Announcement

Collapse
No announcement yet.

M54 huohottimen päivitys Cold country versioksi?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tuonela
    BTCF Member
    • Sep 2004
    • 368
    • Tampere

    Miksi kaikki pitää oppia kantapään kautta...

    Originally posted by Martti View Post
    Löytyy.

    Vaihtakaa/vaihdattakaa nyt helvetissä nuo osat, jotka ei vielä oo sitä tehneet. Ei ne pakkaset ihan vielä tälle talvelle ohi ole!
    Luupää kun olen niin en uskonut... Eilen se sitten tapahtui, venttiilikopan tiiviste antautui ja öljyt pakosarjan päälle. Lisäksi menin tyhmyyksissäni koskemaan öljytikkuun, ja sieltähän pulppusi öljyä kuin lähteestä....
    Last edited by Tuonela; 11-01-2010, 19:15.

    Comment

    • teamwerner
      Bimmer Rookie
      • Jan 2008
      • 175
      • Tampere/Kangasala

      Ketä suosittelisitte Tampereella, jos meinaa tehdä hieman Cold Country päivitystä...?

      Comment

      • markok
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2002
        • 3018
        • Kuopio

        Originally posted by Tuonela View Post
        Luupää kun olen niin en uskonut... Eilen se sitten tapahtui, venttiilikopan tiiviste antautui ja öljyt pakosarjan päälle. Lisäksi menin tyhmyyksissäni koskemaan öljytikkuun, ja sieltähän pulppusi öljyä kuin lähteestä....

        Ongelma on vaan se että tämä tapahtui täällä jumalan selän takana Virroilla, onkohan täällä korjaamoa mihin sen uskaltaisi hinata? Vakuutushan (Pohjolan superkasko?) korvaa hinauksen lähimpään korjaamoon missä auto saadaan kuntoon, mutta kun asuu Tampereella ja pitäisi mennä maanantaina töihinkin... Miten sen perustelis että auton saisi hinattua treelle?
        Oletko varma ettei Pohjolan superkaskoon kuulu vuokra-autoa ilman omavastuuta remontin ajaksi? Ainakin IF:n kaskoon tuo kuuluu jos on jatkuvuusturva.

        Onko tuo eristetty huohotinjärjestelmäkään täysin varma ratkaisu ongelmaan? Varmasti auttaa asiaa, mutta muistelen, että on niitä putkia jäätynyt niiltäkin joilla on eristetty järjestelmä. Lyhyt pätkäajo näyttää olevan myrkkyä tälle koneelle.
        BMW 530iA Touring -05

        Comment

        • Tuonela
          BTCF Member
          • Sep 2004
          • 368
          • Tampere

          Originally posted by markok View Post
          Oletko varma ettei Pohjolan superkaskoon kuulu vuokra-autoa ilman omavastuuta remontin ajaksi? Ainakin IF:n kaskoon tuo kuuluu jos on jatkuvuusturva.

          Onko tuo eristetty huohotinjärjestelmäkään täysin varma ratkaisu ongelmaan? Varmasti auttaa asiaa, mutta muistelen, että on niitä putkia jäätynyt niiltäkin joilla on eristetty järjestelmä. Lyhyt pätkäajo näyttää olevan myrkkyä tälle koneelle.
          Muistaakseni sijaisauto ei kuulu automaattisesti kaskoon. Täytyy huomenna soitella Pohjolaan.

          Comment

          • Juppe
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2002
            • 4541
            • TURKU

            Voisko joku mitata niiltä letkujen halkaisijoita, että osais sitten valita oikean kokoista eristettä niihin. Onko ne kaikki letkut samaa halkaisijaa, kuin se venttiilikopalle tuleva letku? Talvimallin separaattori on tilattu ja pitäis asentaa se ens viikolla.

            Comment

            • Dani
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2007
              • 3847
              • Espoo

              Et sitten samalla tilannut uusia, puhtaita ja eristettyjä letkuja?
              EDIT: kaikki letkut ovat muistaakseni eri paksuisia.
              sigpic
              Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

              Comment

              • herja
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2003
                • 1649

                Jos on samanlaiset kuin M52 putket niin joku 20mm sisäreiällä oleva voisi toimia yleismallina kaikkiin putkiin.
                Retard Member

                Comment

                • Juppe
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2002
                  • 4541
                  • TURKU

                  Et sitten samalla tilannut uusia, puhtaita ja eristettyjä letkuja?
                  No meinasinkin tilata, mutta tulin toisiin aatoksiin. Jos kerran bmw:n omat putket ei eroa noista kesämallin putkista kuin eristeen osalta, niin miks niitä ei eristäis itse? Mulla itse putket näyttävät ihan hyväkuntoisilta. Musta aivan turhaa hassata rahaa niihin, jos eristettä ehjiin putkiin saa 2e/m. Putsaaminen nyt on pikku juttu. Joskus monestakin pösöstä joutunut putsaamaan noita. Voin vaikka suorittaa vähän dokumentaatiota tosta projektista, kun pääsen sen kimppuun.

                  Comment

                  • racingred
                    Bimmer Fanatic
                    • Oct 2006
                    • 256

                    Laitetaan tämä tännekkin.

                    Eli ilmeisesti nyt kävi niin että huohotin pääsi jäätymään. Uudet osat tilasin jo. Mutta nyt pitäisi saada kone käymään.

                    Niin neuvvokaas nyt joku, eli auttaako muu kuin että tulpat irti ja pyörittää kone (palotila) tyhjäksi öljystä? Koneeseen laitettiin kuulemma 2l öljyä, ja vasta sitten alkoi tikussa näkymään eivät alkaneet pakkasessa tulppia aukomaan, huomenna saadaan se vasta lämpimään. Mutta kertokaas joku jolla on ollut sama ongelma

                    Ja tuossa linkki aiheeseen:

                    M52TU moottori hajos?!

                    Comment

                    • Martti
                      Bimmer Fanatic
                      • Mar 2005
                      • 787
                      • Suomi

                      Kyllähän se venakopan tiiviste (tai jokin muu) antaa ennemmin periksi, ennen kuin palotilaan öljy huohottimen tukkeutumisen vuoksi menee?

                      Originally posted by racingred View Post
                      Laitetaan tämä tännekkin.

                      Eli ilmeisesti nyt kävi niin että huohotin pääsi jäätymään. Uudet osat tilasin jo. Mutta nyt pitäisi saada kone käymään.

                      Niin neuvvokaas nyt joku, eli auttaako muu kuin että tulpat irti ja pyörittää kone (palotila) tyhjäksi öljystä? Koneeseen laitettiin kuulemma 2l öljyä, ja vasta sitten alkoi tikussa näkymään eivät alkaneet pakkasessa tulppia aukomaan, huomenna saadaan se vasta lämpimään. Mutta kertokaas joku jolla on ollut sama ongelma

                      Ja tuossa linkki aiheeseen:

                      M52TU moottori hajos?!

                      Comment

                      • Ekape
                        Bimmer Fanatic
                        • Jun 2005
                        • 205
                        • Luvia

                        Originally posted by Martti View Post
                        Kyllähän se venakopan tiiviste (tai jokin muu) antaa ennemmin periksi, ennen kuin palotilaan öljy huohottimen tukkeutumisen vuoksi menee?
                        Ei välttämättä. Öljyllä on suora reitti öljytikunputkesta separaattorille ja sieltä imusarjaan. Ainoa mitä vaaditaan on että jäätyminen/tukos tapahtuu lohkon huohotusputkessa ennen separaatoria.

                        Juuri tein tämän remontin kun eukon käyttiksestä e39 m52b25tu meni separaattorin kalvo rikki.

                        Tarkastelin tuota rakennetta niin näyttää että tukkeutuminen lähtee liikkeelle paluuputkesta joka menee tukkoon, kun paluuputki on tukossa niin separaattoriin pohjalle alkaa keräntymään vettä joka aiheuttaa milloin mitäkin oireita. Itse en pidä mitenkään tärkeänä päivittää huohotinta tuohon coldcountry-malliin. Hyvin toimi eristämätön separaattori 230tkm ja toimisi edelleen jollei paluuputki olisi mennyt tukkoon. Eristämätön laitettiin tilalle.

                        Mutta tuo huolto kannattaa ehdottomasti tehdä, siis siivota huohotinjärjestelmä. Oikeastaan kanattaa uusia separaattori, lohkon huohotusputki sekä separaattorilta imusarjaan menevä putki. Letkut saa kyllä puhaltamalla ja pesemällä puhtaaksi mutta ne oli niin hapertuneita ettei saanut ehjänä paikoilleen.

                        Comment

                        • Juppe
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2002
                          • 4541
                          • TURKU

                          Tutkin vähän tota omaa vessaa ja tarkemmin katsottuna munuaisista pääsee pakkasviima suoraan imusarjan alle ja separaattorin seutuville. Omaani tökkäsin hätäpäissään pahvin sinne munuaisten taakse. Lämpeni muuten auto aika paljon nopeammin, kuin ilman, vaikka termostaatti onkin ihan hyvässä vedossa. Täytyy varmaan viikonloppuna vaihtaa se separaattori ja eristää letkut. Kosteuden kertymisen kannalta on kyllä sitä parempi, mitä nopeammin kone lämpenee. Ei tyhjäkäyntejä kylmänä, vaan varovasti heti liikenteeseen, kun auton saa tulille.

                          Vanhemmissa e46 malleissa oon nähny semmosia ihan tehtaan tekemiä levyjä jotka tukkivat reiät munuaisten takaa. Ei välttämättä olis pölö idea talvella. Kyllä sieltä puskurin aukosta sitä ajoviimaa tulee ihan riittävästi, ettei lämmöt nouse.

                          Comment

                          • Bmw Master
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2004
                            • 13155
                            • Kokomo

                            Originally posted by Ekape View Post

                            Tarkastelin tuota rakennetta niin näyttää että tukkeutuminen lähtee liikkeelle paluuputkesta joka menee tukkoon
                            Samat havainnot. Öljy ei valu enää separaattorista tyhjäksi vaan tukkiin hököttimen. Paluuletkun ja öljytikunputken puhdistus auttaa.

                            Olen puhdistuksella pärjännyt, kannattaisi tehdä vaikka joka kesä. Tosin separaattori sen verran hankala puhdistaa, että kannattaa joskus uusia.

                            Comment

                            • Martti
                              Bimmer Fanatic
                              • Mar 2005
                              • 787
                              • Suomi

                              Muistaako kukaan separaattorijumpan tehnyt, löytyykö talvimallin separaattorista oheisessa kuvan letkun nro 6 lähtöä? Ja jos löytyy, onko se tulpattu valmiiksi? Kesämallissahan tuo letku on (tai ainakin mulla oli) sellainen lyhyt tumppi, joka on tulpattu.



                              Tämä siksi, kun en muista siirtäneeni tuota ko. letkua talvimallin separaattoriin, ja sen lähtökin (jos/kun sellainen on) jää niiden eristeiden sisään...vittu.

                              Comment

                              • markok
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2002
                                • 3018
                                • Kuopio

                                Originally posted by Martti View Post
                                Muistaako kukaan separaattorijumpan tehnyt, löytyykö talvimallin separaattorista oheisessa kuvan letkun nro 6 lähtöä? Ja jos löytyy, onko se tulpattu valmiiksi? Kesämallissahan tuo letku on (tai ainakin mulla oli) sellainen lyhyt tumppi, joka on tulpattu.



                                Tämä siksi, kun en muista siirtäneeni tuota ko. letkua talvimallin separaattoriin, ja sen lähtökin (jos/kun sellainen on) jää niiden eristeiden sisään...vittu.
                                Kyllä löytyy ja on tulpattu. Tulppa piti ottaa irti ja leikata separaattorin eristeeseen pieni reikä letkun läpiviennille. Kukaan vaan ei ole osannut kertoa mitä vaikutusta on jos tulpan jättää paikalleen ja letkun kytkemättä.
                                BMW 530iA Touring -05

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎