Elikkäs tämmöistä kyselen kun mulla on tuollainen vm.96 540 Bmw ja korihan on E39.
Tässä nyt olen tuota jäähdytin nestettä tarkkaillut niin sitä saa melkein kerran kuus lisätä elikkä silmällä huomaa hyvin selkeesti et tappi on laskenut reilusti ja kun ensimmäinen bmw on itselläni niin tietoakaan ei ole kovin paljon viel kertynyt että onko tämä ihan normaalia?
Kun ei ainakaan huomaa et maahan mistää valuis kun ei näy jälkiä.
Ja autolla on nyt ajettu noin 140tkm ja tämän on saksasta tuotu alunperin edellinen omistaja oli sen hommannut jostain vaasassa toimivasta paikasta ketä tuo autoja et ihan varma ei voi kilsoista olla mut luottavaisin mielin mennään ja hyvin on toiminut.
Veikkaan, että paisuntasäiliössä on hiushalkeama. Vuotaa kun on kone kuuma, itellä (535 -99) kesti n 6kk ennenkuin oli kolikon kokoinen "lätäkkö" auton alla. On kuulemma ihan mossen tyyppivikoja, kaupan setä antoi hyllystä uuden säiliön. Hinta 60€. Ilmaaminen on todella perseestä, muutaman aamun nestelisäilyjen jälkeen alko pinta olla kohdillaan, ei syle ilmaakaan ilmausruuvista enää.
Veikkaan, että paisuntasäiliössä on hiushalkeama. Vuotaa kun on kone kuuma, itellä (535 -99) kesti n 6kk ennenkuin oli kolikon kokoinen "lätäkkö" auton alla. On kuulemma ihan mossen tyyppivikoja, kaupan setä antoi hyllystä uuden säiliön. Hinta 60€. Ilmaaminen on todella perseestä, muutaman aamun nestelisäilyjen jälkeen alko pinta olla kohdillaan, ei syle ilmaakaan ilmausruuvista enää.
Tämä on todella yleinen ongelma, yleensä paisuntasäiliössä olevan jäähdytinnesteanturin vierestä alkaa vuotamaan. Toinen varsin yleinen vuotopaikka on se letku joka menee syylärin yläpuolella, syylärin laidasta paisariin. On siis sen muovin alla...
Letku on tosta osa nro:6 http://http://www.realoem.com/bmw/sh...35&hg=17&fg=05
No niin nyt olis ainakin yks kenties epäilyttävä havainto tehty liittyen tuohon nesteen katoamiseen.
Eli tuossa jäähdyttimessä moottoritilan puolella siin hieman flektistä sivumalla on sellainen jokin valkoinen ihan kuin jokin muovinen nasta tarkemmin en tiedä painautuneena kantaa myöten jäähdyttimeen ja siin ympärillä on kyllä hieman tummempaa josko se neste sieltä haihtuisi?
Mut tosiaan tuohon hemin viestii liittyen niin on kanssa ollut mieles ja vähän pelännyt et jos vuotaa konetilaan ja aikomus olis käydä mittauttamassa ne pakokaasut jäähdytin järjestelmästä että saa ainakin itselle mielen rauhan.
Ja millais muuten kun lisään jäähdytin nestettä niin pitäskö se ilmata aina sen jälkeen ei kai?
Jos pienen määrän joutuu lisäämään ei ole tarvetta ilmata, mutta kuten Hemi jo totesi jäähdytinnesteen katoaminen EI OLE NORMAALIA. Eli nesteen katoaminen ei ole varsinaninen vika vaan oire jostain viasta.
Jeps eli kerran olen lisännyt nestettä kun tuli ilmoitus et jäähdytin neste on vähissä eli mikä se pieni määrä on? Ja tuossa 3 sivun ylimmäinen viesti niin siin on tuollainen asia minkä huomasin et voisko se nesteen katoaminen johtua siitä?
Jeps eli kerran olen lisännyt nestettä kun tuli ilmoitus et jäähdytin neste on vähissä eli mikä se pieni määrä on? Ja tuossa 3 sivun ylimmäinen viesti niin siin on tuollainen asia minkä huomasin et voisko se nesteen katoaminen johtua siitä?
Kaiki on suhteellista, mutta sanoisin että jos paisari ei ole pässyt tyhjäksi niin lisättävä määrä on pieni. Tosiaan jos sul on joku nasta syylärissä niin saattaa vuotaa. Varsinkin jos kerran ympärillä tumma kohta, tulee ilmeisesti nesteet höyrynä ulos. Joku on joskus maininnut foorumilla että syylärin voisi paikata. Itselläni ei ole paikkaamisesta kokemusta joten en ota kantaa
Joo itse kanssa sitä epäilen et sieltä vuotaa hyörynä mut varma tietenkään en ole.
Jotenki se on kyl niin erikoinen tapaus sellanen valkonen levee kantanen mut tarkemmin en tiedä kun en ole sitä pois ottanut jos alkaa sit pahemmin vuotaan ei sitä sinne jättää voi mut täytyy nyt katsoa.
Kunpa tietäs paremmin mikä se on niin vois suunnitella paremmin mitä tekee.
Mut ihmetyttää vaan et mistä ihmeestä sellanen on sinne joutunut.
Tässä olisi nyt kuva siitä jäähdyttmessä olevasta ihmeellisestä osasta jonka epäilen olevan syy nesteen hupenemiseen.
Olen joskus nähnyt tuollaisen "nastan" syylärissä ennenkin, ilmeisesti jonkin tyyppinen paikkausnasta.
Oletko tutkinut vuotaako nastan kohdilta kun moottori on käynnissä ja lämmin? Mustat jäljet viittaisivat vuotoon, paineen kasvaessa päästänee hieman nestettä höyrynä ulos.
Valitettavasti en ole aivan varma tuosta diagnoosista, joten jos joku muu tietää paremmin niin tarjotkoon teoriaansa/apua.
Olisi varmasti viisasta tarkistaa myös paisarin korkki, usein korkin tiivisteet alkavat olla tämän ikäisissä loppu.
Elikkäs voiko olla mahdollista että tuo nasta on tuossa tarkoituksella että sillä olisi paikattu jokin reikä?
Joo siin ympärillä vähän on tummempaa et samaa olen ajatellut, kun paineet kasvaa niin vuotaa höyrynä ulos. Ja täytyypä tarkistaa se korkki kanssa.
Mut jos jollain olisi lisää ideoita mikä tuo olisi niin mielelläni otan niit vastaan.
Comment