Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mikä on paras mootorin ohjaus laite? Säädettävyys toimivuus hinta/laatu suhde

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ter0
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2003
    • 297
    • Tampere

    Originally posted by Skorppi View Post
    Autronicin autotunen jäljiltä pensakarttaan ei kyllä tarvitse koskea tikullakaan, tämä juuri erottaa autronicin muista "autotuneista". Onhan sitä monennäköistä "takasinkytkennästä" laskentaa muillakin, yhtä toimivaa ja pitkälle vietyä ei. Tähän perussyy on autronicin kehittynyt moottorin mallinnus. Vastaavanlaista laskentaa ei muista merkeistä taida löytyä. Mulla on innovaten edullinen lc1 laajakaista autronikissa kiinni ja näyttötarkkuus on ihan kunnossa, myös autotune pelaa tätä kautta.

    Tuo ms1 on iha soiva peli jos haluaa auton liikkuvan eteen ja taakse jotenkuten välittämättä mistään tarkemmasta, paremman luokan kapallisten laitteiden kanssa ei kuitenkaan kannata puhua saman päivänä ms:stä. Vanhoissa suuri tilavuuksisissa 2v tekniikalla olevissa maamoottoreissa joissa ei paljoa tehoa ole ja pienet suuttimet säätötarkkuuskin vielä riittää. Vähänkin pienemmässä moottorissa isoilla suuttimilla tulee ongelmia nopeasti. ms2 parempi resoluutio pelastaa jotain, mutta jäljelle jää edelleen yksinkertaisesta suutinohjauselektroniikasta johtuva huono suutinkontrolli ja sekventiaalisuuden puute. Ja olen säätänyt MYÖS ms:ää ja tiedän mistä puhun
    Pakkaa unohtumaan sytkäennakonsäädöt tässä "autotunien" hienossa maailmassa..

    Bensakartastohan kuitenkin on ikään kuin puoliruokaa kun peruskarttoja säädellään.
    Mahtaako olla ainoastaan Saabin Trionic tsydeemi sellainen jonka avulla sais ennakotkin autotunetettua jossain määrin?

    MS:n hi-res koodin resoluutio tais olla 0.035ms(?), mikä on kyllä turhan karkee isoille suuttimille. Suutari varmaan osaisi tarkentaa tätä, siltä kun taitaa löytyä hurumykke megasruittiin liittyvää tietoa.
    ______________________________
    BP-2010 burnismestari \o/
    ______________________________
    -Ter0
    [email protected]
    TT-Speed Oy

    Comment

    • Cell
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2004
      • 7037
      • Uusikaupunki

      Originally posted by Ter0 View Post
      MS:n hi-res koodin resoluutio tais olla 0.035ms(?), mikä on kyllä turhan karkee isoille suuttimille. Suutari varmaan osaisi tarkentaa tätä, siltä kun taitaa löytyä hurumykke megasruittiin liittyvää tietoa.
      Jep, MS-1 extran hi-res koodin tarkkuus on tuo. MS-II tarkkuus 1microsec. Ei pärjää kaupallisille, se on selvä. Mutta kuten sanottu, jos ei vtt pussitestiin yritä tuolla pääsee jo todella pitkälle. Itsellä on about tuplasti vakiosuuttimia isommat suuttimet vaparikoneessa eikä tyhjäkäynti/cruiseongelmia ole lainkaan hi-res koodilla, normaalilla en ehtinyt edes ajaa mutta kyllä se silläkin tyhjäkäyntiä kävi nätisti.

      Skorppi: Ei kukaan väitäkkään että se olisi samalla tasolla, mutta sen mustamaalaaminen käyttökelvottomaksi on täysin turhaa liioittelua. Ja kuten totesin jo joskus aikaisemmin, se on aivan eri planetaalta silti verrattuna johonkin 80-luvun motronicciin joka jää monelle käyttöön siksi ettei juuri tuollaisten postausten takia uskalla siirtyä megaan ja kaupallisten ollessa aivan liian kalliita.

      Voisit muuten tarkentaa, mitä tarkoitat huonolla suutinkontrollilla? Ei nyt pysty itse havainnollistamaan, hitaasti reagoivia komponentteja vai kuinka?


      Onkos kukaan muuten miettinyt, miten tuon saabin ionivirtaa haistelevan nakutustunnistuksen saisi otettua käyttöön, vaikka vain ulkoisena järjestelmänä? Systeemi on aika tuntematon itselle, mutta kun se on ollut noissa vanhoissa pulkissa käytössä niin se ei voi olla mahdottoman monimutkainen.
      Last edited by Cell; 24-10-2007, 16:39.
      325i -08
      i3 REx -17
      M5 -98 Imolarot
      535i -90 N/A project (maatumassa)

      Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

      Comment

      • Irl-Racing
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2006
        • 1755
        • Naantali

        Originally posted by SporttiJanne View Post
        [i]


        Kiitän puheenvuorosta ja poistun takavasempaan...


        Jipsu, tiedätkö muuten miksi kaveri, jolta Tatekin ostit myi sen?
        Hänellä on Autronic sen tilalle.
        myy myös autronikkia sm2
        Autot
        Bmw I8
        Mini cooper S

        Ex A90 3.0 GR Supra, F30 330e, e36 widebody 330 turbo, f30 318d, e30 mtech 2 apina b6 turbo.

        IG: Irl_Customs

        Comment

        • Yrkesman
          BTCF Member
          • Jul 2004
          • 45
          • Turku

          Originally posted by Jipsu View Post
          myy myös autronikkia sm2
          Totta, mutta Janne puhuu SM4:sta.
          E46 328 HX40 super - Ecumaster Black

          Comment

          • Irl-Racing
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2006
            • 1755
            • Naantali

            Originally posted by Yrkesman View Post
            Totta, mutta Janne puhuu SM4:sta.
            ok mutta myyt kuitenki autronikkia
            Autot
            Bmw I8
            Mini cooper S

            Ex A90 3.0 GR Supra, F30 330e, e36 widebody 330 turbo, f30 318d, e30 mtech 2 apina b6 turbo.

            IG: Irl_Customs

            Comment

            • pepemon
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2003
              • 244
              • Rauma

              Omien kokemusten perusteella voi nimetä seuraavat järjestelmät toimiviksi todetuiksi niin järeissä ahdetuissa kuin ihan isäukon vapaasti hengittävissä autoissa.

              1. Motec
              2. Apexi
              3. Haltech
              4. Megasquirt'n'Spark
              5. MRTech

              Comment

              • m-n
                Bimmer Rookie
                • Apr 2003
                • 155
                • uusimaa

                omaan tulee PQ toimesta AEM purkki+muuta. kokemuksia lisää keväällä kun saa auton ajoon
                E39 530d -99

                Comment

                • Guest's Avatar

                  muistaa kannattaa että on eri asia saada vanos yms, liikkumaan kuin toimimaan kunnolla (=saada tehoa).

                  seoksissahan ei ole tavoite saada samaa lambda arvoa joka paineella/kaikille kierrosluvuille, kuinka auto tuneissa toimii kun näin haluaa tehdä?

                  Comment

                  • PQatPIT
                    BTCF Member
                    • Oct 2007
                    • 29
                    • Hki

                    Originally posted by kompura View Post
                    muistaa kannattaa että on eri asia saada vanos yms, liikkumaan kuin toimimaan kunnolla (=saada tehoa).

                    seoksissahan ei ole tavoite saada samaa lambda arvoa joka paineella/kaikille kierrosluvuille, kuinka auto tuneissa toimii kun näin haluaa tehdä?


                    Aivan oikein, on eri asia saada nokat liikkeelle ja todellakin eri asia saada ne vääntömomentin kannalta oikeaan (tai ainakin haluttuun :-) ) asentoon oikealla kuormalla ja oikealla kierrosalueella. Kuitenkin m.n:n tapauksessa nokka-akselit ovat juuri siinä asennossa kuin ovat ja niiden ajoitusten muuttaminen vaatii pientä purku- ja kasausoperaatiota, VANOSta kun ei ole.



                    AEMin automaattisäätöä sekä laajakaistalambdan mukaan menevää reaaliaikaista takaisinkytkentää ohjataan korjauksen minimi- ja maksimirajoilla sekä transienttitilanteiden kohdalla säädettävillä aika- ja muutoskatkaisuilla. Kumpaakin ominaisuutta varten löytyy oma seoksen kohdetaulukkonsa johon automaattisäätö tähtää. Taulukon vaaka-akselina on kierrosluku, pystyakselina kuorma (oli se mikä vaan) sekä taulukon numeroina se seos mihin tähdätään siinä kohdassa kierroksia ja kuormaa. Niiden numeroiden laittaminen ainakin alkuun vaatii valistunutta arvausta siitä mistä kyseinen moottori tykkää missäkin kohdassa ja/tai minkä se sietää hajoamatta tai nakuttamatta.

                    Olen havainnut että etenkin polttoainetaloudellisesti paras tulos saavutetaan kun seos- ja sytkäkartta on hierottu kohdalleen niin pitkälle että kun reaaliaikainen korjaus on päällä niin maksimikorjaukset ovat alle 5 %. Tällöin mahdolliset pienet kartan epäkohdat eivät vaikuta toteutuneeseen seokseen juurikaan ja seos on sitä mitä halutaan. Tämä myös korjaa mahdolliset esim. bensasuodattimen likaantumisen aiheuttamat pienet paineen muutokset ja niistä johtuvat seoksen laihenemiset sun muut vastaavat hitaasti hiipivät muutokset. Auton moottori aikaa myöen kuluu eli oikeastaan sisään menevän lman määrä pienenee niin samalla sisääntyönnettävän bensan määräkin pitää pienentyä, ja niin edespäin. Jos säätäjä-setä onkin laiska apina niin kartat jätetään sinne päin ja ja reaaliaikaisen säädön rajat jätetään isoiksi. Tällöin toteutuneen seoksen määrittää se kuinka pitkä aikavakio mitatusta seostiedosta korjauksen suorittamiseen on, mitä pidempi niin sen huonompi lopputulos. Kaikki edellämainitut asiat vaativat sen että sekä bensa- että sytytyskartta ovat varsin kohdallaan ja niissä ei ole dekadiluokan heittoja tai muita kummallisia kuoppia tai kukkuloita.


                    MoTeCissa on samankaltainen samoilla perusideoilla toimiva systeemi, kuten myös Tatechissa, Haltechissa ja DTAssa, muistelisin että myös Autronicin SM4:ssä


                    PQ

                    Comment

                    • Ter0
                      Bimmer Fanatic
                      • Jun 2003
                      • 297
                      • Tampere

                      Originally posted by kompura View Post
                      muistaa kannattaa että on eri asia saada vanos yms, liikkumaan kuin toimimaan kunnolla (=saada tehoa).


                      tässä hyvä esim. S50B30
                      Last edited by Ter0; 14-12-2007, 10:45. Reason: kuvatus+speksiä
                      ______________________________
                      BP-2010 burnismestari \o/
                      ______________________________
                      -Ter0
                      [email protected]
                      TT-Speed Oy

                      Comment

                      • Samikoo
                        Bimmer Rookie
                        • Oct 2007
                        • 120
                        • Kirkkonummi/Estonia

                        Originally posted by Ter0 View Post
                        Korjataan sen verran...autossa Tatech 6:n

                        Comment

                        • Ter0
                          Bimmer Fanatic
                          • Jun 2003
                          • 297
                          • Tampere

                          Originally posted by Samikoo View Post
                          Korjataan sen verran...autossa Tatech 6:n
                          Korjattu
                          ______________________________
                          BP-2010 burnismestari \o/
                          ______________________________
                          -Ter0
                          [email protected]
                          TT-Speed Oy

                          Comment

                          • 525 TD
                            Bimmer Fanatic
                            • Jan 2005
                            • 281
                            • IISALMI

                            BMW 1502 DTA:n ruiskulla käytetty säädössä , infoa : http://www.viinamäki.com/projekti.htm

                            Pentti L

                            Comment

                            • jussis3
                              Bimmer Rookie
                              • May 2006
                              • 44

                              AEM:in itse laitan seuraavaan autooni!
                              vielä kun keksis minkä ostaisi s4 audia tekisi mieli nyt e36 m3:sen jälkeen.
                              jos siitä saisi kulkupuolen helpommin kohdilleen!
                              E91 330d lci 350/752

                              Comment

                              • bmw harrastelija
                                BTCF Member
                                • Oct 2004
                                • 757
                                • -

                                Onkos kukaan muuten miettinyt, miten tuon saabin ionivirtaa haistelevan nakutustunnistuksen saisi otettua käyttöön, vaikka vain ulkoisena järjestelmänä? Systeemi on aika tuntematon itselle, mutta kun se on ollut noissa vanhoissa pulkissa käytössä niin se ei voi olla mahdottoman monimutkainen.[/QUOTE]

                                Puhut nyt trionic 7-> ohjauksesta? Jos tuo ei monimutkainen ole, ni kannattaa peretyä asiaan. Tietääkseni tämän ecun kanssa ei suomessa kukaan säätäjä ole sinut.
                                thought the block was good for 200, even 300 hp, but I never thought it would take 1000 horsepower."
                                Alex von Falkenhausen

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎