Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW nelivetotekniikat X

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Cell
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2004
    • 7037
    • Uusikaupunki

    #16
    Originally posted by -Tapi View Post
    Cell: Tajuan kyllä mitä ajat takaa, näyttää siltä että yrität väkisin vääntää asian eri sanoille kuin joita minä käytin.
    Tarkoituksena oli vain korjata pieni mutta yleinen logiikkavirhe, asian oikea ymmärtäminen helpottaa siihen liittyvien ilmiöidenkin ymmärtämistä. Ei nyt mitään herneitä vedellä nenään

    Kuulostaa siltä, että vanhan ix:n jakovaihteisto toimii tasauspyörästön tapaan?
    325i -08
    i3 REx -17
    M5 -98 Imolarot
    535i -90 N/A project (maatumassa)

    Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

    Comment

    • Hekuli
      Bimmer Rookie
      • Dec 2006
      • 65

      #17
      Selittäkääs tää e30 ix:n toimintaperiaate tämmöselle tyhmemmälle jampalle. Eli onko niin että kun normaalisti ajat niin pelkästään takapyörät vetävät ja esim. sivuluistossa tai muuten kun takapyörät sutivat niin etupyörät ottavat myös kiinni?
      Köyhyys ei ole ilo, vaikka se rikkaita naurattaakin.

      Comment

      • bimmer
        Bimmer Rookie
        • Jan 2003
        • 105
        • JKL

        #18
        Originally posted by Hekuli View Post
        Selittäkääs tää e30 ix:n toimintaperiaate tämmöselle tyhmemmälle jampalle. Eli onko niin että kun normaalisti ajat niin pelkästään takapyörät vetävät ja esim. sivuluistossa tai muuten kun takapyörät sutivat niin etupyörät ottavat myös kiinni?
        Kyllä se vetää aina, eli on ns. jatkuva neliveto.
        Tosin vetosuhde on 37eteen 63 taakse, eli se on hyvin takavetopainotteinen.
        Se on kyllä innokas lähtemään liippiin, mutta reilusti kaasua annostellen etupää lähtee mukaan ja on ajettavissa aivan kuten kunnon nelarin kuuluukin, ilman viiveitä ja yllättäviä nelivedon kytkeytymisiä.

        Comment

        • -Tapi
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2004
          • 3117
          • Välisuomi

          #19
          Älä bimmer edes yritä hahmottaa tuon räjäytyskuvan perusteella voimankulkua, se on vaikea hamottaa jopa kun on osat kädessä. Oireistasi päätellen sinulla oli tosiaan risa visko iX:ssasi. Voima EI välity suoraan takapyörille!! Siis kuten aiemmin totesin: Kaikki voima vaihteiston ulostuloakselista ohajtaan viskokytkimen kautta ennen sen päätymistä eteen taikka taakse.

          EDIT: iX jakovaihteisto toimii kuten mikä tahansa differentiaali: Jos viskoa ei olisi tai se olisi rikki, toisen akselin pysähtyessä toinen alkaa pyörimään tuplanopeutta. Sama tilanne kuin perämurikassa ilman lukkoa tapahtuu.

          Järjestys menee näin (suluissa olevat numerot kuvan osanumerot):
          1.Vaihteiston ulostuloakseli (3) pyörittää planeettapyörästön (14,9 ja 17) sisällä koko planeettapyörästöpakettia mukanaan (pikkupyörät (14) eivät pyöri suhteessa muihin osiin). Kaikki voima menee siis ensin osaan 14 ja riippuen pidosta, sen sisäpuolelle (etuveto) tai ulkopuolelle (takaveto). Pääakseli pyörittää vain ja ainoastaan osan 14 runkoa.

          2.Planeettapyörästön ulkokehä (17) on kiinni viskokytkimen (32) keskellä hammastuksella (18). Tästä samasta osasta (18) lähtee takakardaani ulos jakovaihteistosta Takakardaani siis pyörii aina kun viskokytkimen keskiosa pyörii. MUTTA viskokytkimen ollessa "auki", keskiosa ei pyöri, koska voima pääsee hammaspyörän (9) kautta suoraan etukardaanille (29) tarvittaessa.

          3.Viskokytkimen ulkokehällä on harva hammastus, josta voima siirtyy etukardaanin ketjuvedon hammaspyörälle osan 13 avulla.

          Nyt jos viskokytkin toimii:
          -Planeettapyörästö pyörii ja takaa loppuu pito:
          Viskokytkimen keskiosa pyörähtää kovempaa kuin ulkokehä, joka on siis kytketty etuvetoon. Planeetan sisällä akseli pyörähtää kovempaa kuin ulkopuolella.
          Viskon sisällä olevat rei'itetyt ja lovetut levyt leikkaavat silikoniöljyä saaden sen kuumenemaan välittömästi. Silikoniöljy jäykistyy lukiten reikä- ja lovilevyt toisiinsa-> Viskokytkin on yhtäpuuta. Viskokytkin ei enää salli pyörimisnopeuseroa, vaan kumpikin pää vetää yhtä suurella nopeudella, mutta johtuen planeettapyörästön välityssuhteesta, vääntömomentti jakautuu suhteessa 1:2 vaikka nopeus onkin 1:1.

          Entäpä jos viskokytkin ei toimi (silikoniöljy on päässyt vuotamaan ulos):
          -Planeettapyörästö pyörii ja takaa loppuu pito:
          Viskokytkimen keskiosa pyörähtää kovempaa kuin ulkokehä. Mikään ei lukitse ulkokehää sisäakseliin, vaan takakardaani saa jatkaa pyörimistä ilman että etukardaanille välittyy vetoa.
          -Planeettapyörästö pyörii ja edestä loppuu pito:
          Takakardaanin nopeus laskee etukardaaniin nähden, planeettapyörästön pikkurattaat pyörivät rungon mukana pyörittäen osaa 9 mutta ulkokehä ei pyöri. Kaikki pyörimisnopeus menee etukardaanille viskon ulkokehän pyöriessä sisäkehän ollessa paikallaan.

          Näin lauenneella viskolla varustetulla iX:lla saa esim käsijarrua käyttämällä vain etupyörät vetämään. Tästäkin on kokemusta jääradan hangesta..

          Kovin vaikeaa yrittää kirjoittamalla selvittää tuota voiman kulkua, osia on niin paljon ja ne eivät ole mikään kiinteästi kytkettyinä toisiinsa.

          EDITTIÄ vielä:
          Kun etupyörät eivät pyöri, voima (3) kulkee osaan 14, joka tuplaa nopeuden johtaen sen osaan 17->18->ulos takapäästä
          Kun takapyörät eivät pyöri, voima kulkee osaan 14, joka tuplaa nopeuden johtaen sen osaan 9->31->29-> ulos etupäästä.
          Viskolle sen sijaan voima kulkee etupäästä osan 13 kautta ja takapäästä osan 18 kautta ja koskapa nämä osat ovat kiinteitä eri pään kardaaneille, niiden pitää pyöriä tasan samaa nopeutta ettei viskokytkin lukittuisi.
          Last edited by -Tapi; 24-11-2007, 21:27.
          ---

          Comment

          • bimmer
            Bimmer Rookie
            • Jan 2003
            • 105
            • JKL

            #20
            OK

            Nyt alkaa avautumaan tämä homma, tosin epäselvää on ainoastaan että miten voima siirtyy akselilta (3) plaanetankannattimelle (14).
            Jaa, kuvaa tutkiessa hokasin että planeetankannatin onkin takapuolelta "umpinainen" ts. siellä on akselin (3) päähän sopiva pooritus...
            Kuvasta se ei oikein käy ilmi, mutta niin sen täytyy olla!!!

            Kiitos ja kumarrus -Tapille!!!!

            Comment

            • -Markus-
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2005
              • 1463
              • Ihan Savossa

              #21
              En tiedä onko tästä mitään hyötyä mutta:

              325 E30 ix on aina käytännössä vähintään "3 vetoinen". Eli molemman takapyörät vetää aina vaikka olisikin hieman pitoeroja ja vähintään toinen etupyörä. Ja jos vielä saat auton jumiin, ni sit saatkin hakea jo naapurin traktoria apuun.

              Käsittääkseni tuo ix:n viskolukkoperä ei tosin oli niin "jäykkä" kuten vaikka M5:n 25% kitkalukkoperä. Tämä on kyllä mutua.

              Ford Mondeo Mk3 STW
              VW E-Golf 2015
              BMW 325i Cabriolet -87, pitkän ajan harrastus/sijoitus

              Comment

              • Hekuli
                Bimmer Rookie
                • Dec 2006
                • 65

                #22
                Onko mahdollista että mun e30 ix:ssä olis sekä edessä että takana 25% kitkalukko? Mitenkähän tämän pystyis testaamaan?
                Köyhyys ei ole ilo, vaikka se rikkaita naurattaakin.

                Comment

                • -Markus-
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2005
                  • 1463
                  • Ihan Savossa

                  #23
                  Originally posted by Hekuli View Post
                  Onko mahdollista että mun e30 ix:ssä olis sekä edessä että takana 25% kitkalukko? Mitenkähän tämän pystyis testaamaan?
                  Tuskin siellä edessä mitään lukkoa on. Ei ainakaan tehtaan jäljiltä ole. Viskolukkoperä on ix:ssä.

                  Ford Mondeo Mk3 STW
                  VW E-Golf 2015
                  BMW 325i Cabriolet -87, pitkän ajan harrastus/sijoitus

                  Comment

                  • 525iiäxä
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2005
                    • 1842
                    • Lappeenranta, Finland

                    #24
                    Originally posted by KariM View Post
                    Siinä tapauksessa "herkästi hajoilevat" iX:t olisivat sittenkin voineet olla ostoslistallani.
                    Kyllä ainakin minulla on voimansiirto toiminut kuin junan vessa. Muu vessa ei sitten aina ihan niin hyvin...

                    Volvo V70 2.4T -02
                    E30 323i -84 (taas)

                    Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84

                    Comment

                    • KariM
                      Bimmer Fanatic
                      • Apr 2003
                      • 199
                      • Pirkanmaa

                      #25
                      Originally posted by 525iiäxä View Post
                      Kyllä ainakin minulla on voimansiirto toiminut kuin junan vessa.
                      Jep.

                      Hyvä, jos se tyypillinen vika on vain viskon toimimattomuus, eikä auto immobilisoidu täysin.

                      Comment

                      • _nixu_
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2006
                        • 8972
                        • Kellokoski

                        #26
                        Mitähän tuommoisen e34 viskokytkimen korjaus maksaa ja onnistuuko missään?
                        E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

                        Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

                        Comment

                        • KariM
                          Bimmer Fanatic
                          • Apr 2003
                          • 199
                          • Pirkanmaa

                          #27
                          Projektiosiossa on mielenkiintoista tarinaa 325ix:stä. Kertomuksesta pisti silmääni sanavalinta "iX:n surullisen kuuluisa etukardaanin booritus". Onko siellä siis muitakin tyypillisiä vikapaikkoja kuin pelkkä visko?

                          Comment

                          • Juubi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Dec 2004
                            • 999

                            #28
                            Originally posted by KariM View Post
                            Projektiosiossa on mielenkiintoista tarinaa 325ix:stä. Kertomuksesta pisti silmääni sanavalinta "iX:n surullisen kuuluisa etukardaanin booritus". Onko siellä siis muitakin tyypillisiä vikapaikkoja kuin pelkkä visko?
                            Tuo liian vähän päällekkäin oleva booritus on "herkkä" paikka. Jotkut ovat pidentäneet etukardaania, jotta kardaani menisi syvemmälle booreihin. Ihan hyvin tuo alkuperäisenäkin kestää kunhan tuo liitoskohta pysyy puhtaana ja kunnon rasvoissa. Likaisena ja ruosteisena tuo kohta on riskialtis.

                            Comment

                            • Marduk
                              Bimmer Rookie
                              • May 2003
                              • 129
                              • -

                              #29
                              Miten X5 vm 2000 neliveto eroaa x5 vm 2003. Mikä kuukausi 2003 tuli xdrive, että tietää sitten ostaa sen saksanmaalta vai onko siinä tullut myös jonkinsortin facelift myös ? Nyt vissiin xdrive päivittyi dpc:n myötä.

                              Comment

                              • Rossifumi
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2004
                                • 1030
                                • Hamina

                                #30
                                Originally posted by Marduk View Post
                                Miten X5 vm 2000 neliveto eroaa x5 vm 2003. Mikä kuukausi 2003 tuli xdrive, että tietää sitten ostaa sen saksanmaalta vai onko siinä tullut myös jonkinsortin facelift myös ? Nyt vissiin xdrive päivittyi dpc:n myötä.
                                10/03 on tapahtunut muutos ETK:n mukaan.

                                Ainakin moottoripuolella on muutoksia tapahtunut kaikissa muissa paitsi 3.0i mallissa.
                                Last edited by Rossifumi; 17-01-2008, 00:01.
                                Maailma on erilainen nelikko kuskin silmin.

                                On todennäköistä, että epätodennäköinen toteutuu.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎