Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW nelivetotekniikat X

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • HC91
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2007
    • 998
    • 29100/310053

    #76
    Originally posted by Magirus View Post
    Hmm.. Siis onkos tuossa 525iX:sässä nyt sitten kuitenkin jollain tavalla erilainen tuo jakolaatikon toiminta kun 325iX? "Voidaan tarvittaessa lukita sähkömagneettisesti" - "Kumpaakin lukitusjärjestelmää ohjataan elektronisesti.." yms.
    08/93 saakka 525ix:ssä on siis jakolaatikko sähkömagneettisella lukolla ja perä sähköhydraulisella lukolla (EHL), 9/93-> taakse vaihtui viskolukollinen? perä. Melko paljon analogiaa on löydettävissä tuon EHL:n ja nykyisen "adaptive M-differential" toimintaperiaatteista :think

    Originally posted by Magirus View Post
    Mahtaako kenelläkään olla tallissa tai nurkissa lojumassa etutolppia? Ois tarvinnu tietää patruunan pituutta/paksuutta ennen kun alkaa omasta purkamaan pois ja istuttamaan uutta..
    Kartturin nurkkaan on vielä jousi vaihtamatta, joten tolppa käypi irtaallaan ja osina nyt v-loppuna - mitkä mitat ovat hakusessa, iskarin rungon pituus ja ulkohalkaisija?
    Last edited by HC91; 11-12-2010, 06:47.
    92' ///M5 3.8 individual
    09' 320d xDrive
    16' NIU N1 Sport
    19' NIU U+ Sport

    Comment

    • Magirus
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2006
      • 875
      • Keski-Suomi und Sawo

      #77
      Originally posted by HC91 View Post
      Kartturin nurkkaan on vielä jousi vaihtamatta, joten tolppa käypi irtaallaan ja osina nyt v-loppuna - mitkä mitat ovat hakusessa, iskarin rungon pituus ja ulkohalkaisija?
      Noista olisi paljon jo apua.. En tiedä mitä tuonne nyt alkaa sovittamaan mutta yläpään laakerointihan on IX:sässä sama kuin E36 vanhemmassa mallissa.. Oli ideana että jos vaihtaisi koko yläpään uudemman malliseen E36 laakerointiin ja sitten alkaisi etsiä/tutkia iskari vaihtoehtoja..

      M47TU E61 520D FamilyWagon -06
      M30 E24 635CsiA FatLip Yankee -87
      M20 E30 320i/323i Rooflost -86
      M30 E24 628 CsiT Batmobile -82


      O: E24 osasia

      Comment

      • -Tapi
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2004
        • 3117
        • Välisuomi

        #78
        Originally posted by HC91 View Post
        08/93 saakka 525ix:ssä on siis jakolaatikko sähkömagneettisella lukolla ja perä sähköhydraulisella lukolla (EHL),
        Mistä tuollainen tieto on peräisin? Elin käsityksessä että jakolaatikossa on visko kuten pikkuveljessäänkin. Perän sähköhydraulisen lukon kyllä tiesin. Siihen jakolaatikkoon menee yksi sähköliitin mutta sekin näyttää enemmän anturilta. Olisi kovin mielenkiintoista nähdä 525iX jakolaatikko avattuna.
        ---

        Comment

        • Magirus
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2006
          • 875
          • Keski-Suomi und Sawo

          #79
          Originally posted by -Tapi View Post
          Mistä tuollainen tieto on peräisin? Elin käsityksessä että jakolaatikossa on visko kuten pikkuveljessäänkin. Perän sähköhydraulisen lukon kyllä tiesin. Siihen jakolaatikkoon menee yksi sähköliitin mutta sekin näyttää enemmän anturilta. Olisi kovin mielenkiintoista nähdä 525iX jakolaatikko avattuna.
          Tuosta ohjekirjan tekstistähän ymmärtää että siinä on tuo EM lukko jakolaatikossa.. Samoten tointaa kattoa E34 factory repair manuaalia, siinäkin puhutaan EM:n toiminnasta jakolaatikon yhteydessä..

          M47TU E61 520D FamilyWagon -06
          M30 E24 635CsiA FatLip Yankee -87
          M20 E30 320i/323i Rooflost -86
          M30 E24 628 CsiT Batmobile -82


          O: E24 osasia

          Comment

          • -Tapi
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2004
            • 3117
            • Välisuomi

            #80
            Aijaa se oli ohjekirjasta tuo kuva.. no uskottavahan se on. Harmi ettei kukaan näytä purkaneen 525iX jakolootaa, kiinnostaisi nuo sisuskalut.
            ---

            Comment

            • HC91
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2007
              • 998
              • 29100/310053

              #81
              Originally posted by Magirus View Post
              Noista olisi paljon jo apua.. En tiedä mitä tuonne nyt alkaa sovittamaan mutta yläpään laakerointihan on IX:sässä sama kuin E36 vanhemmassa mallissa.. Oli ideana että jos vaihtaisi koko yläpään uudemman malliseen E36 laakerointiin ja sitten alkaisi etsiä/tutkia iskari vaihtoehtoja..
              Tolpan ulkohalkaisija on 55.0mm, siinä näytti olevan vähän kiilausta alhaalla (0.5-1.0mm), tolpan pohjasta jousilautasen hitsisauman alareunaan 245mm, tolpan pohjasta tolpan yläreunaan (ilman suojusta) 354-355mm.
              92' ///M5 3.8 individual
              09' 320d xDrive
              16' NIU N1 Sport
              19' NIU U+ Sport

              Comment

              • Magirus
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2006
                • 875
                • Keski-Suomi und Sawo

                #82
                Originally posted by HC91 View Post
                Tolpan ulkohalkaisija on 55.0mm, siinä näytti olevan vähän kiilausta alhaalla (0.5-1.0mm), tolpan pohjasta jousilautasen hitsisauman alareunaan 245mm, tolpan pohjasta tolpan yläreunaan (ilman suojusta) 354-355mm.
                Kiitoksia mitoista, harmi kun en kerennyt sanomaan että nappaa kuva kummaltakin puolelta tolppaa kun on irtaallaan.. Meneekös tuossa nelivedossa nyt tuo iskari tuommosen "pannan" lävitse ja napa kiinnittyy erikseen tuohon iskaripakettiin? Kuten räjäytyskuvissa. Tai te ketkä olette noita pilkkoneet niin voitteko valaista vähän tyhmää että mikä tuossa nyt on periaatteena? Ajatuksena ollut että eikö tuohon nyt kävisi pienellä työllä esim E36 säädettävä iskunvaimennin kokonaisuudessaan jos mitat täsmäisi.. Tietysti siitä joutuisi pilkkomaan alapäästä niitä alkuperäisiä E36 varten tehtyjä kiinnityksiä mutta eikai se sitä pakettia mihinkään heikennä..
                Last edited by Magirus; 12-12-2010, 16:33.

                M47TU E61 520D FamilyWagon -06
                M30 E24 635CsiA FatLip Yankee -87
                M20 E30 320i/323i Rooflost -86
                M30 E24 628 CsiT Batmobile -82


                O: E24 osasia

                Comment

                • Magirus
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2006
                  • 875
                  • Keski-Suomi und Sawo

                  #83
                  Jahhaas, nyt on hieman taas käyty kyselemässä.. Eli pyörähdin motonetistä hakemassa tuohon koneeseen Defan lämmitysvastuksen niin samalla sattui sitten sen verta asiallinen myyjä että toi mittailtavaks siihen pöydälle tommosen E36 tolpan. Tosiaan kuten pelkäsinkin, eroa pituudessa on karkeasti ~10cm kun vertasi tuohon IX:n tolpan mittoihin Tämä oli jo kyllä aavistettavissa koska tuo IX:n tolppa jää vetarin takia paljon ylemmäksi, kun taas E36 tolppa yltyy juuri tuon ~10cm alemmas.. Paksuudessa heittoa oli karkeasti ~3mm. Edelleen olisi mukava kuulla tuo Tommy T:n ja kumppaneiden ratkaisu tuolla etupäässä.. Ajan vaikka romuttamolle tuon värkin ennemmin kuin alan hankkimaan alkuperäisiä tolppia

                  M47TU E61 520D FamilyWagon -06
                  M30 E24 635CsiA FatLip Yankee -87
                  M20 E30 320i/323i Rooflost -86
                  M30 E24 628 CsiT Batmobile -82


                  O: E24 osasia

                  Comment

                  • JJT
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2005
                    • 6694
                    • .......

                    #84
                    Originally posted by Magirus View Post
                    Jahhaas, nyt on hieman taas käyty kyselemässä.. Eli pyörähdin motonetistä hakemassa tuohon koneeseen Defan lämmitysvastuksen niin samalla sattui sitten sen verta asiallinen myyjä että toi mittailtavaks siihen pöydälle tommosen E36 tolpan. Tosiaan kuten pelkäsinkin, eroa pituudessa on karkeasti ~10cm kun vertasi tuohon IX:n tolpan mittoihin Tämä oli jo kyllä aavistettavissa koska tuo IX:n tolppa jää vetarin takia paljon ylemmäksi, kun taas E36 tolppa yltyy juuri tuon ~10cm alemmas.. Paksuudessa heittoa oli karkeasti ~3mm. Edelleen olisi mukava kuulla tuo Tommy T:n ja kumppaneiden ratkaisu tuolla etupäässä.. Ajan vaikka romuttamolle tuon värkin ennemmin kuin alan hankkimaan alkuperäisiä tolppia
                    Eli en tarvii lähtee mittailemaan enää
                    Myyn:
                    M10/20/52 E30-E36 osia

                    Comment

                    • Magirus
                      Bimmer Fanatic
                      • Aug 2006
                      • 875
                      • Keski-Suomi und Sawo

                      #85
                      Originally posted by JJT View Post
                      Eli en tarvii lähtee mittailemaan enää
                      Juu, pitkin mainita siitä vielä erikseen Ei tosiaan tarvitse enään mittailla

                      Edit: Jottei nyt menisi ihan paskanjauhannaksi tämä posti niin onkohan kaukaa haettua jos tuommoisesta tolpasta tekisi jollain keinoin patruunallisen mallin :S Vai millähän keinoin tuohon tointaisi nyt alkaa miettimään jotain muuta kun alkuperäistä tolppaa..?

                      Edit2: Kun luin varmaan taas kymmenennen kerran tuon Tommy T:n ja kumppaneiden topikin läpi niin osasin sieltä poimia tuon "patruuna alkuperäisten tolppien sisään" - lauseen Luetun ymmärtäminen
                      Last edited by Magirus; 14-12-2010, 16:50.

                      M47TU E61 520D FamilyWagon -06
                      M30 E24 635CsiA FatLip Yankee -87
                      M20 E30 320i/323i Rooflost -86
                      M30 E24 628 CsiT Batmobile -82


                      O: E24 osasia

                      Comment

                      • -Tapi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2004
                        • 3117
                        • Välisuomi

                        #86
                        Tuolla 'yleistä keskustelua'-puolella sekä 'E39:n jälkeen'- että 'X5 ostamassa'-keskusteluissa on niin paljon jo potaskaa Xdrivesta että heitän tänne enemmän aiheeseen liittyvään ketjuun kommentin.

                        Voimanjako (Huom ei siis pyörimisnopeudenjako eikä väännönjako) on toteutettu tyystin toisella tavalla kuin ennenvanhaan. X-Driven jakolaatikossa on kaksi kiertokangen näköistä "kahvaa" joiden vastinpinnat ovat rampit. Kun kahvoja kääntää eri asentoon, muuttuu niiden keskinäinen välimatka. Tätä välimatkaa hyväksikäyttämällä saadaan lamellilevykytkimelle aksiaalipainetta. Kahvoja kääntää laatikon kyljessä oleva servomoottori joka saa pyörintäliikkeen hammasrattaalla epäkeskoon kahvojen välissä.

                        Toimintaperiaate mahdollistaa kaikki mahdolliset voimanjakosuhteet (HUOM! Ei edelleenkään puhuta pyörimisnopeus- eikä väännönjakosuhteesta!) mitä kuvitella saattaa. Periaatteessa X-Drive voidaan päivittää huollossa ohjelmistolla tyystin toisenlaiseksi (tai siihen voitaisiin lisätä se nappula jolla 4-veto kytkettäisiin kiinteäksi kun lähdetään liikkeelle. Tämä on oma toiveeni..). En tiedä onko tuon servon ohjaukseen olemassa eri ohjelmaversioita mutta toivottavasti joku kräkkää niitä auki ja joskus päästään piraattiohjelmilla kiinni niihin. Tällä hetkellä kaikki testaamani X-Drivet toimivat siten että keskilukko on auki kunnes renkailla tapahtuu pyörimisnopeuseroa.


                        EDIT: kuva X-driven jakolaatikosta lisätty.
                        Last edited by -Tapi; 18-01-2011, 15:57.
                        ---

                        Comment

                        • Throttle
                          Bimmer Fanatic
                          • Nov 2010
                          • 793
                          • -

                          #87
                          Mimmoinen systeemi on e46:sen neleveto?
                          Viskolukko E30:n tapaan..? Vaiko on jotain vähän hienompaa :think

                          Comment

                          • DannyBoy
                            Bimmer Fanatic
                            • Dec 2005
                            • 720

                            #88
                            Originally posted by Throttle View Post
                            Mimmoinen systeemi on e46:sen neleveto?
                            Viskolukko E30:n tapaan..? Vaiko on jotain vähän hienompaa :think
                            Vastaus löytyy sivulta 1. toinen postaus
                            Kokovartalokyrpä

                            Nyt ajossa:
                            BMW X5 E45 M-Sport -20
                            BMW X5 Sport package -07
                            EX: Pirusti Pemareita

                            Comment

                            • -Tapi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2004
                              • 3117
                              • Välisuomi

                              #89
                              Juuri niin.

                              Ja kuva E46 ja 'ei-XDrive' X5:n jakolaatikon sisuksista (joka on muuten Chryslerin pikkufirman tuote alunperin ja sen osti myöhemmin Magna Itävallasta joka on tehnyt perinteisesti BMW:n nelivetotekniikat) http://xiftw.com/images/E46xi_TC_GearSet.JPG
                              .. ja koko tarina: http://www.xiftw.com/?page_id=16

                              Tänään vielä tarkastin XDrive X3:sen periaatetta käytännössä: Kun DSC on päällä, keskilukko toimii kompuutterin ohjaamana. DSC:n 'väliasennossa' sama homma. DSC kokonaan pois päältä ei tuo keskilukko toimi ollenkaan eli on auki. Hauskuuskerroin hukassa..
                              ---

                              Comment

                              • DannyBoy
                                Bimmer Fanatic
                                • Dec 2005
                                • 720

                                #90
                                e46 on ainut nelivetoinen henkilöauto, jolla olen ajanut! kertokaa te, jolta löytyy enemmän kokemusta 4X4 autoista. Onko tuo e46 mistää kotoisin, kun vertaa muihin nelivetoisiin?
                                Kokovartalokyrpä

                                Nyt ajossa:
                                BMW X5 E45 M-Sport -20
                                BMW X5 Sport package -07
                                EX: Pirusti Pemareita

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎