Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kytkimen letkua

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Urpo_rotta
    BTCF Member
    • May 2012
    • 5273
    • Pirkkala

    #91
    Originally posted by jani View Post
    Tuotantohinta ratkaisee.


    Yamaha crossipyörissä "default viritys" on vaihtaa eteen teräspunosletku joka vähentää huomattavasti kumipalloefektiä.
    Aiheen ohi mutta crossikaluston jarrut ovat tarkoituksella aivan erituntuiseksi tehty kuin katuvehkeissä. Ero on kuin yöllä ja paivällä.
    E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
    E34 525i -90 twinturbo 427/519

    N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
    VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
    Kysy jos tarvetta

    Comment

    • Skarpa
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2007
      • 3409
      • Kotka

      #92
      En tiedä, mahtaako olla mainittu, mutta yksi syy käyttää kumiletkuja vakiovehkeissä saattaa olla se, että niiden kunnon visuaalinen tarkastelu onnistuu paljon paremmin kuin punosletkujen.
      BMW E30 - Hitsaamisen iloa

      E30 Armo "330i"

      Comment

      • BMW525Xda
        BTCF Member
        • Feb 2014
        • 8681
        • Xxxxxx

        #93
        Ot:

        Tässä kun verrataan teräspunos ja kumiletkuja niin kertokaa miksi bemarin ABS yksikössä on kaksi jarruputkea kytketty 2cm kumiletkuilla yksikköön ?
        Toimiiko nämä ”painepalkeina” vai värinänvaimentimena ?

        Edit: samalla mietin että toimiiko kumiletku kytkimessä eräänlaisena vaimentimena ?
        Last edited by BMW525Xda; 05-02-2019, 16:00.

        Comment

        • Miuge
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2007
          • 630
          • Tampere

          #94
          Originally posted by 325E View Post
          Orginaali kytkin letku pitää olla se mikä on koska siinä on säätö joka säätää kytkimen oikein, jos laitat vaikka normi kumijarruletkun sinun työsylinteri työntää täydellä väärällä voimalla kytkimen rikki eli voimaa tulee liikaa.

          JUURI SIKSI BMW ORGINAALISSA KYTKIMENKUMI LETKUSSA LUKEE " NOT BRAKE".
          Vaikken tähän hätään jaksanut lähteä etsiin kirjoitettua faktaa asiaan, niin uskoisin, että tuo "NOT FOR BRAKE" teksti johtuu pelkästään letkun paineluokituksesta.

          Kytkinpiirissä paine huomattavasti pienempi, pääsylkkä - työsylkkä kooltaan about 1:1 jolla saadaan pitkä liike laakerin päähän (suuri virtaus, pieni paine).
          Kun taas jarrupiirissä pääsylinterin koko suhteessa hyvin pieni työsylintereihin (jarrupuristimiin) nähden, ei tarvita pitkää liikettä jarrupalalle (pieni virtaus, suuri paine).

          Jos letku pullistuu käyttöpaineella, se tarkoittaa, että sen paineluokitus on ylitetty tai letku on muuten vaihtokunnossa.

          Originally posted by BMW525Xda View Post
          Tässä kun verrataan teräspunos ja kumiletkuja niin kertokaa miksi bemarin ABS yksikössä on kaksi jarruputkea kytketty 2cm kumiletkuilla yksikköön ?
          Toimiiko nämä ”painepalkeina” vai värinänvaimentimena ?

          Edit: samalla mietin että toimiiko kumiletku kytkimessä eräänlaisena vaimentimena ?
          Värinänvaimentimena, kumiletku sallii liikahdukset ja värinät, suoraan liitettynä kova putki väsyisi ajan myötä ja voi murtua.
          Webshop - MRT Engineering
          Facebook - MRT Engineering
          Instagram - mrtengineering
          YouTube - miugemrt

          Comment

          • Heguli 31
            BTCF Member
            • Oct 2004
            • 10075
            • KVLA

            #95
            Originally posted by 325E View Post
            Olet aito Trolli on Heguli, sen kertoo kirjoitusten määrä, laatu kirjoitukset ei laske määrää, ei kaikkea suustaan pitäisi päästää tai kirjoittaa. Minun ei todellakaan tarvii sinua uskotella ja uskon, että joku viisas tekniikasta tietävä ei kyseenalaista kertomaani. On aivan sama mitä mieltä olet, sanoillasi ei ole painoa kun tekniikasta et ole kertonut mitään vastineeksi, miksi asia ei olisi kuten kerroin. Perustele edes se , niin saamme nauraa. Hyvää yötä ammattilaiset, nyt osaamaton ja tietämätön lähtee nukkumaan.
            Nyt on vastine minulta tullut jo muutama päivä sitten. Toivottavasti et tukehtunut nauruun. Kovasti tuota pelkäsin,kun minkäänlaista järkevää vastausta et ole tänne vieläkään laittanut.

            Oletkohan nauramiseltasi kerennyt ja perehtynyt tuon aiemman kirjoitukseni sisältöön? Eli jos oikein olet tuon sisältänyt ja olet vieläkin eri mieltä kytkimen säätymisestä,niin olisi mukavaa jos viimein laittaisit sitä faktaa tuosta "joustavasta kytkimen säätöletkusta". Siis kaikille foorumilaisille. Kun täällä ei kukaan toinen autoista mitään ymmärrä. Näin olet antanut kirjoituksissasi ymmärtää. Eikä sitten enää mitään sinun omia mu-tu uskomuksia. Tai kaveriesi kertomaa Esson baarin lätinää,vaan ihan tietoa,kiitos.
            Last edited by Heguli 31; 10-02-2019, 11:31.

            Comment

            • jani
              BTCF Member
              • Jul 2002
              • 5174
              • Kuopio

              #96
              Originally posted by Urpo_rotta View Post
              Aiheen ohi mutta crossikaluston jarrut ovat tarkoituksella aivan erituntuiseksi tehty kuin katuvehkeissä. Ero on kuin yöllä ja paivällä.
              Aiheen ohi... itse totesit että kumiletku on aivan yhtä hyvä kuin teräspunos, mikä ei todellakaan pidä paikkaansa.

              Kumiletkut antavat aivan liikaa periksi ja sen seurauksena jarrutuntuma on kuin kumipalloa puristaisi tai jopa jarrut menetetään kokonaan kun letku pullistuu lopulta liikaa.
              F33 435d Mineral-grau metallic
              K40 K1200s sondermodell

              Comment

              • Urpo_rotta
                BTCF Member
                • May 2012
                • 5273
                • Pirkkala

                #97
                Originally posted by jani View Post
                Aiheen ohi... itse totesit että kumiletku on aivan yhtä hyvä kuin teräspunos, mikä ei todellakaan pidä paikkaansa.

                Kumiletkut antavat aivan liikaa periksi ja sen seurauksena jarrutuntuma on kuin kumipalloa puristaisi tai jopa jarrut menetetään kokonaan kun letku pullistuu lopulta liikaa.

                Noh. Eri mieltä ollaan. Ota nuo lapinlisät nyt jutuista pois, ei mikään kumiletku paineesta rikkoudu lihasvoimalla
                E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                E34 525i -90 twinturbo 427/519

                N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                Kysy jos tarvetta

                Comment

                • BeamR
                  BTCF Member
                  • Jul 2007
                  • 13363
                  • Espoon takametsät

                  #98
                  Originally posted by Urpo_rotta View Post
                  Noh. Eri mieltä ollaan. Ota nuo lapinlisät nyt jutuista pois, ei mikään kumiletku paineesta rikkoudu lihasvoimalla
                  Haurastuessaan voi hajotakin. Tai no, ei lihasvoimalla, mutta esim W211-kopassa esipainepumppu testaa jarrujärjestelmän kun virrat laitetaan päälle, ja niistä on pudonnut takapäästä siinä vaiheessa jarrunesteet ulos kun huonoksi mennyt putki on pettänyt.

                  Ja siitä päästään aasinsillalla erilaisiin hätäjarrutusassistentteihin, jotka pistää ilmeisen paljon painetta systeemiin kun tietokone päättää että nyt on hätä. Jos letkuvalmistaja ilmoittaa jonkun paineenkeston, niin olettaisin autovalmistajien käyttävän melkoisia varmuuskertoimia noissa letkuvalinnoissa, joten ei niitä ehjinä varmasti lihasvoimin puhki poljeta, mutta iän kanssa hätätilanteessa... mistä sitä tietää.
                  F46 Gran Tourer -20
                  Boxster 2.5 -97

                  Comment

                  • Urpo_rotta
                    BTCF Member
                    • May 2012
                    • 5273
                    • Pirkkala

                    #99
                    Originally posted by BeamR View Post
                    Haurastuessaan voi hajotakin. Tai no, ei lihasvoimalla, mutta esim W211-kopassa esipainepumppu testaa jarrujärjestelmän kun virrat laitetaan päälle, ja niistä on pudonnut takapäästä siinä vaiheessa jarrunesteet ulos kun huonoksi mennyt putki on pettänyt.

                    Ja siitä päästään aasinsillalla erilaisiin hätäjarrutusassistentteihin, jotka pistää ilmeisen paljon painetta systeemiin kun tietokone päättää että nyt on hätä. Jos letkuvalmistaja ilmoittaa jonkun paineenkeston, niin olettaisin autovalmistajien käyttävän melkoisia varmuuskertoimia noissa letkuvalinnoissa, joten ei niitä ehjinä varmasti lihasvoimin puhki poljeta, mutta iän kanssa hätätilanteessa... mistä sitä tietää.
                    Aattelin että on turha mainita että puhun ehjästä osasta.
                    E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                    E34 525i -90 twinturbo 427/519

                    N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                    VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                    Kysy jos tarvetta

                    Comment

                    • pazq
                      BTCF Member
                      • Jan 2008
                      • 3175
                      • 47200

                      Tuo crossin jarrutuntuma. Viikonloppuna jäällä honda cr 250 niin kahvan sai puristaa pohjaan ja kyllä se pysähty. Kaveri kenen pyöräkin on että pitäs vaihtaa kun pullistuu tuo letku liikaa. Ja sen näki kyllä silmin jo kun puristi parkissa kahvasta.

                      Comment

                      • HTK12
                        BTCF Member
                        • Jul 2011
                        • 10941
                        • Joensuu

                        Originally posted by BeamR View Post
                        Haurastuessaan voi hajotakin. Tai no, ei lihasvoimalla, mutta esim W211-kopassa esipainepumppu testaa jarrujärjestelmän kun virrat laitetaan päälle, ja niistä on pudonnut takapäästä siinä vaiheessa jarrunesteet ulos kun huonoksi mennyt putki on pettänyt.

                        Ja siitä päästään aasinsillalla erilaisiin hätäjarrutusassistentteihin, jotka pistää ilmeisen paljon painetta systeemiin kun tietokone päättää että nyt on hätä. Jos letkuvalmistaja ilmoittaa jonkun paineenkeston, niin olettaisin autovalmistajien käyttävän melkoisia varmuuskertoimia noissa letkuvalinnoissa, joten ei niitä ehjinä varmasti lihasvoimin puhki poljeta, mutta iän kanssa hätätilanteessa... mistä sitä tietää.
                        Vanhenmmiten hajoavat kyllä letkut. Itsellä petti jarruletku kerrasta kun kävelyvauhdissa parkkipaikalla painoin jarrua -> poljin meni heti pohjaan. Päällepäin letkussa ei näkynyt mitään halkeamia tms. Samoin katsastusasemalta kotiin ajellessa on jarruputki antautunut (kevyt jarrutus risteykseen). Molemmissa toki ikä syynä. Eli kyllä niitä menee ja riittävän usein niitä kannattaa vaihtaa. Se mikä on riittävän usein on aika hankala sanoa.. Jos letku alkaa pullistumaan, niin silloin viimeistään on aika vaihtaa.
                        e39 540iA E85

                        Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                        Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                        Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                        Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                        INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                        Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                        Comment

                        • JK1
                          Bimmer Rookie
                          • Jan 2006
                          • 44
                          • Lahti

                          Ok, letku tulee briteistä HEL:ltä. Kiitos osallistuneille

                          J

                          Comment

                          • Heguli 31
                            BTCF Member
                            • Oct 2004
                            • 10075
                            • KVLA

                            Originally posted by JK1 View Post
                            Ok, letku tulee briteistä HEL:ltä. Kiitos osallistuneille

                            J
                            Minkälaisen tilasit? Tilasitko kuinka isolla säätövaralla?

                            Comment

                            • Urpo_rotta
                              BTCF Member
                              • May 2012
                              • 5273
                              • Pirkkala

                              Kysymys tietomiehille, voiko kytkimen letkua käyttää jarruletkuna?
                              E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                              E34 525i -90 twinturbo 427/519

                              N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                              VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                              Kysy jos tarvetta

                              Comment

                              • BeamR
                                BTCF Member
                                • Jul 2007
                                • 13363
                                • Espoon takametsät

                                Originally posted by Urpo_rotta View Post
                                Kysymys tietomiehille, voiko kytkimen letkua käyttää jarruletkuna?
                                eikös niissä joissain lue, että ei saa käyttää jarruletkuna? Jarruissa paineet on aika paljon kovemmat kuin kytkimellä, olisko siten myös vähän pienemmille paineille mitoitettu?
                                F46 Gran Tourer -20
                                Boxster 2.5 -97

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎