M20 koneremonttia

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Racink
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2004
    • 840
    • Jkl

    #31
    Originally posted by Bmw Master View Post
    Hys hys, ville on muokannut tuota viestiään tuossa välillä...
    Jaahas..

    Comment

    • Lese
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2003
      • 220
      • Lavia

      #32
      Originally posted by Racink View Post
      Ymmärrätköhän ylipäätään mistään mitään??Tuossahan lukee selvällä suomen kielellä -->"Koneena on siis eta-kampiakselilla m20b25 lohkoon tasapäämännillä koottu 2,7 litrainen sekasikiö, yläkerta täysin vakio, alakerrassa kaikki uudet laakerit jne perusremontoinnit".Plateau hoonauksella karkeasti sanottuna tarkoitetaan hienoilla timantti kivillä tehtävää hoonausta jonka jäljiltä sisäänajo ei ole niin nuukaa koska hoonaus jälki on hienompaa, eikä se välttämätön ole nykyaikaisille männänrenkaille, kauppiaan puhetta koneistamoissa.
      Kyllä musta tuntuu nyt, että se oot sinä, joka et oikein mistään mitään taida tajuta.

      Ja sun on turha alkaa leijumaan tiedoillas, koneistushommat kuten mm. hoonaus on tuttuja juttuja, mutta oli vaan niin vaikeasti selitetty, että oli pakko kommentoida...

      Comment

      • Racink
        Bimmer Fanatic
        • Dec 2004
        • 840
        • Jkl

        #33
        Originally posted by Lese View Post
        Ja sun on turha alkaa leijumaan tiedoillas, koneistushommat kuten mm. hoonaus on tuttuja juttuja, mutta oli vaan niin vaikeasti selitetty, että oli pakko kommentoida...
        Hyvä niin..

        Comment

        • Lese
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2003
          • 220
          • Lavia

          #34
          Originally posted by Racink View Post
          Hyvä niin..
          Joo asia kunnosa. Ei veretä herneitä...

          Comment

          • Kyytsis
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2003
            • 3472
            • Helsinki

            #35
            Originally posted by SledgeHammer82 View Post
            Jos tuota käyrää vertaa vakio M20B25 käyrästöön, niin huomaa, että 4000 1/min jälkeen ei tosiaan enää kone käyttäydy siten kuin pitäisi, vakio m20b25:ssähän tehokäyrä nousee tasaisella kulmalla 5500 kierrokseen asti.
            Tätä pohdin itsekin, tehot eivät varsinaisesti tuolla 4000 jälkeen häviä, vaan sitä ei vain tule lisää. Laihalle se ei tuolla kuitankaan mene, kone käy turvallisen rikkaalla, mutta sytytys menee liian aikaiselle.

            Jos sulla olisi vakio m20b25 käyrän kuva, niin sitä olisi kiva katsoa..?

            t.Ville

            Comment

            • BMW 325I avo
              Bimmer Fanatic
              • Nov 2004
              • 832
              • Tampere

              #36
              Originally posted by Kyytsis View Post

              Jos sulla olisi vakio m20b25 käyrän kuva, niin sitä olisi kiva katsoa..?

              t.Ville
              Tässä oma m20b25 -87 -kat 8.8:1 puristuksilla ja n. 180tkm ajettu. Ja vakio siis kaikin puolin.
              Tehot 165Hv ja vääntö 245Nm
              Attached Files
              // If you gonna touch ma car, I'm gonna fuck yer dog //

              Comment

              • SledgeHammer82
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2004
                • 1652
                • Pk-seutu

                #37
                Originally posted by Kyytsis View Post
                Tätä pohdin itsekin, tehot eivät varsinaisesti tuolla 4000 jälkeen häviä, vaan sitä ei vain tule lisää. Laihalle se ei tuolla kuitankaan mene, kone käy turvallisen rikkaalla, mutta sytytys menee liian aikaiselle.

                Jos sulla olisi vakio m20b25 käyrän kuva, niin sitä olisi kiva katsoa..?

                t.Ville
                Jep ja sytytystä ei kai oikein muuten voi säätää kun syöttämällä Motronicciin sopivat kartat.

                Tässä on vuoden 1988 e34-esitteestä m20- ja m30-moottorien käppyröitä.

                Last edited by SledgeHammer82; 15-07-2007, 10:30.

                Comment

                • Kyytsis
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2003
                  • 3472
                  • Helsinki

                  #38
                  Originally posted by SledgeHammer82 View Post
                  Jep ja sytytystä ei kai oikein muuten voi säätää kun syöttämällä Motronicciin sopivat kartat.
                  Näin on, ellei sitten tosiaan väliin laita Unichippiä tai STM6:sta - tai muuta ohjelmoitavaa. Ilman ohjelmoitavaa lastua voi olla vähän vaikea sanoa miten paljon sytkää pitää säätää - tulee tuhottomasti dynoajoja ja prommausta.

                  Ellei sitten joku "guru" osaa suoraan sanoa miten lähteä muuttamaan ja osaa tehdä lastua vakio-ohjelmaa muokkaamalla.

                  t.Ville

                  EDIT:



                  Sitten tarvitaan piirejä ja prommeri...
                  Last edited by Kyytsis; 09-10-2006, 16:41.

                  Comment

                  • SledgeHammer82
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2004
                    • 1652
                    • Pk-seutu

                    #39
                    Originally posted by Kyytsis View Post
                    Näin on, ellei sitten tosiaan väliin laita Unichippiä tai STM6:sta - tai muuta ohjelmoitavaa. Ilman ohjelmoitavaa lastua voi olla vähän vaikea sanoa miten paljon sytkää pitää säätää - tulee tuhottomasti dynoajoja ja prommausta.

                    Ellei sitten joku "guru" osaa suoraan sanoa miten lähteä muuttamaan ja osaa tehdä lastua vakio-ohjelmaa muokkaamalla.

                    t.Ville

                    EDIT:



                    Sitten tarvitaan piirejä ja prommeri...
                    Näitä valmiita karttoja löytää silloin tällöin netistäkin. Saksassa on myös firmoja, jotka ovat näitä karttoja tehnyt ja jos sieltä päin tuntisi jonkun ja löytyy aikaa etsiskellä ja kysellä, niin sieltä saattaisi löytyä valmiit kartat tuohon "m20b27"-koneeseen.

                    Motronicista löytyy jopa googlamalla tiedot mihin osoitteeseen mikin kartta on tallennettu. Sama Motronic on ollut käytössä ainakin Porscheissa, joten myös possu-foorumeilta voisi löytyä tietoa. Asetuksia voisi lähteä hakemaan vaikka kertomalla koko tietyn kartan arvot jollain vakiolla, jolloin sytytys muuttuisi samalla tavalla koko kierrosalueella. (Tällä tavalla suuri halpislastuista toimii)

                    Tässä jotain m20b23 motronic -projektihaaveita varten keräämiäni linkkejä, selvensivät ainakin jonkun verran asiaa itselleni:


                    Bimmerforums is the preferred online BMW Forum and community for BMW owners. At Bimmerforums, you will find technical how-to information maintenance specifics audio advice wheel and tire combinations and model specific details not found anywhere else. Our professionals are here to help make sure you find the answers you need to your questions and our community is here to help other brainstorm ideas for the future.



                    E: tuo motronic editorhan oli jo Kyytsiksen viestissä.

                    E2: Vanhan piirin voi tyhjentää uv-valolla ja prommeri ei maksa kuin muutaman kympin.

                    Comment

                    • Bmw Master
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2004
                      • 13155
                      • Kokomo

                      #40
                      Originally posted by Kyytsis View Post
                      Näin on, ellei sitten tosiaan väliin laita Unichippiä tai STM6:sta - tai muuta ohjelmoitavaa.
                      Mitäs unisippi maksaa? Entäs motronicin uudelleen ohjelmointi?

                      Comment

                      • Kyytsis
                        Bimmer Enthusiast
                        • Mar 2003
                        • 3472
                        • Helsinki

                        #41
                        Originally posted by Bmw Master View Post
                        Mitäs unisippi maksaa? Entäs motronicin uudelleen ohjelmointi?
                        Unichippiä myydään asennettuna ja säädettynä noin 900e, joten se ei tähän budjettiratkaisuun ole vaihtoehto. Jos uudelleenohjelmoitikoneen saa todella hintaan "parikyt egee" ja noita muistipiirejä varmaan halvemmalla per kappale niin sittenhän tästä voisi tehdä harrastuksen.

                        t.Ville

                        ps. kiva kone - keskikulutus menee reilusti alle kympin ja ohitukset voi hoitaa turvallisesti. Tuntuu tehokkaammalta kuin mitä käyrät antavat ymmärtää. Tosin pitää sitä silti korjata.

                        Comment

                        • Bmw Master
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2004
                          • 13155
                          • Kokomo

                          #42
                          Originally posted by Kyytsis View Post
                          Unichippiä myydään asennettuna ja säädettynä noin 900e, joten se ei tähän budjettiratkaisuun ole vaihtoehto. Jos uudelleenohjelmoitikoneen saa todella hintaan "parikyt egee" ja noita muistipiirejä varmaan halvemmalla per kappale niin sittenhän tästä voisi tehdä harrastuksen.
                          No onpas tyyristä. Mitäs se motronicin uudelleen ohjelmointi maksaa, jossain missä saa penkitettyä samalla?

                          Comment

                          • Kyytsis
                            Bimmer Enthusiast
                            • Mar 2003
                            • 3472
                            • Helsinki

                            #43
                            Alpinalla taitaa olla m20 lohkoon 2.7 litraisena B3 moottori. Käyttänee samaa Motronic 1.3 versiota kuin muutkin ...173 boksilla varustetut.

                            Pitäisi saada tarkemmat speksit ko. koneesta - se _voisi_ toimia hyvänä lähtökohtana kun tuota ohjelmaa tekee uusiksi.

                            Karala lupasi tehdä lastun 150e sellaisilla muutoksilla kuin haluaa. Sen jälkeen kummasti motivaatio parani lukea www.chiptuningforum.com tai http://www.e30tech.com/forum/viewtop...r=asc&start=45

                            Onko kellään oikeasti kokemusta lastujen teosta?
                            Millä nimellä saan kaupasta sopivan tyhän lastun?
                            Mistä prommeri (vaikka lainaan)?




                            t.Ville
                            Last edited by Kyytsis; 11-10-2006, 13:08. Reason: Lisätty kysymyksiä

                            Comment

                            • tagagummi
                              Bimmer Rookie
                              • Jun 2005
                              • 156
                              • kännykkä town

                              #44
                              Originally posted by Lese View Post
                              Kyllä musta tuntuu nyt, että se oot sinä, joka et oikein mistään mitään taida tajuta.

                              Ja sun on turha alkaa leijumaan tiedoillas, koneistushommat kuten mm. hoonaus on tuttuja juttuja, mutta oli vaan niin vaikeasti selitetty, että oli pakko kommentoida...
                              Se oli kyllä niin päin että nykyaikaiset männänrenkaat vaativat tuon plateau-hoonauksen. Uudet renkaat ovat heikompaa matskua kuin vanhat ja ohuemmat pääsääntöisesti, poikkeuksiakin varmaan löytyy.

                              Comment

                              • Racink
                                Bimmer Fanatic
                                • Dec 2004
                                • 840
                                • Jkl

                                #45
                                Originally posted by tagagummi View Post
                                Se oli kyllä niin päin että nykyaikaiset männänrenkaat vaativat tuon plateau-hoonauksen. Uudet renkaat ovat heikompaa matskua kuin vanhat ja ohuemmat pääsääntöisesti, poikkeuksiakin varmaan löytyy.
                                Alumiinilohkojen "nicasil" sylinterit vaativat timanttihoonauksen, mutta ihan muusta syystä kuin männänrenkaiden kulumisen takia.Tottakai kannattaa plateau hoonata jos vaan mahdollista(harvoissa koneistamoissa taitaa niitä vehkeitä vielä olla?) mutta edelleenkään en usko että se on pakollista uudenaikaisillekkaan männänrenkaille, mutta mielipiteitähän on monia.
                                Last edited by Racink; 12-10-2006, 20:58.

                                Comment

                                Working...
                                X