Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mikä on paras mootorin ohjaus laite? Säädettävyys toimivuus hinta/laatu suhde

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • turbobliz
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2003
    • 1010
    • e-suomi

    Cell, jos haluat tuolle tarkkuudelle viedä säädön niin luulen, että ilmamassamittari on tarpeellinen. MAP ja/tai TPS tiedolla ei kyllä päästä moisiin tarkkuuksiin minun mielestä oli boksin laskentatapa mikä tahansa.

    Samalla tarkkuustasolla tulee peliin imuilman lämpöanturin sijoittelu, ja k.o anturin nopeus. Yleisillä hitailla antureilla voi seoksessa olla huomattavia eroja pitkän aikaa hitaan ajon/ pysähdyksen jälkeen ennenkuin ajoviima tasaa lämmön lähelle sitä mitä moottori näkee... vai näkeekö, kun eri tilanteissa imusarjasta johtuva lämpö on erilaista.

    Moottorin lämpötilan kompensointitaulukot olisi hyvä olla kaksiulotteisia sytytykselle ja bensalle. Yleensähän ne on pelkät pötkötaulukot näissä kansanmalleissa. Vaan kuka pystyy/jaksaa keräämään riittävästi tilastoaineistoa, josta pystyisi analysoimaan kaksiulotteiseen taulukkoon vaadittavat kertoimet.

    Ja sitten melkein olisi hyvä ruiskun säätää seosta lopulta closed loopissa. PID arvojen hakemisessa menee hetki, jotta control-loop ei oskilloi liian suurella amplitudilla tai heittäydy välillä kuutamolle... joissain hyväksi kehutuissa tuotteissa noita kontrolliarvoja ei edes päästä säätämään.

    Ja sitten tietty barometrinen korjaus... kyllähän ilmanpaine ihan meren tasolla vaihtelee normaalisti 99-102kpa säästä riippuen. 3% heitto, jos olet säätänyt auton toisessa ääripäässä.

    Itse en näe tps-pohjaisessa kiihdytysrikastuksessa mitään ongelmaa. Onhan se vähän krouvi.

    Comment

    • JuOrre
      Bimmer Rookie
      • Sep 2006
      • 126
      • Seinäjoki

      Mitäs ohjauksia porukka on täällä käytellyt menestyksekkäästi ahdetuissa moottoreissa jotka varustettu läppärungoilla? Sekventiaalinen ruiskutus ja sytytys oltava!!

      Meinaa olla mieman ongelmallinen tuo imupaine, kun heittelee niin raakasti ennen ahtoja.. Kuinkas toimii tps pohjainen ohjaus alipaineella ja ylipaineella mapilla? Ja missähän kaikissa pokseissa kyseinen ominaisuus on "helposti käytettävänä"?

      Vai kannattaako suosilla heivata läppärungot ja 1 iso kaasuläppä tilalle?

      Kaikki mielipiteet ja tieto tervetullutta!
      Nakutuksen kyllä kuulee ja jos ei kuule, niin oppii kuulemaan.

      Comment

      • Jasu
        Bimmer Enthusiast
        • Dec 2002
        • 2110
        • Tampere / Isojoki

        Onkos kellään tietoa/kokemusta ViPEC merkkisestä ruutasta?
        Volvo S80 V8
        Mercedes C250d
        M: Ishihara-Johnson crank scraper M20B25

        Comment

        • turbobliz
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2003
          • 1010
          • e-suomi

          Originally posted by JuOrre View Post
          Mitäs ohjauksia porukka on täällä käytellyt menestyksekkäästi ahdetuissa moottoreissa jotka varustettu läppärungoilla? Sekventiaalinen ruiskutus ja sytytys oltava!!

          Meinaa olla mieman ongelmallinen tuo imupaine, kun heittelee niin raakasti ennen ahtoja.. Kuinkas toimii tps pohjainen ohjaus alipaineella ja ylipaineella mapilla? Ja missähän kaikissa pokseissa kyseinen ominaisuus on "helposti käytettävänä"?

          Vai kannattaako suosilla heivata läppärungot ja 1 iso kaasuläppä tilalle?

          Kaikki mielipiteet ja tieto tervetullutta!

          Mitä tarkoitat imupaineen heitoilla ?

          MAPin painetieto pitää tietty ottaa kaasulapän ja imuventtiilin välistä. Joutunee tekemään systeemin missä joka kanavasta tulee painetieto t-haaroitetun letkusysteemin kautta ja pulsseja tasaava välikammio voi olla tarpeen viritellä letkuun ennen MAP-anturia.

          Läpät pitää pystyä synkkaamaan kuten vaparissakin, mikä kannattaa ottaa huomioon painekoteloa suunnitellessa.

          Comment

          • JuOrre
            Bimmer Rookie
            • Sep 2006
            • 126
            • Seinäjoki

            Originally posted by turbobliz View Post
            Mitä tarkoitat imupaineen heitoilla ?

            MAPin painetieto pitää tietty ottaa kaasulapän ja imuventtiilin välistä. Joutunee tekemään systeemin missä joka kanavasta tulee painetieto t-haaroitetun letkusysteemin kautta ja pulsseja tasaava välikammio voi olla tarpeen viritellä letkuun ennen MAP-anturia.

            Läpät pitää pystyä synkkaamaan kuten vaparissakin, mikä kannattaa ottaa huomioon painekoteloa suunnitellessa.
            Imupaineen heitolla tarkoitan imupaineen "värähtelyä" alipaineen puolella! Eli mapin saama tieto on aika lailla heittelevää! Heittelee reilusti alipaineen puolelta lähes ilmanpaineeseen.. Mutta läppärungoissahan tämä on aika normaalia.

            Ja läpät on synkattu keskenään ja jokaisesta imukanavasta on haaroitettu letku mapille juuri niinkuin sanoitkin. Mutta tarvis tehdä tosiaan siihen jonkun tasaava välikammio/kuristin systeemi tai jonku vastaavan systeemi joka tasaisi sen imupaineen värähtelyn ennen mappia!

            Onkos ehdotuksia/toteutuksia kyseisen ongelman korjaamiseksi?!?
            Nakutuksen kyllä kuulee ja jos ei kuule, niin oppii kuulemaan.

            Comment

            • turbobliz
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2003
              • 1010
              • e-suomi

              Siinä taitaa tulla tosiaan sellainen ilmiö, että kun pytty joutuu imemään niin pienestä kammiosta alipainealueella, niin letkuun tuleva imusykäys on voimakkaampi kuin, jos pytty imisi isosta plenum kammiosta. Kokeilepa laittaa letkuun joku bensansuodatin väliin tasaamaan sykäyksiä. Tuollaisella systeemillä on joskus vaimennetty yliherkkiä vaimentamattomia ahtopainemittareita ilman että reagointi kärsii.

              Comment

              • JuOrre
                Bimmer Rookie
                • Sep 2006
                • 126
                • Seinäjoki

                Originally posted by turbobliz View Post
                Siinä taitaa tulla tosiaan sellainen ilmiö, että kun pytty joutuu imemään niin pienestä kammiosta alipainealueella, niin letkuun tuleva imusykäys on voimakkaampi kuin, jos pytty imisi isosta plenum kammiosta. Kokeilepa laittaa letkuun joku bensansuodatin väliin tasaamaan sykäyksiä. Tuollaisella systeemillä on joskus vaimennetty yliherkkiä vaimentamattomia ahtopainemittareita ilman että reagointi kärsii.
                Saman bensansuodatin jipon olen kanssa kuullut ja tarvii varmaan testata, että miten se käytännössä vaikuttaa..

                Mutta jos suodattaminen ei tule onnistumaan, niin eikös se olisi aivan käytännössä mahdollista, että alipainepuolella ruiskutus olis ihan tps pohjainen ja ylipaineella siirryttäisiin mapin varaan?! Ja jos kokemuksia vastaavasta löytyy niin ei muuta ku kommenttia tulemaan!!

                Eihän tässäkään noi läppärungot ongelmia tuota läpät auki ajaessa, mutta olishan se ihan kiva että sais sen vetoalueen alakierroksilta lähtien edes lähelle optimaalista.
                Nakutuksen kyllä kuulee ja jos ei kuule, niin oppii kuulemaan.

                Comment

                • Ter0
                  Bimmer Fanatic
                  • Jun 2003
                  • 297
                  • Tampere

                  Originally posted by JuOrre View Post
                  Saman bensansuodatin jipon olen kanssa kuullut ja tarvii varmaan testata, että miten se käytännössä vaikuttaa..

                  Mutta jos suodattaminen ei tule onnistumaan, niin eikös se olisi aivan käytännössä mahdollista, että alipainepuolella ruiskutus olis ihan tps pohjainen ja ylipaineella siirryttäisiin mapin varaan?! Ja jos kokemuksia vastaavasta löytyy niin ei muuta ku kommenttia tulemaan!!

                  Eihän tässäkään noi läppärungot ongelmia tuota läpät auki ajaessa, mutta olishan se ihan kiva että sais sen vetoalueen alakierroksilta lähtien edes lähelle optimaalista.
                  Bensafilttereitä on testattu täälläkin, mutta toimivin tuli niin että alipainealue TPS:llä ja ylipaineet tietyn paineen jälkeen MAP anturilla. Sehän se ongelmallisin on se siirtymä alipaineelta ylipaineelle..
                  ______________________________
                  BP-2010 burnismestari \o/
                  ______________________________
                  -Ter0
                  [email protected]
                  TT-Speed Oy

                  Comment

                  • JuOrre
                    Bimmer Rookie
                    • Sep 2006
                    • 126
                    • Seinäjoki

                    Originally posted by Ter0 View Post
                    Bensafilttereitä on testattu täälläkin, mutta toimivin tuli niin että alipainealue TPS:llä ja ylipaineet tietyn paineen jälkeen MAP anturilla. Sehän se ongelmallisin on se siirtymä alipaineelta ylipaineelle..
                    Mikäs moottorinohjaus sulla on? Ja oliskos kuinka kovan säätämisen takana, että sai sen toimiin hyvin tolla tps/map systeemillä?

                    Ja onkos tietoa tosiaan että mitä ohjausta kannattaios harkita tolle systeemille??
                    Nakutuksen kyllä kuulee ja jos ei kuule, niin oppii kuulemaan.

                    Comment

                    • jouni.325
                      Bimmer Enthusiast
                      • Mar 2007
                      • 2860

                      iteltä löytyy haltec e6 aiva pirun hyvä ollut
                      Täällä löytyy kiilloitus harrastukseni http://www.aijaa.com/folders.php?act=subfolder&i=28873


                      Autokerhon Facebook sivu tykkää tökkää jaa
                      https://www.facebook.com/xtremecustomcars/
                      Myös projekti kertomus fasessa

                      Comment

                      • Ter0
                        Bimmer Fanatic
                        • Jun 2003
                        • 297
                        • Tampere

                        Originally posted by JuOrre View Post
                        Mikäs moottorinohjaus sulla on? Ja oliskos kuinka kovan säätämisen takana, että sai sen toimiin hyvin tolla tps/map systeemillä?

                        Ja onkos tietoa tosiaan että mitä ohjausta kannattaios harkita tolle systeemille??
                        Tatechia käytän. Ei se nyt niin kovan säätämisen takana ollu, tuttu vehje ja valmistajan tuki lähellä.
                        Siinä siis säädetään osa bensa-&sytkäkarttaa tps-pohjaiseksi ja osa map-pohjaiseksi.

                        Moottorinohjauksen valinta on nykypäivänä jo melkoista puntaroimista, kannattaa mietiskellä mitä haluaa ja tutkailla mitä on tarjolla.
                        Last edited by Ter0; 17-12-2008, 00:00. Reason: tarkennus
                        ______________________________
                        BP-2010 burnismestari \o/
                        ______________________________
                        -Ter0
                        [email protected]
                        TT-Speed Oy

                        Comment

                        • turbobliz
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2003
                          • 1010
                          • e-suomi

                          Tero lienee päivittäin noiden purkkien kanssa tekemisissä...

                          Comment

                          • JuOrre
                            Bimmer Rookie
                            • Sep 2006
                            • 126
                            • Seinäjoki

                            Olikos sulla muuten Ter0 myynnissä joku aika sitte Tatechin poksi vai muistanko aivan väärin?

                            Jos löytyy niin pistä viestiä jos vaikka saatais siitä kaupat aikaseksi !!
                            Nakutuksen kyllä kuulee ja jos ei kuule, niin oppii kuulemaan.

                            Comment

                            • S4Driver
                              Bimmer Fanatic
                              • Aug 2006
                              • 572
                              • Kaukana

                              .....
                              Last edited by S4Driver; 21-09-2009, 02:15.

                              Comment

                              • S.Kaulaote
                                Bimmer Enthusiast
                                • Mar 2006
                                • 1579
                                • Woikkaalla

                                Originally posted by S4Driver View Post
                                Ei kai ihan huono. Omaan tulee moinen häksätin. Cdi+Mercuryn puolat. Lyö liekkiä vielä yli 2,4bar. Toivottavasti riittää. Meinaan ahtopaine.
                                Paljos tullu Motecilla kilometrejä...!? :think
                                Cars - cheaper than girls and less whining, unless it's a turbo.

                                -49 Mercury LQ4 Twin Turbo
                                -Mitsubishi "runkkari"

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎