Originally posted by AnXD
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
BMW nelivetotekniikat X
Collapse
X
-
-
-
525ix alustakysymys?
Aattelinpa nyt tähän topikkiin vielä tehdä hieman kyselyitä kun ei kehdannut uutta aihetta vääntää.
Auto siis 525ix -91 non-vanos. Eli ongelmanahan on melko tyypillinen etuiskarit, toisella puolella alkoi viime leimauksessa selvitä ettei sillä enää kymmeniä tuhansia kilometrejä ajeta. Nyt onkin sitten edessä nähtävästi ennen kevättä remonttia eikä millään nappaisi ostaa noita alkuperäisiä pumppuja. Ensinnäkin hinta on kohtuullisen taivaallinen ja muutenkin tuo korkeus sekä liiallinen pehmeys häiritsee tuossa alustassa. Matka-ajossa helvetin hyväksi itsellä osoittautunut mutta siihen se sitten jääkin. Tahtoo hieman jämäkämpää tilalle ja lievästi matalempaa, ei haeta mitään tapausta jolla joutuu suunnitella ajoreittinsä kauppareissun takia koska matkalla on muutama suojatien koroke. Tutun "huoltamopäällikön" kanssa asiasta kävin keskustelua ja sanoi ettei ole mikään mahdottomuus sovittaa säädettävää alustaa, kuulemma olivat muinaisaikoina kaverinsa autoon semmosen toteuttaneet. Nyt olisikin mukavaa saada muilta mahdollista tietoa siitä että mitä sinne voisi mahdollisesti saada kohtuu vaivattomasti ja turvallisesti käymään.. Ja onko moni toteuttanut tämmöstä projektia koskaan?
Sitten vielä tuohon nelivetotekniikkaan. Eli kuuluuko teillä minkälaista ääntä perästä kun alkaa tapahtua tätä luistosta johtuvaa lukitusta? Eli siis tämä sähköhydraulinen peränlukko.. Itsellä omituinen ääni jota mahdoton kuvailla sanoin, lähinnä jos kahta kumista kappaletta hankaisi toisiinsa josta lähtee tämmönen "narahtelu".. Entä osaako kukaan kertoa millä tavoin tämä lukitus tuolla perän sisällä tapahtuu?
M47TU E61 520D FamilyWagon -06
M30 E24 635CsiA FatLip Yankee -87
M20 E30 320i/323i Rooflost -86
M30 E24 628 CsiT Batmobile -82
O: E24 osasia
Comment
-
-
Originally posted by alppix View PostKysympä tässä samassa, että mikä neliveto tuossa 330xda vm -06 on? Onko se nyt jotain uudempaa mallia? Tärkeimpänä seikkana tietenkin, että tekeekö sillä mitään? En tiedä näistä nelivetovehkeistä juuri mitään niin kysyn näin, että jos pysäköin tollasen kaaran Helsingissä kadunvarteen talvella ja yöllä sataa lunta niin pääsenkö pois? Nimimerkillä "muutaman kerran viime talvena lapion kanssa touhunnut"
Itse olen X-drivellä jäänyt kerran kiinni. Viime talvena pistin auton parkkiin yli puolimetriseen penkkaan kiinni, ja siitä ei enää ilman lapiota lähdetty. Alla uudet keskieurooppakitkat, penkka semmoista pesupulverilunta ja sen alla jäätä ja perässä oli vielä kärry.
Joten aika *usti saa sataa yön aikana lunta jos sen takia ei pääse X-drivellä ruudusta pois.
X-drive on sinänsä lukoton kuten lähes kaikki muutkin henkilöautonelarit. Pidon menettänyttä fillaria koitetaan hillitä jarrulla, jotta voima ei täysin karkaisi kun eka pyörä sutii. Tuossa penkassa ährätessä joka fillarin alla oli sutimisjäljet, tosin kuskinpenkiltä oli paha nähdä kuinka monta fillaria suti samaan aikaan. Ainakin enemmän kuin yksi, päätellen siitä miten auto heilui sivusuunnassa.
Mersun 4-maticilla nostin keskikokoisen Busterin järvestä kärryn jarru päällä ja fillarit lukossa. Hyvin nousi, pysäytin kun kärry akselia myöten rantahiekassa ja ihmettelin että hiukan pitää kaasua painaa enemmän kuin normaalisti. Ei mitään sutimisia.
Hyvin mun E34 525ix:kin lumessa meni. Siinä oli takana viskolukko ja keskellä jokin sähköohjattu välitysboksi. Kerran lumen peittämällä jäällä kokeilin, ja kolme sutimisjälkeähän se sai aikaan. Missään muualla se ei toki sutinutkaan
Kaikki kolme lasken itse "kunnollisiksi" nelareiksi.Ex: W114, W123, E34, E83, S211, E61, E39, W220
X308 Jaguar XJ + R1100RT + Ioniq hybrid
Comment
-
-
Originally posted by harriba View PostX-drive on sinänsä lukoton kuten lähes kaikki muutkin henkilöautonelarit. Pidon menettänyttä fillaria koitetaan hillitä jarrulla, jotta voima ei täysin karkaisi kun eka pyörä sutii.---
Comment
-
-
Originally posted by harriba View Post
Hyvin mun E34 525ix:kin lumessa meni. Siinä oli takana viskolukko ja keskellä jokin sähköohjattu välitysboksi. Kerran lumen peittämällä jäällä kokeilin, ja kolme sutimisjälkeähän se sai aikaan. Missään muualla se ei toki sutinutkaanDUCATI 1098 RACING EVO
Comment
-
-
Originally posted by Peltsii View PostJa tämäkin väärin. E34 iX on takana sähköohjattu lukko
Jos jollain tarjota apparin etuvetaria niin iv:llä yhteyttä, kohta varmaan losahtaa alle
M47TU E61 520D FamilyWagon -06
M30 E24 635CsiA FatLip Yankee -87
M20 E30 320i/323i Rooflost -86
M30 E24 628 CsiT Batmobile -82
O: E24 osasia
Comment
-
-
Originally posted by -Tapi View PostXDrive ei nimenomaan ole lukoton. Toimintaseloste löytyy tämän ketjun alkupäästä. BMW on tehnyt paljon lukottomia nelivetoja ylläkirjoittamallasi toimintaperiaatteella mutta ne eivät ole XDrive-nimellä.
En tiennytkään että E34:n takalukkokin oli sähköisesti ohjattu. Ilmankos se toimikin niin hyvin. Omassani ei ollut myöskään mitään ajovakautusjärjestelmiä tai sutimisenestoja (pl. auton painoon nähden tehoton moottori + automaatti), joten hyvin eteni.Ex: W114, W123, E34, E83, S211, E61, E39, W220
X308 Jaguar XJ + R1100RT + Ioniq hybrid
Comment
-
-
Originally posted by harriba View PostEn tiennytkään että E34:n takalukkokin oli sähköisesti ohjattu. Ilmankos se toimikin niin hyvin. Omassani ei ollut myöskään mitään ajovakautusjärjestelmiä tai sutimisenestoja (pl. auton painoon nähden tehoton moottori + automaatti), joten hyvin eteni.
Tosiaan mukavastihan se vähintään kolmella pyörällä vetelee, joskus oli mukavaa kuopia vanhoilla talvirenkailla jyrkkään mäkeen paikalleen ja huomata että jokainen neljä pyörää vetää "tasaiseen". Samalla tuli nähtyä tuo viskon toimintakin...
Ja itse ongelmaan lopuksi, osaako kukaan sanoa että voiko tuota vetoniveltä korjata/korjauttaa? Alkaa rutisemaan jo melko häiritsevästi, naapurikin huomautti kun eilen tulin töistä illalla pihaan Tai onko mahdollista jollain tavalla saada se kuntoon ilman että tarvitsee alkuperäistä tilata joka maksaa saman verran kuin itse auto.. Tulipa huomattua myös että kuskinpuoleinen alatukivarren pallonivel on aika finaalissa, alkuperäisosana rapiat 278e.. Kaikessa hienoudessaan mukava auto kuitenkin talviajossa jos vain saisi hieman alustaa jäykistettyä. Luisut olisi paljon mukavempia ja kai se murroksiakin säästäisi kun ei niin paljoa keinuisi puolelta toiselle..
M47TU E61 520D FamilyWagon -06
M30 E24 635CsiA FatLip Yankee -87
M20 E30 320i/323i Rooflost -86
M30 E24 628 CsiT Batmobile -82
O: E24 osasia
Comment
-
-
Originally posted by diffas View PostMitenhä olisi mahdollista saada e30 325ix malliseen laitokseen lisää vetoa etupäähän? Kiits
Nykysin vetää kyllä hyvin edestä ja takaa, mutta hivenen pitäs saada eteen lisää.
Oletko varma että viskokytkimesi on kunnossa? Jos luistossa syntyy yhtään nopeuseroa (huom. momenttiero on eri asia) etu- ja takapään välille niin visko on rikki.---
Comment
-
-
Originally posted by Magirus View PostOsaako kukaan sanoa kuinka jäykäksi tämä sähköhydraulisella lukolla varustettu perä maksimissaan lukittuu kun pyörät alkaa luistaa?
Nelivedosta huolimatta on hyvä pitää mielessä kehystämäni virke
Last edited by HC91; 01-12-2010, 09:32.
Comment
-
-
Originally posted by -Tapi View PostEi oikein mitenkään.. Eli iX:ssa momentin suhde jakautuu mekaanisesti, hammaspyörien välityssuhteen mukaan.
Oletko varma että viskokytkimesi on kunnossa? Jos luistossa syntyy yhtään nopeuseroa (huom. momenttiero on eri asia) etu- ja takapään välille niin visko on rikki.
Ei o siis ihan oma auto nyt kyseessä.
Comment
-
-
Originally posted by HC91 View PostSehän on 0-100% lukko - hydraulipainetta nostetaan tiettyyn rajaan saakka (olikohan peräti 180bar) niin kauan kun ABS-antureilta tulee tietoa että sutii.
Nelivedosta huolimatta on hyvä pitää mielessä kehystämäni virke
Vai ymmärsinkö tuon ylläolevan virkkeen väärin? Tosiaan ensi viikolla alkaa itsellä tuohon vetarin korjaaminen, jotain muuta sinne koitetaan saada lainattua muun merkkisistä vehkeistä kun tuo bemarin vetari on niin tyyris..
Mahtaako kenelläkään olla tallissa tai nurkissa lojumassa etutolppia? Ois tarvinnu tietää patruunan pituutta/paksuutta ennen kun alkaa omasta purkamaan pois ja istuttamaan uutta..
M47TU E61 520D FamilyWagon -06
M30 E24 635CsiA FatLip Yankee -87
M20 E30 320i/323i Rooflost -86
M30 E24 628 CsiT Batmobile -82
O: E24 osasia
Comment
-
Comment