Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kuinka paljon M20B20 ottaa jengaa vakion ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Cell
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2004
    • 7037
    • Uusikaupunki

    #31
    Vääntökäyrä saa lähteä aika jyrkkään laskuun, ennenkuin teho alkaa laskemaan, sitäpaitsi isommalle vaihtaessa kierrokset putoavat sen verran paljon, että mahdollisesti yli parhaan tehoalueen kannattaa kierrättää ihan reilustikin. Itsellä rajoitinta nostettu ja kulku samanlaiseen vakioon verraten on parempaa, ei sitä perseessä tunne mutta kello näkee, esim. 100-160 ajat on ihan kivasti paremmat.
    325i -08
    i3 REx -17
    M5 -98 Imolarot
    535i -90 N/A project (maatumassa)

    Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

    Comment

    • diorite
      Bimmer Rookie
      • Feb 2005
      • 146
      • Etelä-Suomi

      #32
      Tää on taas yks hauskimmista threadeista pitkään aikaan

      Comment

      • T3
        BTCF Member
        • Oct 2003
        • 8530
        • Karhe

        #33
        Originally posted by diorite
        Tää on taas yks hauskimmista threadeista pitkään aikaan
        Joo niin on. Ei muuta kuin kaikki porukalla vaan antamaan jengaa koneille.
        Onhan sillä nyt helvetinmoinen vaikutus suorituskykyyn, jos kone kiertää vaikkapa 6300-kierrosta 6200:n sijaan.

        Mutta jos oikein jaksaa paikallaan kiljuttaa, niin kyl ne kierrokset sieltä pikkuhiljaa nousee.
        .

        Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja

        Comment

        • BeniE30
          Bimmer Fanatic
          • Feb 2006
          • 452
          • Helsinki

          #34
          No ei täs mulla nyt kyse siitä sairaasti kertämisestä oo vaan haluisin vastauksen jos joku sen osaa antaa että minkä takia rajotain pauhaa silti 6200rpm vaikka otin pyörijästä kaikki hilppeet pois.. vanhassa tekniikassa (316) otin pyörijästä ne pois niin kiers joku 7500rpm

          Comment

          • BeniE30
            Bimmer Fanatic
            • Feb 2006
            • 452
            • Helsinki

            #35
            Kummaa että ei mitään tapahtunut vaikka ne heivasin helvettiin sieltä

            Comment

            • L.H
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2003
              • 2481
              • Lohja

              #36
              Originally posted by BeniE30
              No ei täs mulla nyt kyse siitä sairaasti kertämisestä oo vaan haluisin vastauksen jos joku sen osaa antaa että minkä takia rajotain pauhaa silti 6200rpm vaikka otin pyörijästä kaikki hilppeet pois.. vanhassa tekniikassa (316) otin pyörijästä ne pois niin kiers joku 7500rpm
              No onhan se jo pariinkin otteeseen kerrottu, että rajoitin voi olla boksissa.
              “Good people drink good beer.” - Hunter S. Thompson

              Comment

              • janne75
                Bimmer Rookie
                • Oct 2005
                • 80

                #37
                M20B20 vm.82-85 L-jet.
                Paras teho: 125hv@5800 paras vääntö: 170Nm@4500

                Kun vetää kakkosella 6000k/min ja vaihtaa kolmoselle kierrokset putoaa 3900k/min eli ollaan pois väännön alueelta.

                Jos kiertäis 6800k/min kakkosella niin vaihdon jälkeen kolmosella olisi 4400k/min silloin kone jaksaisi vetää heti eikä puutuisi hetkeksi.

                Mitään 8000k/min ei ole tarkoitus kierrättää.

                Comment

                • djanni
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2006
                  • 883
                  • 03

                  #38
                  Ei voi kiertää loputtomasti, jos ei bensapumppu anna tarpeeksi kakkua?
                  Niinkö?

                  Comment

                  • SledgeHammer82
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2004
                    • 1651
                    • Pk-seutu

                    #39
                    Originally posted by janne75
                    M20B20 vm.82-85 L-jet.
                    Paras teho: 125hv@5800 paras vääntö: 170Nm@4500

                    Kun vetää kakkosella 6000k/min ja vaihtaa kolmoselle kierrokset putoaa 3900k/min eli ollaan pois väännön alueelta.

                    Jos kiertäis 6800k/min kakkosella niin vaihdon jälkeen kolmosella olisi 4400k/min silloin kone jaksaisi vetää heti eikä puutuisi hetkeksi.

                    Mitään 8000k/min ei ole tarkoitus kierrättää.
                    Kyllä se 3900 1/min vielä aika lähellä vääntöaluetta on. Lisäksi vääntö alkaa laskea aika nopeasti tuon vääntömomentin huipun jälkeen.

                    Motronic-koneissa toimii myös teoriassa:

                    320i -88:

                    129 hv @ 6000 1/min ja 174 Nm @ 4000 1/min

                    Perä 4,1

                    Kakkonen 2,02 ja kolmonen 1,32

                    Kierrokset 6200 kakkonen pesässä. Renkaat pyörii 6200/(2,02*4,1)=n. 749 1/min

                    Vaihto kolmoselle. Renkaat pyörii edelleen 749 1/min. Kone pyörii nyt 749*(1,32*4,1)=4051 1/min.

                    Eli kun vaihtaa juuri ennen rajoitinta ollaan täsmälleen huippuväännön alueella. (6121 1/min -> 4000 1/min)

                    Comment

                    • BeniE30
                      Bimmer Fanatic
                      • Feb 2006
                      • 452
                      • Helsinki

                      #40
                      kihetovaa en oo ennen tota tullu ajatelleeks

                      Comment

                      • BeniE30
                        Bimmer Fanatic
                        • Feb 2006
                        • 452
                        • Helsinki

                        #41
                        eli ei vissin 320i -85 tarvii tota 6200rpm enempää kiertää et saa jo maksimi tehot ?

                        Comment

                        • petrolhead
                          Moderator
                          • Feb 2004
                          • 13793
                          • Hyvinkää

                          #42
                          Ja autohan kiihtyy teholla, ei väännöllä..
                          2015 VW Crafter
                          1984 BMW 316
                          2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                          petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                          "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                          Comment

                          • janne75
                            Bimmer Rookie
                            • Oct 2005
                            • 80

                            #43
                            Originally posted by SledgeHammer82
                            Kyllä se 3900 1/min vielä aika lähellä vääntöaluetta on. Lisäksi vääntö alkaa laskea aika nopeasti tuon vääntömomentin huipun jälkeen.
                            Kyllä se vaan aika paljon puutuu jos jengat menee alle 4500k/min. Eikä kello tykkää. Motronicci kone varmaan vetää paljon paremmin alle 4000k.

                            L-jet koneen vääntmomentti nousee melko jyrkästi ollen 3900k kohdalla vain 100-120Nm. Paras vääntö siis 170@4500k tästä käyrä jatkuu melko tasaisena aina 5800k asti jonka jälkeen se vasta laskee.
                            Motronicci koneen vääntökäyrä laskee paljon nopeammin kuin tämän L-jet koneen. Mistä mahtaa johtua? Sytytysennakko?

                            Comment

                            • Cell
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2004
                              • 7037
                              • Uusikaupunki

                              #44
                              Valitettavasti tosiaan parasta tulosta ei saada vaikka vaihtaessa putoaisikin suurimman väännön kohtaan. Suurimman kiihtyvyyden yhdellä vaihteella kyllä saa siinä kohtaa, mutta kokonaisuudesta nyt olikin kysymys.
                              325i -08
                              i3 REx -17
                              M5 -98 Imolarot
                              535i -90 N/A project (maatumassa)

                              Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                              Comment

                              • Indigoah
                                Bimmer Rookie
                                • Jan 2004
                                • 103
                                • Oulu

                                #45
                                Originally posted by BeniE30
                                eli ei vissin 320i -85 tarvii tota 6200rpm enempää kiertää et saa jo maksimi tehot ?
                                No sitähän tässä on koitettu selittää että ei näitä vakiokoneita ole mikään tarve yrittää saada kiertämään yli sen rajottimen. Eri juttu sitten kun on vaikkapa jyrkempi nokka.

                                Mutta kukin tekee niinkuin haluaa, kyllä se siitä.
                                F11 530d M-Sport

                                ex.
                                E91, E61, E39, E46, E36

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎