Announcement

Collapse
No announcement yet.

S38b36 ja Athenan tiiviste repesi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Antza1
    BTCF Member
    • Dec 2007
    • 63

    S38b36 ja Athenan tiiviste repesi

    Hei!
    Kaikki lähti siitä, kun lähdin säätämään autoa hukkaportin jousen vaihdon jälkeen ja kesken vedon tuli nesteet putkesta. Lähdin tekemään vetoa nelosella pieniltä kierroksilta ja kierrosten ollessa jossain 6000rpm nurkilla oli koko suora täynnä savua. Ahtopaineet oli noin 1,1bar, ennakoita 17 astetta ja polttoaineena E85.

    Auto säädettiin aikaisemmin penkissä eikä siellä ollut mitään ongelmia, kun kartat hierottiin 1,4 kiloon asti. Sen jälkeen kerkesin ajaa noin 500km tehden satunnaisia alipainealueen säätöjä.

    Otin kannen pois ja kolmos pytyn kohdalta liekkirengas katki ja tiiviste revennyt kannen ulkopuolelle, lisäksi tulpan (NGK DCPR8EIX) kärki sulanut hieman.

    Itse en ole keksinyt mikä moisen on aiheuttanut? Onko edelliselle asentajalle tullut virhe tiivisteen/kannen asennuksessa?? Onko seos mennyt laihalle? Juuri kyseistä lokia en saanut Hestecistä pihalle, eikä pysyvästä tiedonkeruusta mielestäni tullut se veto näkyviin missä tiiviste hajosi.

    Männissä tai muuallakaan ei ole mitään ylimääräisiä jälkiä.
    Olisi kiinnostavaa kuulla teidän mielipiteitä siitä mikä vian on aiheuttanut.

    By the way, onko kenelläkään tietoa mikä on S38 kannen minimikorkeus? Onko kannessa olevat neljä pyöreää rosoisempaa kohtaa alamitat?

    Kiitos kaikille auttaneille!
  • Bmw Master
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2004
    • 13155
    • Kokomo

    #2
    Originally posted by Antza1 View Post

    By the way, onko kenelläkään tietoa mikä on S38 kannen minimikorkeus?
    Tehtaan mukaan kannesta ei saa ottaa yhtään pois tavaraa.

    Comment

    • Antza1
      BTCF Member
      • Dec 2007
      • 63

      #3
      Niin minäkin oon kuullut, mutta pakkohan siitä on ottaa jos haluaa liekkirenkaan jäljet pois. Mihinkähän tehdas tuon perustaa?

      Comment

      • Pazi88
        Moderator
        • Jan 2007
        • 11154
        • Oulu

        #4
        Ei tarvi athenan liekkirenkaiden uria koneistaa pois. Pitää kyllä ilmankin. Toki jos se rengas on hajotessan tehny ylimääräistä jälkeä, niin silloin on eri asia.

        Instagram, YouTube kanava
        ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

        Comment

        • Antza1
          BTCF Member
          • Dec 2007
          • 63

          #5
          Kolmosen kohdalla jäljet, mutten osaa sanoa tarviiko ne koneistaa pois vai ei.
          Last edited by Antza1; 27-03-2017, 17:59.

          Comment

          • Antza1
            BTCF Member
            • Dec 2007
            • 63

            #6
            Tässä muutama kuva.
            Attached Files
            Last edited by Antza1; 27-03-2017, 18:05.

            Comment

            • Urpo_rotta
              BTCF Member
              • May 2012
              • 5273
              • Pirkkala

              #7
              Eiköhän tuolla ole käynyt esisytytys kylässä. Siitä korkea sylinteripaine ja tiiviste pihalle? Sulanut tulppa ainakin selvä merkki siitä että kuuma on ollut ja niihin oloihin myös lämpöarvoltaan liian kuuma tulppa.
              E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
              E34 525i -90 twinturbo 427/519

              N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
              VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
              Kysy jos tarvetta

              Comment

              • Antza1
                BTCF Member
                • Dec 2007
                • 63

                #8
                Oisko kasin tulppa liian kuuma? Edellinen m30 turbo oli seiskan tulpilla eikä ongelmia ollu. Lämmin siellä on kyllä ollu jossain vaiheessa, ku tuo kärki on sulanut, mutta oisko tuo sylinteri päässy niin laihalle ja lämmennyt sen vuoksi?

                Comment

                • naukkis
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2004
                  • 1222
                  • Jyväskylä

                  #9
                  Iridiumi on väärä tulppa viinalle, se iridiumi kun lämpiää niin alkaa toimia katalysaattorina viinan palamiselle kauan enenkuin ollaan lähelläkään iridiumin sulamispistettä.

                  Kansi tarvii tsekata, kun fireringi on karannut välistä niin todennäköisesti itse kansi on taipunut lämmöstä ja on kiero kuin korkkiruuvi ja tarvinnee reiluakin plaanausta. Tehtaan plaanauskielto on lähinnä sen takia että likistykset ja mäntä-venttiili välykset säilyvät spekseissä, konetta rakennettaessa voi ihan hyvin plaanata kantta.

                  Comment

                  • Antza1
                    BTCF Member
                    • Dec 2007
                    • 63

                    #10
                    Viivaimen ja rakotulkin avulla mitattuna sanoisin kannen olevan riittävän suora, kun 0,05mm mitta ei mennyt läpi mistään. Taidan siistiä pinnat, läpätä samalla vuotavat venttiilit ja laittaa kamppeet kasaan. Kuinkahan tiukkaan tuon kannen uskaltaa kiristää arppien ja öljyn kanssa? Onko 100-105nm sopiva?

                    Comment

                    • PPmotor
                      BTCF Member
                      • Nov 2002
                      • 725
                      • E-Pohjanmaa

                      #11
                      Tarkista nyt kuitenkin tuota sylinteriä ruokkiva suutin..
                      Ex: E34 535i (S38) Turbo Drift 1009Hp.
                      Ex: 325i Turbo Drift, jne..
                      Power2Drift Team

                      Comment

                      • naukkis
                        Bimmer Enthusiast
                        • Nov 2004
                        • 1222
                        • Jyväskylä

                        #12
                        Päässyt sitten säikähdyksellä. Palotila näyttää siltä että ei ole nakuttanut - iridiumi on vaan hehkusytyttänyt. Platina ja iridiumi tosiaan on katalyyttejä viinalle eli niitä ei missään tapauksessa pitäisi käyttää korkeaviritteisissä viinakoneissa just em. itsesytytyksen vaaran takia.

                        Comment

                        • Antza1
                          BTCF Member
                          • Dec 2007
                          • 63

                          #13
                          Originally posted by PPmotor View Post
                          Tarkista nyt kuitenkin tuota sylinteriä ruokkiva suutin..
                          Suuttimet ostin 2 kuukautta sitten Finjectorilta, mutta on varmaan viisainta lähettää se sinne tarkistettavaksi.

                          Comment

                          • Jasuuu
                            Bimmer Fanatic
                            • Dec 2011
                            • 773
                            • Oulu

                            #14
                            Originally posted by naukkis View Post
                            Iridiumi on väärä tulppa viinalle, se iridiumi kun lämpiää niin alkaa toimia katalysaattorina viinan palamiselle kauan enenkuin ollaan lähelläkään iridiumin sulamispistettä
                            Tarkoita varmaan katalyyttina? Miten tämä tapahtuu?

                            Comment

                            • naukkis
                              Bimmer Enthusiast
                              • Nov 2004
                              • 1222
                              • Jyväskylä

                              #15
                              Originally posted by Jasuuu View Post
                              Tarkoita varmaan katalyyttina? Miten tämä tapahtuu?
                              Juu. Kemiallinen reaktio lienee vedyn erottuminen alhoholista tms, kuitenkin alkoholin pilkkoutuminen helpommin syttyviin osiin. Kuitenkin ihan aikojen alusta tiedetty ilmiö viinojen kanssa.

                              Iridiumi/platinatulppahan on jo ahdettuunkin koneeseen huono tulppa, ko. metallit eivät johda hyvin sen puoleen lämpöä kuin sähköäkään eli kipinä on huono korkeassa paineessa ja elektrodilla on pyrkimys ylikuuumentua kovemmassa kuormituksessa. Iridiumin sulamispistehän on älyttömän korkea eli tulppa kestää kyllä sulamatta korkeitakin lämpötiloja mutta on potentiaalinen hehkusytytyksen aiheuttaja ilman tuota katalyyttistä reaktiotakin.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎