Announcement

Collapse
No announcement yet.

Automaatin öljynvaihto Bemarilla

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MarttiKK
    BTCF Member
    • Oct 2004
    • 1638

    #16
    Originally posted by hopeanuoli
    Sen luistamisen kyllä huomaa Auto tuntuu olevan kuin vapaalla pumpun haukattua ilmaa, kunnes sitten jossain vaiheessa se saa taas öljyä, pakat paineistuvat ja auto ampuu liikkeelle kuin tavallisen manuaalin kytkinlähdössä. Monet luulevat että laatikon luistaessa siellä ei vaihde edes olisikaan päällä, mutta kyse on oikeasti vaan kitkapintojen luistamisesta öljynpaineen vähyyden vuoksi.
    Mitenkäs on, kun oma autoni 530dA tekee kylmänä siten, että jos lähtee liikkeelle kierrokset nousee ja lähtee nytkähtäen liikkeelle? Jos lämmin, niin ei tee tuota eli tuolloin lähtee heti liikkeelle.

    Comment

    • Hemi
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 18880
      • Pirkanmaa

      #17
      Ensiksi Lassille: Hienomekaniikkaa täynnä olevan automaattilaatikon vertaaminen moottoriin ontuu kuitenkin ehkä pikkuisen?
      Moonshine sen jo kiteyttikin, mutta kyse on juuri siitä että mikäli hansikaslokerossa sattuu olemaan 100% huoltohistorian omaava kirja josta edelliset ja ajallaan laatikonöljynvaihot on nähtävissä, ei ongelmaa=riskiä juuri ole.
      Itse olen sitä mieltä että mikäli tätä ei ole, on öljynvaihdosta aiheutuva riski selkeästi suurempi kuin siitä saatava mahdollinen hyöty.
      Erityisesti tämä pätee näihin vihreäkilpisiin "ikiöljylaatikoihin", joissa vaihdosta saatava hyöty ei koskaan realisoidu muutenkaan.
      Riski laatikon vaurioitumisesta toki pienenee merkittävästi silloin kun samalla vaihdetaan suodatin, vedetään öljypohja auki ja pestään se.
      Tällöin uuden suodattimen puhdistuskyky ehkä riittää ottamaan vastaa laatikon seinämiltä/sopukoista uudella öljyllä peseytyvä moska/piki.
      Laatikon kokonaiselinkaaren pidentämiseen tällä on kuitenkin melkoisen olematon vaikutus, mikäli kyse ei ole poikkeuksellisen raskaasta peruskäytöstä(eurokaravaanari?).

      Comment

      • -Tapi
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2004
        • 3117
        • Välisuomi

        #18
        Tuo jonkun mainitsema laatikon tyhjentäminen pitämällä autoa käynnissä ja "pumppaamalla" kaikki ~8 litraa ulos epäilyttää. Tällöin saadaan kaikki tiivistyspinnat ja venttiilikarat takuulla kuiviksi jolloin öljykalvoa ei ole.

        Mieluummin vaikka 5 öljynvaihtoa peräjälkeen jolloin alkuperäistä öljyä jää systeemiin pienempi osa, mutta kuiviltaan käyttö voi kostautua.
        ---

        Comment

        • hopeanuoli
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2004
          • 211
          • Helsinki

          #19
          Originally posted by MarttiKK
          Mitenkäs on, kun oma autoni 530dA tekee kylmänä siten, että jos lähtee liikkeelle kierrokset nousee ja lähtee nytkähtäen liikkeelle? Jos lämmin, niin ei tee tuota eli tuolloin lähtee heti liikkeelle.
          Kyllä ensimmäiseksi epäilisin juuri öljyn vähyyttä laatikossa - tuo on tyypillinen oire siitä. Kannattaa tarkistaa heti tilanne, tuo luistaminen nimittäin syö kitkapinnat nopsasti loppuun ja se käy kalliiksi.
          e90 330d -05

          Comment

          • -Tapi
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2004
            • 3117
            • Välisuomi

            #20
            Normaalisti E39:n pitäisi kyllä sytyttää vaihteiston häiriövalo, jos öljy on vähissä ja paine tippuu edes hetkeksi. Valo sammuu kun auton käynnistää uudelleen mutta vikahistoriaan jää ympäripyöreä tieto, jota merkkihuolto ei osaa tulkita (Metro-Auto oli vaihtamassa yhteen laatikkoa kun eivät osanneet löytää vikaa, Nätkin lisäsi öljyä ja taas loota pelasi). Itse sain yhdessä koeajo-540:ssa valon syttymään lähtemällä paikaltaan kaasu pohjassa aavistuksen jarrulla ensin jumittaen. Tässä valo ei syttynyt "normaaliajolla". Yhdessä 523:ssa sain valon syttymään ajamalla "täysillä" pitävään ja pitkään mutkaan vaihteita käsin pykältäen.
            ---

            Comment

            • Bmw Master
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2004
              • 13155
              • Kokomo

              #21
              Pystyykö tuon öljyn ja suodattimen vaihdon tekemään itse? Kun ei ole öljytikkuakaan...

              Toinen juttu:
              Toisen broidin 525ia -94 tekee aamuisin seuraavaa. Laatikko ei vaihda kolmoselta isommalle kuin vasta tasan 3000rpm. 40km/h alueelle menee kolmosella aika lujaa noilla kierroksilla, eikkä viittis huudattaa kolmosellakaan koko matkaa... Sen ekan kerran jälkeen vaihtaa ihan normaalisti 2000-2500rpm kaasun asennosta riippuen.

              Comment

              • AKSU
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2003
                • 402
                • Nivala

                #22
                Originally posted by Moonshine
                Nyt tais punainen lanka hävitä, nimittäin se ongelma muodostuu juuri silloin kun autolla on tahkottu 200tkm ja sitten se ensimmäinen tunnontuskia poteva "uuden" auton omistaja ottaa ja vaihdattaa ne öljyt, jolloin aikojen saatossa saostunut paska lähtee liikenteeseen ja loput voi lukea BTCF:n ongelmat-osiosta. Jos laatikkoon on säännöllisesti vaihdettu öljyt, ja öljyn vaihtaja osaa hommansa, en näe mitään riskiä koko operaatiossa.
                Ja kyllä oikeasti epäilyttäis vaihtaa moottoriinkin öljyt, jos edellisestä öljynvaihdosta on 200tkm. Toisaalta jos moisen auton olis ostanu, niin eipä taitais kyllä epäilyttää juuri mikään
                itselläni automaatti myös ja kilsoja mittarissa jotain liki 260t. joka kesä olen vaihdattanut laatikkoöljyt eli noin 30tkm välein. autossa on huoltokirja mutta siinä ei kyllä ole dokumentteja vaihteistoöljyn vaihdosta....vanhassa öljyssä ei ole ollut mitään epäpuhtauksia. Pohjois pohjanmaalla liikkuvat tomaattikuskit suosittelen teille autokorjaamo h.erkkilää raudaskylällä ,tietää kyllä bemuista kaiken.

                Comment

                • Bmw Master
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2004
                  • 13155
                  • Kokomo

                  #23
                  Ammattitaitoisessa automaatti huollossa sanoivat: Jos rupeaa oikuttelemaan öljynvaihdon takia, niin olisi hajonnut muutenkin. Yhtälailla se vanha öljy paskaa kierrättää kuin uusi. Parempi vaihtaa kuin jättää vaihtamatta.

                  Jos vanhassa öljyssä paskaa niin uusi suodatin ja öljypohjan putsaus ja hetken päästä uusi operaatio niin tulee paskat pois. Ajattelisin...

                  Comment

                  • bemsurules
                    Newbiemmer
                    • Apr 2005
                    • 11

                    #24
                    Originally posted by Bmw Master
                    Ammattitaitoisessa automaatti huollossa sanoivat: Jos rupeaa oikuttelemaan öljynvaihdon takia, niin olisi hajonnut muutenkin. Yhtälailla se vanha öljy paskaa kierrättää kuin uusi. Parempi vaihtaa kuin jättää vaihtamatta.

                    Jos vanhassa öljyssä paskaa niin uusi suodatin ja öljypohjan putsaus ja hetken päästä uusi operaatio niin tulee paskat pois. Ajattelisin...
                    eräs automaattimies sanoi, että jos suodattimeen / öljyyn tulee paskaa, on laatikossa jokin vika.. Toki öljyt tummenevat vuosien / kilometrien saatossa, mutta irtonaista ei sais löytyä..

                    Comment

                    • Hemi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 18880
                      • Pirkanmaa

                      #25
                      Siinä vaiheessa kun vanha suodatin on niin tukossa että sen suodatuskyky on nolla ja paskaa on kierrossa, on laatikko joka tapauksessa loppu, tai hyvin lähellä sitä. Öljyn vaihto on siis tässäkin tapauksessa täysin turha ilman suurempaa remppaa/sisäpesua.
                      Kyllähän ne huollossa öljyjä mielellään vaihtelevat...ei siinä mitään.
                      Kaikissa skenaarioissa voittaja on aina öljynvaihtaja...paitsi jos joku vaihtelee ihan hyvää hyvyyttän omaan piikkinsä asiakkaiden atariöljyjä.

                      Comment

                      • Teukka75
                        Bimmer Rookie
                        • Feb 2005
                        • 88
                        • Keski-Suomi

                        #26
                        Originally posted by Bmw Master
                        Pystyykö tuon öljyn ja suodattimen vaihdon tekemään itse? Kun ei ole öljytikkuakaan...

                        Toinen juttu:
                        Toisen broidin 525ia -94 tekee aamuisin seuraavaa. Laatikko ei vaihda kolmoselta isommalle kuin vasta tasan 3000rpm. 40km/h alueelle menee kolmosella aika lujaa noilla kierroksilla, eikkä viittis huudattaa kolmosellakaan koko matkaa... Sen ekan kerran jälkeen vaihtaa ihan normaalisti 2000-2500rpm kaasun asennosta riippuen.
                        En tiedä syytä, mut mulla tekee vähän samalla tavalla, kakkosella 3000rpm -> kolmonen mutta neloselle meneekin melko pian. Ja sen myös tekee että jos pysähtyy ja heti painaa kaasua, lähetäänkin vasta hetken päästä. Eli pitäisi varmaan öljyn määrä tarkistaa/lisätä. Vaihdettiin kyllä joku nelisen litraa +suodatin, tietämättä milloin viimeksi on vaihdettu vai onko ollenkaan, auton mittarilukemakin on erittäin epäilyttävä... tiedä sitten miten kestää. Ei vielä ainakaan ihmeempiä häiriöitä ole ollut.
                        _______________
                        Ex: E36 325ia -94
                        Ex: E28 520i -86

                        Comment

                        • Bmw Master
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2004
                          • 13155
                          • Kokomo

                          #27
                          Originally posted by Hemi
                          Siinä vaiheessa kun vanha suodatin on niin tukossa että sen suodatuskyky on nolla ja paskaa on kierrossa, on laatikko joka tapauksessa loppu, tai hyvin lähellä sitä. Öljyn vaihto on siis tässäkin tapauksessa täysin turha ilman suurempaa remppaa/sisäpesua.
                          Kyllähän ne huollossa öljyjä mielellään vaihtelevat...ei siinä mitään.
                          Kaikissa skenaarioissa voittaja on aina öljynvaihtaja...paitsi jos joku vaihtelee ihan hyvää hyvyyttän omaan piikkinsä asiakkaiden atariöljyjä.
                          A: Ei se öljyn vaihto koskaan turhaa ole.
                          B: Ei ne mielellään vaihda niitä.
                          C: Atariin ei tietääkseni öljyjä vaihdeta...?

                          Comment

                          • Hemi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2004
                            • 18880
                            • Pirkanmaa

                            #28
                            Teukalle: Joko siellä on öljynvähyyttä(yleistä näissä "huolloissa") tai sitten kiertoon irronnut piki/paska on tukkinut venttiilikoneiston(tämäkin yleistä näissä "huolloissa").

                            Comment

                            • Hemi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 18880
                              • Pirkanmaa

                              #29
                              BMW master: Niin...miksi ne ei niitä öljyjä mielellään vaihda jos se kerran ei ole turhaa=riskialtista...

                              Comment

                              • Bmw Master
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jan 2004
                                • 13155
                                • Kokomo

                                #30
                                Joo-o, nyt nuo molemmat e34:set on käynnyt laatikon öljynvaihdossa ja hyvin toimii. Eipä tullut paskaa kummastakaan. Eli sinne oli varmaankin joku joskus aiemminkin vaihtanut...

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎