-drivessä? 1% ero ja paras olisi olla samankokoiset renkaat
vikaa ei kojelautaan anna eikä ajossa huomaa mutta muun yhteydessä tutkittuna antaa koodia kalibrointikulma yli arvojen eli kitkalevyt liian kuluneet. Saksasta täysin kunnostettu loota 1240€ 1v takuulla.
Jos itse ei osaa / tuttu tehdä huoltoa laatikkoon, kannattaa tilata. Ajettu 250t km eli ei kait ihme jos osia jo kuluu.
Comment
-
Suosittelen oikolukea viestit ennen paistamistaTehtaan ohje on että kulutus pinnassa saa olla 2mm heittoa etu ja taka-akselien välillä. Riippuu sitten renkaasta miten tuo 245-275 kombo toimii. Itselleni sattui sellainen setti että alkoi voimansiirto jyristämään vastaan, eli heittoa oli liikaa. Pitäisi olla * merkityt renkaat jotta olisi varmasti sopivat. Siinä mielessä 245-285 turvallisempi valinta, itse tosin siirryin tasa kokoon 255 molemmilla akselilla, kun vanteet 8,5/9". Tuo 255 kumi paljon halvempikin.
F11 530xd LCI
S2 Avant
Comment
-
kiitos! kyllä itsekkin siirryn tasakokoisiin renkaisiin etu-taka. tuo 255 voisi olla kompromissi, hyvä. 255/35/20 varmaan profiili sitten, ettei yhtään madallu nykyisestä 245/35/20 korkeudesta. outoa että tehtaalta jo annetaan erikokoisina kun x-drive malli..
mielenkiintoista että ulkomaisilla sivuilla asiaan kommentoitu "I believe staggered tires approved by BMW (star marked), are made so they have the same circumference.
The tire calculators just show the theoretical size of a tire." mutta tuon varaan en itse aio uskoa, että alla olevat laskurin mukaan vierintäkehältään erovat eivät oikeasti eroaisikaan.Last edited by paapaa; 10-09-2025, 08:20.
Comment
-
Originally posted by VilleP View PostSuosittelen oikolukea viestit ennen paistamistaTehtaan ohje on että kulutus pinnassa saa olla 2mm heittoa etu ja taka-akselien välillä. Riippuu sitten renkaasta miten tuo 245-275 kombo toimii. Itselleni sattui sellainen setti että alkoi voimansiirto jyristämään vastaan, eli heittoa oli liikaa. Pitäisi olla * merkityt renkaat jotta olisi varmasti sopivat. Siinä mielessä 245-285 turvallisempi valinta, itse tosin siirryin tasa kokoon 255 molemmilla akselilla, kun vanteet 8,5/9". Tuo 255 kumi paljon halvempikin.
Comment
Comment