Itekin kun joitakin vuosia sitten käytin lohkon ja kannen koneistamolla niin työn vastaanotossa erikseen kysyttiin että tuleeko millä tiivisteellä kasaan, tarkoituksella eivät tehneet ihan kiiltävää pintaa, toimii kuulemma siten paremmin massatiivisteen kanssa :think
S38b36 ja Athenan tiiviste repesi
Collapse
X
-
Originally posted by Spetke View PostOsaakos kukaan sanoa mitä eroa on E28 korisen M30 lohkolla verrattuna E32 / E34 lohkoihin? Puhutaan nyt siis 3.5 litraisista?
Ajatuksena siis jos löydän E28 535i lohkon niin käykö se tuohon E34 suoraan vai onko siinä jotakin eroa minkä vuoksi ei kannata tai pysty käyttämään?
Öljypohjan takapäässä eroa, ei tietoa tuohon suuntaan muutoksesta. Kakskasin kamit vaatii pari lisäpalikkaa 34 lohkon takapäähän.
Runkolinja on 34 lohkossa vahvistettu, ulkopuolen rivat puuttuu 28 lohkosta. Ja taisipa itse pukitkin olla vahvemman näköiset 34ssa.
Jotkut puhuu, että 28 lohkossa olisi vahvemmat kannenpultin ympärykset, mutta pari lohkoa paloiksi leikelleenä materiaalivahvuus on ainakin sama.
EDIT: öljyputsarijalan kohdassa taisi olla ”tyhjennys”-kanavassa eroa jossain vanhemmissa 28 lohkoissa. Olikohan niin, että lohkosta puuttuu yksi poraus.
-TimoLast edited by sierra4x4tbo; 11-04-2022, 07:35.
Comment
-
-
Originally posted by sierra4x4tbo View PostMoottorinkorvakkeiden kiinnityspisteissä eroja. Ei enää muista ihan tarkkaan kummin päin oli pahempi, mutta 23/24/28 vaati special koneenkorvakot että 34 lohko käy.
Öljypohjan takapäässä eroa, ei tietoa tuohon suuntaan muutoksesta. Kakskasin kamit vaatii pari lisäpalikkaa 34 lohkon takapäähän.
Runkolinja on 34 lohkossa vahvistettu, ulkopuolen rivat puuttuu 28 lohkosta. Ja taisipa itse pukitkin olla vahvemman näköiset 34ssa.
Jotkut puhuu, että 28 lohkossa olisi vahvemmat kannenpultin ympärykset, mutta pari lohkoa paloiksi leikelleenä materiaalivahvuus on ainakin sama.
EDIT: öljyputsarijalan kohdassa taisi olla ”tyhjennys”-kanavassa eroa jossain vanhemmissa 28 lohkoissa. Olikohan niin, että lohkosta puuttuu yksi poraus.
-Timo
Comment
-
-
Osaako kukaan sanoa saako M30 3.0 litraisesta lohkosta jossa poraus on noin 89mm poraamalla 3.5 litraisen eli noin 92mm? Onko molemmat lohkot valettu samoilla mitoilla ja toinen vaan porattu 3mm isommaksi halkaisijaltaan? Vai onkohan valumuotit omat molempiin lohkoihin?
Eräs avuliainen harrastaja tarjosi tuollaista 3.0 lohkoa niin siksi kyselen.
Comment
-
-
Originally posted by Spetke View PostOsaako kukaan sanoa saako M30 3.0 litraisesta lohkosta jossa poraus on noin 89mm poraamalla 3.5 litraisen eli noin 92mm? Onko molemmat lohkot valettu samoilla mitoilla ja toinen vaan porattu 3mm isommaksi halkaisijaltaan? Vai onkohan valumuotit omat molempiin lohkoihin?
Eräs avuliainen harrastaja tarjosi tuollaista 3.0 lohkoa niin siksi kyselen.Ruosteeton Karmann
Comment
-
-
Originally posted by Flamen View PostNoissa vanhemmissa (mm. E3) on ainakin 2.5 / 2.8 lohkot on omilla mitoillaan, 3.0 / 3.3 sama homma ja vielä 3.5 (M90) lohkot on omilla mitoillaan. Kattelin realoemistä esimerkkinä E34 530 lohkon numeroa (11111720658 ) ja 535 lohkon numeroa (11111720650), niin osanumeroiden perusteella joku ero siellä on. Veikkaan että kolmelitrasesta jos yrittää porata kolmepuolikkaan niin ohenee seinämät sylintereissä sen verran että ei onnistu.
Ajattelin vaan jos ne olisi tehty samalla valumuotilla joista sitten vaan osa lohkoista olisikin porattu vaan 3mm isommille männille. :think
Näkisihän tuon jos sahaisi vannesahalla lohkot halki ja mittaisi. Mutta kun ei ole ylimääräisiä mitä sahailla.
Comment
-
-
Uskon että lohko on ns sama. Voihan ne seinämät mitata ultraääni paksuus mittarilla.Autopalvelu MH-motor
Huollot ja korjaukset niin uusiin kuin vanhoihin bemareihin, lukkoperäremontit ja alumiini/rst hitsaukset.
Maxxecu myynti ja asennus
www.mh-motor.fi 0503218217
Kulkineet:
E6 2000 touring
E6 2002 touring
E30 318is ///Mtechnic 2
E34 ///M5 nürburgring
E34 S62b50 turbo dct
E39 523i ///Msport
F30 320d
Comment
-
-
Ja noista moottorikorvien pulttien sijainneista jääny jotenkin mieleen että jossain e32 lohkossa olis ollu ”kaikki” reijät uudemmassa lohkossa. On mielikuva että kun ahdoin aikoinaan e28 ensimmäistä kertaa oli moottori peräisin 735 ja siinä oli uudempi isokanavainen kansi ja auton omat moottorinkorvat istahti siihen (e28 535). Sitten kun laitto s38 niin joutu tekeen uuden korvan pakosarjan puolelle kun puuttui reikä tai reikiä. Jotenkin muistikuva että kuskinpuolella oli silti alkuperäinen e28 korva. Tää ny o tämmöstä historian muistikuvien kaivelua, kuitenkin yli 10v aikaa.
Ne öljynsuodatinkotelot ei menny heittämällä ristiin e28 ja e32 välillä, niissä oli tosiaan jotain eroa niinkuin Timo muisteli
Comment
-
-
Originally posted by Oksanen View PostJa noista moottorikorvien pulttien sijainneista jääny jotenkin mieleen että jossain e32 lohkossa olis ollu ”kaikki” reijät uudemmassa lohkossa. On mielikuva että kun ahdoin aikoinaan e28 ensimmäistä kertaa oli moottori peräisin 735 ja siinä oli uudempi isokanavainen kansi ja auton omat moottorinkorvat istahti siihen (e28 535). Sitten kun laitto s38 niin joutu tekeen uuden korvan pakosarjan puolelle kun puuttui reikä tai reikiä. Jotenkin muistikuva että kuskinpuolella oli silti alkuperäinen e28 korva. Tää ny o tämmöstä historian muistikuvien kaivelua, kuitenkin yli 10v aikaa.
Ne öljynsuodatinkotelot ei menny heittämällä ristiin e28 ja e32 välillä, niissä oli tosiaan jotain eroa niinkuin Timo muisteli
Omassa E28 M30b34 peräisin E32 ja alkuperäisilllä E28 M30 korvilla. Varastossa mulla on yksi E34 lohko missä ei ole korvan paikkaa E28, mutta minkä vm autosta se on ei ole muistikuvaa. Sitä varten mulla on erikseen korvat mitkä aikoinaan hommasin S38 swappiin mutta konetta ei ole vieläkään löytynyt mitä istuttaaSaa vain todeta näin vuosia jälkeenpäin että se mikä oli silloin 10-8v sitten kallista on nyt tuplaten kalliimpaa ellei enemmän. Siis juurikin S38 koneet ja pelkät kannet.
E28 528i -82 m30b34
E46 330CI
Chevrolet K3500 6.5TD
Comment
-
-
Originally posted by MH motorsport View PostUskon että lohko on ns sama. Voihan ne seinämät mitata ultraääni paksuus mittarilla.
Comment
-
-
Originally posted by sierra4x4tbo View PostJossain kohtaa oman uuden moottorin specsejä miettiessä, pähkäilin M30B32:sen tekemistä.
Olisi saanut (ehkä) 1,5mm paksummat sylinteriseinät ja menettänyt vaan ~0,2l iskutilavuutta.
Toki tämähän ei auta, jos/kun männät on 92mm poraukselle.
-Timo
Oli tuossa jo hetkellinen ajatus laittaa Volvon 6 kone keulille, se kestäisi ja niitä löytyisi ihan eritavalla kuin näitä BMW museoaikaisia koneita.
Se on vaan aika ajanut ohi näistä M30 turboista. Nyt en ikimaailmassa enään alottaisi tämmöistä järjetöntä projektia vaan laittaisin laakista jonkin järkevämmän moottorin. Jonkinlaiseksi haasteeksi tuossa tulee vaan öljypohja kun E34 se patti on akseliston etupuolella ja vissiin lähes kaikissa nykymoottoreissa ne on koneen takapuolella. Noh mietitään... :think
Comment
-
-
Originally posted by sierra4x4tbo View PostEi oo nykymoottoreissa vaan samanlaista höpinää kuin M30/S38..
Isot/painavat romut pyörimässä, tulee mataluutta ääneen.
Uudet muovimoottorit kuulostaa ihan ompelukoneelle tuommoisen vanhan maamoottorin rinnalla.
-Timo
Tämä. Ainakun käynnistää tuon oman s38 turbon ni se ääni on jotain aivan timanttista.VW passat 1.9tdi 4motion
E36 "328" cabrio
Comment
-
Comment