Originally posted by Mörökölli
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Mikä on paras mootorin ohjaus laite? Säädettävyys toimivuus hinta/laatu suhde
Collapse
X
-
Last edited by NHB; 12-10-2007, 03:39.
-
-
Originally posted by NHB View PostKysymys SporttiJannelle: Onnistuuku Bemarin uusien suorasuihkutusmoottoreiden ohjaus Autronicilla?
Mahdollisesti onnistuu.
Kerro lisää noiden sähkömekaanisista ominaisuuksista.
Soittele vaikka, niin ei mene täällä aiheen ohi.-Jean Niemi / Sporttiauto, 02-5332686
Autronic, Ecumaster, EMtron, Link ja ViPEC -moottorinohjausten maahantuonti, myynti ja asennukset. Säädöt 4-vetodynolla. Moottorien tasapainotukset.
Comment
-
-
kait mäkin voisin haukkua Tatechin ruutaa, kuten jotkut muutkin on sitä tehnyt. omassa autossa on ollut pirun paljon käyntiongelmia ja tietynlaista puutumist vaihteenvaihdon kanssa ja välillä melkein simmahtelua kesken tyhjäkäynnin..
ja ammatitaidotonta säätöporukkaa kun ei saa vikaa korjattua vaikka kuinka säätää...
no joo loppuviimein saa katsoa peiliä noiden ongelmien suhteen
käyntiongelmat johtunut huonosta anturitelineestä, parin johdon virheellisestä vedosta (häiriöalttiilla paikalla) ja vielä tankin siirtopumppuviasta tuo vaihteen vaihto tilanteen jäkeinen pätkäisy. eli itse asennellut johdot ja munannut siinä ja vielä pätkiminen on johtunut auton teknisestä viasta.
eli hyvän ruutan saa huonoksi hutiloinnilla ja valmiiksi viallisella autolla.
onneksi tuotetuki oli hyvä ja viat selvisivät kun tarpeeksi pöyhittiin =)
eli netissä haukutusta Tatechista ei ole kyllä pahaa sanottavaakäyttis Honda CR-v
.... MR2
----------------------------
ex v40 t4; E38 740ia; 2l tbo s40; 406 hdi ; 635csi remmi (varkaiden tuhoama)
Comment
-
-
ohjelmoitavan ruiskun säätämistä (Lancia Delta integrale 16v ja BMW 1502 turbo) sivusta seuranneena DTA:kin on hyvä vaihtoehto
jo perusmalli 40 (valmistus taidettu jo lopettaa) ohjaa suorasytytystä ilman lisänippeleitä,4 tai 8 ruiskusuutinta ja huolii antureikseen "normaaliauton" map-,vedenlämpö-,imuilmanlämpö-,lambda- ja YKK-anturit sekä kaasuläpän asentotunnistimet ja tyhjäkäyntimoottorit jne.
voidaan säätää ajon aikana
itse säätäminen kysyy hermoja (perussäätöihin,josta viisaammat jatkavat sitten penkissä),mutta niinhän se taitaa olla kaikissa ruiskuissa
Pentti L
Comment
-
-
Originally posted by NHB View PostEi se ole vittuilua, että täysin epäloogiset väitteet otetaan esille. Se on juuri sitä tietoa, mitä keskustelun aloittaja haluaa ja tarvitsisi, muttei näytä kykenevän ottamaan vastaan. Näittää vielä ottavan nokkiinsa siitä. Vai olisiko sun mielestä ollut parempi, että kaikki olisivat yhdessä alkeneet hokemaan kovaan ääneen kuinka Autronicit eivät toimi kolmosvaihteella...Autot
Bmw I8
Mini cooper S
Ex A90 3.0 GR Supra, F30 330e, e36 widebody 330 turbo, f30 318d, e30 mtech 2 apina b6 turbo.
IG: Irl_Customs
Comment
-
-
Originally posted by e24 View Postkait mäkin voisin haukkua Tatechin ruutaa, kuten jotkut muutkin on sitä tehnyt. omassa autossa on ollut pirun paljon käyntiongelmia ja tietynlaista puutumist vaihteenvaihdon kanssa ja välillä melkein simmahtelua kesken tyhjäkäynnin..
ja ammatitaidotonta säätöporukkaa kun ei saa vikaa korjattua vaikka kuinka säätää...
no joo loppuviimein saa katsoa peiliä noiden ongelmien suhteen
käyntiongelmat johtunut huonosta anturitelineestä, parin johdon virheellisestä vedosta (häiriöalttiilla paikalla) ja vielä tankin siirtopumppuviasta tuo vaihteen vaihto tilanteen jäkeinen pätkäisy. eli itse asennellut johdot ja munannut siinä ja vielä pätkiminen on johtunut auton teknisestä viasta.
eli hyvän ruutan saa huonoksi hutiloinnilla ja valmiiksi viallisella autolla.
onneksi tuotetuki oli hyvä ja viat selvisivät kun tarpeeksi pöyhittiin =)
eli netissä haukutusta Tatechista ei ole kyllä pahaa sanottavaa
hyvä näinAutot
Bmw I8
Mini cooper S
Ex A90 3.0 GR Supra, F30 330e, e36 widebody 330 turbo, f30 318d, e30 mtech 2 apina b6 turbo.
IG: Irl_Customs
Comment
-
-
Originally posted by 525 TD View Postohjelmoitavan ruiskun säätämistä (Lancia Delta integrale 16v ja BMW 1502 turbo) sivusta seuranneena DTA:kin on hyvä vaihtoehto
jo perusmalli 40 (valmistus taidettu jo lopettaa) ohjaa suorasytytystä ilman lisänippeleitä,4 tai 8 ruiskusuutinta ja huolii antureikseen "normaaliauton" map-,vedenlämpö-,imuilmanlämpö-,lambda- ja YKK-anturit sekä kaasuläpän asentotunnistimet ja tyhjäkäyntimoottorit jne.
voidaan säätää ajon aikana
itse säätäminen kysyy hermoja (perussäätöihin,josta viisaammat jatkavat sitten penkissä),mutta niinhän se taitaa olla kaikissa ruiskuissa
Pentti L
Nykyään kaupataan DTA rintamalla ihan tuoretta tuoteperhettä mistä riittää eri variaatioita 1-12 pyttyisille. Oon kaupitellut noita sivutoimena jonkun aikaa ja varsin onnistuneita projekteja niillä on saatu aikaan kohtuullisin kustannuksin. Olen omissa projekteissa käyttänyt Hesteciä, EFI euro96:tta ja DTA:n paria kolmea eri tuotetta. Jokaisessa on ollut hyvät puolensa, hinta-laatusuhteen ja helppokäyttöisyyden vuoksi päädyin pysyvästi käyttämän tuota brittiläisen elektroniikan ihmettä
Hestec on varsin laadukas vaihtoehto enkä olisi siitä siirtyny muuten pois, mutta firmwarepäivitystarve jäi ottamaan päähän. Itsellä kun on useampia autoja eri pyttymäärillä ja vaparia/ahdettua ja boxiswappi autosta toiseen vaatisi boksin käyttämisen tehtaalla... ei järkeä tässä tapauksessa, siitä kun tietty otetaan hintakin. DOS säätöohjelma oli jossain vaihessa pienehkö rasite, mutta poistunut "WinHestecin" myötä.
EFI euro96 on sitten melkoinen himmeli. Edes valveutuneella harrastajalla ei riitä oikein aikaa paneutua kaikkiin säätöparametreihin, normi "virittäjä" ei edes ymmärrä suurinta osaa niitä manuaalia lukemalla. Säätöohjelma on erittäin epäintuitiivinen ja vaikeakäyttöinen. Varaosat ja lisäkkeet aivan sikamaisesti hinnoiteltuja hintaisia suomessa (Englannista halvemmalla Ole Buhl Racingista). Asiaan paneutumalla tuo on kyllä mahtavin ominaisuuksin varustettu purkki, esim vähäpäästöisen säätämiseen oiva laite.
DTA:n säädöstä vielä kun mainittiin tuo hermojen vaatiminen. En tiedä mitä versiota tarkoitetaan, mutta tavallisen katuauton kartat on saanut potentiometriboksilla ja laajakaistalambdalla parissa tunnissa hyvin käyttökelpoiseen kuosiin.. siis ihan kadulla läppäri sylissä. Dynossa olisi vieläkin suoraviivaisempaa, pätee tietty kaikkiin tuotemerkkeihin.
Alkuperäiselle kysyjälle sanoisin, että lukee ajatuksella vastaukset läpi ja opettelee alaa paljon lisää, jos meinaa itse asennella ja bokseja säädellä. Näistä härveleistä ei koskaan tiedä/osaa tarpeeksi.
Minusta paras kommentti tässä ketjussa on se, että jokainen näistä tuotteista toimii mainittuun käyttötarkoitukseen. Se on nimittäin totta.
H.S
Comment
-
-
Tuttavillani on kiihdytystiimi, ja heidän puheidensa mukaan muutaman kauden Hestecillä ajettuaan vaihto Autroniciin toi autosta paljon piilotettuja tehoja esiin, ja paransi aikoja.
Kehuja sai myös Autronicin "Autotune" ominaisuus joka kuulemma sääti seokset jo karkealla autotunella about yhtä tarkoiksi mitä Hesteciin oli dynossa saatu.
Puhe on n. 1000-1500hp teholuokista ja säätäjinä toiminut kummankin asiantuntijat eli ilmeisesti Harinen ja Sporttiauto.
Mutta hyviä laitteita kuulemma kummatkin.
Jos ei ihmeellisiä ominaisuuksia tarvitse niin eiköhän melkein mikä vain noista ole kelpo verme ja asiantunteva säätäjä saa kuntoon, hieroo vaan itselleen parhaan diilinLast edited by _Dexi; 13-10-2007, 15:44.**********
& E60 530D '04 & Yamaha FZ1N '06
(*Muun merkkisiä pelejä + pärriä välissä)
(ex. E90 320Si M-Tech '07)
(ex. E60 530Da '04)
(ex. E39 M5 Facelift '99)
(ex. E39 540i '98)
*
Comment
-
-
Kaverilla hestec tbo 325:ses ja itellä vapari koneessa ja toimii kun tupakka joten ainakin ihan ok laite hintaansa nähden.Tosin yhel kaverilla Mega turbo taunuksessa ja toimii ihan hienosti ja melkein 400 hp joten kai ne kaikki saa pelaamaan.Kysymys onkin et mikä sit on helpointa?Ostaa valmis paketti ja laittaa paikalleen ja säädättää se ammattilaisilla,vai kasata se Mega ja tapella sen kans päivätolkulla ja sulattaa pari mottia......:thinkspeed limits are for pussies
Comment
-
-
Tässä vaiheessa olisi hyvä muistaa että eri ihmiset vaativat ohjaussysteemeiltään eri asioita. Joku haluaa setin avaimet-käteen-idealla ja joku haluaa hyötykäyttää kaikki tarjotut ominaisuudet ja tehdä kaiken johtosarjoista ja säätötöistä alkaen itse.
Itse kallistun jälkimmäiseen ryhmään ja ainakin yritän olla moittimatta toisen ryhmän edustajia kuin ehkä korkeintaan lyhytnäköisyydestään tulevaisuutta ajatellen.
Jos nyt harrastaa jonkun tietyn tyyppistä moottoria ja ominaisuuksia niin tulevaisuudessa harrastuskohde voi olla hyvinkin erilainen. Jos on ymmärtänyt hankkia järjestelmän joka suostuu taipumaan monenlaisten erilaisten moottorien ohjaamiseen niin ohjainta ei tarvitse sen takia vaihtaa, varsinkaan jos se on ollut kalliskin hankinta.
Tietty jos hankintavaiheessa tietää että tämä harrastuskohde pitää ja pysyy niin mallikohtainen ja ehkä jopa suljettu järjestelmä voi olla sopiva. Itse tiedän että harrastukohde vaihtuu ja haluan sitä itse tehdä ja säätää niin suljettu ei ole minun valinta, eikä myöskään ominaisuuksiltaan puutteellinen.
Datsun S13, S14 orkkis-ruisku: vaikea säädettävyys, ei kunnollista havaintoa todellisesta sytytyshetkestä, joutuu elämään juuri siinä ympäristössä mihin tehdas sen tarkoitti, pitää olla MAF-anturi kuorma-anturina, puuttuu ominaisuuksia
MegaSquirt: vain 12 x 12-säätökartta, suutindrivereiden laatu mitä on, puuttuu monet kylmäkäynnistys- ja tyhjäkäyntiominaisuudet, tarkkuus isoilla kierroksilla puutteellinen, jne, jne, jne.
Autronic: ei sisäistä laajakaistalambda-ohjainta missään mallissa, malli SM4 (joka on ainoa joka tarjoaa riittävästi ominaisuuksia kun auto tai moottorityyppi vaihtuu) on Suomessa kallis, muut Autronic-laitteet kalliita, säätöohjelmat aika jälkeenjääneitä.
KMS: kuten jo joku mainitsikin niitä ominaisuuksia niin jos niitä ajattelee hetken aikaa sen MOOTTORIN käynnin kannalta niin yksikään ominaisuus ei ole niin kuin pitää, jos säätäjän kannalta "tosi" helppo niin moottorin kannalta ei koskaan hyvä, vain yksi suutindriveri eli ei todellakaan sekventiaalisuihkutusta eikä matalaimpedanssisuuttimia, puuttuu ominaisuuksia, ei siedä kampiakselin asentoanturina Hall-anturia, säätöohjelma hiukan hankala, ei sisäistä laajakaistalambda-ohjainta.
MoTec: kallis, aloittelijalle liian monipuolinen säätöohjelma, olennaiset asiat tuppaavat olemaan aika hintavia lisävarusteita, vaatii säätökoneelta paljon vääntöä.
AEM: kallis, aloittelijalle liian monipuolinen säätöohjelma, vaatii säätökoneelta paljon vääntöä.
Tatech: purkin mekaaninen laatu hiukan niin ja näin, säätöohjelma puutteellinen ja aluksi hankala päästä sisään, beemer-miehelle olennainen VR-adapteri lisävaruste kuin myös laajakaista-ohjain.
Tuossa edellä oli siis mainittuna vain joidenkin moottorinohjaimien huonoja puolia, seuraavassa hyviä:
KMS: kohtuuhintainen, helppo saada sinnepäin ja sitten säätäjälle, kevyt ja pieni, laajakaistan mukaan tapahtuva online-säätö asiallinen.
Autronic: SM4 (josta siis minulla kokemuksia): erittäin monipuolinen, vaatii säätökoneelta vain vähän, liittymä säätökoneesta purkkiin vakaa, vakiona neljä sytkälähtöä ja multiplekserillä max. 8, suutindriveri erittäin hyvä, sietää häiriöitä virransyötössä ja signaaleissa ilman hikkaa, tarkkuus erittäin hyvä, pieni ja kevyehkö, sisäinen MAPpi eli ei tarvita ulkopuolista, sietää monenlaisten alkuperäisten antureiden käytön, Suomessa asiallinen maahantuoja ja siellä säätöpenkki.
AEM: (jonka Universal-malli 30-1900U siis omassa rottelossani on): monessa mallissa sisäinen laajakaista-ohjain, paljon ominaisuuksia, suht moneen autoon saatavilla p'n'p-purkki ja hyvät lähtökartat, kaikissa malleissa ylimääräisiä lähtöjä ja tuloja paljon eli käy myös muille moottoreille kuin sille mille se alunperin hankittiin, esim Honda Civicin purkki 1060U on kohtuuhintainen ja muutamalla jumpperin siirrolla ja johtosarjan tekemällä sopii kaikkien kipinäsytytteisellä polttoaineella käyvien 10 syl ja vähemmän moottoreiden ohjaukseen, sietää monenlaisten alkuperäisten antureiden käytön, suutindriveri erittäin hyvä, laajakaistan mukaan tapahtuva online-säätö asiallinen, sietää häiriöitä virransyötössä ja signaaleissa ilman hikkaa, tarkkuus erittäin hyvä.
MoTec: (mallin M600 meinasin hankkia itselleni) kehitetty oikeaan kilpa-autoiluympäristöön, luotettavuus ja varmuus erittäin hyvä, suutindriveri erittäin hyvä, sietää häiriöitä virransyötössä ja signaaleissa ilman hikkaa, sietää monenlaisten alkuperäisten antureiden käytön, laajakaistan mukaan tapahtuva online-säätö erittäin hyvä, lisävarusteiden määrä ja laatu erittäin hyvä, säätöohjelma ammattilaiselle monipuolinen, yhteys purkkiin vakaa, toimii sekä CAN-väylän että USB-liitynnän kautta, tarkkuus erittäin hyvä.
Tatech: (muutamaan projektiin johtosarjan tehneenä): perusvarusteilla kohtuuhintainen, suomalainen, suutindriveri hyvä, säätöohjelma suomenkielinen eikä vaadi säätökoneelta liikoja, yhteys purkkiin vakaa, sietää monenlaisia alkup. antureita, lisävarusteet kohtuuhintaisia ja niiden jälkeenpäin hankkiminen helpohkoa, purkki söpön värinen, johtosarja-aihio asiallinen ja kohtuuhintainen, tarkkuus hyvä, tuotekehitys menee eteenpäin (päinvastoin kuin sillä toisella suomalaisella).
Siinä pääpiirteittäin asioita joita minä olen huomannut ja nähnyt ja tutkaillut näistä laitteista. Eri asia on olenko oikeassa ja jotkut asiat nyt vaan on mielipideasioita.
Tärkeimmät asiat eli kampi- ja nokka-akselin asentotunnistimien ja niiden telineiden laatu on kuitenkin sellainen asia joka pitää tehdä oikein ja "ylijäreästi", muuten ei purkkikaan voi tietää missä mennään. Vaikka muutama autotehdas on laittanut kampiakselin tunnistuksen nokka-akselin päähän (Datsun, Honda, Mazda, Mitsu) niin silti sen oikea paikka on kampiakselilla. Eräs erittäin hyvä tapa jota monet purkit syövät on 1GT101DC-hall-anturi ja sille 12-hampainen pyörä kampiakselille ja yksi hammas nokka-akselille jota lukee toinen samanlainen anturi. Tällä saavutetaan tarvittaessa oikea sekventiaalisuihkutus ja oikea suorasytkä, toki monissa laitteissa pärjätään ihan asiallisesti hukkakipinä-systeemilläkin. Jos on rankasti ahdettuja moottoreita niin seoksen kunnollinen sytyttäminen ei oikein siedä hukkakipinäpuolia ja siksi oikea suorasytytyssysteemi on asiaa.
Kuten Repsa mainitsi niin eräs erittäin tärkeä asia on johtosarjan sähköinen ja mekaaninen laatu, jos purkki saa vääriä signaaleja tai niihin sekoittuu häiriöitä se ei voi tehdä asioitakaan oikein. Hyvä ja oikeasti toimivan johtosarjan tekeminen ei ole ollenkaan turaa-se-itse-miehelle sopiva temppu. Ei mitenkään voi olla moottorinohjausjärjestelmän vika jos suuttimille sähköä vievien piuhojen liitos on tehty pitkin reisiä, tiedätte mistä puhutaan.
Noh, olipa teksti, ei herneitä, ovat minun valistuneita mielipiteitä.
PQ
Comment
-
-
Originally posted by PQatPIT View PostTässä vaiheessa olisi hyvä muistaa että eri ihmiset vaativat ohjaussysteemeiltään eri asioita. Joku haluaa setin avaimet-käteen-idealla ja joku haluaa hyötykäyttää kaikki tarjotut ominaisuudet ja tehdä kaiken johtosarjoista ja säätötöistä alkaen itse.
Itse kallistun jälkimmäiseen ryhmään ja ainakin yritän olla moittimatta toisen ryhmän edustajia kuin ehkä korkeintaan lyhytnäköisyydestään tulevaisuutta ajatellen.
Jos nyt harrastaa jonkun tietyn tyyppistä moottoria ja ominaisuuksia niin tulevaisuudessa harrastuskohde voi olla hyvinkin erilainen. Jos on ymmärtänyt hankkia järjestelmän joka suostuu taipumaan monenlaisten erilaisten moottorien ohjaamiseen niin ohjainta ei tarvitse sen takia vaihtaa, varsinkaan jos se on ollut kalliskin hankinta.
Tietty jos hankintavaiheessa tietää että tämä harrastuskohde pitää ja pysyy niin mallikohtainen ja ehkä jopa suljettu järjestelmä voi olla sopiva. Itse tiedän että harrastukohde vaihtuu ja haluan sitä itse tehdä ja säätää niin suljettu ei ole minun valinta, eikä myöskään ominaisuuksiltaan puutteellinen.
Datsun S13, S14 orkkis-ruisku: vaikea säädettävyys, ei kunnollista havaintoa todellisesta sytytyshetkestä, joutuu elämään juuri siinä ympäristössä mihin tehdas sen tarkoitti, pitää olla MAF-anturi kuorma-anturina, puuttuu ominaisuuksia
MegaSquirt: vain 12 x 12-säätökartta, suutindrivereiden laatu mitä on, puuttuu monet kylmäkäynnistys- ja tyhjäkäyntiominaisuudet, tarkkuus isoilla kierroksilla puutteellinen, jne, jne, jne.
Autronic: ei sisäistä laajakaistalambda-ohjainta missään mallissa, malli SM4 (joka on ainoa joka tarjoaa riittävästi ominaisuuksia kun auto tai moottorityyppi vaihtuu) on Suomessa kallis, muut Autronic-laitteet kalliita, säätöohjelmat aika jälkeenjääneitä.
KMS: kuten jo joku mainitsikin niitä ominaisuuksia niin jos niitä ajattelee hetken aikaa sen MOOTTORIN käynnin kannalta niin yksikään ominaisuus ei ole niin kuin pitää, jos säätäjän kannalta "tosi" helppo niin moottorin kannalta ei koskaan hyvä, vain yksi suutindriveri eli ei todellakaan sekventiaalisuihkutusta eikä matalaimpedanssisuuttimia, puuttuu ominaisuuksia, ei siedä kampiakselin asentoanturina Hall-anturia, säätöohjelma hiukan hankala, ei sisäistä laajakaistalambda-ohjainta.
MoTec: kallis, aloittelijalle liian monipuolinen säätöohjelma, olennaiset asiat tuppaavat olemaan aika hintavia lisävarusteita, vaatii säätökoneelta paljon vääntöä.
AEM: kallis, aloittelijalle liian monipuolinen säätöohjelma, vaatii säätökoneelta paljon vääntöä.
Tatech: purkin mekaaninen laatu hiukan niin ja näin, säätöohjelma puutteellinen ja aluksi hankala päästä sisään, beemer-miehelle olennainen VR-adapteri lisävaruste kuin myös laajakaista-ohjain.
Tuossa edellä oli siis mainittuna vain joidenkin moottorinohjaimien huonoja puolia, seuraavassa hyviä:
KMS: kohtuuhintainen, helppo saada sinnepäin ja sitten säätäjälle, kevyt ja pieni, laajakaistan mukaan tapahtuva online-säätö asiallinen.
Autronic: SM4 (josta siis minulla kokemuksia): erittäin monipuolinen, vaatii säätökoneelta vain vähän, liittymä säätökoneesta purkkiin vakaa, vakiona neljä sytkälähtöä ja multiplekserillä max. 8, suutindriveri erittäin hyvä, sietää häiriöitä virransyötössä ja signaaleissa ilman hikkaa, tarkkuus erittäin hyvä, pieni ja kevyehkö, sisäinen MAPpi eli ei tarvita ulkopuolista, sietää monenlaisten alkuperäisten antureiden käytön, Suomessa asiallinen maahantuoja ja siellä säätöpenkki.
AEM: (jonka Universal-malli 30-1900U siis omassa rottelossani on): monessa mallissa sisäinen laajakaista-ohjain, paljon ominaisuuksia, suht moneen autoon saatavilla p'n'p-purkki ja hyvät lähtökartat, kaikissa malleissa ylimääräisiä lähtöjä ja tuloja paljon eli käy myös muille moottoreille kuin sille mille se alunperin hankittiin, esim Honda Civicin purkki 1060U on kohtuuhintainen ja muutamalla jumpperin siirrolla ja johtosarjan tekemällä sopii kaikkien kipinäsytytteisellä polttoaineella käyvien 10 syl ja vähemmän moottoreiden ohjaukseen, sietää monenlaisten alkuperäisten antureiden käytön, suutindriveri erittäin hyvä, laajakaistan mukaan tapahtuva online-säätö asiallinen, sietää häiriöitä virransyötössä ja signaaleissa ilman hikkaa, tarkkuus erittäin hyvä.
MoTec: (mallin M600 meinasin hankkia itselleni) kehitetty oikeaan kilpa-autoiluympäristöön, luotettavuus ja varmuus erittäin hyvä, suutindriveri erittäin hyvä, sietää häiriöitä virransyötössä ja signaaleissa ilman hikkaa, sietää monenlaisten alkuperäisten antureiden käytön, laajakaistan mukaan tapahtuva online-säätö erittäin hyvä, lisävarusteiden määrä ja laatu erittäin hyvä, säätöohjelma ammattilaiselle monipuolinen, yhteys purkkiin vakaa, toimii sekä CAN-väylän että USB-liitynnän kautta, tarkkuus erittäin hyvä.
Tatech: (muutamaan projektiin johtosarjan tehneenä): perusvarusteilla kohtuuhintainen, suomalainen, suutindriveri hyvä, säätöohjelma suomenkielinen eikä vaadi säätökoneelta liikoja, yhteys purkkiin vakaa, sietää monenlaisia alkup. antureita, lisävarusteet kohtuuhintaisia ja niiden jälkeenpäin hankkiminen helpohkoa, purkki söpön värinen, johtosarja-aihio asiallinen ja kohtuuhintainen, tarkkuus hyvä, tuotekehitys menee eteenpäin (päinvastoin kuin sillä toisella suomalaisella).
Siinä pääpiirteittäin asioita joita minä olen huomannut ja nähnyt ja tutkaillut näistä laitteista. Eri asia on olenko oikeassa ja jotkut asiat nyt vaan on mielipideasioita.
Tärkeimmät asiat eli kampi- ja nokka-akselin asentotunnistimien ja niiden telineiden laatu on kuitenkin sellainen asia joka pitää tehdä oikein ja "ylijäreästi", muuten ei purkkikaan voi tietää missä mennään. Vaikka muutama autotehdas on laittanut kampiakselin tunnistuksen nokka-akselin päähän (Datsun, Honda, Mazda, Mitsu) niin silti sen oikea paikka on kampiakselilla. Eräs erittäin hyvä tapa jota monet purkit syövät on 1GT101DC-hall-anturi ja sille 12-hampainen pyörä kampiakselille ja yksi hammas nokka-akselille jota lukee toinen samanlainen anturi. Tällä saavutetaan tarvittaessa oikea sekventiaalisuihkutus ja oikea suorasytkä, toki monissa laitteissa pärjätään ihan asiallisesti hukkakipinä-systeemilläkin. Jos on rankasti ahdettuja moottoreita niin seoksen kunnollinen sytyttäminen ei oikein siedä hukkakipinäpuolia ja siksi oikea suorasytytyssysteemi on asiaa.
Kuten Repsa mainitsi niin eräs erittäin tärkeä asia on johtosarjan sähköinen ja mekaaninen laatu, jos purkki saa vääriä signaaleja tai niihin sekoittuu häiriöitä se ei voi tehdä asioitakaan oikein. Hyvä ja oikeasti toimivan johtosarjan tekeminen ei ole ollenkaan turaa-se-itse-miehelle sopiva temppu. Ei mitenkään voi olla moottorinohjausjärjestelmän vika jos suuttimille sähköä vievien piuhojen liitos on tehty pitkin reisiä, tiedätte mistä puhutaan.
Noh, olipa teksti, ei herneitä, ovat minun valistuneita mielipiteitä.
PQ
ite olen tota tatechia hommaamassa ihan sentakia että on helppo saada suomesta, jos jotain menee vikaan nii täältä saa apua helposti ja hinta on kohtuulinen
mitä itse ehdotaisit? minkän purkin ostaa jos etsii perus settiä moottorin ohjaukselta vapariin/turbotukseen myöhemmin. Sais tunnistimet/anturit (hall anturit trikerin pyörä), etu päähän eli nokka akselille (alpinassa ne on vauhtipyorässä induktiivi anturinkassa ymmärtääkseni), suora sytkä (2 hukka kipinä puolalla) hyvät säädettävyyden ,( ei tartte olla mitään yli määrästä sci-fiä), suht koht monipuolinen ja helppo päästävyys vaparista turbo hilpeisiin tietenkin uusilla antureilla jne
koitakaa saada selvääAutot
Bmw I8
Mini cooper S
Ex A90 3.0 GR Supra, F30 330e, e36 widebody 330 turbo, f30 318d, e30 mtech 2 apina b6 turbo.
IG: Irl_Customs
Comment
-
-
Originally posted by Jipsu View Postmitä itse ehdotaisit? minkän purkin ostaa jos etsii perus settiä moottorin ohjaukselta vapariin/turbotukseen myöhemmin. Sais tunnistimet/anturit (hall anturit trikerin pyörä), etu päähän eli nokka akselille (alpinassa ne on vauhtipyorässä induktiivi anturinkassa ymmärtääkseni), suora sytkä (2 hukka kipinä puolalla) hyvät säädettävyyden ,( ei tartte olla mitään yli määrästä sci-fiä), suht koht monipuolinen ja helppo päästävyys vaparista turbo hilpeisiin tietenkin uusilla antureilla jne
Tatech: VR-adapteri ja sisäinen laajakaista-lambdakontrolleri antureineen, johtosarja-aihoineen 2040 e.
AEM 30-1060U: valmis liityntä VR-antureille, sisäinen laajakaista-lambdakontrolleri antureineen, liittimen kanssa 2000 e.
DTA malli Sxx, ehkä 1500 e ? ja siihen ulkopuolinen laajakaista-lambdakontrolleri 200 e.
Näistä mä ottaisin AEMin koska on minun mielestä monipuolisin, toki näistä muista mulla on vähemmän kokemusta säätämisestä. Kun ilmeisesti joudut antamaan projektin jollekin osaajalle tehtäväksi niin tähän menee asennus- ja säätötöineen noin tuhatlappunen+ päälle. Valitsisin sen monipuolisimman sen takia että harrastukohteen mottori saattaa vaihtua vaikka kuinka kummalliseen niin silloin suorastaan ketuttaa jos purkki ei pystykkään siihen tai tähän ominaisuuteen. AEMin kanssa pystyt tiputtamaan siihen autoon vaikka Mazda-peräisen wankel-moottorin...
Siinä vaiheessa käsillä on ammattilaisen tekemä ja säätämä systeemi joka kestää päivänvaloa vaikka messuilla ja toimii kelillä kuin kelillä.
PQ
Comment
-
-
Originally posted by PQatPIT View PostTatech: VR-adapteri ja sisäinen laajakaista-lambdakontrolleri antureineen, johtosarja-aihoineen 2040 e.
AEM 30-1060U: valmis liityntä VR-antureille, sisäinen laajakaista-lambdakontrolleri antureineen, liittimen kanssa 2000 e.
DTA malli Sxx, ehkä 1500 e ? ja siihen ulkopuolinen laajakaista-lambdakontrolleri 200 e.
Näistä mä ottaisin AEMin koska on minun mielestä monipuolisin, toki näistä muista mulla on vähemmän kokemusta säätämisestä. Kun ilmeisesti joudut antamaan projektin jollekin osaajalle tehtäväksi niin tähän menee asennus- ja säätötöineen noin tuhatlappunen+ päälle. Valitsisin sen monipuolisimman sen takia että harrastukohteen mottori saattaa vaihtua vaikka kuinka kummalliseen niin silloin suorastaan ketuttaa jos purkki ei pystykkään siihen tai tähän ominaisuuteen. AEMin kanssa pystyt tiputtamaan siihen autoon vaikka Mazda-peräisen wankel-moottorin...
Siinä vaiheessa käsillä on ammattilaisen tekemä ja säätämä systeemi joka kestää päivänvaloa vaikka messuilla ja toimii kelillä kuin kelillä.
PQ
on menossa ammattimiehelle en halua sulattaa omaa konettani
eikös toi aem oo enemmän suunattu japani autoihin:thinkAutot
Bmw I8
Mini cooper S
Ex A90 3.0 GR Supra, F30 330e, e36 widebody 330 turbo, f30 318d, e30 mtech 2 apina b6 turbo.
IG: Irl_Customs
Comment
-
-
Originally posted by Jipsu View Poston menossa ammattimiehelle en halua sulattaa omaa konettani
eikös toi aem oo enemmän suunattu japani autoihin:think
AEMin suuntautuminen japanialaisperäisiin kippoihin johtuu Ameriikan markkinatilanteesta. Perusasia on sama, oli se sitten Honda-se-tai-tämä tai NissanDatsun-whatever saatikka Toyota-jne. Kyse on kuitenkin liitinyhteensopivuuksista, ei siitä mitä se kyseinen purkki pystyy tekemään. Ensimmäiset AEMin sovellukset olivat kahteen eri-ikäiseen Mustang-sukupolveen. Sen jälkeen on tullut Dodge Viper ja GM F-kori joltain aikakaudelta.
Omia tai muiden projekteja on Opel, BMW M20, MB 190 2.5, MB 190 Toyotan 2JZ-GTE-moottorilla, Pontiac Trans Am LS-1-moottorilla, Chevy Corvette '68 454, muutama Nismo ja Höndiäkin. Siis, ei pelkästään japania-maan laitteisiin.
PQ
Comment
-
Comment