Cell, jos haluat tuolle tarkkuudelle viedä säädön niin luulen, että ilmamassamittari on tarpeellinen. MAP ja/tai TPS tiedolla ei kyllä päästä moisiin tarkkuuksiin minun mielestä oli boksin laskentatapa mikä tahansa.
Samalla tarkkuustasolla tulee peliin imuilman lämpöanturin sijoittelu, ja k.o anturin nopeus. Yleisillä hitailla antureilla voi seoksessa olla huomattavia eroja pitkän aikaa hitaan ajon/ pysähdyksen jälkeen ennenkuin ajoviima tasaa lämmön lähelle sitä mitä moottori näkee... vai näkeekö, kun eri tilanteissa imusarjasta johtuva lämpö on erilaista.
Moottorin lämpötilan kompensointitaulukot olisi hyvä olla kaksiulotteisia sytytykselle ja bensalle. Yleensähän ne on pelkät pötkötaulukot näissä kansanmalleissa. Vaan kuka pystyy/jaksaa keräämään riittävästi tilastoaineistoa, josta pystyisi analysoimaan kaksiulotteiseen taulukkoon vaadittavat kertoimet.
Ja sitten melkein olisi hyvä ruiskun säätää seosta lopulta closed loopissa. PID arvojen hakemisessa menee hetki, jotta control-loop ei oskilloi liian suurella amplitudilla tai heittäydy välillä kuutamolle... joissain hyväksi kehutuissa tuotteissa noita kontrolliarvoja ei edes päästä säätämään.
Ja sitten tietty barometrinen korjaus... kyllähän ilmanpaine ihan meren tasolla vaihtelee normaalisti 99-102kpa säästä riippuen. 3% heitto, jos olet säätänyt auton toisessa ääripäässä.
Itse en näe tps-pohjaisessa kiihdytysrikastuksessa mitään ongelmaa. Onhan se vähän krouvi.
Samalla tarkkuustasolla tulee peliin imuilman lämpöanturin sijoittelu, ja k.o anturin nopeus. Yleisillä hitailla antureilla voi seoksessa olla huomattavia eroja pitkän aikaa hitaan ajon/ pysähdyksen jälkeen ennenkuin ajoviima tasaa lämmön lähelle sitä mitä moottori näkee... vai näkeekö, kun eri tilanteissa imusarjasta johtuva lämpö on erilaista.
Moottorin lämpötilan kompensointitaulukot olisi hyvä olla kaksiulotteisia sytytykselle ja bensalle. Yleensähän ne on pelkät pötkötaulukot näissä kansanmalleissa. Vaan kuka pystyy/jaksaa keräämään riittävästi tilastoaineistoa, josta pystyisi analysoimaan kaksiulotteiseen taulukkoon vaadittavat kertoimet.
Ja sitten melkein olisi hyvä ruiskun säätää seosta lopulta closed loopissa. PID arvojen hakemisessa menee hetki, jotta control-loop ei oskilloi liian suurella amplitudilla tai heittäydy välillä kuutamolle... joissain hyväksi kehutuissa tuotteissa noita kontrolliarvoja ei edes päästä säätämään.
Ja sitten tietty barometrinen korjaus... kyllähän ilmanpaine ihan meren tasolla vaihtelee normaalisti 99-102kpa säästä riippuen. 3% heitto, jos olet säätänyt auton toisessa ääripäässä.
Itse en näe tps-pohjaisessa kiihdytysrikastuksessa mitään ongelmaa. Onhan se vähän krouvi.
Comment