Announcement

Collapse
No announcement yet.

m57 ketju poikki, mitä kannattaisi tehdä?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Juho_
    BTCF Member
    • Jul 2016
    • 1070
    • Suomi

    #31
    Jos se ketju kestää esim 400tkm, niin se on jo hyvin.

    Mersumiehet on kovia kehumaan 'ikuisia' ketjuja maamoottoreissa.
    Juu kestää ne katkeamatta, mut kyllä ne silti on jonku verra venyneet kun kilsoja on +400-500tkm.
    YouTube
    Instagram // Juhon Moottoripaja

    Comment

    • Steff008
      Bimmer Rookie
      • Mar 2020
      • 70
      • Finland

      #32
      Originally posted by ErkkiE View Post
      M57 ketju ei helposti rupea äänekkäästi metelöimään.

      Näissä sentään ketju on keulalla (eikä koneen takaosassa) eli voi tehdä kone paikallaan, mutta silti vaihtaminen ei ole ihan pikkujuttu. Virallisen ohjeen mukaan pitäisi kansikin irrottaa, kun jakopään koppa tiivistyy kannentiivisteeseen, mutta käytännössä kai niitä on vaihdettu kansi paikallaan ja liimalla kiinni. Ärsyttävästi siellä on yksi jakopään kannen pultti sisäpuolella ja siihen ei taida päästä kuin nokat irrottamalla. Ja tietysti venttiilikopan auki saaminen vaatii suuttimien irrotuksen jne. Ketjusarjat ei sinänsä kalliita ole, päälle sitten aika kasa kaikkea tiivistettä ja muuta, mikä menee purkamisen yhteydessä vaihtoon.

      Tuolla kuvauksella kuulostelisin alipainepumpun ensin.

      E
      Kävin hiukan kartoittamassa tilannetta. Totesin että viileänä nakuttaa konehuoneessa yllättäen vähemmän kuin lämpimänä. Stetoskoopilla kokeilin ja eniten kuului sitä nakuttamista itse asiassa EGR-putkessa/jäähdyttimessä. Sen takana sitten löytyy pultti joka kuvittelisin pitävän yksi niistä yläketjun kiristin-/ohjainkiskoja paikallaan. Sieltä kuului kyllä hyvin selkeä, mutta todella hiljaa nakuttamista samaan tahtiin vauhtipyörän kanssa alaremmin valmistusmerkistä päätellen.

      Lämpimänä sitten alipainepumpun metelöinti vei voiton heittämällä. Eli vaikka on melkein uusi Pierburgin pumppu niin sen nakuttaminen taitaa olla se joka "häiritsee" lämpimänä.

      Ja saattaa olla kylmänäkun alipainepumpun metelöinti joka kuuluu nakuttamisena muuallakin. Kenties.

      Noh. Ei muuta kuin ajoon ja pyrin unohtamaan tuon. Kun alipainepumppu on jo uusittu niin sen metelöimiseen ei taida olla mitään tehtävissa.

      Toki saatan kokeilla eri öljy seuraavan kerran kun vaihdan. Ajan nyt Castrolin Magnatec 0W-40:llä ja vois seuraavan kerran kokeilla Castrol Edge 0W-30.

      Off topic. Sorry.

      T.
      Steff
      BMW E61 530xD -08 LCI

      Comment

      • jr66
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2006
        • 16484
        • Asikkala

        #33
        Originally posted by Steff008 View Post
        Kävin hiukan kartoittamassa tilannetta. Totesin että viileänä nakuttaa konehuoneessa yllättäen vähemmän kuin lämpimänä. Stetoskoopilla kokeilin ja eniten kuului sitä nakuttamista itse asiassa EGR-putkessa/jäähdyttimessä. Sen takana sitten löytyy pultti joka kuvittelisin pitävän yksi niistä yläketjun kiristin-/ohjainkiskoja paikallaan. Sieltä kuului kyllä hyvin selkeä, mutta todella hiljaa nakuttamista samaan tahtiin vauhtipyörän kanssa alaremmin valmistusmerkistä päätellen.

        Lämpimänä sitten alipainepumpun metelöinti vei voiton heittämällä. Eli vaikka on melkein uusi Pierburgin pumppu niin sen nakuttaminen taitaa olla se joka "häiritsee" lämpimänä.

        Ja saattaa olla kylmänäkun alipainepumpun metelöinti joka kuuluu nakuttamisena muuallakin. Kenties.

        Noh. Ei muuta kuin ajoon ja pyrin unohtamaan tuon. Kun alipainepumppu on jo uusittu niin sen metelöimiseen ei taida olla mitään tehtävissa.

        Toki saatan kokeilla eri öljy seuraavan kerran kun vaihdan. Ajan nyt Castrolin Magnatec 0W-40:llä ja vois seuraavan kerran kokeilla Castrol Edge 0W-30.

        Off topic. Sorry.

        T.
        Steff
        Laita oikea hiukkassuodattimen kanssa toimiva öljy, yleensä xw-30 eikä -40 ? Tuskin vaikuttaa ääneen, kuuluu kun kuuluu.

        Comment

        • vexu524tdic
          BTCF Member
          • Jan 2004
          • 776
          • Gallia = Kinnula

          #34
          Originally posted by VilleP View Post
          Kyllä se palaminen on puhtaampaa nyky ruiskulla kun vanhoilla systeemillä. Eikä ne öljytkään sitä myöten paskaannu samaa tahtia kuin ennen.

          Ehkäpä ketjujen materiaali ei vaan ole yhtä laadukasta kuin muinoin?
          Niin minäkin luulin, mutta esimerkiksi tässä on dataa asiasta:



          DAP = Direct act piezo, näitä voi olla uudemmissa?
          IAP = Indirect act piezo, M57n2 on tämä ainakin 35d
          IAS = Indirect act solenoid

          No joo, onhan tuo ero pieni tuossa sootissa mutta mielestäni silti väärinpäin.

          Kuitenkin se DPF ahdistaa aina enemmän tai vähemmän kuin aiemmissa joissa sitä ei ole ollenkaan.
          e70 X5 3.0sd -08
          f30 320i xdrive -16
          e30 325i Cabriolet -88 M52b28
          e28 524td ic -84 ikuisuusprojekti
          e30 316 -88 2,2TIC M10
          e21 323i -81 ruostekasa...

          Comment

          • Urpo_rotta
            BTCF Member
            • May 2012
            • 5273
            • Pirkkala

            #35
            Se, paljonko ketju kuluu esim. 300tkm aikana, on kiinni erittäin pienistä asioista.
            Ja elän siinä käsityksessä että alkuun päästyään kuluminen nopeutuu.

            Uudesta asti 15tkm öljynvaihtovälillä epäilen että m57 ketju kestää minimissään 500tkm
            E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
            E34 525i -90 twinturbo 427/519

            N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
            VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
            Kysy jos tarvetta

            Comment

            • vexu524tdic
              BTCF Member
              • Jan 2004
              • 776
              • Gallia = Kinnula

              #36
              Originally posted by Urpo_rotta View Post
              Se, paljonko ketju kuluu esim. 300tkm aikana, on kiinni erittäin pienistä asioista.
              Ja elän siinä käsityksessä että alkuun päästyään kuluminen nopeutuu.

              Uudesta asti 15tkm öljynvaihtovälillä epäilen että m57 ketju kestää minimissään 500tkm
              Kesti 580 tkm ja varmasti olisi kestänyt ylikin kun auton möin varaosiksi ruosteiden takia. Öljyt vaihettu aina kun auto sitä pyysi, ohjelmointikin tuli tehtyä jossain 300 tkm paikkeilla. Tämä siis e39 m57

              Toinen juttu, mullahan meni m57n2 ketju noin 480tkm kohdalla ja vaihdettiin 270tkm ajettu moottori tilalle. Siihen tehtiin uusi jakopää kun jakokoppa ja jotain muuta piti vaihtaa (e90 > e70) Toki vaihto oli aiheellinen muutenkin, oli jo ketju venynyt jonkin verran.
              Nyt onkin tieteellinen testi menossa, dpf ja egr poistettu ja vaihtelen öljyt kuten ennenkin, silloin kun auto sitä pyytää.
              Voi olla että moottori kestää liian kauan, mutta jos pääsen miljoonaan asti niin raportoin ketjun kunnon...
              Last edited by vexu524tdic; 20-11-2022, 23:36.
              e70 X5 3.0sd -08
              f30 320i xdrive -16
              e30 325i Cabriolet -88 M52b28
              e28 524td ic -84 ikuisuusprojekti
              e30 316 -88 2,2TIC M10
              e21 323i -81 ruostekasa...

              Comment

              • Stone
                BTCF Member
                • Jan 2005
                • 4074
                • Helsinki

                #37
                Originally posted by jr66 View Post
                Laita oikea hiukkassuodattimen kanssa toimiva öljy, yleensä xw-30 eikä -40 ? Tuskin vaikuttaa ääneen, kuuluu kun kuuluu.
                Tähän olisi kyllä mielenkiintoista saada lisää tietoa.
                Miten DPF vaikuttaa moottoriöljyihin?
                Käsittääkseni se öljy ei siellä suodattimessa kierrä kuitenkaan?
                E92 M330XD Klik (vaimon kauppakassiPROJEKTI)
                VW Pornstarter (työjuhta)
                Dodge RAM Cummins (venejuhta)
                Finnmaster T8







                Autojen kolarikorjaukset, korimuutokset, faceliftaukset, maalaukset ja muovikorjaukset ym laatutakuulla! KLIK nyt myös facebookissa KLIK Tai suoraan Whats App 041591103

                Comment

                • Juho_
                  BTCF Member
                  • Jul 2016
                  • 1070
                  • Suomi

                  #38
                  Originally posted by Stone View Post
                  Tähän olisi kyllä mielenkiintoista saada lisää tietoa.
                  Miten DPF vaikuttaa moottoriöljyihin?
                  Käsittääkseni se öljy ei siellä suodattimessa kierrä kuitenkaan?
                  Dpf ei itsessään niinkään vaikuta, mutta regenerointi kyllä.
                  YouTube
                  Instagram // Juhon Moottoripaja

                  Comment

                  • Urpo_rotta
                    BTCF Member
                    • May 2012
                    • 5273
                    • Pirkkala

                    #39
                    Dpf vaatii vähätuhkaisen öljyn. Viskositeetti ei sinällään vaikuta asiaan
                    E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                    E34 525i -90 twinturbo 427/519

                    N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                    VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                    Kysy jos tarvetta

                    Comment

                    • jr66
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2006
                      • 16484
                      • Asikkala

                      #40
                      Originally posted by Stone View Post
                      Tähän olisi kyllä mielenkiintoista saada lisää tietoa.
                      Miten DPF vaikuttaa moottoriöljyihin?
                      Käsittääkseni se öljy ei siellä suodattimessa kierrä kuitenkaan?
                      Ei kierrä ei mutta en ole koskaan nähnyt hiukkassuodatinhyväksyttyä xw-40 öljyä.

                      Comment

                      • Laku
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2007
                        • 17535
                        • Turku

                        #41
                        Originally posted by jr66 View Post
                        Ei kierrä ei mutta en ole koskaan nähnyt hiukkassuodatinhyväksyttyä xw-40 öljyä.
                        Eikö esim. Teboil Diamond Diesel 5W40 ole sellainen?
                        Näillä mennään:
                        - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                        - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                        - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                        - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                        Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                        Comment

                        • anv
                          Bimmer Fanatic
                          • Nov 2012
                          • 333
                          • Oulu

                          #42
                          Minä olen tullut siihen käsitykseen että öljyjen vaihto tai sen laatu ei ole kovin suuressa osassa jakoketjujen venymiseen. Enemmän vaikuttaa moottorin kuormitus pienillä kierroksilla ja siitä aiheutuvat värinät. Omissa autoissani olen muksuja ja emäntää ohjeistanut manuaalivaihteisissa että pyritään ajamaan sellaisella vaihteella että moottorin kierrokset ovat siellä edes lähellä 2000RPM.

                          Tämä siis on omaa pohdiskelua koskien vain jakoketjua. Itse olen aina käyttänyt moottoreissa laadukkaita öljyjä 10tkm:n välein vaihdettuna.

                          Comment

                          • Jarger
                            Bimmer Enthusiast
                            • Mar 2005
                            • 3899
                            • Finnland

                            #43
                            Minulla on ollut vain näitä M57 ja vanhempia dieseleitä(vanhimpia konversioita), rullailtu yleensä se 400tkm täyteen, mutta ei ole alakerrat tai jakopäät paukkuneet. Sama bensoissa. Näkisin että ne alhaisemmat kierrokset on tehty myös käytettäviksi, ja jos siellä vääntöä on niin se on taloudellisempi alue käyttää.
                            Ei dieselit kuitenkaan kovin korkeita kiertelykoneita yleisesti ole, näissä oon oon koetellut pitää 1500 kierrosta rajana (en varmaan ihan tonne uudemmalla uskaltais käyttökierroksia päästää )

                            Omistin joskus 6-vuotiaan N47:n, jostain kumman syystä sitä kuunteli hyvin herkällä korvalla, start-stoppi oli poistettu käytöstä, joten ehkä siksi 240tkm kohdalla ei vielä kalkatellut.
                            Negatiiviset kauppakokemukset:
                            Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

                            Comment

                            • Urpo_rotta
                              BTCF Member
                              • May 2012
                              • 5273
                              • Pirkkala

                              #44
                              Originally posted by anv View Post
                              Minä olen tullut siihen käsitykseen että öljyjen vaihto tai sen laatu ei ole kovin suuressa osassa jakoketjujen venymiseen. Enemmän vaikuttaa moottorin kuormitus pienillä kierroksilla ja siitä aiheutuvat värinät. Omissa autoissani olen muksuja ja emäntää ohjeistanut manuaalivaihteisissa että pyritään ajamaan sellaisella vaihteella että moottorin kierrokset ovat siellä edes lähellä 2000RPM.

                              Tämä siis on omaa pohdiskelua koskien vain jakoketjua. Itse olen aina käyttänyt moottoreissa laadukkaita öljyjä 10tkm:n välein vaihdettuna.
                              Tämä korostuu 4 sylinterisissä moottoreissa.
                              Kutonen käy huomattavasti pehmeämmin
                              E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                              E34 525i -90 twinturbo 427/519

                              N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                              VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                              Kysy jos tarvetta

                              Comment

                              • jr66
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2006
                                • 16484
                                • Asikkala

                                #45
                                Originally posted by Laku View Post
                                Eikö esim. Teboil Diamond Diesel 5W40 ole sellainen?
                                Näyttää olevan. Esim. mersun luokitus jopa longlifena.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎