Announcement

Collapse
No announcement yet.

EGR:n poistomenetelmistä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • anttij
    Bimmer Rookie
    • Jan 2005
    • 56

    #16
    Originally posted by Laxa View Post
    Muistaakseni uudemmissa ei ole useita läppiä imusarjassa vaan niissä on vain yksi läppä mikä on ennen egr-venttiiliä ahtoputkessa. Muistinko väärin, tarkentakoot jolla parempi muisti...

    EDIT: Omaa muistia tarkennettu, RealOEM:n mukaan kaikissa E60 530d:ssä on tämä "yksiläppäinen" järjestelmä.
    Realoem:ssä e60:een löytyy ainakin alipaineventtiili (samannäköinen, joka e39:ssä ohjaa kuutta läppää imusarjassa tangon välityksellä). Paikallisessa merkkihuollossa (Kokkola) kuulemma tullut vastaan yksi e60, jossa imusarjan läppä mennyt koneen läpi. Onko jollakin varmaa tietoa/kokemusta asiasta?
    Last edited by anttij; 26-05-2007, 12:08.
    - E70 X5 3.0d Sport 2009
    - ex. E61 535dA M-Sport 2005 -
    - ex. E60 530dA 2004 -
    - ex. E46 318i 2002 -
    - ex. E60 525dA M-Sport 2005 -
    - ex. E39 525dA 2002 -

    Comment

    • anttij
      Bimmer Rookie
      • Jan 2005
      • 56

      #17
      Noniin. Eli eilen illalla tuli otettua 525dA E60:stä imusarja irti. Läpäthän siellä oli lyhemmissä kanavissa, otin ne ja alipaineventtiilin ja läppien yhdystangon pois ja tulppasin läppärunkojen akseleiden reiät. Alipaineventtiilille tulevan letkun väliin oli lisätty (E39 ei ollut) anturi (ilmeisesti paineanturi, kyljessä liitin johon tuli piuha), jonka jätin paikalleen ja tulppasin siitä venttiilille lähtevän letkun. Tulppasin samalla EGR putken alumiinilätkällä EGR-venttin sisäänmenosta. Ennen egr-venttiiliä välijäähdyttimeltä tulevassa ilmaputkessa on läppäventtiili (realoem mukaan AGR), sen jätin paikalleen. Pieni jännitys päällä virrat päälle ja heti varoituskolmion kuva pimpelipomin kera kojetaulussa. Herjasi kuitenkin vain kelloa, kun akku ollut liian pitkään irtikytkettynä (otin pois n. tunti auton sammuttamisen jälkeen ennen purkamista). Kellonajan asettelun jälkeen herja ja kolmio hävisivät. Auto käyntiin ja n. 5 min tyhjäkäynnillä, sitten liikenteeseen ja n. 30 min ajelua. Toimi hienosti ja ei herjoja, ainut ero jonka huomasi oli hieman heikentynyt moottorijarrutus. Tänä aamuna kotipihalla auto käyntiin ja samantien liikenteeseen n. 500m ja syttyi moottorin kuva mittaristoon pimpelipomin säestämänä. Samantien tien sivuun ja auto sammuksiin. Sitten virrat päälle ja valikoita selaamaan: löytyi seuraava herja: "Increased emissions.", jota klikkaamalla avautui ikkuna: "Fault affecting emissions. Have the problem checked by BMW service as soon as possible." Rauhallista ajoa muutama kilsa pajalle, liittimien ja letkujen tarkastus ja nyt mietitään mitä tehdään. Veikkaisin, että tunnistaa jotenkin EGR-tulppauksen. Onko kellään tietoa saako herjat nollattua kotikonstein, niin voisi kokeilla laittaa EGR:n takaisin toimintaan ja kokeilla johtuuko vikailmoitus tulppauksesta.
      - E70 X5 3.0d Sport 2009
      - ex. E61 535dA M-Sport 2005 -
      - ex. E60 530dA 2004 -
      - ex. E46 318i 2002 -
      - ex. E60 525dA M-Sport 2005 -
      - ex. E39 525dA 2002 -

      Comment

      • anttij
        Bimmer Rookie
        • Jan 2005
        • 56

        #18
        Laitoin EGR takaisin toimintaan ja käytin pirssin vikakoodien nollauksessa. Ei herjaa enää kohonneista päästöistä.
        - E70 X5 3.0d Sport 2009
        - ex. E61 535dA M-Sport 2005 -
        - ex. E60 530dA 2004 -
        - ex. E46 318i 2002 -
        - ex. E60 525dA M-Sport 2005 -
        - ex. E39 525dA 2002 -

        Comment

        • Henry
          Bimmer Fanatic
          • Feb 2004
          • 744
          • Kannus

          #19
          Pitäis varmaan itekki tsekata noi läpät . Eli kannattaako ne poistaa kokonaan, vai putsata? Ihme että tähän ei ole tullut parannusta E60:sen osalta
          Mercedes-Benz cls 350
          530DA E60
          Ex:
          Audi A6 2.7 biturbo quattro
          523IA E39
          520 E34 2Kpl
          535 E34

          Comment

          • tuikku
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2005
            • 1353

            #20
            .
            Uudemmissa pitää siitä moottorin "käyttöjärjestelmästä" poistaa se ohjelman pyyntö kierrätykselle.
            Sitten ei tule enää herjaa, vaikka miten tulppailee.
            Se herja voi tulla pitkänkin ajan perästä, se ei tule välttämättä heti.
            Eikä sitä sitten enää tarvi välttämättä tulpatakkaan, kun egr- venttiili pysyy koko ajan muutenkin kiinni.

            Jos läpät on kunnossa, ei niitä kannata poistaakkaan.
            Ne ohjaa niillä pienimmillä kaaupolkimen asennoilla ilman kulkemaan pelkästään sen "kierteentekevän" kanavan kautta, tällä on hyviä vaikutuksia mm. taloudellisuuteen.

            Karalan Mikaan yhteyttä, niin muunmuassa kierrätyksen saat poikkeen.
            CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
            Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
            Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
            tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

            Comment

            • Rahu
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2002
              • 6464
              • Tuusula

              #21
              Tänään tuli hieman puuhasteltua ja tukin egr:n työntämällä ruuvin letkun päähän ja laittamalla varmuudeksi vielä klemmarin niin pitäisi olla kyllä tiivis. Samaan syssyyn sitten purin koko imusarjan ja egr venttiilin pesua varten ja paskaahan siellä oli vaikka naapurille jakaa, joten ei tullut irrotettua turhaan sitäkään.

              Olin katsovinani että egr venttiili olisi tiivis ja siksi päädyin pelkän alipaineletkun tukkimiseen. Mutta, onko mahdollista että pakokaasussa olisi sen verran painetta että se tulisi kuitenkin jonkin verran venttiilistä läpi?

              Vikakoodithan tuo näytti sitten antaneen palkaksi tuostakin työstä herjaa liaallisesta ilman määrästä ja jostain muistakin vielä mitä en sattunut painamaan mieleen.. Mutta siitä johtuvaa kuitenkin.

              Auto siis 530d -99
              BMW Service
              P.o4oo925441
              [email protected]
              Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
              Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

              Comment

              • -Tapi
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2004
                • 3117
                • Välisuomi

                #22
                Pakokaasun paine ei riitä avaamaan EGR:n venttiiliä, jousivoima on melko suuri ja pakokaasulla painetta vain n. 2bar suurimmillaan. Venttiilin pinta-alakin on aikas olematon verrattuna jouseen.
                ---

                Comment

                • Henry
                  Bimmer Fanatic
                  • Feb 2004
                  • 744
                  • Kannus

                  #23
                  Mites muuten ku jos alkaa purkaan tota imusarjaa läppien puhdistus operaatiota varten, niin pitääkö jotain tiivisteitä uusia? Aattelin vaan että vois hommata ne valmiiksi jos projektiin alan.
                  Mercedes-Benz cls 350
                  530DA E60
                  Ex:
                  Audi A6 2.7 biturbo quattro
                  523IA E39
                  520 E34 2Kpl
                  535 E34

                  Comment

                  • Clavurion
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2005
                    • 9159
                    • Oulu

                    #24
                    Originally posted by Henry View Post
                    Mites muuten ku jos alkaa purkaan tota imusarjaa läppien puhdistus operaatiota varten, niin pitääkö jotain tiivisteitä uusia? Aattelin vaan että vois hommata ne valmiiksi jos projektiin alan.
                    Tuli sellainen Bon voyage -fiilis. KLIK

                    Tuskin tarvitsee mitään tiivisteitä uusia. Ainakaan omassa projektissa ei tullut tarvetta.
                    E39 530dA -02 M-Sport
                    E53 X5 3.0dA -06 Sport
                    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                    Comment

                    • Wiking
                      Bimmer Enthusiast
                      • Dec 2005
                      • 1641
                      • Laihia

                      #25
                      Mulla vuotaa toi egr-putki laipan ja putken saumasta pakosarjan puolelta, olisko viisasta hitsata siit laipasta sokee ja tälläi tukkia koko "putki" ?
                      Nyt
                      BMW 330e g21 M-Sport
                      Ennen
                      BMW 320d f31 M-Sport, BMW 320d f30, BMW 520d e60, BMW 520d e61, BMW 330d e90, BMW 320 e46 cabi, Audi A4 S-line 2.0 TDi B7, BMW ALPINA D10, BMW 330 xia feislift e46, BMW M5 e39, BMW 535 e39, BMW 730 e38, BMW 328 coupe e36, BMW 525 TDSa e34, BMW 324 TDic e30, BMW 320 coupe e36, VW Golf mkII 1.8i

                      Comment

                      • MasaTDS
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2006
                        • 1605
                        • Tampere

                        #26
                        Mulla tuntu e34 tdsa tourinki kovin voimattomalta alakierroksilla ja esim.60km/h vauhdista kevyesti kiihdyttämällä ei tapahtunut mitään ennen kun kierrokset nousi 3500rpm.Poistin sitten egr:n siten että otin pakosarjalta ahtoputkeen menevän uudelleenkierrätys putken pois ja tein pakosarjaan sopivan umpinaisen laipan,sitten ahtoputki jossa egr venttiili irti ja tein uuden ahtoputken,sit piuha siitä alipaine palikalta irti ja kaikki egr:n liittyvät alipaineletkut tukkoon.
                        Auto alkoi toimia tämän operaation jälkeen mielestäni kuten pitääkin,kävin luetuttaan myös vikakoodit,ei ollut mitään muistissa.Toi operaatio tehty siten että mitään alkuperäistä ei ole tuhottu,joten kierrätyksen saa laitettua takaisin jos joku joskus niin typeriin ajatuksiin tulee,oli meinaan imusarja melkosessa öljytalmassa.
                        E24 635csi
                        M-B W140
                        Citroen c4 coupe
                        H-D sportster chopper

                        Kodin remontit kattavasti ammattitaidolla
                        Myös autohuollot,remontit,lohko/säteilylämmitinasennukset tampereella.
                        Yhteydet privalla tai allaolevien sivujen kautta
                        www.mpanet.fi

                        Comment

                        • -Tapi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2004
                          • 3117
                          • Välisuomi

                          #27
                          Originally posted by Wiking View Post
                          Mulla vuotaa toi egr-putki laipan ja putken saumasta pakosarjan puolelta, olisko viisasta hitsata siit laipasta sokee ja tälläi tukkia koko "putki" ?
                          Olisi.

                          Minulla kun repesi tuo jousto-osa ko. paikasta, niin pakokaasu sulatti jonkin verran lähellä olevia sähköjohtoja ja muoviosia. Toimi ajoissa.
                          ---

                          Comment

                          • Wiking
                            Bimmer Enthusiast
                            • Dec 2005
                            • 1641
                            • Laihia

                            #28
                            Originally posted by -Tapi View Post
                            Olisi.

                            Minulla kun repesi tuo jousto-osa ko. paikasta, niin pakokaasu sulatti jonkin verran lähellä olevia sähköjohtoja ja muoviosia. Toimi ajoissa.
                            Ennenku lähen hitsauttamaan(ja siis purkamaan) kannattaako hankkia jokin tiiviste vai tuleeko tiivis ja kestävä jos vain ottaa laipan irti, putki irti laipasta ja sitten laippaan pala pelliä(tarpeeksi vahvaa) hitsillä ja sitten vain laippa takaisin kiinni?
                            Nyt
                            BMW 330e g21 M-Sport
                            Ennen
                            BMW 320d f31 M-Sport, BMW 320d f30, BMW 520d e60, BMW 520d e61, BMW 330d e90, BMW 320 e46 cabi, Audi A4 S-line 2.0 TDi B7, BMW ALPINA D10, BMW 330 xia feislift e46, BMW M5 e39, BMW 535 e39, BMW 730 e38, BMW 328 coupe e36, BMW 525 TDSa e34, BMW 324 TDic e30, BMW 320 coupe e36, VW Golf mkII 1.8i

                            Comment

                            • -Tapi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2004
                              • 3117
                              • Välisuomi

                              #29
                              Originally posted by Wiking View Post
                              Ennenku lähen hitsauttamaan(ja siis purkamaan) kannattaako hankkia jokin tiiviste vai tuleeko tiivis ja kestävä jos vain ottaa laipan irti, putki irti laipasta ja sitten laippaan pala pelliä(tarpeeksi vahvaa) hitsillä ja sitten vain laippa takaisin kiinni?
                              Noin tulee ihan hyvä. Mitään tiivistettä siellä ei edes olekaan vaan se tiivistyy kartiolla.
                              ---

                              Comment

                              • jSp
                                Bimmer Rookie
                                • Oct 2006
                                • 116
                                • Kiuruvesi

                                #30
                                Originally posted by Henry View Post
                                Mites muuten ku jos alkaa purkaan tota imusarjaa läppien puhdistus operaatiota varten, niin pitääkö jotain tiivisteitä uusia? Aattelin vaan että vois hommata ne valmiiksi jos projektiin alan.
                                Mulla meni tiivisteet uusiin, 5/00 530d.
                                Oli tihkunut sitä töhkää ulospäin kannen ja imusarjan liitoksista. Tein myös suoran putkilaipan egr venttiilin tilalle.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎