Announcement

Collapse
No announcement yet.

Flexifuel RE85 vs. bimmeri II

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • naikou
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2010
    • 1673
    • vihti

    Mullakin kokemus siitä kun vajaalla(1/4) tankilla ajaa esim. kiertoliittymään kaasu pohjassa e85 tankissa niin laihalle menon huomaa siitä kun yhtäkkiä veto katkee mutta nakutusta ei kuulu, useita tällaisia tilanteita ollut ja ei oo tarvinnu konetta avata
    E39 523i Turbo

    Comment

    • HTK12
      BTCF Member
      • Jul 2011
      • 10949
      • Joensuu

      Originally posted by Remotion View Post
      Se oma E85 ei varmaankaan haise omaan nenään mutta kun se on autotallissa nopalla arvotuilla taulukoilla niin siitä jää perään satojen metrien vana sellaista pistävää etikan katkua että silmät vuotaa.

      Itse tykkäsin ennen bensanhajusta, vaikka nykyään kun siinä on etanolia ja sekotevelvoitetta niin sekin on pilalla, haisee miedosti pilaantuneille hedelmille.

      Tuota ettei tykkäisi bensanhajusta en ymmärrä.. imppaajille voi olla kyllä herkkää, varsinkin jos äsken päässyt katkolta.
      Mielipide asioitahan tämä haju on. E85 haisee mielestäni hyvältä, ihan kuten bensakin. Diesel dp:llä (eli ilman kattia/dpf) sitten haisee kyllä ihan paskalle. Ei kaikki varmasti tykkää bensan hajustakaan.
      e39 540iA E85

      Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
      Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
      Retrofit ym. koodaukset (BMW)
      Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
      INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
      Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

      Comment

      • Wespa
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2016
        • 1832
        • Karjaa

        Toivottavasti tämä ei nyt aiheuta nostopaineita pumppuhintoihin, muutenkin jo hintaero 98:iin on turhan pieni: https://yle.fi/a/74-20054693 :think
        E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP)
        Porsche 944 -86 (DE)
        Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)

        Comment

        • HTK12
          BTCF Member
          • Jul 2011
          • 10949
          • Joensuu

          Toivottavasti ei nosta hintaa.
          e39 540iA E85

          Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
          Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
          Retrofit ym. koodaukset (BMW)
          Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
          INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
          Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

          Comment

          • naikou
            Bimmer Enthusiast
            • Dec 2010
            • 1673
            • vihti

            No toivotaan että tätä polttoainetta edes saa jatkossa niin voi sitten käyttää bensan kanssa oktaaniboosterina
            E39 523i Turbo

            Comment

            • Rattiukko
              BTCF Member
              • Nov 2022
              • 504
              • Uusimaa

              Löytyykö BMW vuosimallia 2006-2010 joka kulkee etanolilla? Entä jos tekee muutoksen niin löytyykö sellaista palikkaa missä auton oma ECU ohjaa palotapahtumaa eikä ole mitään välikäsiä matkalla? Mikä olisi hyvä bensakone tähän tarkoitukseen ja muutenkin? Paras olisi jos voisi työntää bensaa tai etanolia tankkiin ja auto säätää sytytyksen kulloisenkin aineen mukaan itsestään.
              Last edited by Rattiukko; 11-12-2023, 08:35.

              Comment

              • MURSKAAJA666
                Newbiemmer
                • Dec 2014
                • 8
                • Oulu

                Tuli ostettua tuollainen pappamallin E91 325 N53B30:llä ja haluaisin sen kovasti käymään E85:llä. Näihin ei löytyne mitään valmista settiä jolla homma onnistaa, mutta N54-motteja näyttäisi olevan ohjelmoituan viinalle niin en keksi miksi N53:sta ei saisi käymään E85:llä. Muutoksen yhteydessä toiveissa olisi asennella mosselmanin imusarjapaketti paikoilleen niin saa moottorin koko potentiaalin käyttöön. Onko foorumilla kokemuksia moisesta muutoksesta?

                Comment

                • JaniLap
                  BTCF Member
                  • Sep 2012
                  • 2673
                  • Tampere

                  Originally posted by MURSKAAJA666 View Post
                  Tuli ostettua tuollainen pappamallin E91 325 N53B30:llä ja haluaisin sen kovasti käymään E85:llä.
                  Älä laita kasivitosta laihaseosmoottoreihin. Paikat ei kestä.
                  B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - N47D20O1- M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                  BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja muita juttuja. Myös etäyhteydellä
                  Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                  Tampere

                  Comment

                  • mikkod
                    BTCF Member
                    • Aug 2007
                    • 5200
                    • Stadi

                    Originally posted by MURSKAAJA666 View Post
                    Tuli ostettua tuollainen pappamallin E91 325 N53B30:llä ja haluaisin sen kovasti käymään E85:llä. Näihin ei löytyne mitään valmista settiä jolla homma onnistaa, mutta N54-motteja näyttäisi olevan ohjelmoituan viinalle niin en keksi miksi N53:sta ei saisi käymään E85:llä. Muutoksen yhteydessä toiveissa olisi asennella mosselmanin imusarjapaketti paikoilleen niin saa moottorin koko potentiaalin käyttöön. Onko foorumilla kokemuksia moisesta muutoksesta?
                    Mulla oli omassa toi mosselmanin setti. Hyvä ja toimiva, ekalla ajolla huomasi tehon nousun.
                    Helkama S3000
                    Myydään kutosen alustaosia
                    This message has been deleted by Dualfun. Reason: doni sanoi että topikki rönsyilee ja poistin oman viestin hardilla

                    Turvasana on sitten "PEHMEÄ JÄNIS"

                    Comment

                    • MURSKAAJA666
                      Newbiemmer
                      • Dec 2014
                      • 8
                      • Oulu

                      Originally posted by JaniLap View Post

                      Älä laita kasivitosta laihaseosmoottoreihin. Paikat ei kestä.
                      Luin jostain samanmoisen kommentin, mutta jäi vähän arvailun varaan että mistä moinen. Mikä ei kestä ja miksi?

                      Comment

                      • JaniLap
                        BTCF Member
                        • Sep 2012
                        • 2673
                        • Tampere

                        Kasivitosen ominaisuuksia on tutkittu myös laihaseosmoottoreissa ja on sillä monia etujakin. Kuitenkin on hyvä huomioida, että kasivitosella palotilan seinämiin kohdistuu selvästi suurempi lämpökuormitus laihaseoksella ja kylmänä käynnin aikana myös suuttimet kuormittuvat enemmän kuin konventionaalisella moottoribensiiniillä vastaavissa tilanteissa, vaikka etanolin palamislämpö itsessään onkin alhaisempi kuin konventionaalisen moottoribensiinin. Kyse on E85-polttoaineen tehokkaammasta atomisaatiosta ja suuremmasta lämmönsiirtymästä seinämiin palotapahtuman aikana. Laihaseosmoottorin käyttöikä ei ainakaan pitene etanolimuunnoksella ja mikäli olet näihin N43 ja N53 koneisiin tutustunut, niin jo tavallisella moottoribensiinillä niiden kanssa riittää harrastettavaa. E30 olisi tässä mielessä "turvallisempi" seos, mutta sitäpä ei ole valmiina pistoolista saatavilla. Omakohtaista kokemusta minulla ei ole E85 käytöstä N53-moottorissa, mutta mikäli päädyt toteuttamaan etanolimuunnoksen tähän koneeseen, olisi mielenkiiintoista kuulla käyttökokemuksiasi. Ja vaikka valmista muunnossarjaa ei olisi olemassa, voisi sen varmastikin toteuttaa moottoriohjaimen ohjelmamuutoksella, jos vain sellaisen joku osaa tehdä.
                        Last edited by JaniLap; 17-01-2024, 23:59.
                        B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - N47D20O1- M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                        BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja muita juttuja. Myös etäyhteydellä
                        Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                        Tampere

                        Comment

                        • MURSKAAJA666
                          Newbiemmer
                          • Dec 2014
                          • 8
                          • Oulu

                          Okei, mielenkiintosta! Suuret kiitokset vastauksesta. Ihan järkeenkäypä selitys asiaa kun funtsii. Luultavasti ei ihan heti ole viinat tankissa. Tärkeää olis saada etanolianturi polttoainerinkiin, jotta pystyisi kruisailemaan mielivaltaisella seoksella, viinaa kun tuppaa olemaan vähän vailinaisesti tarjolla pienemmillä paikkakunnilla. Pitääpä googletella ja tutkiskella tuota seinämien lämpökuormitusta.

                          Comment

                          • Juho_
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2016
                            • 1062
                            • Suomi

                            Suuttimien , mutta erityisesti korkeapainepumpun elinikä heikko E85:lla.
                            Ei kokemusta , mut näin varoiteltu.

                            E85 toimii laihemmalle seoksella mitä bensalla, kun puhutaan lambda lukemista - ilman sytytyskatkoksia.
                            Ja puristussuhdetta nostamalla saadaan toimimaan helpommin vielä laihemmalla seoksella.
                            YouTube
                            Instagram // Juhon Moottoripaja

                            Comment

                            • Wespa
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2016
                              • 1832
                              • Karjaa

                              Olipahan taas juttu, tämän lukemalla asiaa tuntematon on entistä enemmän sekaisin: https://yle.fi/a/74-20079006
                              E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP)
                              Porsche 944 -86 (DE)
                              Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)

                              Comment

                              • hannux
                                BTCF Member
                                • Oct 2009
                                • 115
                                • Seinäjoki

                                Olis tarkoitus uusia bensaputkia ja letkuja tankista alkaen. Jos alan jatkossa käyttää E85-bensaa, pitääkö letkujen ja putkien olla jotain erityistä laatua? Niin, auto on E39 528 -1997.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎