Announcement

Collapse
No announcement yet.

xDelete, nelivedosta takavedoksi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Korpraali
    BTCF Member
    • Nov 2009
    • 524
    • Turku

    xDelete, nelivedosta takavedoksi

    Laitetaas tännekkin, kun kohta julkaistaan ja olisi kiva saada vähän kokemuksia miten toimii käytännössä :think

    Eli, törmäsin tällaiseen sovellukseen ulkomaan foorumeita selaillessa: https://www.facebook.com/XDelete-700128953698940/ .

    Eli tuo sovellus poistaa Bemareista x-Driven pois käytöstä ja muuttaen puhelimen sovelluksella täysin nelivedosta takavetoiseksi. Se toteutetaan muuttamalla jakolaatikon kytkin jäämään auki, joten ei mene vetoa eteen. E-sarjaan tulossa tämän vuoden puolella ja F-korisiin ensivuonna. T

    uossa on kysymyksiä ja vastauksia heiltä: https://xdelete.app/xdelete_faq.pdf…

    Mielenkiinnolla odotan kokemuksia ja että tulisi f-sarjaan 😎
    BMW F30 335i xDrive ///M-Sport Individual

    Ex: BMW E60 535d LCI ///M-Sport Individual, BMW E60 535d ///M-Sport, E39 535i ///M-Sport, E39 528i
  • 205/65-15H
    BTCF Member
    • Mar 2008
    • 1422

    #2
    Mitäs hyötyä/iloa tästä on?
    e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
    e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
    Ioniq5 AWD -22
    Leaf 40kwh -18

    Comment

    • GOOFY
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2005
      • 4139
      • .

      #3
      Originally posted by 205/65-15H View Post
      Mitäs hyötyä/iloa tästä on?
      Saa nelivedon pois päältä:think
      E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

      Comment

      • BMW525Xda
        BTCF Member
        • Feb 2014
        • 8681
        • Xxxxxx

        #4
        Originally posted by 205/65-15H View Post
        Mitäs hyötyä/iloa tästä on?
        Driftaaminen liikenneympyrässä.

        Comment

        • Tonton
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2006
          • 9101
          • Raisio

          #5
          Pienentää kulutusta ja päästöjä
          sigpic
          M-B Vito -22
          Transit Custom -18
          Yamaha vx ho cruiser -22
          Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
          [email protected]

          Comment

          • MikeDry
            BTCF Member
            • May 2006
            • 6205
            • Helsinki

            #6
            Jos tossa jää sitten mahdollisuus säätää itse, mutta jos ei..Niin mitä järkeä toisaalta, kun nelikko on hommattu juuri sen nelivedon takia:think
            Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
            Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

            Comment

            • suppari
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2006
              • 4049
              • Turku

              #7
              Jos tuossa kestää 30sek, niin laittaisin vaan kytkimen sulakkeen paikalle. Väitän että kun nelivedon kytkee pois niin kaikki vikavalot on taulussa tällä äpilläkin tehtynä
              sigpic
              P:0409699000

              JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
              tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
              huollot/korjaukset!

              BMW E&F sarjaan.
              Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
              8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
              AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!

              Comment

              • Sto
                Bimmer Rookie
                • Jul 2013
                • 89
                • Helsinki

                #8
                Originally posted by MikeDry View Post
                Jos tossa jää sitten mahdollisuus säätää itse, mutta jos ei..Niin mitä järkeä toisaalta, kun nelikko on hommattu juuri sen nelivedon takia:think

                Aluksi ei tule kuin on/off. Vihjailua on, että jatkossa olisi jotain säätömahdollisuuksiakin.


                Originally posted by suppari View Post
                Jos tuossa kestää 30sek, niin laittaisin vaan kytkimen sulakkeen paikalle. Väitän että kun nelivedon kytkee pois niin kaikki vikavalot on taulussa tällä äpilläkin tehtynä

                Varmaan vain ohjelmasta vetävät "etuvedon" kytkinlevyjen voimansiirron nollaan (eli säätömosa ei paina levyjä yhteen), jolloin toimii takavetoisena ilman vikavaloja. Tiedä sitten miten ajonvakautus tästä tykkää kun nelikossa tuota jakolaatikkoa käytetään hyödyksi ali- ja yliohjauksen poistamiseksi ääritilanteissa.


                Jos tämä joitakin kymppejä maksaa niin voisihan tuota ajella kesällä takavetoisena ja ehkä säästää polttoainekuluissa hieman. Satasien hintalapulla taitaa sudittelu olla ainut ilo eli jää kokeilematta.
                EX E92 325xia -07, EX E60 530xda LCI -08, nykyinen E61 530XDA LCI -09.

                Comment

                • Bullitt
                  BTCF Member
                  • Jul 2002
                  • 2786
                  • Turku

                  #9
                  Mistä se säästö mukamas tulee, kun ne vetarit ja kardaani siellä mukana pyörii kuitenkin?


                  Comment

                  • Sto
                    Bimmer Rookie
                    • Jul 2013
                    • 89
                    • Helsinki

                    #10
                    Originally posted by Bullitt View Post
                    Mistä se säästö mukamas tulee, kun ne vetarit ja kardaani siellä mukana pyörii kuitenkin?
                    Alkujaan takavetoisen kulutuksiin ei luonnollisesti päästä juuri tuon takia, mutta jonkinlaiseen säästöön kyllä päästään.

                    Kardaani jne. pyörii mukana xdeleten kanssa, mutta silloin kun niiden läpi ei välitetä voimaa jakolaatikolta eteen, niin tehohäviöksi muodostuu suurimmaksi osaksi summa näiden akseleiden hitausmomenteista ja välissä olevista hammasrattaista/laakereista.

                    Kun tehoa välitetään jakolaatikon läpi etuakselille, niin näiden edellämainittujen häviöiden lisäksi tulee mukaan moottorilta siirtyvän vääntömomentin häviö hammasrattaissa/laakereissa. Eikä sovi unohtaa jakolaatikon märkäkytkimien luiston aiheuttamaa pientä tehohäviötä.

                    Näin ollen kun etuakseli vapautetaan tehonsiirrosta, päästään jonkinlaiseen tehonsäästöön ja myös polttoainesäästöihin.
                    EX E92 325xia -07, EX E60 530xda LCI -08, nykyinen E61 530XDA LCI -09.

                    Comment

                    • jj5
                      BTCF Member
                      • Aug 2012
                      • 1345
                      • pks

                      #11
                      Originally posted by 205/65-15H View Post
                      Mitäs hyötyä/iloa tästä on?
                      Ehkä osittain mielipidejuttujakin, mutta minusta takavetoinen on pitävällä alustalla parempi ajaa. Virittäjiä katsoneena Mika Salo taitaa olla samaa mieltä.

                      Tämähän on mielenkiintoista jos tulevaisuudessa xDriveä voisi säätää mieleisekseen. Varsinkin kun tuntuu että suomessa tosi moni bmw myydään nelivetoisena.
                      sigpic

                      Comment

                      • TON-III
                        Bimmer Fanatic
                        • Nov 2018
                        • 480
                        • Turku

                        #12
                        Originally posted by jj5 View Post
                        Ehkä osittain mielipidejuttujakin, mutta minusta takavetoinen on pitävällä alustalla parempi ajaa. Virittäjiä katsoneena Mika Salo taitaa olla samaa mieltä.
                        Ennen tuon 640 DAX hankintaani tein konstruktiokokeilun juurikin vastaavalla mallilla mutta takavetoisena ja kieltämättä sen ajosta jäi lineaarisempi kuva, tosin osa tästä 'dropista' lankenee X-Drivessäni käytettyjen löysempien jousien (?? kumpikin auto oli M-Sport-varusteltuja)/ neutraalimman renkaistuksen harteille.
                        F13 640 DA X-Drive M-Sport -12

                        Comment

                        • A^A
                          Bimmer Enthusiast
                          • Sep 2006
                          • 2168
                          • Seinäjoki

                          #13
                          Originally posted by Tonton View Post
                          Pienentää kulutusta ja päästöjä
                          Ostetaan kallis nelivetoinen auto isoimmalla bensamyllyllä ja aletaan kotkaamaan nelivetoa pois hyvin pienen säästön takia. Ei ihan mene nyt mun kaaliin.
                          EX: E28, E34, E36x3, E38x3, E39x4, E46x4, E60, E60LCI, E61LCI, E87, E90, E91

                          Comment

                          • nappe74
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2005
                            • 2846
                            • South Carelia

                            #14
                            Originally posted by A^A View Post
                            Ostetaan kallis nelivetoinen auto isoimmalla bensamyllyllä ja aletaan kotkaamaan nelivetoa pois hyvin pienen säästön takia. Ei ihan mene nyt mun kaaliin.
                            Kesäksi takaveto ja talveksi xDrive...?? :think
                            G30 530e xDrive A M-Sport -20

                            ex-Bimmerit:
                            F10 525dA xDrive M-Sport -13
                            E21 316 -80
                            E91 330xdA M-Sport -06
                            E53 X5 3.0iA Sport -04
                            E91 335xiA M-Sport -08
                            E60 530iA M-Sport -06
                            E36 320i Cabriolet M-Sport -96
                            E91 320d -06
                            E39 530iAT M-Sport -01
                            E36 328iA -96
                            E39 528iA -96
                            E36 325i -92

                            Comment

                            • petrolhead
                              Moderator
                              • Feb 2004
                              • 13793
                              • Hyvinkää

                              #15
                              Originally posted by Bullitt View Post
                              Mistä se säästö mukamas tulee, kun ne vetarit ja kardaani siellä mukana pyörii kuitenkin?
                              En tunne kyseisen tötterö voimansiirtoa mutta jos rattaiden tai nivelten läpi kulkee voimia niin siinä on häviönsä. Toisaalta tietysti takapään voimansiirron läpi on pienemmät voimat joten siellä pitäs olla pienemmät häviöt nelivedon aikana. Kuka viisas ton lie laskenut.
                              2015 VW Crafter
                              1984 BMW 316
                              2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                              petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                              "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎