E46 330i vm 2001 (M54B30 tuplavanos) ESS:n remmiahtimella. 150 tkm mittarissa. Antaa seuraavanlaista vikakoodia:
Virhekoodi eri laitteilla:
INPA: 103 Regelvanos machanisch Einlass
Carsoft: 103 VANOS Error: Input camshaft
Huoltamon Bosch: Imupuolen nokka-akselin säätö. Sopeutusarvo väärä.
Katsastuksen laite: #ECU:12 #DTC:P0011
"Nokka-akselin A Asento - Sytytysennakko liian suuri tai järjestelmän toiminta (johto 1)"
Vikakoodin saa nollattua, mutta tulee "aina" uudelleen parin sekunnin sisällä kun auton käynnistää uudelleen.
Vikakoodi tulee siis kun moottorin käynnistää, yleensä tuossa 900-1000 kierrosten kohdalla, kuten tuossa INPA:n kuvassa 960 rpm.
Silloin tällöin jos vikakoodia ei tule käynnistettäessä, ei se myöskään tule ajon aikana. Sammutuksen jälkeen se tulee todennäköisesti sitten seuraavassa käynnistyksessä.
Kun vikakoodi tulee käynnistettäessä, vanoksen livedata-arvot ei liiku mihinkään (DME blokkaa vanoksen tai ei saa asentotietoa eikä sen takia tee mitään?).
Kun vikakoodia ei käynnistyksessä tule, vanoksen livedatassa tapahtuukin jotain ja auto toimii huomattavasti tehokkaammin alakierroksilla.
Noin 1/30 käynnistyskerroista vanos toimii, muuten ei. Itse vikakoodi ei vaikuta siihen lähteekö vanos toimimaan vai ei, vaan ainoastaan se että saako auto tiedon vanokselta käynnistyksessä vai ei.
Eli toisinsanoen, vaikka vikakoodi olisi muistissa, saattaa vanos toimia, kunhan käynnistelee autoa muutaman kymmenen kertaa. Mitän moottorin vikavaloja ei pala.
INPA:n livedata tyhjäkäynnillä:
F2 analog values:
F3 sensor signal PWG/MDK:
F4 sensor signal VANOS:
Tässä screenshotissa vanoksen arvot eivät muuttuneet (eli DME ei saanut vanokselta tietoa käynnistyksessä?).
Nämä arvot on siis aina suunnilleen tuollaiset kun vanos ei toimi. Silloin kun toimii, nuo arvot muuttuu.
F5 lambda probe:
F6 Abgasregelung:
F7 rough:
Tehty:
- Vanoksen mäntien o-renkaat vaihdettu Beisanin tiivisteisiin.
- Nokka-akselin imupuolen asentotunnistin vaihdettu uuteen, mutta tästä on jo vuosia (vaihdettiin käynnistysongelmien takia, mutta syy olikin bensapumpun releessä).
- Nokka-akselin pakopuolen asentotunnistin vaihdettu toiseen käytettyyn anturiin.
- Solenoidit vaihdettu toisiin käytettyihin. Kolmea eri solenoidia koittanut imupuolella.
- Vanhat solenoidit testattu jännitteellä, jossa imupuolen solenoidi oli hieman heikompi, mutta silti tappia sai painaa aika lujaa sormella, joten eiköhän toimi tarpeeksi hyvin.
- Nokan ajoitukset tarkistettu, huoltamon mukaan ok (ei merkkihuolto).
- Separaattori ja huohotinjärjestelmä vaihdettu Cold Climate-versioon toissa talvena.
- Imusarjan takana olevat kumitulpat vaihdettu, isompi oli halki.
Mitattu että:
- Solenoideille tulee jännite
- Pakopuolen nokka-anturille tulee jännite 12 V ja signaali 5 v ja toki maa.
Nokan imupuolen anturin johtoa en saa mitattua, koska autossa on tosiaan tuo ahdin eikä tuonne väliin mahdu kovin helposti. Aika paljon pitää purkaa pois edestä.
Samasta syystä en voi Disaa testata, mutta se ainakin se aukeaa jossain vajaassa 3000 rpm.
Jos otan solenoideista ja pakopuolen nokka-anturista johdon irti, kaikista tulee vikakoodi.
Mitään eroa en kyllä ajoon huomannut, kun koitin noita yksitellen irti ja kävin ajelemassa. Tällöin siis vanos ei toiminut muutenkaan.
Vanoksen toimimattomuuden huomaa omassa autossa hyvin helposti.
Mulla on kytkin siinä kunnossa, että silloin kun vanos toimii (INPA:n ja perstuntuman mukaan), luistaa se käytännössä heti kun kaasua vähän enemmän antaa.
Silloin kun vanos ei toimi (INPA:n ja perstuntuman mukaan), ei kytkin luista niin herkästi. Eli aika paljon puuttuu tehoja 95% ajasta.
Vanos toimimattomana auto kiihtyy 0-2500 rpm vähän hissukseen, sitten alkaa liikkua paremmin, mutta silloin myös ahdin alkaa ahtamaan.
Kysymys kuuluukin missä vika, kun se tosiaan toimii oikein ihan randomilla, ehkä joka kolmaskymmenes tai neljäskymmenes kerta kun starttaa?
Onko joku anturi nyt rikki, johtosarjassa vikaa vai moottorinohjauksessa vai missä?
Olis aika jees saada tuo auto noille "hyville" päiville kun alavääntöä on silloin oikeesti 2 x enemmän kuin normaalisti.
Ulkomaalaiselta foorumilta: The fault code is: 103 Vanos Error, Input Camshaft. (doesn´t reach end path?)
Problem is that the DME inactivates the vanos when setting this fault code making the engine really powerless under 4000 rpm.
To get rid of the problem i need to restart the engine. Sometimes only once, sometimes up to five times before it decides to activate the vanos system again.
Eli sopii mun auton oireisiin, paitsi että mulla on ton 95 % ajasta. Ja silloin kun mulla on virhekoodi päällä, niin ei vaikuta ajoon mitenkään vaikka nyppis solenoideilta virrat pois, mikä ei oo tietenkään mikään ihme jos DME estää vanoksen käytön tuolloin.
Tuolla oli ilmeisesti ajoitukset vituillaan. Nyt herää kysymys, että osasko se paja minne vein katsoa ne mun ajoitukset oikein?
Toisaalta, jos ajotukset olisi väärin, tuskin se toimisi koskaan oikein?
Ps. Tuossa INPA:n antamassa virhekoodissa lukee fehler ist abgasrelevant, joka tarkoittaa jotain että vaikuttaa päästöihin.
No yllättäen mulla on CO liian korkea ja on kehotettu vaihtamaan katteja sun muita. Haluaisin tän vikakoodin oikeesti ensin pois.
Tässä mielenkiintonen huomio.
I was snooping around with INPA tonight and found where the DME has a separate place for stored VANOS codes and there it was...BMW TC 103. I went back and I was observing the values for the intake vanos and sure enough the the value for the actual position of the intake vanos was slightly off the target value for the intake vanos.
where exactly in INPA did you find these extra values?
I went under Body -> Central Body Electronics ZKE
Itse en saanut INPA:lla tuollaista esiin.
Tässä video INPA:sta kun vanos toimii.
Ja kun se ei toimi, niin se on näin:
Mitä mä teen? Pitääkö purkaa ja yrittää mitata imupuolen nokan johdot eculle vai mitä? Jos johtosarjassa olisi vikaa?
Imupuolen nokka-anturin voisi nyt muutenkin vaihtaa taas uuteen OEM-osaan (toisaalta mitä netissä lukenut, niin moni on sen vaihtanut eikä ole vaikuttanut).
Onko mahdollista mitata nokka-anturia moottorinohjauksen päästä?
VOIKO imuvuoto aiheuttaa tuollaista?
Maadoitusongelma?
Voisiko vanos olla jumissa eikä pääse aina kääntymään, jolloin anturi ei saa siltä tietoa? Tätä ei tietenkään tajuttu tarkastaa kun o-renkaat vaihdettiin . Toisaalta välillä se kuitenkin toimii.
Nyt tarvii kyllä viisaampien apua!
Virhekoodi eri laitteilla:
INPA: 103 Regelvanos machanisch Einlass
Carsoft: 103 VANOS Error: Input camshaft
Huoltamon Bosch: Imupuolen nokka-akselin säätö. Sopeutusarvo väärä.
Katsastuksen laite: #ECU:12 #DTC:P0011
"Nokka-akselin A Asento - Sytytysennakko liian suuri tai järjestelmän toiminta (johto 1)"
Vikakoodin saa nollattua, mutta tulee "aina" uudelleen parin sekunnin sisällä kun auton käynnistää uudelleen.
Vikakoodi tulee siis kun moottorin käynnistää, yleensä tuossa 900-1000 kierrosten kohdalla, kuten tuossa INPA:n kuvassa 960 rpm.
Silloin tällöin jos vikakoodia ei tule käynnistettäessä, ei se myöskään tule ajon aikana. Sammutuksen jälkeen se tulee todennäköisesti sitten seuraavassa käynnistyksessä.
Kun vikakoodi tulee käynnistettäessä, vanoksen livedata-arvot ei liiku mihinkään (DME blokkaa vanoksen tai ei saa asentotietoa eikä sen takia tee mitään?).
Kun vikakoodia ei käynnistyksessä tule, vanoksen livedatassa tapahtuukin jotain ja auto toimii huomattavasti tehokkaammin alakierroksilla.
Noin 1/30 käynnistyskerroista vanos toimii, muuten ei. Itse vikakoodi ei vaikuta siihen lähteekö vanos toimimaan vai ei, vaan ainoastaan se että saako auto tiedon vanokselta käynnistyksessä vai ei.
Eli toisinsanoen, vaikka vikakoodi olisi muistissa, saattaa vanos toimia, kunhan käynnistelee autoa muutaman kymmenen kertaa. Mitän moottorin vikavaloja ei pala.
INPA:n livedata tyhjäkäynnillä:
F2 analog values:
F3 sensor signal PWG/MDK:
F4 sensor signal VANOS:
Tässä screenshotissa vanoksen arvot eivät muuttuneet (eli DME ei saanut vanokselta tietoa käynnistyksessä?).
Nämä arvot on siis aina suunnilleen tuollaiset kun vanos ei toimi. Silloin kun toimii, nuo arvot muuttuu.
F5 lambda probe:
F6 Abgasregelung:
F7 rough:
Tehty:
- Vanoksen mäntien o-renkaat vaihdettu Beisanin tiivisteisiin.
- Nokka-akselin imupuolen asentotunnistin vaihdettu uuteen, mutta tästä on jo vuosia (vaihdettiin käynnistysongelmien takia, mutta syy olikin bensapumpun releessä).
- Nokka-akselin pakopuolen asentotunnistin vaihdettu toiseen käytettyyn anturiin.
- Solenoidit vaihdettu toisiin käytettyihin. Kolmea eri solenoidia koittanut imupuolella.
- Vanhat solenoidit testattu jännitteellä, jossa imupuolen solenoidi oli hieman heikompi, mutta silti tappia sai painaa aika lujaa sormella, joten eiköhän toimi tarpeeksi hyvin.
- Nokan ajoitukset tarkistettu, huoltamon mukaan ok (ei merkkihuolto).
- Separaattori ja huohotinjärjestelmä vaihdettu Cold Climate-versioon toissa talvena.
- Imusarjan takana olevat kumitulpat vaihdettu, isompi oli halki.
Mitattu että:
- Solenoideille tulee jännite
- Pakopuolen nokka-anturille tulee jännite 12 V ja signaali 5 v ja toki maa.
Nokan imupuolen anturin johtoa en saa mitattua, koska autossa on tosiaan tuo ahdin eikä tuonne väliin mahdu kovin helposti. Aika paljon pitää purkaa pois edestä.
Samasta syystä en voi Disaa testata, mutta se ainakin se aukeaa jossain vajaassa 3000 rpm.
Jos otan solenoideista ja pakopuolen nokka-anturista johdon irti, kaikista tulee vikakoodi.
Mitään eroa en kyllä ajoon huomannut, kun koitin noita yksitellen irti ja kävin ajelemassa. Tällöin siis vanos ei toiminut muutenkaan.
Vanoksen toimimattomuuden huomaa omassa autossa hyvin helposti.
Mulla on kytkin siinä kunnossa, että silloin kun vanos toimii (INPA:n ja perstuntuman mukaan), luistaa se käytännössä heti kun kaasua vähän enemmän antaa.
Silloin kun vanos ei toimi (INPA:n ja perstuntuman mukaan), ei kytkin luista niin herkästi. Eli aika paljon puuttuu tehoja 95% ajasta.
Vanos toimimattomana auto kiihtyy 0-2500 rpm vähän hissukseen, sitten alkaa liikkua paremmin, mutta silloin myös ahdin alkaa ahtamaan.
Kysymys kuuluukin missä vika, kun se tosiaan toimii oikein ihan randomilla, ehkä joka kolmaskymmenes tai neljäskymmenes kerta kun starttaa?
Onko joku anturi nyt rikki, johtosarjassa vikaa vai moottorinohjauksessa vai missä?
Olis aika jees saada tuo auto noille "hyville" päiville kun alavääntöä on silloin oikeesti 2 x enemmän kuin normaalisti.
Ulkomaalaiselta foorumilta: The fault code is: 103 Vanos Error, Input Camshaft. (doesn´t reach end path?)
Problem is that the DME inactivates the vanos when setting this fault code making the engine really powerless under 4000 rpm.
To get rid of the problem i need to restart the engine. Sometimes only once, sometimes up to five times before it decides to activate the vanos system again.
Eli sopii mun auton oireisiin, paitsi että mulla on ton 95 % ajasta. Ja silloin kun mulla on virhekoodi päällä, niin ei vaikuta ajoon mitenkään vaikka nyppis solenoideilta virrat pois, mikä ei oo tietenkään mikään ihme jos DME estää vanoksen käytön tuolloin.
Tuolla oli ilmeisesti ajoitukset vituillaan. Nyt herää kysymys, että osasko se paja minne vein katsoa ne mun ajoitukset oikein?
Toisaalta, jos ajotukset olisi väärin, tuskin se toimisi koskaan oikein?
Ps. Tuossa INPA:n antamassa virhekoodissa lukee fehler ist abgasrelevant, joka tarkoittaa jotain että vaikuttaa päästöihin.
No yllättäen mulla on CO liian korkea ja on kehotettu vaihtamaan katteja sun muita. Haluaisin tän vikakoodin oikeesti ensin pois.
Tässä mielenkiintonen huomio.
I was snooping around with INPA tonight and found where the DME has a separate place for stored VANOS codes and there it was...BMW TC 103. I went back and I was observing the values for the intake vanos and sure enough the the value for the actual position of the intake vanos was slightly off the target value for the intake vanos.
where exactly in INPA did you find these extra values?
I went under Body -> Central Body Electronics ZKE
Itse en saanut INPA:lla tuollaista esiin.
Tässä video INPA:sta kun vanos toimii.
Ja kun se ei toimi, niin se on näin:
Mitä mä teen? Pitääkö purkaa ja yrittää mitata imupuolen nokan johdot eculle vai mitä? Jos johtosarjassa olisi vikaa?
Imupuolen nokka-anturin voisi nyt muutenkin vaihtaa taas uuteen OEM-osaan (toisaalta mitä netissä lukenut, niin moni on sen vaihtanut eikä ole vaikuttanut).
Onko mahdollista mitata nokka-anturia moottorinohjauksen päästä?
VOIKO imuvuoto aiheuttaa tuollaista?
Maadoitusongelma?
Voisiko vanos olla jumissa eikä pääse aina kääntymään, jolloin anturi ei saa siltä tietoa? Tätä ei tietenkään tajuttu tarkastaa kun o-renkaat vaihdettiin . Toisaalta välillä se kuitenkin toimii.
Nyt tarvii kyllä viisaampien apua!
Comment