Meni tuossa kovilla pakkasilla huohotin tukkoon ja työnsi öljyt suurimmaksi osaksi venttiilikopan tiivisteen välistä ulos, mutta ilmeisesti myös kampiakselin etupään stefa tai öljypohjan tiiviste vuotaa hieman. Ajattelin vaihtaa tuon stefan kun pientä tihkumista on ollut jo aiemminkin. Onkos kellään kokemusta ko. stefan vaihdosta M50B25 koneeseen joka on e36:ssa? Paljonko tarvitsee purkaa edestä tavaraa, että pääsee käsiksi ja millaiset ajoitusmerkit tuossa lautasessa on mistä kampiakselin ajoitusanturi ottaa tahdin? Tarvitseeko mitään erikoistyökaluja ja seviääkö pelkän stefan ostolla vai kannattaako samalla uusia jotain muutakin?
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Kampiakselin stefan vaihto
Collapse
X
-
Originally posted by Kouris View Postmuuten helppo homma mutta se kampiakselin päässä oleva pultti on 410nm kiinni jos kukaan ei ole aiemmin aukaissut. Sille pyörälle on ohjuritappi, ei käy kuin oikeaan asentoon paikalleen.BMW 530iA Touring -05
Comment
-
-
Originally posted by LASSI-S View Postkuinkakohan lujassa toi pultti on tds:ssä. isolla lekalla hakattiin räikkää muutama minuutti ennenkuin aukes
itse otin TD lohkosta tuon pultin auki "irto-lohkosta" pöydällä, puukalikkaa kampuran ja kampi-kammionseinien väliin ja 3kg Moskalla paukuttelua "jonkun" aikaa...
Paine-ilma koneet olis helppoja, mutta äänekkäitä, kun se "pienikin" nakutus auttaa asiaan. Kokeilkaapa vaikka pyöränpultteja auki, vaikka näyttää että mitään ei tapahdu, niin se pultti aukeaa pikkuhiljaa koko ajan (ja nyt puhutaan millin sadas/tuhannes osasista).... Mutta tuo paineilma kone vaan nakuttaa "aavistuksen" nopeempaan tahtiin kun minä tai Lassi-S yhteensä
Comment
-
-
Originally posted by markok View PostKiitos tästä tiedosta. Auttaa jo paljon. Mistä pidit vastaan kiinni kun avasit ja kiristit tuota kampiakselin pään pulttia? Olen kuullut, että joissakin autoissa kampiakselissa on stefan kohdalla vaihdettava liukurengas ettei stefa ajan myötä syö uraa kampiakseliin. Onko BMW:n moottoreissa vastaavaa vai koskettaako stefan huuli suoraan kampiakseliin?
tuolla on kuva siitä työkalusta millä saa pidettyä kiinni. Jos asut lähellä lpr: ää niin voin lainata työkalun. Etupään stefa hankaa siihen osaan joka on kampiakselin päässä juuri sillä isolla pultilla kiinni. Takapään stefa hankaa kampiakseliin suoraan.. ei mahdollisuutta vaihtaa kuluvaa osaa.
nii joo.. ite oon siinä vaiheessa ottanu moskan esiin kun taito loppuu.Last edited by Kouris; 27-02-2007, 14:24.
Comment
-
-
Originally posted by LASSI-S View Postkuinkakohan lujassa toi pultti on tds:ssä. isolla lekalla hakattiin räikkää muutama minuutti ennenkuin aukes
Comment
-
-
Originally posted by Kouris View Posthttp://www.btcf.fi/forum/showthread....ikoisty%F6kalu
tuolla on kuva siitä työkalusta millä saa pidettyä kiinni. Jos asut lähellä lpr: ää niin voin lainata työkalun. Etupään stefa hankaa siihen osaan joka on kampiakselin päässä juuri sillä isolla pultilla kiinni. Takapään stefa hankaa kampiakseliin suoraan.. ei mahdollisuutta vaihtaa kuluvaa osaa.
nii joo.. ite oon siinä vaiheessa ottanu moskan esiin kun taito loppuu.
edit: Onko kuvassa näkyvissä kohta johon stefa hankaa?Last edited by markok; 13-07-2008, 11:04.BMW 530iA Touring -05
Comment
-
-
Originally posted by reddewil View PostOsaan 6? Takapäässä hinkkaa suoraan kampuraan ainakin vajaamoottorissa missä saman kokoinen stefa.
Juuri näin.. takapäässä ei voi vaihtaa pintaa myöskään m50 moottorissa. Jos sen ison pultin haluaa takaisin momenttiin niin ison momentti avaimen saattaa löytää jostain pajasta joka korjaa esim maansiirtokoneita ym..
Comment
-
-
Originally posted by K.S. View PostMitenkäs on operaatio onnistunu? paljonko paloi aikaa?
Onko kukaan vaihdattanu jossain korjaamolla tota stefaa+kopan tiivisteitä ja paljonko makso?
Ei millään jaksais alkaa taistelemaan 400nm tiukassa olevaa pulttia auki tuolla taivasalla vesisateessa.. :thinkBMW 530iA Touring -05
Comment
-
-
Yksinkertaista kun käydään...
Originally posted by markok View PostMeni tuossa kovilla pakkasilla huohotin tukkoon ja työnsi öljyt suurimmaksi osaksi venttiilikopan tiivisteen välistä ulos, mutta ilmeisesti myös kampiakselin etupään stefa tai öljypohjan tiiviste vuotaa hieman. Ajattelin vaihtaa tuon stefan kun pientä tihkumista on ollut jo aiemminkin. Onkos kellään kokemusta ko. stefan vaihdosta M50B25 koneeseen joka on e36:ssa? Paljonko tarvitsee purkaa edestä tavaraa, että pääsee käsiksi ja millaiset ajoitusmerkit tuossa lautasessa on mistä kampiakselin ajoitusanturi ottaa tahdin? Tarvitseeko mitään erikoistyökaluja ja seviääkö pelkän stefan ostolla vai kannattaako samalla uusia jotain muutakin?
Homma on yksinkertainen kun on kyse etupään stefan vaihdosta silloin otetaan takapää käsittelyyn siksi koska sieltä löytyy kiinnipito systeemi nimittäin kun ollaan auton alla ja katsotaan öljypohjaa myöten koneen liitoksen ja vaihdelaatikon tietämille on keskellä näkymää kuminen tulppa jotakin 30-40mm ota se pois niin siinä on ajoitus merkintä tarkistus reikä. Siihen pitää tehdä karkaistusta
8mm teräspultista 10,9 kovuuksisesta pultista tappi joka on ns. kierteetöntä osaa ja siihen juurelle tehdään 30mm pyöreää laippaosaa joka tukee sitä siinä olevaan reikään näin se kestää kampiaksen etummaisen pultin avaamisen joka on sen 410Nm:lla kiinni. Sitä avaamista helpottaa kun pulttia lämmittää kuumailma puhaltimella noin 5-minuuttia jotta tehtaan lukite pehmenee homma toimii, olen niitä tehnyt kyseisellä tavalla onnistuneesti ilman ongelmia...
Jos joku ei ymmärtänyt väsymyksen tai humalan tai muun fyysisen koettelemuksen seurauksesta ottakoon minuun henkilökohtaisesti yhteyttä niin jää turhat itkut foorumilta pois koska haluan auttaa ongelmissa olevia kavereita...
kysymykset privaan tai sinne voi jättää numeronsa niin soittelen sitten kyseiselle ongelmassa olevalle kaverille.
On minulla se kampiakselin lukitustyökalu tallissa ja voin siitä tarvittaessa kuvankin ottaa sitä tarvitseville.
325E
Comment
-
Comment