Announcement

Collapse
No announcement yet.

m57 ketju poikki, mitä kannattaisi tehdä?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jeepster
    Bimmer Rookie
    • Jan 2012
    • 127
    • uusimaa

    m57 ketju poikki, mitä kannattaisi tehdä?

    Tyhmänä tein uuden ketjun vaikka vanhojakin ketju ketjuja oli :(

    Eli E60 535D 2008 sammui tyhjäkäynniltä, ja pyörii kyllä mutta ei käynnistynyt uudelleen. Tuli hinurilla kotipihaan, ja vikakoodiksi nokka akselin tunnistin ei anna tietoa, nokka ei myöskään pyöri, alipainepumpun irroituksella havaittu että rattaalta puuttuu ketju.

    Nyt pähkäilyä tuleeko vaihtomoottori vai koneen korjaus järkevämmäksi. 326tkm ajettu ja ohjelmaakin löytyy. Kyseessä siis muuten hyvin varusteltu yksilö.
    Vahinkoja ei pystyne mitenkään todentamaan kuin purkamalla kansi irti.
    Tällä hetkellä ei ole paikkaa mihin voisi purkaa seisomaan, kun pihalla tihkusateessa moottoriremonttia ei kannata tehdä.

    Toisaalta rikkinäisenä myyminen olisi helpoin ratkaisu, mitenköhän tälläisen arvo määritellään.
    Last edited by jeepster; 13-11-2022, 10:27.
  • Urpo_rotta
    BTCF Member
    • May 2012
    • 5273
    • Pirkkala

    #2
    M57 moottorit ovat halpoja, laittaisin käytetyn myllyn rikki menneen tilalle.
    Luultavasti nopein ja halvin tapa

    Edit. Tämä olikin 535d se taitaakin olla hieman hankalampi löytää ja myös arvokkaampi.

    Venttiilejä on mutkalla lähes varmuudella, että kannen korjaus ja jakopään osien uusinta olis vähintään edessä, jos korjaamaan lähtee
    Last edited by Urpo_rotta; 13-11-2022, 10:19.
    E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
    E34 525i -90 twinturbo 427/519

    N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
    VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
    Kysy jos tarvetta

    Comment

    • Juho_
      BTCF Member
      • Jul 2016
      • 1070
      • Suomi

      #3
      Varmaan siellä 1500-2000€ millä voi mennä kaupan riippuen auton varustetasosta ja yleisestä kunnosta.

      Miuta saattais kyllä kiinnostaa, ni paiskaa yv auton tietoi ja vaik kuvia jos löytyy.
      YouTube
      Instagram // Juhon Moottoripaja

      Comment

      • ErkkiE
        Bimmer Fanatic
        • Jan 2006
        • 623
        • Espoon haja-asutus

        #4
        Jos konetta korjaamalla menee, niin hyvä puoli kuitenkin siinä, että aika moni osa on kuitenkin yhteinen 530d ja 535d välillä (eli aika rajallinen määrä osista on 535d spesifejä), niin osia sinänsä löytyy hyvin. Esim. kansi on sama.

        E
        Last edited by ErkkiE; 14-11-2022, 16:06.

        Comment

        • joko
          Bimmer Enthusiast
          • May 2004
          • 1968
          • Seinäjoki

          #5
          Vaihtokonetta vain tilalle ei noi maksa mitäön aivan älyttömiä nykyään. Jos päädyt auton myyntiin niin maksan siitä käyvän hinnan jos on aito m sport. Just ostin tommosen 530da josta moottori rikki, talven aikana heittää sinne vaihtokone. Eli jos auto muuten mieluinen niin 1500e molemmin puolin liikkuu nuo kohtuullisesti ajetut vaihtokoneet ja sitten tietysti vaihtotyö päälle voi helposti olla toiset samanverran. Mikäli päädyt auton myyntiin rikkinäisenä niin kiinnostaa tosiaan joten laita yv jos siihen ratkaisuun päädyt.
          F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
          W906 319 sprinter - 14

          Comment

          • Clavurion
            BTCF Member
            • Feb 2005
            • 9158
            • Oulu

            #6
            Originally posted by jeepster View Post
            alipainepumpun irroituksella havaittu että rattaalta puuttuu ketju.
            Yläketju tulee imunokalle ja nokkien kesken välitys rattailla. Jos ketju katkeaa, niin kyllä se on näissä 99% todennäköisyydellä alaketju kammelta korkeapainepumpulle.
            E39 530dA -02 M-Sport
            E53 X5 3.0dA -06 Sport
            * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
            Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

            Comment

            • ErkkiE
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2006
              • 623
              • Espoon haja-asutus

              #7
              Toki alipainepumpun kolosta näkyy myös imunokan ketjuratas (sen nokkien hammasvälityksen lisäksi) ja siinä ketju, jos se ketju siellä on.

              E

              Comment

              • jeepster
                Bimmer Rookie
                • Jan 2012
                • 127
                • uusimaa

                #8
                Saattaa olla että näin väärin, mutta en mä ketjua edelleenkään kuvasta löydä. Jotain muovipaloja tuolta myös kaivoin, ohjurin kappaleita otaksun.
                Last edited by jeepster; 15-11-2022, 07:28.

                Comment

                • ErkkiE
                  Bimmer Fanatic
                  • Jan 2006
                  • 623
                  • Espoon haja-asutus

                  #9
                  Ei siinä todellakaan ketjua ole siinä paikassa, missä sen pitäisi olla.

                  E

                  Comment

                  • Vibex
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2014
                    • 1996
                    • Lohja

                    #10
                    Originally posted by Clavurion View Post
                    Yläketju tulee imunokalle ja nokkien kesken välitys rattailla. Jos ketju katkeaa, niin kyllä se on näissä 99% todennäköisyydellä alaketju kammelta korkeapainepumpulle.
                    Täällä myös viikon takaa tuore ketjunkatkeamispotilas , e61 530da noin 530tkm lasissa, avaamattomalla jakopäällä. Purettu ei ole, mutta kp-pumppu toimii ja pyörii, nokka ei pyöri, eli yläketju antautunut.

                    Harmillinen homma kun auto todella siisti ihan ok varusteilla muutoin.
                    Last edited by Vibex; 15-11-2022, 12:36.
                    Husqvarna Svartpilen
                    BMW e36 318iA

                    Ex:

                    BMW e85 Z4 3,0
                    BMW e36 316ti
                    MINI Cooper S
                    BMW Z3 Coupé
                    BMW e46 325iA
                    BMW Z3 Roadster
                    BMW e46 328ci
                    BMW e36 316ti

                    Comment

                    • Clavurion
                      BTCF Member
                      • Feb 2005
                      • 9158
                      • Oulu

                      #11
                      Katohan. Mikähän lavantauti näille alkaa iskeä, kun yläketjut yhtenään porsii.
                      E39 530dA -02 M-Sport
                      E53 X5 3.0dA -06 Sport
                      * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                      Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                      Comment

                      • Juho_
                        BTCF Member
                        • Jul 2016
                        • 1070
                        • Suomi

                        #12
                        Taitaa olla paljon tuurista kiinni kauanko kestää.
                        Alkuperäiset(?) 400-500tkm ajetut ketjut kyllä merkittävästi venyneet.

                        Ei taida vissii mitää vikakoodia tehdä vakio ohjelmallakaan vaikka ajotus jo heittää? Ainakaa itel ei oo tullu vastaan mitä vähän ihmettelin...tai sit tosi rajut toleranssit.
                        YouTube
                        Instagram // Juhon Moottoripaja

                        Comment

                        • Arnolds
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2005
                          • 3310
                          • Kajjjaani

                          #13
                          Esim. Tuolta https://www.nettivaraosa.com/auton-varaosat/2492754 raaka-kone ja loput entisestä tai tilaten uutta. Ja eikun asentamaan.
                          F26 xDrive20d TwinPower

                          EX:E60 535DA -06 ///M-Sport "-Individual: Moonstone metalllic+MerinoPlatinum+PianoBlack-"

                          Automaattivaihteisto remontit ammattitaidolla www.siekkinen.net

                          Comment

                          • ErkkiE
                            Bimmer Fanatic
                            • Jan 2006
                            • 623
                            • Espoon haja-asutus

                            #14
                            Eikös potilas ollut 2008 eli M57N2. Tuo linkin kone vanhempi M57N.

                            E

                            Comment

                            • E39Fin
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2013
                              • 1761
                              • HKI/Orimattila

                              #15
                              Originally posted by Juho_ View Post
                              Taitaa olla paljon tuurista kiinni kauanko kestää.
                              Alkuperäiset(?) 400-500tkm ajetut ketjut kyllä merkittävästi venyneet.

                              Ei taida vissii mitää vikakoodia tehdä vakio ohjelmallakaan vaikka ajotus jo heittää? Ainakaa itel ei oo tullu vastaan mitä vähän ihmettelin...tai sit tosi rajut toleranssit.
                              Ei tuu ei. Eikä yläketjun katketessakaan mulla tullut kuin koodi nokan asentotunnistimesta. Mulla toki kilsoja M57N2:lla oli silloin 690tkm, ketjuilla tosin vain vähän alle 500tkm kun oli 200tkm kohdalla vaihdettu jo.
                              Jaguar XF Sportbrake R-sport.
                              E39 523iA Oxfordgreen

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎