Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ati super damper kimppatilaus keskustelua.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Exami
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2004
    • 986
    • Hyvinkää, Tuusula

    Originally posted by sunbeam View Post
    2.5 ralli ja rataautoissa ainakin toimii ja on työn alla s50 dampperi kannaattaa kysyä saako m54 , itse en tee yhtään m52 moottoria mikä kiertää yli 7000r/min vakiodampperilla ,niin paljon on ollu itsellä ja kaverilla moottori murheita mitkä johtuu dampperista
    ja jos miettii että suomessa pystytään rakentamaan toimiva dampperi ja kaveri kehittää niitä eri bmw malleihin sopivaksi , olis mielestäni kannattavaa tukea suomaista työtä ja kehitystä
    En yleensä haluaisi olla vastaan vänkääjä kun kotimaassa asioita tuotetaan ja tehdään. Olen ostanut muilta toimijoilta osia ja omalta osaltani pyrkinyt tukemaan sen tyyppistä tekemistä silloin kun mielestäni tekeminen on sen mukaista.

    Ikäväkseni en kuitenkaan kykene löytämään tuosta HJS damperista minkään näköistä kuvaa tai tapaa miten seon toteutettu, en ole kyllä ottanut valmistajaan yhteyttä... sattuneesta syystä että minulla on omassa moottorissa MRT adapteri ja ATI... mutta jos pyrin tutkimaan mihin rahat sijoitan niin ATI on aika pitkällä etumatkalla siinä, että on todistetusti toimiva tuote ja dokumentoitu mihin vaimennus perustuu jne.

    Mitä kilpamoottoreihin tulee niin luulisi tuo SFI luokituskin kiinnostavan, vaan eipä taida AKK:lta tulla vaateita luokitelluista vauhtipyöristä ja damppereista vai?

    Esimerkin omaisesti:
    ATI harmonic Super Dampers add horsepower and torque to race, street and truck engines.

    sigpic
    Now:Mercedes-Benz 280SE 6.8, Mercedes-Benz W204, Mercedes-Benz W201 M50T (1/4mile: 9.83 @ 239)

    Comment

    • BMW525Xda
      BTCF Member
      • Feb 2014
      • 8681
      • Xxxxxx

      Koska, meillä kuolevaisilla ei ole käsitystä mikä tämän limpun tieteellinen osuus moottorin kestävyyteen on ja kuinka se toimiin, antaisiko joku osaava lyhyen referaatin ominaisuuksista joita minulle sorvatulta kalikalta näyttävä kiekko näyttää :think

      Ref vakio vs superdamper erot olisi mielenkiintoinen ja syyseuraus

      Onko superdamper kiinteä tasapainotettu mökkylä erolla vakioon kumilla vaimennettuun ?

      Onko M malleissa kumivaimennettu vai tämä superdamper tyylinen, mm e46 M3 kiertää 8500rpm ?
      Last edited by BMW525Xda; 02-01-2021, 07:27.

      Comment

      • Urpo_rotta
        BTCF Member
        • May 2012
        • 5273
        • Pirkkala

        Originally posted by BMW525Xda View Post
        Koska, meillä kuolevaisilla ei ole käsitystä mikä tämän limpun tieteellinen osuus moottorin kestävyyteen on ja kuinka se toimiin, antaisiko joku osaava lyhyen referaatin ominaisuuksista joita minulle sorvatulta kalikalta näyttävä kiekko näyttää :think

        Ref vakio vs superdamper erot olisi mielenkiintoinen ja syyseuraus

        Onko superdamper kiinteä tasapainotettu mökkylä erolla vakioon kumilla vaimennettuun ?

        Onko M malleissa kumivaimennettu vai tämä superdamper tyylinen, mm e46 M3 kiertää 8500rpm ?

        Mikään aftermarket dampperi ei varmaankaan ole kiinteä, vaan on ns. Kaksoismassa, eli kaksi erillistä osaa jotka voivat "jarruttavasti" kiertyä toisiinsa nähden. Rakenne perustuu ainakin ATI tapauksessa O-renkaisiin, näkyy tuossa yllä olevan linkin kuvassakin.
        Periaatteessa osa on erittäin yksinkertainen, se on vaan aika tarkkaa hommaa valmistaa ja mitoitus pitää luonnollisesti olla oikein.
        Veikkaisin että o-rengas rakenne löytyy myös muista kuin ATI-dampperista
        E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
        E34 525i -90 twinturbo 427/519

        N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
        VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
        Kysy jos tarvetta

        Comment

        • Miuge
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2007
          • 630
          • Tampere

          Originally posted by BMW525Xda View Post
          Koska, meillä kuolevaisilla ei ole käsitystä mikä tämän limpun tieteellinen osuus moottorin kestävyyteen on ja kuinka se toimiin, antaisiko joku osaava lyhyen referaatin ominaisuuksista joita minulle sorvatulta kalikalta näyttävä kiekko näyttää :think

          Ref vakio vs superdamper erot olisi mielenkiintoinen ja syyseuraus

          Onko superdamper kiinteä tasapainotettu mökkylä erolla vakioon kumilla vaimennettuun ?

          Onko M malleissa kumivaimennettu vai tämä superdamper tyylinen, mm e46 M3 kiertää 8500rpm ?
          Suurin osa OEM ja aftermarket dampereista on elastomeeri värinänvaimentimia, mukaanlukien BMW moottorien damperit. Toinen, mutta vähemmän käytetty värinänvaimennin perustuu nestevaimennukseen.
          OEM dampereissa on lähes poikkeuksetta inertiamassa sidottu kuoreen kumivulganoinnilla, mikä tekee damperista kertakäyttöisen, ei-huollettavan ja näille on tottakai määritelty vaihtoväli, koska kumin ominaisuudet käyttökohteesta riippumatta heikkenee ajan myötä.
          Elastomeeri dampereilla on aina tietty kapeahko toiminta-alue, joka tavan kauppakassin OEM osassa on optimoitu normaaliin arkikäyttöön.

          Yleisimpänä ongelmana vulganoiduissa dampereissa on inertiamassan repeäminen irti kuoresta, koska kumi myötää ja puristuu vain tietyn prosentin ja tämän rajan ylittyessä sidos ratkeaa. Tätä ongelmaa edistää vanha ja haurastunut vulganointi sekä toiminta-alueen jatkuva ylitys tai väärinkäyttö. Tehoa kasvattaessa värinän amplitudi kasvaa ja vakio damperin kumivulganointiin kohdistuu voimia, jota voidaan maalaisjärjellä verrata esimerkiksi jouseen joka puristetaan liiallisella voimalla pohjaan, vaimennus ei siten ole enää hallittua, joka aiheuttaa monenlaisia vikoja, myös tehohukkaa.

          ATI:ssa, kuten yllä mainittu, inertiapaino on kumisien O-renkaiden varassa kaksiosaisen kuoren sisällä. Näinollen damperi on huollettavissa ja myös toiminta-aluetta voidaan optimoida muuttamalla mm. O-renkaiden ominaisuuksia. O-renkaisiin perustuvasta värinänvaimennuksesta löytyy julkisia tutkielmia ja dokumentteja, joten mistään salaisesta rakettitieteestä ei ole kyse.

          Damperin inertiapaino on karkeasti sanoen tärkein toiminta-alueen määräävä tekijä, pienen massan saa värähtelemään pienemmällä voimalla ja suurempi luonnollisesti vaatii enemmän. Tästä syystä tehokkaampiin moottoreihin suositellaan suurempaa inertiaa, koska värinän amplitudi on suurempi, seurauksena monet aftermarket damperit ovat huomattavasti vakio osaa painavempia.
          Korkealle kiertävä vaparikone selviää kevyemmällä damperin inertialla kuin vastaavalla kierrosalueella operoiva tehokkaampi ahdettu moottori.

          Ajan saatossa on tullut nähtyä kaikenlaisia viritelmiä ja elvytyskeinoja. Rallipoluilla on nähty damperin tilalla kiinteää hihna/triggeripyörää ja eihän se toki vakion tapaan ratkea, mutta toimivuudesta muuten voi olla eriäviä mielipiteitä.
          M30/S38 moottoreiden kampuran napoihin on laitettu lisäkiiloja ja kiristysmutterille tarjottu lukituslevyjä, yhtälailla hurjimmat ovat näissäkin korvanneet damperin kiinteällä limpulla, jonka seurauksena kampuroita on katkottu. Uusi, lujempi ja tiukempi kampuran napakaan yksinään ei poista sitä tosiasiaa, että itse damperi on useimmiten se kombinaation sopimaton osa.

          Aihe on allekirjoittaneelle mielenkiintoinen ja joitain vuosia asiaan on tullut perehdyttyä. Asennussarjojakin on myyty menestyksekkäästi jo kolmatta sataa. Firmalta löytyy nykyisin parempaa kalustoa, kuin myös softaa ja kasvavaa osaamista, joten ollaan ihan luottavaisin mielin kehittämässä meidän omaa versioo.
          Webshop - MRT Engineering
          Facebook - MRT Engineering
          Instagram - mrtengineering
          YouTube - miugemrt

          Comment

          • e36coupe
            Bimmer Fanatic
            • Jan 2004
            • 722
            • Nokia

            Jaa, onkos joku hetkeen saanut ostettua ATI:n dampperia? Mistäs mahdollisesti kannattais kysellä?

            Summitilta koitin tilailla jenkeistä, mut Suomi oli listalla maista joihin Covid takia ei ilmeisesti lähetellä nyt paketteja.

            Nimimerkillä adapteri hyllyssä Atia vailla. Jos jollain dampperi ylimääräisenä niin voin ostaa .
            Ajossa: E21 M52B30, E93 N53B30, F30 lci B48B20

            Työn alla: E21 320/6
            Entisiä: 1 x E92, 1 x E90, 2 x E39, 7 x E46, 8 x E36, 2 x E30, 2 x E21

            Comment

            • Miuge
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2007
              • 630
              • Tampere

              Millä toimitusvaihtoehdolla koitit tilata? DHL:llä tuli ainakin vielä joulukuun puolella paketit Summitilta, jos sieltä ei saa niin kokeile JEGS.com.
              Webshop - MRT Engineering
              Facebook - MRT Engineering
              Instagram - mrtengineering
              YouTube - miugemrt

              Comment

              • Pazi88
                Moderator
                • Jan 2007
                • 11152
                • Oulu

                Originally posted by e36coupe View Post
                Jaa, onkos joku hetkeen saanut ostettua ATI:n dampperia? Mistäs mahdollisesti kannattais kysellä?

                Summitilta koitin tilailla jenkeistä, mut Suomi oli listalla maista joihin Covid takia ei ilmeisesti lähetellä nyt paketteja.

                Nimimerkillä adapteri hyllyssä Atia vailla. Jos jollain dampperi ylimääräisenä niin voin ostaa .
                Joo aika monesta paikkaa on tullu vastaan tuo ettei covidin takia suomeen lähetetä paketteja. Tullu bumerangina takaisin lähettäjälle.

                Instagram, YouTube kanava
                ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                Comment

                • e36coupe
                  Bimmer Fanatic
                  • Jan 2004
                  • 722
                  • Nokia

                  Summitilla tilausvaiheen aikainen ilmoitus:

                  For many countries including, but not limited to the following: Portugal, Bulgaria, Czech Republic, United Kingdom, Ireland, Denmark, Norway, Sweden, Finland, Poland, Germany, Austria, and Italy.*
                  Per government decree, all retail activities (shops, restaurants, bars, pubs) are closed for an undefined time, as a preventative measure against the spread of COVID-19. If delivery of our packages are not possible because the consignee address is closed, packages will be returned to the shipper at the expense of the person/business who placed the order. Please verify that your specified shipping address is open and able to accept packages. Return shipping costs will greatly exceed the original outbound shipping cost.*Please Note: Many areas are experiencing delivery time in transit delays.


                  Tuossa kyllä mainitaankin, että "consignee address is closed". Kotiin kun tilaa niin ollaan auki

                  Alkujärkytyksestä toivuttu niin kai pitää vielä koittaa Paypalilla maksaa, joka linkissa Master cardiin. Eiköhän ne eurot jostain saa karhuttua, jos paketti ei perille löydä.

                  Kuriirin valinnalla ei merkitystä tuohon lausekkeeseen. Katoin ups & dhl.
                  Ajossa: E21 M52B30, E93 N53B30, F30 lci B48B20

                  Työn alla: E21 320/6
                  Entisiä: 1 x E92, 1 x E90, 2 x E39, 7 x E46, 8 x E36, 2 x E30, 2 x E21

                  Comment

                  • turbobliz
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2003
                    • 1012
                    • e-suomi

                    MyUs voisi toimia tässä. Ottaa hieman välistä toki.

                    Comment

                    • Supra^
                      BTCF Member
                      • Jul 2005
                      • 5150
                      • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

                      Originally posted by Miuge View Post
                      Ens vuoden puolella meillä on tavoitteena saada tehtyä kotimainen, modulaarinen damperi yleisimpiin BMW moottoreihin. ATI asennussarjoja myydään siihen asti kunnes uusi tuote testattu ja valmis myyntiin.

                      Tärkeimmät kriteerit:
                      -riittävä inertiapaino suurille tehoille
                      -erillinen hihnapyörä/pyörät
                      -huollettavissa ilman erikoistyökaluja
                      -markkinoiden kilpailukykyisin

                      Nämä kriteerit on jo aika selkeästi muovannut karkean, mutta toiminnallisen 3D-mallin, jota edelleen jatkojalostetaan kunnes ollaan tyytyväisiä myös tuotannon näkökulmasta.
                      Missäs vaiheessa MRT:n customdampperihommat menee? Omaan pitäisi dampperi tilata, mennäänkö vielä MRT-navalla ja 071-dampperilla summitilta vai onko muita varteenotettavia vaihtoehtoja?
                      Musti 8HP
                      Nokivasara M47
                      TeiniCoupé DCT
                      E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

                      Ex:
                      E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

                      Comment

                      • Remotion
                        Bimmer Enthusiast
                        • Mar 2003
                        • 15262
                        • Ajamisen Iloa

                        Originally posted by Miuge View Post
                        Ens vuoden puolella meillä on tavoitteena saada tehtyä kotimainen, modulaarinen damperi yleisimpiin BMW moottoreihin. ATI asennussarjoja myydään siihen asti kunnes uusi tuote testattu ja valmis myyntiin.

                        Tärkeimmät kriteerit:
                        -riittävä inertiapaino suurille tehoille
                        -erillinen hihnapyörä/pyörät
                        -huollettavissa ilman erikoistyökaluja
                        -markkinoiden kilpailukykyisin

                        Nämä kriteerit on jo aika selkeästi muovannut karkean, mutta toiminnallisen 3D-mallin, jota edelleen jatkojalostetaan kunnes ollaan tyytyväisiä myös tuotannon näkökulmasta.
                        Hyvä, mikä toimintaperiaate? Tehkää sit jollain autolla oikeasti pitkään testiä ja myös kriittisiä siinä että verrattuna uuteen BMW OEM dampperiin niin se on myös mitattuna parempi.

                        Omaan käyttöön tärkeimpiä ominaisuuksia on että suojelee konetta värinöiltä ja mahdollistaa vaparin pyörityksen toistuvasti korkeille kierroksille. Bonuksena jos toimisi orkkista paremmin myös ihan alimmilla kierroksilla, kun kevennetyllä vauhtiksella tietenkin käytös on helposti kulmikasta.
                        Z3 coupé individual

                        F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
                        E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

                        Comment

                        • rungo
                          BTCF Member
                          • Nov 2019
                          • 88
                          • Helsinki

                          Originally posted by Supra^ View Post
                          Missäs vaiheessa MRT:n customdampperihommat menee? Omaan pitäisi dampperi tilata, mennäänkö vielä MRT-navalla ja 071-dampperilla summitilta vai onko muita varteenotettavia vaihtoehtoja?
                          Rosstech damper

                          Tälläinen myös löytyy, hinnan puolesta aika samois mrt adapteri + ati

                          Mutta tossa tulee ac hihnapyörä mukana mitä ei mrt+ati komboon saa

                          Comment

                          • e36coupe
                            Bimmer Fanatic
                            • Jan 2004
                            • 722
                            • Nokia

                            Originally posted by rungo View Post
                            Rosstech damper

                            Tälläinen myös löytyy, hinnan puolesta aika samois mrt adapteri + ati

                            Mutta tossa tulee ac hihnapyörä mukana mitä ei mrt+ati komboon saa

                            Toi Rossi on ihan komea käikäle. Itseä häiritsee ettei voi kertoa niin yhtään mitään tuotteesta. Onko tuo olevinaan parempi kuin OE (miten?), onko olevinaan 1:1 korvaaja orkkikselle vai mitä tuon valmistaja tavoittelee tuotteellaan?

                            Mielellään tukis kotimaista kauppaa, mutta ameriikan Joe osaa mainostaa omiaan ja laittaa sopivat sertifioinnit niin kuulostaa racelta (Ati).
                            Ajossa: E21 M52B30, E93 N53B30, F30 lci B48B20

                            Työn alla: E21 320/6
                            Entisiä: 1 x E92, 1 x E90, 2 x E39, 7 x E46, 8 x E36, 2 x E30, 2 x E21

                            Comment

                            • rungo
                              BTCF Member
                              • Nov 2019
                              • 88
                              • Helsinki

                              Originally posted by e36coupe View Post
                              Toi Rossi on ihan komea käikäle. Itseä häiritsee ettei voi kertoa niin yhtään mitään tuotteesta. Onko tuo olevinaan parempi kuin OE (miten?), onko olevinaan 1:1 korvaaja orkkikselle vai mitä tuon valmistaja tavoittelee tuotteellaan?

                              Mielellään tukis kotimaista kauppaa, mutta ameriikan Joe osaa mainostaa omiaan ja laittaa sopivat sertifioinnit niin kuulostaa racelta (Ati).
                              Tuolta valmistajan sivuilta löytyy jotain speksejä

                              https://rossperformanceparts.com/ros...monic-dampers/

                              https://rossperformanceparts.com/pro...rmonic-damper/

                              Comment

                              • Matuh
                                BTCF Member
                                • Apr 2013
                                • 3703
                                • Kouvola

                                Originally posted by e36coupe View Post
                                Toi Rossi on ihan komea käikäle. Itseä häiritsee ettei voi kertoa niin yhtään mitään tuotteesta. Onko tuo olevinaan parempi kuin OE (miten?), onko olevinaan 1:1 korvaaja orkkikselle vai mitä tuon valmistaja tavoittelee tuotteellaan?

                                Mielellään tukis kotimaista kauppaa, mutta ameriikan Joe osaa mainostaa omiaan ja laittaa sopivat sertifioinnit niin kuulostaa racelta (Ati).
                                Tossahan toi Rossi pyörii B30 jatkeena.
                                E36 328i M50B30 turbo
                                Skoda vRS
                                Inpa löytyy vikakoodin lukuun, kyselyt privalla.
                                Ncs expert, ja pienet koodauksetkin luonnistuu

                                EX: E36, E34, 2xE39, 2xE46, E91

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎