Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kytkimen letkua

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bemmeri
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2006
    • 4181

    #46
    Originally posted by Urpo_rotta View Post
    Ja jos se kerta joustaa niin se pitäs selvästi NÄKYÄ että se pullistuu koska letkun kumiosan tilavuus on ehkä kahdeskymmenesosa tai vähemmän pääsylinterin liikematkan tilavuudesta. Semmonen pullistuminen mitä ei voi nähdä niin ei myöskään mitään merkitystä.
    Tää pullistumis/joustamis asia on huuhaata.

    Kuristus/vastusvastaventtiili voi joissakin systeemeissä olla jossain välissä mutta se on eri tarina.

    Tilavuudella ei liene suurta väliä hydrauliikassa. Vaan pinta-alalla jolle paine vaikuttaa. Varmaan sitä haitkin.


    Edit(lisää höpötystä sekä lainaus lisätty):

    Nytten kun tarkemmin laski esimerkin kun sain auton parkkiin, niin esim. 3mm sisähalkaisialla olevan 300mm pitkän letkun paineeseen vaikuttava pinta-ala on 70 kertaa suurempi kuin 26mm työsylinterin mäntä... Eli jos letku pullistuisi vaikka 0.1mm, niin se on kaksi kertaa männän pinta-ala. Jolloin esim. 19mm pääsylinterin tarvii liikkua selvästi enemmän, jotta työsylinteri liikkuisi saman verran, kuin tilanteessa jossa letku ei olisi pullistunut tasaisesti 0,1mm:ä.

    Siitä en tiedä pullistuuko uusi/ehjä kytkimen letku yhtään normaalissa käytössä. Mutta sen tiiän, että kun yhdessä autossa letku oli lähellä pakosarjaa, niin vanha oem kumiletku ei tuossa toiminut kaikissa tilanteissa. Kun esim. parkkipaikalla burnaili ja ilmanvirta ei jäähdyttänyt paikkoja tässä tilanteessa, niin kytkin ei enää irrottanut kunnolla ja pykäliä ei saanut päälle. Teräspunosletkulla ei ollut enää samaa ongelmaa. En tiedä oisko uusi kumiletku ajanut saman asian, voi olla tai sitten ei.


    Tässähän pitää ruveta kohta pyörtämään omaa kantaa, että kytkiletku ei "säätäisi" yhtään. Käykee nyt joku varmistamassa, pullistuuko se kumiletku yhtään, edes vaikka puolta kymppiä.
    Last edited by bemmeri; 28-01-2019, 16:07.
    EVERYTHING | WORKS

    Comment

    • Remotion
      Bimmer Enthusiast
      • Mar 2003
      • 15226
      • Ajamisen Iloa

      #47
      Originally posted by 325E View Post
      SAATANA SENTÄÄN TERÄSPUNOSLETKUA EI PIDÄ LAITTAA KYTKIMEN KUMILETKUN TILALLE URPOT.
      Hupsista, luin kai ohjeet väärin? Laitoin nimittäin juuri teräspunosletkun kytkimen kumiletkun tilalle.
      Z3 coupé individual

      F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
      E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

      Comment

      • Urpo_rotta
        BTCF Member
        • May 2012
        • 5257
        • Pirkkala

        #48
        Originally posted by bemmeri View Post
        Tilavuudella ei liene suurta väliä hydrauliikassa. Vaan pinta-alalla jolle paine vaikuttaa. Varmaan sitä haitkin.


        Edit(lisää höpötystä sekä lainaus lisätty):

        Nytten kun tarkemmin laski esimerkin kun sain auton parkkiin, niin esim. 3mm sisähalkaisialla olevan 300mm pitkän letkun paineeseen vaikuttava pinta-ala on 70 kertaa suurempi kuin 26mm työsylinterin mäntä... Eli jos letku pullistuisi vaikka 0.1mm, niin se on kaksi kertaa männän pinta-ala. Jolloin esim. 19mm pääsylinterin tarvii liikkua selvästi enemmän, jotta työsylinteri liikkuisi saman verran, kuin tilanteessa jossa letku ei olisi pullistunut tasaisesti 0,1mm:ä.

        Siitä en tiedä pullistuuko uusi/ehjä kytkimen letku yhtään normaalissa käytössä. Mutta sen tiiän, että kun yhdessä autossa letku oli lähellä pakosarjaa, niin vanha oem kumiletku ei tuossa toiminut kaikissa tilanteissa. Kun esim. parkkipaikalla burnaili ja ilmanvirta ei jäähdyttänyt paikkoja tässä tilanteessa, niin kytkin ei enää irrottanut kunnolla ja pykäliä ei saanut päälle. Teräspunosletkulla ei ollut enää samaa ongelmaa. En tiedä oisko uusi kumiletku ajanut saman asian, voi olla tai sitten ei.


        Tässähän pitää ruveta kohta pyörtämään omaa kantaa, että kytkiletku ei "säätäisi" yhtään. Käykee nyt joku varmistamassa, pullistuuko se kumiletku yhtään, edes vaikka puolta kymppiä.
        No tilavuushan se nimenomaan vaikuttaa työsylinterin asemaan.

        Sun ajatelmasi mättää kyllä ja pahasti. Pinta alat vaikuttavat voimiin, tilavuudet liikkeiden pituuksiin.

        Ja toiseksi, kytkimen letku ei ole sisältä 3mm, ei edes kahta.
        E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
        E34 525i -90 twinturbo 427/519

        N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
        VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
        Kysy jos tarvetta

        Comment

        • BeamR
          BTCF Member
          • Jul 2007
          • 13363
          • Espoon takametsät

          #49
          Originally posted by Remotion View Post
          Hupsista, luin kai ohjeet väärin? Laitoin nimittäin juuri teräspunosletkun kytkimen kumiletkun tilalle.

          Odota vaan, kohta joku nimeltämainitsematon ammattilainen tulee kertomaan sulle että sun sukusi on nyt kolmanteen polveen asti kirottu ja kytkin räjähtää ekassa käynnistyksessä lähettäen teräspunoksen säikeitä valonnopeudella ympäri maailmankaikkeutta aiheuttaen ylikehittyneen sivilisaation huomaavan olemassaolomme ja tuhoavan takapajuisen planeettamme uuden intergalaktisen moottoritien tieltä.
          F46 Gran Tourer -20
          Boxster 2.5 -97

          Comment

          • bemmeri
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2006
            • 4181

            #50
            Originally posted by Urpo_rotta View Post
            No tilavuushan se nimenomaan vaikuttaa työsylinterin asemaan.

            Sun ajatelmasi mättää kyllä ja pahasti. Pinta alat vaikuttavat voimiin, tilavuudet liikkeiden pituuksiin.

            Ja toiseksi, kytkimen letku ei ole sisältä 3mm, ei edes kahta.
            Joo, mutta vain pääsylinterin tilavuus, tai oikeammin siirretyn nesteen määrä vaikuttaa työsylinterin liikkeeseen. Kirjoitin ehkä taas hieman epäselvästi. Olin ajatuksissani vain tuossa voiman vaikutuksessa, joka vaikuttaa siihen jos letku mahdollisesti pullistuu joka vähentää liikettä työsylinteriltä, koska tilavuus lisääntyy letkun sisäpinta-alan kasvaessa.

            Jos on kaksi tilavuudeltaan erilaista työsylinteriä, mutta näiden männillä on sama halkaisia(pinta-ala). Suurempi tilavuuksinen sylinteri voi olla pitempi liikkeinen. Niin samanlainen(halkaisia/pinta-ala ja tilavuus/liike) pääsylinteri liikuttaa molempia saman verran. Vaikka toisen työsylinterin tilavuus olisi kymmenkertainen, niin mäntä liikkuu samanverran ja samalla voimalla kuin pienempi tilavuuksisessa. Kunhan se liikutettavan männän halkaisia on sama.
            Jos on kaksi erilaisella tilavuudella olevaa pääsylinteriä, mutta edelleen pääsylinterin männän halkaisiat on samat, niin työsylinteri liikkuu enemmän sillä pääsylinterillä jossa pitempi liike(=suurempi tilavuus, siirrettyä nestettä enemmän).


            Ja joo, en ole katkonut kytkimen letkua koskaan. Jarruletkun joskus katkassu ja 3mm luokkaa tai olla se sisäreikä(mutu). Toisekseen, mutta tuossa laskussa on pilkkuvirhe, tms., tämän siitä saa kun kännyllä touhuaa ja ei tarkista. 70 kertainen on alle 7 kertaa.
            En nyt uudelleen jaksa laskea, mutta jos letkun sisähalkasia on alle 2mm luokkaa ja pituuskin usein alle 300mm, niin letkun täytyisi pullistua silminnähden, että esim. normaalilla 19mm pääsylkällä työsylinterin liike vähenee oleellisesti.


            Edit. Luin tuon sun aikaisemman postauksen uudelleen. Puhutkin alunperin pääsylinterin tilavuudesta, suhteessa letkun tilavuuteen. Ihan suotta jankkasin pari viesti. Pitäis nukkua enemmän, jotta välttyy luki(kirjoitus)virheiltä...
            Last edited by bemmeri; 28-01-2019, 20:44.
            EVERYTHING | WORKS

            Comment

            • 325E
              Bimmer Enthusiast
              • May 2006
              • 1227
              • LAHTI

              #51
              Koettu käytännössä ...

              Olet ainoa joka tekniikan perustein tuo kertomani asian esille, käytännössä se kumiletku pullistuu jopa näkyvän liikkuvasti ja tämän kokemuksen perusteella todeksi todettua ei fiktiota. Kaikki alko kun olin ilmaamassa E30 kytkintä ja kaverini kabiinissa paineli kytkinä ja huomasin kytkinkumi laajenevan minusta liikaa jota en aiemmin ollut huomannut ja pidin sitä letkun vikana että kudokset on pettäneet. Tämän em. asian takia vaihdoin sen tilalle uuden Transporterin kytkinkumi letkun kun muuta ei ollut siihen hätään. Siinä vaiheessa ei ollut ongelmaa tiedossa, lähdin kylille ajelee ja kytkin tuntui heti oudolle eli kun kytkintä painoi se suorastaan kuuluvasti narsi ja tuntui ettei sitä tarvii painaakkaan normisti edes pohjaankaan, kunnes sen teho tuli jo ennen aikojaan riittäväksi kytkimen toimintaa varten. Kun kytkinpoljinta painoi enemmän oli tuntuma se ,että painelaakeri painaa liikaa kytkinasetelmaa (tämän se narina todisti). Tämän uuden ongelman ja oudon kytkimen toiminnan todettua ajoin auton kotiin ja vaihdoin oman E30 kytkinkumiletkun paikoilleen ja kaikki taas pelasi aivan ns. normaalisti. Mitä kytkinkumiletkuun tulee on sen keskireikä samaa mitaa mitä kovat jarruputket jotka on päältä n. 5mm ja siten letkun sisämitta on n.2.5-3mm. Niin tämän kertomani asian on eräs BMW asentaja myös oikeaksi todistanut, olen joskus sen esille tuonut kun vaan kokemusta ei voita mikään. Eräiden mututuntuma ja oletus ettei muka letku olisi säätö ja näin se vaan ,että se BMW orginaali kytkinkumiletku on vaan säätö joka antaa anteeksi siellä kytkinen polkimen painamisen loppu päässä. Letkun laajenemiseen vaikuttaa asetelman jäykkyyden vaste jos sitä on enemmän laajeneminen on suurempaa, minulla tuolloin E30 H26 moottorissa oli Alpinen kytkin..

              Originally posted by bemmeri View Post
              Joo, mutta vain pääsylinterin tilavuus, tai oikeammin siirretyn nesteen määrä vaikuttaa työsylinterin liikkeeseen. Kirjoitin ehkä taas hieman epäselvästi. Olin ajatuksissani vain tuossa voiman vaikutuksessa, joka vaikuttaa siihen jos letku mahdollisesti pullistuu joka vähentää liikettä työsylinteriltä, koska tilavuus lisääntyy letkun sisäpinta-alan kasvaessa.

              Jos on kaksi tilavuudeltaan erilaista työsylinteriä, mutta näiden männillä on sama halkaisia(pinta-ala). Suurempi tilavuuksinen sylinteri voi olla pitempi liikkeinen. Niin samanlainen(halkaisia/pinta-ala ja tilavuus/liike) pääsylinteri liikuttaa molempia saman verran. Vaikka toisen työsylinterin tilavuus olisi kymmenkertainen, niin mäntä liikkuu samanverran ja samalla voimalla kuin pienempi tilavuuksisessa. Kunhan se liikutettavan männän halkaisia on sama.
              Jos on kaksi erilaisella tilavuudella olevaa pääsylinteriä, mutta edelleen pääsylinterin männän halkaisiat on samat, niin työsylinteri liikkuu enemmän sillä pääsylinterillä jossa pitempi liike(=suurempi tilavuus, siirrettyä nestettä enemmän).


              Ja joo, en ole katkonut kytkimen letkua koskaan. Jarruletkun joskus katkassu ja 3mm luokkaa tai olla se sisäreikä(mutu). Toisekseen, mutta tuossa laskussa on pilkkuvirhe, tms., tämän siitä saa kun kännyllä touhuaa ja ei tarkista. 70 kertainen on alle 7 kertaa.
              En nyt uudelleen jaksa laskea, mutta jos letkun sisähalkasia on alle 2mm luokkaa ja pituuskin usein alle 300mm, niin letkun täytyisi pullistua silminnähden, että esim. normaalilla 19mm pääsylkällä työsylinterin liike vähenee oleellisesti.


              Edit. Luin tuon sun aikaisemman postauksen uudelleen. Puhutkin alunperin pääsylinterin tilavuudesta, suhteessa letkun tilavuuteen. Ihan suotta jankkasin pari viesti. Pitäis nukkua enemmän, jotta välttyy luki(kirjoitus)virheiltä...
              Last edited by 325E; 29-01-2019, 00:45.

              Comment

              • Clavurion
                BTCF Member
                • Feb 2005
                • 9138
                • Oulu

                #52
                N=1 ja sen jälkeen narisevasta kytkinmekanismista saadaan mutulla absoluuttinen totuus.
                E39 530dA -02 M-Sport
                E53 X5 3.0dA -06 Sport
                * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                Comment

                • Remotion
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2003
                  • 15226
                  • Ajamisen Iloa

                  #53
                  Siis kun kumiletku alkaa joustella niin siitä tietää että se on vaihtokunnossa. Niin kauan kun se ei joustele niin se on kunnossa. Se että poljintuntuma muuttuu vaihdon jälkeen osoittaa että vaihto oli aiheellinen. Se että sen jälkeen joku muu viallinen / poissa säädöistä oleva osa paljastuu samalla kuten vaikkapa nyt kytkin, ei tee sitä uutta letkua mitenkään vialliseksi.

                  Ja teräspunosletkun etu on se että se on pidempi-ikäinen ja jämäkämpi varsinkin verrattaessa vanhaan kumiletkuun.
                  Z3 coupé individual

                  F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
                  E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

                  Comment

                  • BeamR
                    BTCF Member
                    • Jul 2007
                    • 13363
                    • Espoon takametsät

                    #54
                    Originally posted by Remotion View Post
                    Siis kun kumiletku alkaa joustella niin siitä tietää että se on vaihtokunnossa. Niin kauan kun se ei joustele niin se on kunnossa. Se että poljintuntuma muuttuu vaihdon jälkeen osoittaa että vaihto oli aiheellinen. Se että sen jälkeen joku muu viallinen / poissa säädöistä oleva osa paljastuu samalla kuten vaikkapa nyt kytkin, ei tee sitä uutta letkua mitenkään vialliseksi.
                    +1

                    Ei oo todellista että samaa aihetta on jankattu kohta 5 sivua
                    F46 Gran Tourer -20
                    Boxster 2.5 -97

                    Comment

                    • _Bäri_
                      Bimmer Fanatic
                      • Dec 2014
                      • 925
                      • Turku

                      #55
                      En olisi ikänä uskonu millasta uskonnollista kiihkoa voi yksi bmw kumiletku saada miehessä.
                      Mut onhan tää viihdyttävää luettavaa.
                      G30 520d Xdrive -19 & BMW K1200S

                      Ex:
                      E61 535dA -05
                      E91 320dA -06
                      E53 X5 3.0dA - 03
                      E39 535iA -01
                      E39 520i -97
                      E39 530dA - 00

                      Comment

                      • jluoma
                        Bimmer Fanatic
                        • Mar 2015
                        • 685
                        • Lappeenranta

                        #56
                        Tallin hyllyllä odottaa uusi teräspunosletku, jonka jostain tarjouksesta sain käsiini. En hetkeäkään usko että se huonontaa tilannetta alkuperäiseen 15vuotta vanhaan letkuun verrattuna. Tokihan kunnollinen järjestelmän huuhtelu ja ilmaaminenkin pelkästään voisi parantaa tuntumaa, mutta sitä harvoin aletaan tekemään ilman erityistä syytä.
                        Takavetoinen on erinomainen talviauto, kunhan kuljettajalla on kädet.

                        325d e91 -08 M-Sport, vaimolla 118d e87 -05,

                        Ex. 316i e46 Sedan -00, 320i touring M-Sport -04

                        Comment

                        • Heguli 31
                          BTCF Member
                          • Oct 2004
                          • 9990
                          • KVLA

                          #57
                          Jos moottori/vaihteisto paketti olisi kiinteästi korissa kiinni ei tuota joustavaa letkua tuossa välissä tarvittaisi. Nesteen siirtoon riittäisi kiinteä putki. No putken värinänvaimennukseen ehkä,mutta ei "säätöihin". Joten se siitä säätävästä letkusta.
                          Last edited by Heguli 31; 29-01-2019, 12:45.

                          Comment

                          • sierra4x4tbo
                            BTCF Member
                            • Oct 2004
                            • 2097
                            • Lappeenranta

                            #58
                            Originally posted by BeamR View Post
                            +1

                            Ei oo todellista että samaa aihetta on jankattu kohta 5 sivua
                            Tähän pätee yksinkertainen ohje:
                            Dont feed the trolls!!

                            -Timo
                            M535i BiTurbo -85
                            740iA -95 ”#tonnin_pommi"

                            --=MushroomMotorsport=--
                            --=MaxTuned.com=--

                            Comment

                            • petrolhead
                              Moderator
                              • Feb 2004
                              • 13793
                              • Hyvinkää

                              #59
                              Originally posted by 325E View Post
                              Olet ainoa joka tekniikan perustein tuo kertomani asian esille, käytännössä se kumiletku pullistuu jopa näkyvän liikkuvasti ja tämän kokemuksen perusteella todeksi todettua ei fiktiota. Kaikki alko kun olin ilmaamassa E30 kytkintä ja kaverini kabiinissa paineli kytkinä ja huomasin kytkinkumi laajenevan minusta liikaa jota en aiemmin ollut huomannut ja pidin sitä letkun vikana että kudokset on pettäneet. Tämän em. asian takia vaihdoin sen tilalle uuden Transporterin kytkinkumi letkun kun muuta ei ollut siihen hätään. Siinä vaiheessa ei ollut ongelmaa tiedossa, lähdin kylille ajelee ja kytkin tuntui heti oudolle eli kun kytkintä painoi se suorastaan kuuluvasti narsi ja tuntui ettei sitä tarvii painaakkaan normisti edes pohjaankaan, kunnes sen teho tuli jo ennen aikojaan riittäväksi kytkimen toimintaa varten. Kun kytkinpoljinta painoi enemmän oli tuntuma se ,että painelaakeri painaa liikaa kytkinasetelmaa (tämän se narina todisti). Tämän uuden ongelman ja oudon kytkimen toiminnan todettua ajoin auton kotiin ja vaihdoin oman E30 kytkinkumiletkun paikoilleen ja kaikki taas pelasi aivan ns. normaalisti. Mitä kytkinkumiletkuun tulee on sen keskireikä samaa mitaa mitä kovat jarruputket jotka on päältä n. 5mm ja siten letkun sisämitta on n.2.5-3mm. Niin tämän kertomani asian on eräs BMW asentaja myös oikeaksi todistanut, olen joskus sen esille tuonut kun vaan kokemusta ei voita mikään. Eräiden mututuntuma ja oletus ettei muka letku olisi säätö ja näin se vaan ,että se BMW orginaali kytkinkumiletku on vaan säätö joka antaa anteeksi siellä kytkinen polkimen painamisen loppu päässä. Letkun laajenemiseen vaikuttaa asetelman jäykkyyden vaste jos sitä on enemmän laajeneminen on suurempaa, minulla tuolloin E30 H26 moottorissa oli Alpinen kytkin..
                              Sä oot yksinkertaisesti väärässä.
                              Täysin jäykillä linjoilla työsylinteri ei paina liian pitkälle painelaakerin haarukkaa. Tai sitten sulla on ollut todellapaljon väärät sylinterit kiinni autossa. Systeemi ei yksinkertaisesti toimi noin, etkä ole sanamäärästä huolimatta esittänyt mitään vakavastiotettavaa väitteidesi tueksi. Yksittäisen tuntemattoman mekaanikon kanta ei merkitse mulle ainakaan mitään.
                              Last edited by petrolhead; 29-01-2019, 12:22.
                              2015 VW Crafter
                              1984 BMW 316
                              2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                              petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                              "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                              Comment

                              • HTK12
                                BTCF Member
                                • Jul 2011
                                • 10949
                                • Joensuu

                                #60
                                Juu kytkinhän ei voi minkään muun takia tietenkään narista tai toimia oudosti kun väärän letkun Kuluneista osista/asennusvirheistä ym. on hyvä syyttää väärää letkua. Ei tainnut tälläkään kertaa löytyä mitään faktaa tälle järjettömälle väitteelle.
                                e39 540iA E85

                                Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                                Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                                Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                                Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                                INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                                Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎