Announcement

Collapse
No announcement yet.

Automaatin öljynvaihto Bemarilla

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bmw Master
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2004
    • 13155
    • Kokomo

    Automaatin öljynvaihto Bemarilla

    Broidi vei auton (e34 520ia -94) automaattivaihteiston öljyn vaihtoon Bemarille. Sainoivat, että voi laatikko hajota ja ruveta paukkumaan jos laittaa uudet öljyt! No öljyt vaihdettiin silti ja hienosti toimii.

    Miten ihmeessä uudet öljyt voisi laatikon rikkoa? Taisivat vaan olla ammattitaidottomia ja siirsivät mahdolliset omat virheensä muiden syyksi...

    Mitäs yleensä on maksanut öljyn vaihto noihin 5vaihteisiin automaatteihin? Onko suodatin aina vaihdettu? Paljos öljyä tulee ulos?
    Last edited by Bmw Master; 05-02-2012, 10:16.
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    #2
    ...usko pois, mutta aika monesta tuon ikäluokan tuontibemusta on laatikko pamahtanut tuon öljynvaihdon seurauksena. Syyt löydät kun käytät hakutoimintoa.(=lyhyesti: uusi öljy huuhtoo kaiken laatikon sisuksiin/kuorien seinämille kertyneen moskan/pien öljynkiertoon tukkien sen ja vahingoittaen kitkapintoja).

    Comment

    • Jarkko S
      Bimmer Fanatic
      • Apr 2003
      • 595
      • Käärmelahti/Maaninka

      #3
      Ei se lian irtoaminen niinkään ole "se" juttu, lika jää suodattimeen, vaan se että aina sinne lootaan ei mene tarpeeksi öljyä ja mutkaisella tiellä/jyrkässä ylämäessä saattaa loota ottaa ilmaa systeemiin ja sitten alkaa temppuilemaan.
      E60 530d M-Sport
      E53 X5 3.0d Sport
      E53 X5 3.0d Sport Paku
      E93 330d
      E61 535d M-Sport
      E61 520d
      E46 320i

      Comment

      • Bmw Master
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2004
        • 13155
        • Kokomo

        #4
        Originally posted by Jarkko S
        Ei se lian irtoaminen niinkään ole "se" juttu, lika jää suodattimeen, vaan se että aina sinne lootaan ei mene tarpeeksi öljyä ja mutkaisella tiellä/jyrkässä ylämäessä saattaa loota ottaa ilmaa systeemiin ja sitten alkaa temppuilemaan.
        Aika outoa...? Onhan automaattien öljyjä ennenkin vaihdettu, jos liian vähän öljyä niin luistaa vaan.

        Comment

        • LASSI-S
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2003
          • 4918
          • hattula/hämeenlinna.

          #5
          ja öljynvaihtohan pitää tehdä auto käynissä, pakko 1 tai 2 päällä renkaat ilmassa jotta kaikki öljy tulee pois. jos auto on sammuksissa tai vain tyhjäkäynnillä ei öljynpaine nouse laatikossa, jolloin vain osa öljyistä tulee pois.

          suodattimet on tietysti vaihdettava samalla, fortelta taisi löytyä joku litku tuon vaihteiston puhdistukseenkin.

          kyllä niitä öljyjä on vaihdettava ihan samallalailla laatikkoonkin kuin moottoriinkin, ei kuitenkaan yhtä usein käsittääkseni.

          öljyjen hajusta ja väristä voi päätellä milloin on öljynvaihto tarpeellista. jos öljy on hyvän väristä eikä haise "pahalle" niin turhaa niitä vaihtamaan rupeaa.

          olen kyllä itsekkin kuullut monesti tuosta että se öljynvaihto voi hajoittaa lootan, mutta uskoo ken tahtoo. samalla perusteellahan koneeseenkaan ei saisi öljyjä vaihtaa jos kiertoon lähtevä paska sen hajoittaa. yhtälailla se paska siellä vaihteistossa kiertää kuin moottorissakin, mutta juuri tätävarten on suodattimet keksitty. itse vaihdan öljyt 5000 km:n välein eli paskaa ei pitäisi päästä kertymään
          E63 AMG. E500 ja iso ässä väkevällä mökki öljy moottorilla. Joskus ehkä vielä bemari

          Comment

          • Moonshine
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2003
            • 1018
            • Järvenpää

            #6
            Originally posted by LASSI-S
            olen kyllä itsekkin kuullut monesti tuosta että se öljynvaihto voi hajoittaa lootan, mutta uskoo ken tahtoo. samalla perusteellahan koneeseenkaan ei saisi öljyjä vaihtaa jos kiertoon lähtevä paska sen hajoittaa. yhtälailla se paska siellä vaihteistossa kiertää kuin moottorissakin, mutta juuri tätävarten on suodattimet keksitty. itse vaihdan öljyt 5000 km:n välein eli paskaa ei pitäisi päästä kertymään
            Nyt tais punainen lanka hävitä, nimittäin se ongelma muodostuu juuri silloin kun autolla on tahkottu 200tkm ja sitten se ensimmäinen tunnontuskia poteva "uuden" auton omistaja ottaa ja vaihdattaa ne öljyt, jolloin aikojen saatossa saostunut paska lähtee liikenteeseen ja loput voi lukea BTCF:n ongelmat-osiosta. Jos laatikkoon on säännöllisesti vaihdettu öljyt, ja öljyn vaihtaja osaa hommansa, en näe mitään riskiä koko operaatiossa.
            Ja kyllä oikeasti epäilyttäis vaihtaa moottoriinkin öljyt, jos edellisestä öljynvaihdosta on 200tkm. Toisaalta jos moisen auton olis ostanu, niin eipä taitais kyllä epäilyttää juuri mikään
            "If you are going through hell, keep going." - Sir Winston Churchill

            Comment

            • Gambler
              Bimmer Fanatic
              • Sep 2003
              • 227
              • alavilla mailla

              #7
              No kohtahan tuo nähään hajooko, 32femma kävi nimittäin tuossa surullisenkuuluisassa operaatiossa maanantaina. Sitä en tiedä, miten paljon tuolta oli öljyä pois tullu, jotain 4.7 litraa oli menny sisään kuitenkin. Vaihdon tehnyt kaveri oli sanonut, että ihan hyvä, kun nyt käytettiin (naisentekele käytti huollossa siis), oli ollu sen verran paskasta tavaraa entinen kuulemma...ja hilettä ja muuta... Sen verran, minkä nyt itte ehdin ajella tuossa ma-iltana, enneku auto lähti reissuun, tuntui, että laatikko vaihtoi jotenkin "kevyemmin" ja pudotti isompaa nopeammin. Katellaan nyt sitten, miten käy, oonko parin vkon sisällä huutamassa tuolla "ongelmat"-osiossa... Toivottavasti en....
              "Please, cast the die
              Paint the horizon with the right shade of red
              When the oceans rise
              Mother cleans the slate and the cradle becomes
              your grave..."

              Nykyisin Peugeot 307 -01
              ex. E36 325iA Calypsorot metallic -93

              Comment

              • HJP
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2004
                • 1282
                • Helsinki

                #8
                Kerroppas miten kävi, omaa autoa ei ole vielä uskaltanut ainakaan viedä öljynvaihtoon, tosin lootan toiminnassa ei mitään vikaakaan ole. Ajettu reipas 160tkm.

                Comment

                • jam75
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2003
                  • 654
                  • Tornio

                  #9
                  Originally posted by Gambler
                  ....oli ollu sen verran paskasta tavaraa entinen kuulemma...ja hilettä ja muuta...

                  Tuo "hilettä ja muuta" kuulostaa pahalta. Jos se on siis ihan metallihilettä niin jotain on jo vialla ja kallista lystiä tulee olemaan. Mustahko, haiskahtava öljy vain niin edessä ois pakkojen vaihtohuolto jossain vaiheessa ja ei niin kallista mutta tuo metalli (siis jos nyt tarkoitit tuolla hileellä)...ei hyvä ollenkaan.

                  Comment

                  • Gambler
                    Bimmer Fanatic
                    • Sep 2003
                    • 227
                    • alavilla mailla

                    #10
                    Originally posted by jam75
                    Tuo "hilettä ja muuta" kuulostaa pahalta. Jos se on siis ihan metallihilettä niin jotain on jo vialla ja kallista lystiä tulee olemaan. Mustahko, haiskahtava öljy vain niin edessä ois pakkojen vaihtohuolto jossain vaiheessa ja ei niin kallista mutta tuo metalli (siis jos nyt tarkoitit tuolla hileellä)...ei hyvä ollenkaan.
                    No jaa, voihan se olla näinkin tietty. Eipä tuo asentaja ollu noita "epäpuhtauksia" minään pitäny, ja minkä kaverista kuulin, oli huoltanu noita bemun automaattibokseja ennenkin. Tosiaan, itte en ollu paikanpäällä, niin paha on mennä sanomaan, minkälaista kakkaa sieltä sitten oli tullu...Mutta mutta, niin kauan ko looda noin hyvin käy ja kukkuu, enpä tuosta jaksa ihmeemmin verenpainetta kerätä. Minkään isomman toimimattomuuden takia en autoa öljynvaihtoon vienyt, vaan kyse oli ennemmin siitä, että jotenkin tuntui, että auto vaihtoi joskus hieman "töksäyttäen" ja tuo tuntui nopean kokeilun perusteella parantuneen.

                    Ja HJP, kertoilen kokemuksia tässä vaikkapa loppukesästä, kunhan on muuan sata / tuhat km öljynvaihdon jälkeen plakkarissa.
                    "Please, cast the die
                    Paint the horizon with the right shade of red
                    When the oceans rise
                    Mother cleans the slate and the cradle becomes
                    your grave..."

                    Nykyisin Peugeot 307 -01
                    ex. E36 325iA Calypsorot metallic -93

                    Comment

                    • Jarkko S
                      Bimmer Fanatic
                      • Apr 2003
                      • 595
                      • Käärmelahti/Maaninka

                      #11
                      Originally posted by Bmw Master
                      Aika outoa...? Onhan automaattien öljyjä ennenkin vaihdettu, jos liian vähän öljyä niin luistaa vaan.
                      Niin, mutta tuossa laatikossa öljyn poisto ja lisäys tapahtuu öljypohjan kautta joka hankaloittaa asiaa.

                      Saksalaisetkin laittaa joskus noihin 5HP18:iin öljyt että tunkkaavat perseen enemmän koholle just että saavat pikkusen enemmän menemään öljyä sisään, mitä sinne muuten saisi. Uudemmissa 5HP18:ssa öljyntäyttö"putki" on ~1.5cm korkeammalla.

                      Luistaminen ei ole kivaa laatikolle, ei.
                      E60 530d M-Sport
                      E53 X5 3.0d Sport
                      E53 X5 3.0d Sport Paku
                      E93 330d
                      E61 535d M-Sport
                      E61 520d
                      E46 320i

                      Comment

                      • hopeanuoli
                        Bimmer Fanatic
                        • Oct 2004
                        • 211
                        • Helsinki

                        #12
                        Originally posted by Jarkko S
                        Niin, mutta tuossa laatikossa öljyn poisto ja lisäys tapahtuu öljypohjan kautta joka hankaloittaa asiaa.

                        Saksalaisetkin laittaa joskus noihin 5HP18:iin öljyt että tunkkaavat perseen enemmän koholle just että saavat pikkusen enemmän menemään öljyä sisään, mitä sinne muuten saisi. Uudemmissa 5HP18:ssa öljyntäyttö"putki" on ~1.5cm korkeammalla.

                        Luistaminen ei ole kivaa laatikolle, ei.
                        Luistamisenhan öljyn vähyyden takia huomaa sitten muuten parhaiten kun laatikko on kylmänä ja hidastaa vähän vauhtia jarruttamalla (esim. liikennevaloihin pysähdyttäessä), ja painaa taas kaasua. Vielä tuosta öljynvaihdosta, se pitää tehdä laatikon ollessa kylmä (alkulämpötila noin 20 astetta, lämpenee vähän kun moottoria joutuu käyttämään viimeistä öljylitraa sisään ruutattaessa). Tällöin sisään menee riittävä määrä lientä, eikä tarvi kikkailla perän nostamisen yms. kanssa.
                        e90 330d -05

                        Comment

                        • Keimo
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2003
                          • 2032
                          • Kekkoslovakia

                          #13
                          Originally posted by hopeanuoli
                          Luistamisenhan öljyn vähyyden takia huomaa sitten muuten parhaiten kun laatikko on kylmänä ja hidastaa vähän vauhtia jarruttamalla (esim. liikennevaloihin pysähdyttäessä), ja painaa taas kaasua.
                          ?? Pidätkö meitä jännityksessä?? no mitä sitten tapahtuu kun painaa kaasua?

                          Comment

                          • ex-VAG
                            Bimmer Fanatic
                            • Aug 2004
                            • 408
                            • Tampere

                            #14
                            Mitenkäs muuten steptronikkien (esim. GM:n 5v) kanssa tämä luistamishomma?
                            Joskus tuntuu että aski ihan selvästi luistaisi, joskus taas ei. Pienillä vaihteilla ei niinkään, mutta selvimmin 80 km/h nopeudessa ja vitonen päällä. Ainakin 530D:ssä on silloin kierroksia koneessa n.1500 ja tuntuis herkästi luistavan. Kun tuosta antaa hieman kaasua (kuitenkin niin ettei vaihda neloselle) kierrokset nousee 1800-2000 tuntumaan, jolloin luisto häviää.
                            Tässäkin "ominaisuudessa" on ajoittaisia eroja, ehkä pahimmillaan pitemmän kaupunkiajon jälkeen.
                            Satasen (ja tietysti yli...) nopeudet toimii paljon paremmin tälle laatikko- ja koneyhdistelmälle.
                            Rivakiolla kiihdytyksillä ei normaalia automaattilaatikkoa ihmeellisempää luistoa tunnu.

                            Eli isolla vaihteella ja melko pienillä kierroksilla luistaa?

                            Comment

                            • hopeanuoli
                              Bimmer Fanatic
                              • Oct 2004
                              • 211
                              • Helsinki

                              #15
                              Originally posted by Keimo
                              ?? Pidätkö meitä jännityksessä?? no mitä sitten tapahtuu kun painaa kaasua?
                              Sen luistamisen kyllä huomaa Auto tuntuu olevan kuin vapaalla pumpun haukattua ilmaa, kunnes sitten jossain vaiheessa se saa taas öljyä, pakat paineistuvat ja auto ampuu liikkeelle kuin tavallisen manuaalin kytkinlähdössä. Monet luulevat että laatikon luistaessa siellä ei vaihde edes olisikaan päällä, mutta kyse on oikeasti vaan kitkapintojen luistamisesta öljynpaineen vähyyden vuoksi.
                              e90 330d -05

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎