Announcement

Collapse
No announcement yet.

Kampiakselin stefan vaihto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • markok
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 3019
    • Kuopio

    Kampiakselin stefan vaihto

    Meni tuossa kovilla pakkasilla huohotin tukkoon ja työnsi öljyt suurimmaksi osaksi venttiilikopan tiivisteen välistä ulos, mutta ilmeisesti myös kampiakselin etupään stefa tai öljypohjan tiiviste vuotaa hieman. Ajattelin vaihtaa tuon stefan kun pientä tihkumista on ollut jo aiemminkin. Onkos kellään kokemusta ko. stefan vaihdosta M50B25 koneeseen joka on e36:ssa? Paljonko tarvitsee purkaa edestä tavaraa, että pääsee käsiksi ja millaiset ajoitusmerkit tuossa lautasessa on mistä kampiakselin ajoitusanturi ottaa tahdin? Tarvitseeko mitään erikoistyökaluja ja seviääkö pelkän stefan ostolla vai kannattaako samalla uusia jotain muutakin?
    BMW 530iA Touring -05
  • Kouris
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2005
    • 685

    #2
    muuten helppo homma mutta se kampiakselin päässä oleva pultti on 410nm kiinni jos kukaan ei ole aiemmin aukaissut. Sille pyörälle on ohjuritappi, ei käy kuin oikeaan asentoon paikalleen.

    Comment

    • markok
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2002
      • 3019
      • Kuopio

      #3
      Originally posted by Kouris View Post
      muuten helppo homma mutta se kampiakselin päässä oleva pultti on 410nm kiinni jos kukaan ei ole aiemmin aukaissut. Sille pyörälle on ohjuritappi, ei käy kuin oikeaan asentoon paikalleen.
      Kiitos tästä tiedosta. Auttaa jo paljon. Mistä pidit vastaan kiinni kun avasit ja kiristit tuota kampiakselin pään pulttia? Olen kuullut, että joissakin autoissa kampiakselissa on stefan kohdalla vaihdettava liukurengas ettei stefa ajan myötä syö uraa kampiakseliin. Onko BMW:n moottoreissa vastaavaa vai koskettaako stefan huuli suoraan kampiakseliin?
      BMW 530iA Touring -05

      Comment

      • LASSI-S
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2003
        • 4918
        • hattula/hämeenlinna.

        #4
        kuinkakohan lujassa toi pultti on tds:ssä. isolla lekalla hakattiin räikkää muutama minuutti ennenkuin aukes
        E63 AMG. E500 ja iso ässä väkevällä mökki öljy moottorilla. Joskus ehkä vielä bemari

        Comment

        • nemesis
          Bimmer Fanatic
          • Jul 2003
          • 617
          • kymenlaakso

          #5
          Originally posted by LASSI-S View Post
          kuinkakohan lujassa toi pultti on tds:ssä. isolla lekalla hakattiin räikkää muutama minuutti ennenkuin aukes
          Lassi menee puntille pariksi viikoksi nyt

          itse otin TD lohkosta tuon pultin auki "irto-lohkosta" pöydällä, puukalikkaa kampuran ja kampi-kammionseinien väliin ja 3kg Moskalla paukuttelua "jonkun" aikaa...
          Paine-ilma koneet olis helppoja, mutta äänekkäitä, kun se "pienikin" nakutus auttaa asiaan. Kokeilkaapa vaikka pyöränpultteja auki, vaikka näyttää että mitään ei tapahdu, niin se pultti aukeaa pikkuhiljaa koko ajan (ja nyt puhutaan millin sadas/tuhannes osasista).... Mutta tuo paineilma kone vaan nakuttaa "aavistuksen" nopeempaan tahtiin kun minä tai Lassi-S yhteensä
          E30 kesä-autona

          Comment

          • Kouris
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2005
            • 685

            #6
            Originally posted by markok View Post
            Kiitos tästä tiedosta. Auttaa jo paljon. Mistä pidit vastaan kiinni kun avasit ja kiristit tuota kampiakselin pään pulttia? Olen kuullut, että joissakin autoissa kampiakselissa on stefan kohdalla vaihdettava liukurengas ettei stefa ajan myötä syö uraa kampiakseliin. Onko BMW:n moottoreissa vastaavaa vai koskettaako stefan huuli suoraan kampiakseliin?
            http://www.btcf.fi/forum/showthread....ikoisty%F6kalu

            tuolla on kuva siitä työkalusta millä saa pidettyä kiinni. Jos asut lähellä lpr: ää niin voin lainata työkalun. Etupään stefa hankaa siihen osaan joka on kampiakselin päässä juuri sillä isolla pultilla kiinni. Takapään stefa hankaa kampiakseliin suoraan.. ei mahdollisuutta vaihtaa kuluvaa osaa.

            nii joo.. ite oon siinä vaiheessa ottanu moskan esiin kun taito loppuu.
            Last edited by Kouris; 27-02-2007, 14:24.

            Comment

            • Juspa
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2006
              • 1223
              • Pori

              #7
              kannattaa lyödä h...tin kovaa siihen pultin päähän, jolloin se venyy ja irtoaa suhteellisen helposti.
              E70 M-Sport AlpinWeiß 3

              Ex.
              F11 535d -11 M-Sport AlpinWeiß 3
              E60 535d -06 M-Sport Carbonschwartz
              E90 320d -05 Schwartz 2
              E36 328i touring -97 Diamantschwartz
              E36 352i -91 Diamantschwartz

              Comment

              • Leka
                BTCF Member
                • Sep 2003
                • 7701
                • Vilppula

                #8
                Originally posted by LASSI-S View Post
                kuinkakohan lujassa toi pultti on tds:ssä. isolla lekalla hakattiin räikkää muutama minuutti ennenkuin aukes
                Kiristysmomentti on 100Nm+60ast+60ast+30ast, eli aika tiukassa.
                sigpic

                BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


                Comment

                • markok
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2002
                  • 3019
                  • Kuopio

                  #9
                  Originally posted by Kouris View Post
                  http://www.btcf.fi/forum/showthread....ikoisty%F6kalu

                  tuolla on kuva siitä työkalusta millä saa pidettyä kiinni. Jos asut lähellä lpr: ää niin voin lainata työkalun. Etupään stefa hankaa siihen osaan joka on kampiakselin päässä juuri sillä isolla pultilla kiinni. Takapään stefa hankaa kampiakseliin suoraan.. ei mahdollisuutta vaihtaa kuluvaa osaa.

                  nii joo.. ite oon siinä vaiheessa ottanu moskan esiin kun taito loppuu.
                  Keski-Suomessa meinasin remontin tehdä niin vähän turhan pitkä matka hakea työkalua. Tuo linkki minkä laitoit oli tosi hyvä. En aiemmin ole sitä huomannutkaan. Täytyy vaikka itse tehdä tuo työkalu noiden piirustusten mukaan. Tarkoititko, että etupäässäkään ei ole mahdollista vaihtaa stefan hankauspintaa vai pelkästään takapäässä?

                  edit: Onko kuvassa näkyvissä kohta johon stefa hankaa?
                  Last edited by markok; 13-07-2008, 11:04.
                  BMW 530iA Touring -05

                  Comment

                  • reddewil
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2003
                    • 3015
                    • West Coast

                    #10
                    Osaan 6? Takapäässä hinkkaa suoraan kampuraan ainakin vajaamoottorissa missä saman kokoinen stefa.
                    ...

                    Comment

                    • Kouris
                      Bimmer Fanatic
                      • Mar 2005
                      • 685

                      #11
                      Originally posted by reddewil View Post
                      Osaan 6? Takapäässä hinkkaa suoraan kampuraan ainakin vajaamoottorissa missä saman kokoinen stefa.

                      Juuri näin.. takapäässä ei voi vaihtaa pintaa myöskään m50 moottorissa. Jos sen ison pultin haluaa takaisin momenttiin niin ison momentti avaimen saattaa löytää jostain pajasta joka korjaa esim maansiirtokoneita ym..

                      Comment

                      • markok
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2002
                        • 3019
                        • Kuopio

                        #12
                        Kiitos kaikille vastanneille! Eiköhän näillä ohjeilla pääse kokeilemaan miten käy.
                        BMW 530iA Touring -05

                        Comment

                        • K.S.
                          Bimmer Fanatic
                          • May 2006
                          • 649
                          • Espoo

                          #13
                          Mitenkäs on operaatio onnistunu? paljonko paloi aikaa?

                          Onko kukaan vaihdattanu jossain korjaamolla tota stefaa+kopan tiivisteitä ja paljonko makso?
                          Ei millään jaksais alkaa taistelemaan 400nm tiukassa olevaa pulttia auki tuolla taivasalla vesisateessa.. :think

                          Comment

                          • markok
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2002
                            • 3019
                            • Kuopio

                            #14
                            Originally posted by K.S. View Post
                            Mitenkäs on operaatio onnistunu? paljonko paloi aikaa?

                            Onko kukaan vaihdattanu jossain korjaamolla tota stefaa+kopan tiivisteitä ja paljonko makso?
                            Ei millään jaksais alkaa taistelemaan 400nm tiukassa olevaa pulttia auki tuolla taivasalla vesisateessa.. :think
                            Homma onnistui ja aikaa itse auton kanssa painimiseen ei varmaan mennyt kuin pari tuntia maksimissaan. Suurin työ taisi olla tuon kiinnipito työkalun tekeminen, mikä on aivan välttämätön tässä hommassa. Lisäksi nosturi tai rasvamonttu helpottaa tilannetta huomattavasti. Pultti oli kuitenkin TODELLA tiukassa. Uuden pultin 400Nm ei tuntunut enää kiristysvaiheessa missään, niin tiukkaan tuo vanha oli tarttunut. Homma meni suunnilleen niin, että kiinnipitotyökalussa oli reilu metrinen varsi mikä kammettiin rasvamontun seinää vasten ja noin puolitoista metrisellä varrella käännettiin pulttia auki. Käsin ei jaksanut kääntää, mutta jalalla painamalla aukesi. Homma ilmeisesti onnistuu tarpeeksi isolla pulttipyssyllä jos edestä purkaa flektin lisäksi syylärin ja mahdollisesti puskurin, mutta tästä en mene täysin takuuseen. Ilman kunnon työkaluja homma kannattaa kuitenkin unohtaa.
                            BMW 530iA Touring -05

                            Comment

                            • 325E
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2006
                              • 1227
                              • LAHTI

                              #15
                              Yksinkertaista kun käydään...

                              Originally posted by markok View Post
                              Meni tuossa kovilla pakkasilla huohotin tukkoon ja työnsi öljyt suurimmaksi osaksi venttiilikopan tiivisteen välistä ulos, mutta ilmeisesti myös kampiakselin etupään stefa tai öljypohjan tiiviste vuotaa hieman. Ajattelin vaihtaa tuon stefan kun pientä tihkumista on ollut jo aiemminkin. Onkos kellään kokemusta ko. stefan vaihdosta M50B25 koneeseen joka on e36:ssa? Paljonko tarvitsee purkaa edestä tavaraa, että pääsee käsiksi ja millaiset ajoitusmerkit tuossa lautasessa on mistä kampiakselin ajoitusanturi ottaa tahdin? Tarvitseeko mitään erikoistyökaluja ja seviääkö pelkän stefan ostolla vai kannattaako samalla uusia jotain muutakin?

                              Homma on yksinkertainen kun on kyse etupään stefan vaihdosta silloin otetaan takapää käsittelyyn siksi koska sieltä löytyy kiinnipito systeemi nimittäin kun ollaan auton alla ja katsotaan öljypohjaa myöten koneen liitoksen ja vaihdelaatikon tietämille on keskellä näkymää kuminen tulppa jotakin 30-40mm ota se pois niin siinä on ajoitus merkintä tarkistus reikä. Siihen pitää tehdä karkaistusta
                              8mm teräspultista 10,9 kovuuksisesta pultista tappi joka on ns. kierteetöntä osaa ja siihen juurelle tehdään 30mm pyöreää laippaosaa joka tukee sitä siinä olevaan reikään näin se kestää kampiaksen etummaisen pultin avaamisen joka on sen 410Nm:lla kiinni. Sitä avaamista helpottaa kun pulttia lämmittää kuumailma puhaltimella noin 5-minuuttia jotta tehtaan lukite pehmenee homma toimii, olen niitä tehnyt kyseisellä tavalla onnistuneesti ilman ongelmia...
                              Jos joku ei ymmärtänyt väsymyksen tai humalan tai muun fyysisen koettelemuksen seurauksesta ottakoon minuun henkilökohtaisesti yhteyttä niin jää turhat itkut foorumilta pois koska haluan auttaa ongelmissa olevia kavereita...
                              kysymykset privaan tai sinne voi jättää numeronsa niin soittelen sitten kyseiselle ongelmassa olevalle kaverille.

                              On minulla se kampiakselin lukitustyökalu tallissa ja voin siitä tarvittaessa kuvankin ottaa sitä tarvitseville.

                              325E

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎