Announcement

Collapse
No announcement yet.

550i, N63 bank2 rikas seos tyhjäkäynnillä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • HaTa
    Bimmer Rookie
    • Jul 2005
    • 109
    • Noormarkku

    550i, N63 bank2 rikas seos tyhjäkäynnillä

    Tuo vika kiusannut f10 jo puolitoista vuotta.
    Vika tuntunut pahenevan joka korjauksen jälkeen.
    1. Uusittu vuotaneet kampikammion huohotusputket
    2. Lambdoja vaihdeltu uusiin ja ristiin
    3. Ilmamassamittarit uusittu
    4. Vaihdettu nokkien ja kampuran asentotunnistimia uusiin ja ristiin
    5. Tehty jakopään remppa ja venttiilikumit uusittu
    6. Suuttimet uusittu
    7. Uusittu molemmat katit
    8. Kampiakseli uusittu laakerivian johdosta
    9. Turbojen wastegate läpät uusittu sekä toisen alipaine venttiili uusittu
    10. Bybas venttiilit uusittu jossain listan alkupäässä kuten myös tulpat ja puolat sekä suodattimet
    11. Bank2 molemmat paineanturit uusittu
    12.kaasuläpät putsattu ja vaihdettu ristiin, vika ei siirry bank1:een

    Alkaa ideat loppumaan, kun ista:lla luetuista DME arvoista ei selviä muuta kuin bank2 lambda ja multiplicative mixture arvot tyhjäkäynnillä huitelee tapissa.

    Pystyykö noita bensa/ilma suhteita softaamalla muuttamaan.
    Ilmamäärät näyttää istalla kuitenkin yhtäläisiä arvoja 11-12 kg/h

    Entä tuo bank2 lambda katin jälkeen, kun ista väittää että se on closed,
    onko sen tila jostain muutettavissa ja voiko vaikuttaa rikkaaseen seokseen

    Olisin kiitollinen hyvistä neuvoista....
  • HTK12
    BTCF Member
    • Jul 2011
    • 10941
    • Joensuu

    #2
    Tätä ei voi todellakaan korjata muuttamalla mitään arvoja/tilaa moottorinohjauksesta. Closed loop on se mikä pitääkin olla kun järjestelmä toimii Siellä on seokset sekaisin ja syy pitää selvittää ja korjata. Toki varmasti niitäkin softan tekijöitä, löytyy, jotka napsii vaan vikakoodeja pois.. Tämä ei muuta ongelmaa mihinkään. Sama kun työntäisi päänsä puskaan.

    Nyt kannattaisi auto viedä jonnekkin, jossa tämä vika ihan oikeasti diagnosoidaan eikä vaan vaihdeta kokoajan osia. Olettaen, että lambda on kunnossa, niin jostain syystä saa liikaa bensaa bank2.
    e39 540iA E85

    Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
    Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
    Retrofit ym. koodaukset (BMW)
    Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
    INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
    Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

    Comment

    • HaTa
      Bimmer Rookie
      • Jul 2005
      • 109
      • Noormarkku

      #3
      Mitäs arvoja pitäis istalla seurata

      No, eipä tossa enää taida olla muuta vaihdettavaa kuin dme.
      Kaikki johtoliitokset ym. korjattu mistä huonoja kontakteja on löytynyt.
      Ja kone on ollut atomeina kaksi kertaa vuoden aikana noiden mekaanisten ongelmien takia ( jakopää ja kierrokangen laakerivika)

      *niin, olen tehnyt diagnostiikkaa itse ja säästänyt??
      *kun uusi kone kustantaa 20k€ eikä tuo sisällä edes oheislaitteita
      *lisäksi laitos kulkee pääsääntöisesti tyhjäkäynnillä, kun se vaihtaa
      8:lle jo 65 km/h ja kierrokset vähän toisella tuhannella
      Last edited by HaTa; 25-01-2020, 22:35. Reason: Taustaa

      Comment

      • HTK12
        BTCF Member
        • Jul 2011
        • 10941
        • Joensuu

        #4
        Itse tekeminen on järkevää ja ihan suotavaa, mutta se vika pitäisi selvittää ennen osien summittaista vaihtamista. Millä perusteella se DME on rikki? Näillä oireilla en kyllä itse alkaisi DME:tä vaihtamaan. Tälläisellä arvauksilla tulee todella kalliiksi korjaaminen. Vie se jonnekkin, missä diagnosoidaan se vika ihan oikeasti eikä vaan arvota missä se vika voisi olla. Osat voi sitten itse vaihtaa. Miltä ne seokset näyttää ajossa?
        e39 540iA E85

        Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
        Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
        Retrofit ym. koodaukset (BMW)
        Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
        INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
        Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

        Comment

        • HaTa
          Bimmer Rookie
          • Jul 2005
          • 109
          • Noormarkku

          #5
          Ilmamäärät kummassakin "bankissa" elää suht samoin.
          Ahtopaineet samat ennen trothlevalvea, imusarjan paineissa 30hPa ero niin että bank2:ssa 30hPa vähemmän alipainetta.
          Rail paineet 50000hPa kummassakin.
          Waste gate ohjausprosenteissa 2% ero ja elää yhdessä.

          Kierroksilla yli 2000 lambda air ratiot liikkuu 1 molemmin puolin. Samoin mixture arvo nousee -30%:sta noin -22%, mutta tuhjäkäynnillä palautuu tappiin -30% samoin lambda laskee 0,75- 0,8

          Kampikammiossa hyvä alipaine ainakin tyhjäkäynnillä öljykorkin avatessa pihahtaa kunnolla.

          Tuo rikas seos aiheuttaa myös puolilämpimänä sen että kone ei käynnisty. (Käynnistykseen auttaa kun avaa öljyntäyttökorkin eli saa silloin ilmaa ohi ilmamassamittarien)

          Kun jalan nostaa kaasulta huomaa tuon rikkaan seoksen vaimeana paukkeena putkessa. Tästä on kyllä takavaimentimet tyhjätty, voiko se vaikuttaa seoksiin?

          Matalilta kierroksilta vedätettäessä alussa tuntuu tuo rikas seos tukkosuutena, mutta kierrosten noustessa vetää kyllä niin kuin pitääkin
          Last edited by HaTa; 26-01-2020, 01:07.

          Comment

          • HTK12
            BTCF Member
            • Jul 2011
            • 10941
            • Joensuu

            #6
            Seuraavaksi itse löisin skoopin kiinni ja katselisin suuttimia. Jos ei skoopilla näy mitään, niin laittaisin suuttimet testattavaksi. Kun ajossakin korjaa noin paljon ja maf arvot suht samat, niin veikkaisin kyllä ongelmaa suuttimessa/suuttimissa.
            e39 540iA E85

            Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
            Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
            Retrofit ym. koodaukset (BMW)
            Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
            INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
            Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

            Comment

            • zakspeed
              BTCF Member
              • Nov 2003
              • 1996
              • Tampere/kainuu

              #7
              Originally posted by HaTa View Post
              Tuo vika kiusannut f10 jo puolitoista vuotta.
              Vika tuntunut pahenevan joka korjauksen jälkeen.
              1. Uusittu vuotaneet kampikammion huohotusputket

              6. Suuttimet uusittu
              .
              Mitkä putkista on uusittu? Ja onko suuttimet olleet uusia ja moottoriin tarkoitettuja alkuperäisosia?

              Missä vaiheessa tai tilanteessa oireet ja vika tuli ensimmäisen kerran?

              Mitä seos ja seoksen korjausarvot näyttävät lämpimällä koneella tyhjäkäynnillä öljykorkki auki?
              Last edited by zakspeed; 26-01-2020, 09:24.
              -M5- '00
              -i3 94 rex '19
              -Ascona B 4.0 '80
              Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
              -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
              -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

              Comment

              • HaTa
                Bimmer Rookie
                • Jul 2005
                • 109
                • Noormarkku

                #8
                Nuo huohotusputket on uusittu kaikki, separaattorilta
                Imusarjaan ja turbon tulopuolelle.
                Suuttimet uusia marmorilta, korjausarvot muutettu dme:lle vaihdossa.

                Vika alkoi mielestäni vähitellen (jo kaksi vuotta sitten
                katsastuksessa ei meinannut mennä pakokaasuista
                tyhjäkäynnillä läpi).
                Vuoden takaisessa katsastuksessa piti käyttää vippaskonsteja. Onneksi on nyt yksi välivuosi, eli loppuvuoteen leimaa)

                Öljykorkki auki tilanteessa en ole arvoja seurannut, mutta
                sen vaikutuksen voisin kyllä tarkastaa.

                Comment

                • zakspeed
                  BTCF Member
                  • Nov 2003
                  • 1996
                  • Tampere/kainuu

                  #9
                  Originally posted by HaTa View Post
                  Nuo huohotusputket on uusittu kaikki, separaattorilta
                  Imusarjaan ja turbon tulopuolelle.
                  Suuttimet uusia marmorilta, korjausarvot muutettu dme:lle vaihdossa.

                  Vika alkoi mielestäni vähitellen (jo kaksi vuotta sitten
                  katsastuksessa ei meinannut mennä pakokaasuista
                  tyhjäkäynnillä läpi).
                  Vuoden takaisessa katsastuksessa piti käyttää vippaskonsteja. Onneksi on nyt yksi välivuosi, eli loppuvuoteen leimaa)

                  Öljykorkki auki tilanteessa en ole arvoja seurannut, mutta
                  sen vaikutuksen voisin kyllä tarkastaa.
                  Eli putket venttiilikopalta kumpaankin haaraan (imusarja, ahdin) + läppäventtiili näiden välissä. ?

                  Kumpaa lohkoa tässä ollaan nyt korjattu fyysisesti edestäpäin autoa katsellessa?
                  -M5- '00
                  -i3 94 rex '19
                  -Ascona B 4.0 '80
                  Kilpa-autojen sähköjen suunnittelu / toteutus. Kysy.
                  -Johtosarjojen piirtäminen tietokoneella
                  -Valmistus laadukkaista MIL-spec komponenteista

                  Comment

                  • Jani_88
                    Bimmer Fanatic
                    • Dec 2010
                    • 367
                    • jkl

                    #10
                    Originally posted by HaTa View Post
                    Nuo huohotusputket on uusittu kaikki, separaattorilta
                    Imusarjaan ja turbon tulopuolelle.
                    Suuttimet uusia marmorilta, korjausarvot muutettu dme:lle vaihdossa.

                    Vika alkoi mielestäni vähitellen (jo kaksi vuotta sitten
                    katsastuksessa ei meinannut mennä pakokaasuista
                    tyhjäkäynnillä läpi).
                    Vuoden takaisessa katsastuksessa piti käyttää vippaskonsteja. Onneksi on nyt yksi välivuosi, eli loppuvuoteen leimaa)

                    Öljykorkki auki tilanteessa en ole arvoja seurannut, mutta
                    sen vaikutuksen voisin kyllä tarkastaa.
                    Tosta sanottava sen verran, että joutokäynnillä ei 2001 uudemmissa bensavehkeissä mitata. Vain kierroksilla ja sit obd testi.

                    Edit: nää kaikki mitä ite leimannut (kymmeniä kuitenkin, tällä koneella) niin kaikki haisee joutokäynnillä aina siltä, kuin kävisi todella paksullaan. Miettinyt aina, että nyt on varmasti päästöt perseellään.. aina kierroksilla ollut hyvät eikä obd:ssa vikakoodeja.
                    Last edited by Jani_88; 26-01-2020, 11:00.

                    Comment

                    • HaTa
                      Bimmer Rookie
                      • Jul 2005
                      • 109
                      • Noormarkku

                      #11
                      Originally posted by zakspeed View Post
                      Eli putket venttiilikopalta kumpaankin haaraan (imusarja, ahdin) + läppäventtiili näiden välissä. ?

                      Kumpaa lohkoa tässä ollaan nyt korjattu fyysisesti edestäpäin autoa katsellessa?
                      Juuri nuo putket, ja bank2 5-8 pytyt, kuskin puoli

                      Comment

                      • HaTa
                        Bimmer Rookie
                        • Jul 2005
                        • 109
                        • Noormarkku

                        #12
                        Originally posted by Jani_88 View Post
                        Tosta sanottava sen verran, että joutokäynnillä ei 2001 uudemmissa bensavehkeissä mitata. Vain kierroksilla ja sit obd testi.

                        Edit: nää kaikki mitä ite leimannut (kymmeniä kuitenkin, tällä koneella) niin kaikki haisee joutokäynnillä aina siltä, kuin kävisi todella paksullaan. Miettinyt aina, että nyt on varmasti päästöt perseellään.. aina kierroksilla ollut hyvät eikä obd:ssa vikakoodeja.
                        Kyllä se katsuri noitten kanssa ainakin tahkos tovin.
                        Ja vikavalo jo tuottaa hylyn.

                        Comment

                        • Jani_88
                          Bimmer Fanatic
                          • Dec 2010
                          • 367
                          • jkl

                          #13
                          Tietty tuottaa. Mutta ei sitä pitäs kiinnostaa ne päästöt mitä tuo katiska joutokäynnillä päästää.

                          Comment

                          • HaTa
                            Bimmer Rookie
                            • Jul 2005
                            • 109
                            • Noormarkku

                            #14
                            Originally posted by zakspeed View Post
                            Mitä seos ja seoksen korjausarvot näyttävät lämpimällä koneella tyhjäkäynnillä öljykorkki auki?
                            Molemmat lambda-arvot liikku rikkaalle..
                            Sitten vielä muutama kilometri ajoa (korkki tietysti kiinni) ja heitti lambdan air ratioksi 3,33 ja mixture arvon 0% (kävi tosi huonosti)

                            Tuossa kun seos mukamas meni laihalle tuli vikakoodin 128F04 jonka korjaukehoitukset ISTA:ssa on:
                            1. johtosarja viallinen
                            2. vaihda lambda
                            3. vaihda DME

                            Tuon johtosarjan olen katsonut läpi ja lambdaa vaihdellut.
                            Pystyykö joku kopioimaan tuon DME:n niin että ajonesto siirtyy uuteen DME:hen, olisi tuossa hyllyssä samanlainen käytetty purkki.
                            Attached Files
                            Last edited by HaTa; 26-01-2020, 19:18.

                            Comment

                            • Ovaali
                              Bimmer Fanatic
                              • Oct 2010
                              • 244
                              • Ylivieska

                              #15
                              Oliko niille railpaineantureille tehty mitään? Voisko niitä vaihtaa ristiin ja kattoa seuraako vika?

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎