Announcement

Collapse
No announcement yet.

m57 ketju poikki, mitä kannattaisi tehdä?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ErkkiE
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2006
    • 612
    • Espoon haja-asutus

    #76
    Originally posted by Kiding View Post
    Onkos kaikki nuo 173kw perusmoottorit samanlaisia?
    Vai soveltuuko muutkin versiot raakamoottorin ja kannen osalta?
    Näyttäisi olevan sama lohko mäntineen 11110413973 kaikissa M57T2:ssa, jos 30d (tai kolmelitrainen 25d) (Eroja sitten ympärillä olevissa osissa, kuten öljypohja jne.). Kaksiahtimisissa eri männät. Kansi 11127806061 näyttäisi olevan sama (ainakin melkein) kaikissa M57T2:ssa, jos 30d tai 35d. Eli useimpiin asioihin ei tarvitse olla just 173kW versio.

    (Itsellä iso kasa nurkissa käyttökelpoisia 173kW osia, jos on tarve jollakulla)

    E

    Comment

    • Kiding
      Bimmer Rookie
      • Dec 2015
      • 190
      • Tamperkele

      #77
      Päivitystä asiaan:

      Eilen alettu availla konetta, kansi ja ketju ehjiä.
      Vesipumppu leiponut kiinni, ja hihna jumittanut koneen.

      Saatoin selvitä säikähdyksellä.
      BMW E61 530D 2008

      Comment

      • anv
        Bimmer Fanatic
        • Nov 2012
        • 329
        • Oulu

        #78
        ^ Jummi mikä mäihä

        Comment

        • joko
          Bimmer Enthusiast
          • May 2004
          • 1964
          • Seinäjoki

          #79
          Noniin tosiaan tämä topicin aloittajan auto kyseessä ja nyt oli senverran vapaa aikaa ja löytyi joku motivaatiokin niin tempaisin koneesta kannen pois sekä jakopään kopan (kuulostipa se ihanan helpolta työmaalta näin tänne kirjoittaessa). Summarum löydökset:
          -yläketju poikki
          -kampuralta rail pumpulle menevä ketju poikki
          -1 nokkapukin pultti poikki ja muutama löyhällä

          Varmaan todennäköisin vaihtoehto on se että tosiaan tuo yläketju on poikennut ja silloin kun on todettu vikakoodia lukemalla että nokan pyörintätieto puuttuu niin varmaankin jossain tässä vaiheessa tai starttausyrityksien aikana sitten mennyt laahaimen paloja väliin ja katkennut tuo seuraavakin ketju. Muuten varmaankin olisi myös alhaisen rail paineen koodi. Toki on mahdollista toki että homma on mennyt toisinpäinkin. Laahaimet oli kappaleina mut tais löytyä aikalailla kaikki palat.
          Sitten se toinen skenaario, mitähän jos rail pumppu olis leikannut kiinni? Nyt se pumppu kyllä pyörii ihan normaalisti käsin mutta eikai sekään mahdottomuus toki olisi.
          Sitten noista keinuvivuista niin jos ne antautuu niin tuleeko niihin selviä murtumia /taipumia kun nyt näyttäis siltä että nuo nokkien pukit /pultit on ollu sulakkeena ja kosketus mäntiin on kyllä ollut aika mieto kun yhdessäkään venttiilin lautasessa tai männässä ei näy mitään kohtaamisjälkeä mut kyllä sielä pieni kontakti on ollut pakostakin koska muutama nokn pultti oli venynyt/löyhällä ja yksi oli poikki.

          Hommasin tähän jo ennen koneen avausta ehjän kannen ja ehjät nokt niin ei tarvitse arpoa että onko nuo nykyiset käyttökelpoisia
          F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
          W906 319 sprinter - 14

          Comment

          • Juho_
            BTCF Member
            • Jul 2016
            • 1069
            • Suomi

            #80
            Ainakin yhdessä koneessa oli pienet murtumat keinuvipujen rullissa, missä oli jako pyörähtäny.

            Yleensä kyl menee ihan palasiks nuo keinut, mut riippuu mallista jonku verran.

            Kato ne keinut onko rullissa väljää, murtumia tai epämääräistä kulumaa tms.
            Jos jotain tommosta ni mieluiten koko setti vaihtoon jos mahdollista.
            YouTube
            Instagram // Juhon Moottoripaja

            Comment

            • joko
              Bimmer Enthusiast
              • May 2004
              • 1964
              • Seinäjoki

              #81
              Originally posted by Juho_ View Post
              Ainakin yhdessä koneessa oli pienet murtumat keinuvipujen rullissa, missä oli jako pyörähtäny.

              Yleensä kyl menee ihan palasiks nuo keinut, mut riippuu mallista jonku verran.

              Kato ne keinut onko rullissa väljää, murtumia tai epämääräistä kulumaa tms.
              Jos jotain tommosta ni mieluiten koko setti vaihtoon jos mahdollista.
              Joo täytyy pestä ja tarkistaa ne, jos ne ehjältä näyttää niin taitaa mennä uusiksi käyttöön. Ihmetyttää vähän että mitähän tuola on tapahtunut kun ajattelis että edes männän päällä karstassa olisi joku pieni jälki venttiilin kohtaamisesta mutta ei vain ole.
              F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
              W906 319 sprinter - 14

              Comment

              • Urpo_rotta
                BTCF Member
                • May 2012
                • 5271
                • Pirkkala

                #82
                Yhdellä tutulla alipainepumppu hirtti niin pahasti että kone löi jumiin. Ei sentään ketju katkennut mutta nokan pultit oli luistanu vähän

                Tais hänellä tyhjäkäynniltä jumahtaa
                E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                E34 525i -90 twinturbo 427/519

                N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                Kysy jos tarvetta

                Comment

                • joko
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2004
                  • 1964
                  • Seinäjoki

                  #83
                  Originally posted by Urpo_rotta View Post
                  Yhdellä tutulla alipainepumppu hirtti niin pahasti että kone löi jumiin. Ei sentään ketju katkennut mutta nokan pultit oli luistanu vähän

                  Tais hänellä tyhjäkäynniltä jumahtaa
                  Täytyypä muuten tsekata tuokin, ihmetyttää vain kun venttiileissä ei ole mitään osumajälkiä mut nokan pultteja oli venyny /löyhällä pari ja 1 oli poikki. Toki aika hyvässä asennossa pitää venttiilin olla että mikään ei ottaisi mäntiin mutta tosiaan nuossa ei ole edes karstassa jälkiä. Sillä vain tätä haarukoitten käettei käy niin että pistää uudet osat ja sama homma toistuu. Pitänee tsekata myös tuo alipainepumppu että mitenkä se pyörii. Muistaakseni niin että 6 pytyltä ja kolmosen vierestä oli niitä keinujen pultteja menny eli olisko 3/6 kevyesti napannut sit kuitenkin mäntiin. Ne vähät moottorit mitä on vastaavan episodin jälkeen tullut laitettua kuntoon niin on ollu aina selkeät jäljet niissä pytyissä missä on osuma käynyt
                  F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
                  W906 319 sprinter - 14

                  Comment

                  • joko
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2004
                    • 1964
                    • Seinäjoki

                    #84
                    Tuli vähän takapakkia, pitöis aina muistaa ettei osta käytettyjä kansia näkemättä. Elikkä kansi mikö tuli niin Jokaisen hehkutulpan reiän ympärillä palopessä on pieni halkeama imuventtiilien alle saakka. Minulla on myös yksi varaosa kansi jossa on yks pytty vallan sulanut niin siinäkin oli useamman hehkun vieressä nuota halkeamia. Auton omasta kannesta en niitä löytänyt niin taidanpa kiikuttaa sen koneistamolle. En sit osaa sanoa onko tuolla asialla käytännön merkitystä mutta ei halkeama kannessa koskan hirmu hyvältä kuulosta.
                    Mäntien ylitystä en saanut mitattua kun heittokello on toisella tallilla mut vanhassa tiivisteessä oli siinä kyljessä 1 reikä ja kl varaosien nettikauppa ainakin tarjoaa sillon 1.4mm tiivistettä. Toki tässä nyt "kiire" loppui kun tuo ostettu kansi osoittautui tuollaiseksi
                    Last edited by joko; 03-02-2023, 13:07.
                    F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
                    W906 319 sprinter - 14

                    Comment

                    • joko
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2004
                      • 1964
                      • Seinäjoki

                      #85
                      Päivitellään tilannetta että haljennut kansi palautettu ja auton oma viety koneistamolle. Sattui sikäli hyvä tuuri että löysin torista myyjän joka oli aikonut vähän vastaavanlaista projektia tehdä niin sieltä saatiin alle puoleen hintaan oem rattaat, elring kannentiiviste, vesipumppu, kiristimet jne ostettua. Laskeskelin pikaiseen että vaikka kuinka itse tekee ja osat saan tutun korjaamon alennuksilla tukkurilta ne mitä tarvii noiden torista ostettujen lisäksi niin koneistamon laskun kanssa tahtoo vaan nousta remppa sinne 1500e silti. Mutta josko tuo kuitenkin olisi parempi ratkaisu kun vaihtokone samalla hintaa minkä historiasta ei tiedetä mitään. Olettaisin että alakerran osalta tuo ajettu 326tkm on mieto sisäänajo m57 moottorille ja nyt kun kansi käydään täysin läpi niin varmaan tuo moottori vois sinne 500tkm nurkille mennä. Ahtimia en vielä ole sen tarkemmin tutkinut, luultavasti ne huollatetaan tai uusitaan ja alipaineletkut oli kaikki kivikoviksi muuttuneet
                      F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
                      W906 319 sprinter - 14

                      Comment

                      • Juho_
                        BTCF Member
                        • Jul 2016
                        • 1069
                        • Suomi

                        #86
                        Juu vaihtokoneet on kyllä semmosia arpoja, et niitä voi suositella lähinnä aihioiksi.
                        YouTube
                        Instagram // Juhon Moottoripaja

                        Comment

                        • Jarger
                          Bimmer Enthusiast
                          • Mar 2005
                          • 3837
                          • Finnland

                          #87
                          Juu ja kun itte tekee niin hyvä tulee
                          Negatiiviset kauppakokemukset:
                          Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

                          Comment

                          • joko
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2004
                            • 1964
                            • Seinäjoki

                            #88
                            Originally posted by Jarger View Post
                            Juu ja kun itte tekee niin hyvä tulee
                            Tai ainakin tietää missä syyllinen on jos ei tullut hyvä. Ei vaan ompa noita muutama moottori tullut niputettua ja onnistumis prosentti on vielä ollut kohtuullinen vain yksi on mennyt pieleen ja toivotaan että tästä ei tulis seuraavaa. Se tässä on hyvä kun kiirettä ei ole, valmistuu kun valmistuu
                            F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
                            W906 319 sprinter - 14

                            Comment

                            • joko
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2004
                              • 1964
                              • Seinäjoki

                              #89
                              Kansi saapui koneistamolta. Kaikki pakopuolen ohjurit oli väljiä, muutama venttiili meni vaihtoon ja taso plaanattii. ~600e juttu joten aika tasoissa osien kanssa mennä vaihtokoneen suhteen vielä. Työn osuus on kyllä pikkasen huonoilla vehkeillä valtava
                              Last edited by joko; 10-04-2023, 14:56.
                              F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
                              W906 319 sprinter - 14

                              Comment

                              • joko
                                Bimmer Enthusiast
                                • May 2004
                                • 1964
                                • Seinäjoki

                                #90
                                Noniin moottorista olis savut otettu korjauksen jälkeen joten ainakaan totaali epäonnistumista ei tullut. Pitänee vielä laittaa loput osat nippuun ja ajaa pieni koeajo koekilvillä (autosta pääsi leima loppumaan tällä välin). Eikös remontin voi julistaa onnistuneeksi vasta sitten kun ensimmäinen kokonainen öljynvaihtoväli on ajettu ongelmitta joten ei vielä hurrata mutta auto nyt kuitenkin liikkuu taas ominvoimin.
                                F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
                                W906 319 sprinter - 14

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎