Originally posted by hopeanuoli
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Automaatin öljynvaihto Bemarilla
Collapse
X
-
Ensiksi Lassille: Hienomekaniikkaa täynnä olevan automaattilaatikon vertaaminen moottoriin ontuu kuitenkin ehkä pikkuisen?
Moonshine sen jo kiteyttikin, mutta kyse on juuri siitä että mikäli hansikaslokerossa sattuu olemaan 100% huoltohistorian omaava kirja josta edelliset ja ajallaan laatikonöljynvaihot on nähtävissä, ei ongelmaa=riskiä juuri ole.
Itse olen sitä mieltä että mikäli tätä ei ole, on öljynvaihdosta aiheutuva riski selkeästi suurempi kuin siitä saatava mahdollinen hyöty.
Erityisesti tämä pätee näihin vihreäkilpisiin "ikiöljylaatikoihin", joissa vaihdosta saatava hyöty ei koskaan realisoidu muutenkaan.
Riski laatikon vaurioitumisesta toki pienenee merkittävästi silloin kun samalla vaihdetaan suodatin, vedetään öljypohja auki ja pestään se.
Tällöin uuden suodattimen puhdistuskyky ehkä riittää ottamaan vastaa laatikon seinämiltä/sopukoista uudella öljyllä peseytyvä moska/piki.
Laatikon kokonaiselinkaaren pidentämiseen tällä on kuitenkin melkoisen olematon vaikutus, mikäli kyse ei ole poikkeuksellisen raskaasta peruskäytöstä(eurokaravaanari?).
Comment
-
-
Tuo jonkun mainitsema laatikon tyhjentäminen pitämällä autoa käynnissä ja "pumppaamalla" kaikki ~8 litraa ulos epäilyttää. Tällöin saadaan kaikki tiivistyspinnat ja venttiilikarat takuulla kuiviksi jolloin öljykalvoa ei ole.
Mieluummin vaikka 5 öljynvaihtoa peräjälkeen jolloin alkuperäistä öljyä jää systeemiin pienempi osa, mutta kuiviltaan käyttö voi kostautua.---
Comment
-
-
Originally posted by MarttiKKMitenkäs on, kun oma autoni 530dA tekee kylmänä siten, että jos lähtee liikkeelle kierrokset nousee ja lähtee nytkähtäen liikkeelle? Jos lämmin, niin ei tee tuota eli tuolloin lähtee heti liikkeelle.e90 330d -05
Comment
-
-
Normaalisti E39:n pitäisi kyllä sytyttää vaihteiston häiriövalo, jos öljy on vähissä ja paine tippuu edes hetkeksi. Valo sammuu kun auton käynnistää uudelleen mutta vikahistoriaan jää ympäripyöreä tieto, jota merkkihuolto ei osaa tulkita (Metro-Auto oli vaihtamassa yhteen laatikkoa kun eivät osanneet löytää vikaa, Nätkin lisäsi öljyä ja taas loota pelasi). Itse sain yhdessä koeajo-540:ssa valon syttymään lähtemällä paikaltaan kaasu pohjassa aavistuksen jarrulla ensin jumittaen. Tässä valo ei syttynyt "normaaliajolla". Yhdessä 523:ssa sain valon syttymään ajamalla "täysillä" pitävään ja pitkään mutkaan vaihteita käsin pykältäen.---
Comment
-
-
Pystyykö tuon öljyn ja suodattimen vaihdon tekemään itse? Kun ei ole öljytikkuakaan...
Toinen juttu:
Toisen broidin 525ia -94 tekee aamuisin seuraavaa. Laatikko ei vaihda kolmoselta isommalle kuin vasta tasan 3000rpm. 40km/h alueelle menee kolmosella aika lujaa noilla kierroksilla, eikkä viittis huudattaa kolmosellakaan koko matkaa... Sen ekan kerran jälkeen vaihtaa ihan normaalisti 2000-2500rpm kaasun asennosta riippuen.
Comment
-
-
Originally posted by MoonshineNyt tais punainen lanka hävitä, nimittäin se ongelma muodostuu juuri silloin kun autolla on tahkottu 200tkm ja sitten se ensimmäinen tunnontuskia poteva "uuden" auton omistaja ottaa ja vaihdattaa ne öljyt, jolloin aikojen saatossa saostunut paska lähtee liikenteeseen ja loput voi lukea BTCF:n ongelmat-osiosta. Jos laatikkoon on säännöllisesti vaihdettu öljyt, ja öljyn vaihtaja osaa hommansa, en näe mitään riskiä koko operaatiossa.
Ja kyllä oikeasti epäilyttäis vaihtaa moottoriinkin öljyt, jos edellisestä öljynvaihdosta on 200tkm. Toisaalta jos moisen auton olis ostanu, niin eipä taitais kyllä epäilyttää juuri mikään
Comment
-
-
Ammattitaitoisessa automaatti huollossa sanoivat: Jos rupeaa oikuttelemaan öljynvaihdon takia, niin olisi hajonnut muutenkin. Yhtälailla se vanha öljy paskaa kierrättää kuin uusi. Parempi vaihtaa kuin jättää vaihtamatta.
Jos vanhassa öljyssä paskaa niin uusi suodatin ja öljypohjan putsaus ja hetken päästä uusi operaatio niin tulee paskat pois. Ajattelisin...
Comment
-
-
Originally posted by Bmw MasterAmmattitaitoisessa automaatti huollossa sanoivat: Jos rupeaa oikuttelemaan öljynvaihdon takia, niin olisi hajonnut muutenkin. Yhtälailla se vanha öljy paskaa kierrättää kuin uusi. Parempi vaihtaa kuin jättää vaihtamatta.
Jos vanhassa öljyssä paskaa niin uusi suodatin ja öljypohjan putsaus ja hetken päästä uusi operaatio niin tulee paskat pois. Ajattelisin...
Comment
-
-
Siinä vaiheessa kun vanha suodatin on niin tukossa että sen suodatuskyky on nolla ja paskaa on kierrossa, on laatikko joka tapauksessa loppu, tai hyvin lähellä sitä. Öljyn vaihto on siis tässäkin tapauksessa täysin turha ilman suurempaa remppaa/sisäpesua.
Kyllähän ne huollossa öljyjä mielellään vaihtelevat...ei siinä mitään.
Kaikissa skenaarioissa voittaja on aina öljynvaihtaja...paitsi jos joku vaihtelee ihan hyvää hyvyyttän omaan piikkinsä asiakkaiden atariöljyjä.
Comment
-
-
Originally posted by Bmw MasterPystyykö tuon öljyn ja suodattimen vaihdon tekemään itse? Kun ei ole öljytikkuakaan...
Toinen juttu:
Toisen broidin 525ia -94 tekee aamuisin seuraavaa. Laatikko ei vaihda kolmoselta isommalle kuin vasta tasan 3000rpm. 40km/h alueelle menee kolmosella aika lujaa noilla kierroksilla, eikkä viittis huudattaa kolmosellakaan koko matkaa... Sen ekan kerran jälkeen vaihtaa ihan normaalisti 2000-2500rpm kaasun asennosta riippuen._______________
Ex: E36 325ia -94
Ex: E28 520i -86
Comment
-
-
Originally posted by HemiSiinä vaiheessa kun vanha suodatin on niin tukossa että sen suodatuskyky on nolla ja paskaa on kierrossa, on laatikko joka tapauksessa loppu, tai hyvin lähellä sitä. Öljyn vaihto on siis tässäkin tapauksessa täysin turha ilman suurempaa remppaa/sisäpesua.
Kyllähän ne huollossa öljyjä mielellään vaihtelevat...ei siinä mitään.
Kaikissa skenaarioissa voittaja on aina öljynvaihtaja...paitsi jos joku vaihtelee ihan hyvää hyvyyttän omaan piikkinsä asiakkaiden atariöljyjä.
B: Ei ne mielellään vaihda niitä.
C: Atariin ei tietääkseni öljyjä vaihdeta...?
Comment
-
Comment