Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW original KK-laakerit

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • uti
    Bimmer Rookie
    • Sep 2005
    • 195

    #31
    Laakereista

    Joka kerran kun kiristät momenttiin laakeripesien kannet, yleensä pultit vaihdettava uusiin. Ostetaanko useampi setti pulttejakin?

    Comment

    • basso72
      BTCF Member
      • Dec 2004
      • 1837
      • Ylä-Pinsiö

      #32
      Originally posted by Mr. Zetor View Post

      PÄÄTELMÄT:
      - tähän mennessä on löydetty tasan yksi tapaus (E34 M5 3.6) jossa on samanväriset KK-laakerit ylhäällä ja alhaalla.
      - tapauksia joissa on eri värit ylhäällä ja alhaalla näyttäisi olevan ihan sikana.
      - esimerkkeinä tästä '2-värisyydestä' mainittakoon vaikka E21 ja E65, ts. kyseessä ei nähtävästi ole mikään vanha eikä uusi ilmiö/käytäntö.
      - jos joku haluaa laittaa autoonsa samanväriset liuskat (vaikka dokuissa sanotaan sin/pun) ja vieläpä niin että ostaa osia sylinterien lukumäärän verran niin mikäs siinä. tulen mielelläni paikalle kilinät kuuntelemaan! tällä foorumilla ei kuitenkaan kannata ketään neuvoa näin tekemään ennenkuin itse on _oikeasti_ tätä kokeillut.


      ...ja sovitaanko vaikka niin että kukin pitää nyt virtuaaliturpansa kiinni tämän threadin osalta ellei _OIKEASTI_ ole jotain uutta sanottavaa. please? mun maksani varmaan poksahtaa kohta...
      Tämän perusteella odotin oikeasti jotain FAKTAA,muutakin kuin realoemissa sitä ja tätä.

      paatoksella? siis maksa potentiaalisesti poksahtaa siitä yksinkertaisesta syystä että joudun aina kippaamaan 3 litraa bischoshoffenia nollatakseni vitutuksen joka aiheutuu absoluuttisen turhasta jauhannasta / ajanhaaskauksesta kaiken maailman mulletardien kanssa...


      eh, juurikin tästä syystä laitoin kaikki realoem yms. linkit kuvina edelliseen viestiini, ettei siis tarvitse mitään linkkejä klikkailla.

      eli mitä tarkalleenottaen et ymmärrä? operaattoria != (not equal to)? molemmilla liuskoilla on sama järjestysnumero (5), sama paksuus (48.00mm), mutta eri osanumero JA ERI 'VÄRI'. for crying out loud...
      Ymmärrän kyllä hyvinkin.
      eh, siis sinähän nimenomaan väitit/väität että kaikissa on 'samanväriset' liuskat ylä- ja alapuolella!? jos nyt oletkin sitä mieltä että suurimmassa osassa onkin eriväriset laakerit vastakkain, sano ihmeessä se suoraan. voi olla että olen ainoa jolla päässä/silmissä viiraa pahasti mutta edelleenkin tähän mennessä ainoa esimerkki väittämästäsi 'samanvärisyydestä' on Erichin esiintuoma E34 M5.
      Väitin samanvärisiksi perustuen siihen,että "jeesuksen aikaan" tehdas merkitsi yhteensopivat osat väreillä ja silloin laitettiin samanväriset liuskat. Tästä johtuen esim.realoemissa tarjotaan joissain kuvissa samaa väriä molempiin puoliin. Ja tämä merkintä on se toiminto,jonka tehdas on lopettanut.

      eniwei, mitä sviddua minun kokemukseni liittyvät siihen faktaan että bmw:n dokumentoinnin mukaan KK-laakerit ovat 'eriväriset' ylä- ja alapuolella (ja että sinä sen edelleen kiellät)?! kannattaa muuten myös pitää mielessä se että Erichin ja minun mainitsemat esimerkit olivat E34 M5 ja E36 M3. ja M-sarjan koneillahan ei tunnetusti ole juuri paskankaan vertaa tekemistä tavallisten moottorien kanssa. ennenkuin joku pystyy aukottomasti todistamaan laittaneensa mötorsport-toosaan jotkut random-bilteman liuskat ja kanssa ajaneensa niillä jonkun aikaa, sanon vaan kannattanee hieman hillitä stipulointia.
      En tuota erivärisyyttä dokumentissa (realoem kuva?) ole kieltänyt,vaan jahdannut selitystä miksi näin on. Ja sitä selitystä odotin tuon raivokkaan postauksesi jälkeen.
      jaa että avaisin noi hermeettisesti laminoidut muovit? todistaakseni mitä? että pääsen myymään käytettyjä KK-laakereita? ei nyt eksytä alkuperäisestä aiheesta / kysymyksestä, joka siis oli se että tarvitaanko liuskoja 1 vai 2 x sylinterien määrä ja että ovatko laakerit 'erivärisiä'. dokujen mukaan ainakin sininen ja punainen ovat samanpaksuisia. ja niinkuin 928 GTS jo ehtikin sanoa, mittaukset pitää kuitenkin suorittaa kiertokankien ja kampiakselin kanssa eli laakerin paksuudella ei sinänsä ole mitään absoluuttista oikeaa ennaltamääriteltyä arvoa.
      Kuitenkin esitit faktana,että ne nimenomaan pitää olla eriparia,eikä mitään muuta.

      eh, eli siis kaikissa noissa realoem:n kuvissa noi paksuustiedot on silkkaa valetta?! ts. jos sanotaan että blue = 45.00mm ja red = 45.00mm, se tarkoittaa että sininen ja punainen ovat eripaksuisia? wtf?
      Ei valetta,värikoodi vain tarkentaa paksuuden. esim e21 m20 runkolaakereissa ero 0,01mm. kts.kuva,se tosin m50:stä,mutta selventää idean.

      uh, nyt olen jo suoraan sanottuna liian kännissä saadakseni tästä mitään selkoa. joka tapauksessa, kuten jo aiemmin sanoin, oli vielä ainakin E65:ssä sin/pun-laakerit. ei vissiin yli 10v vanha malli vai olenko tässäkin väärässä.
      ps. 66-88? niinko 1966-1988? eikös jeesuksellakin jo ollut tuota uudempi auto... ihme jos mooseksenaikaisissa dokumenteissa joku hieman mättää.
      Ei dokumenteissa mikään mätä,niistä pitäisi vaan olla käytössä kaikki.

      Originally posted by uti View Post
      Joka kerran kun kiristät momenttiin laakeripesien kannet, yleensä pultit vaihdettava uusiin. Ostetaanko useampi setti pulttejakin?
      Ei,välyksien tarkistuksessa käytetään vanhoja pultteja.

      Ja kertauksena:
      -Laakeripesien koneistustoleranssit aihettavat tarpeen eripaksuisille laakeriliuskoille.
      -"jeesuksen aikaan" tehdas merkitsi osat väreillä yhteensopiviksi. Tällöin kaikkien osien ollessa samalla värillä lähtökohtana oli samanväriset liuskat kaulalla.
      -tehdas luopui tästä merkintätavasta ainakin osittain. Tästä mainintoja esim.TISsä,en kuitenkaan löytänyt yksiselitteistä faktaa tästä.
      -kampiakselia/kiertokankia asentaessa otetaan LÄHTÖKOHDAKSI eriväri/paksuiset liuskat ja mitataan välykset. Tarvittaessa korjataan liuskoja vaihtamalla. Tämä pätee myös jesuksenaikaisissa koneissa,jos kysessä on esim.vaihtoakseli tai värimerkinnät eivät näy/täsmää. Moottori/mallikohtaisia eroja on esim.jeesusta edeltävissä vain runkolaakerit "värjätty" yms.

      Vielä tuosta välyksien mittaamisesta,paljonko se liuskan PAKSUUS muuttuu,kun se asennetaan koneeseen. Jos sitä ei kerran voi mittaamalla mitata. Enkä nyt tarkoita,että mittaus olisi sen parempi kuin plastigage,mutta käypä tapa sekin.
      Toivottavasti tämä absoluuttisen turha jauhanta/ajanhaaskaus ei aiheuta kenellekään alkoholiongelmaa.
      Attached Files
      sigpic
      Kaikissa meissä asuu pieni M115.
      320i -77

      Comment

      • Aatos
        Bimmer Rookie
        • Nov 2006
        • 149
        • Helsinki

        #33
        Hyvä tätä on mielestäni jankata, tärkee juttu joka menee monelta ohi.
        BRCF #12 - E36 325 -91

        Comment

        • pablo
          Bimmer Fanatic
          • Dec 2005
          • 732
          • Pirkanmaa

          #34
          Nostetaas vähä aihetta. Sovitan m52b28 kampuran m50b25 lohkoon ja tossa 2.8:ssa näkyi olevan +0,50mm lakrut ainakin kiertokangissa osanumeron perusteella. Lohko on tällähetkellä konetilas jiginä niin en runkolakruista vielä tiedä.

          Kun noista väreistä tässä kättä väännetään niin mistä kyseisen asian näkee/ilmenee mitkä ovat? Noissa kk-lakruissa ei näytä olevan alikoossa noita vaihtoehtoja, mut runkolaakereissa näkyy olevan myös alikokosissa vaihtoehtoja?

          Comment

          • Rocla
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2002
            • 7692
            • Kajaani

            #35
            Purin tuossa mutten ilmeisesti tehdaskorjatun m30b34 moottorin.

            kk-laakereissa oli 2 varaosa numeroa 11241284553 ja 11241284552 eikä mitään näkyvää värimerkkiä.

            Mitäs vittua, nuo laakerit ovat siis siniset ja punaiset yhtäaikaa?
            Olli.

            Comment

            • pablo
              Bimmer Fanatic
              • Dec 2005
              • 732
              • Pirkanmaa

              #36
              Originally posted by Rocla View Post
              Purin tuossa mutten ilmeisesti tehdaskorjatun m30b34 moottorin.

              kk-laakereissa oli 2 varaosa numeroa 11241284553 ja 11241284552 eikä mitään näkyvää värimerkkiä.

              Mitäs vittua, nuo laakerit ovat siis siniset ja punaiset yhtäaikaa?
              Sama juttu. Molemmat numerot molemmissa laakereissa (kiertokanget siis)

              Comment

              • 325E
                Bimmer Enthusiast
                • May 2006
                • 1227
                • LAHTI

                #37
                Näkäjään menee monelta ohi...

                Originally posted by Aatos View Post
                Hyvä tätä on mielestäni jankata, tärkee juttu joka menee monelta ohi.
                Yksikään teistä ei ole tajunnut miten värit menee jos joku haluaa tietää miten värit menee soittakaa niin kerron asian on nimittäin kokemusta ..täällä en ala kossi poikien kanssa rautalangasta vääntämään asiaa tiedän lopputuloksen menee vittuiluksi kukaan ei osaa puhua asiaa silloin kuin pitäisi....jos sinä todella olet laakeri väri asiasta kiinnostunut ja haluat tietää miten värit menee SOITA... 040-5054994

                Comment

                • pablo
                  Bimmer Fanatic
                  • Dec 2005
                  • 732
                  • Pirkanmaa

                  #38
                  Eikai tästä aiheesta nyt kauheeta mekkalaa kannata nostaa Kunha nyt tietäs mitä noilla väreillä tarkotetaan? Onko siinä joku täplä vai teksti yms..

                  Sinällään en ymmärrä miks STD ja alikoon laakerit pitää vielä erotella eri väreillä:think Mahtanekko nuo enää päteä, kun kaulat on hiottu?

                  Comment

                  • basso72
                    BTCF Member
                    • Dec 2004
                    • 1837
                    • Ylä-Pinsiö

                    #39
                    Originally posted by Rocla View Post
                    Purin tuossa mutten ilmeisesti tehdaskorjatun m30b34 moottorin.

                    Tehdaskorjaus ilmenee mistä? Lohkoon stanssatut merkinnät?

                    kk-laakereissa oli 2 varaosa numeroa 11241284553 ja 11241284552 eikä mitään näkyvää värimerkkiä.

                    Oliko liuskoissa myös BMW-merkki?

                    Mitäs vittua, nuo laakerit ovat siis siniset ja punaiset yhtäaikaa?
                    Tehdaskorjaus ilmenee mistä? Lohkoon stanssatut merkinnät?
                    Oliko liuskoissa myös BMW-merkki?
                    Keskimäärin technoviolet?
                    sigpic
                    Kaikissa meissä asuu pieni M115.
                    320i -77

                    Comment

                    • pablo
                      Bimmer Fanatic
                      • Dec 2005
                      • 732
                      • Pirkanmaa

                      #40
                      Minun tapauksessa ainakin oli Bmw merkki. ja joku 4 numeroinen numerosarja lisäks. Nyt kun tarkemmin muistelen jotain suttua tais muuten olla. Pitääpä huomenna tarkistaa:think

                      Comment

                      • Tzeimi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Nov 2004
                        • 2067
                        • Banshee - Jyväskylä

                        #41
                        Mielenkiintoinen aihe. Itse en ole (vielä) stressannut noista ka- liuskojen väreistä vaan kaikki mjyllyt on mennyt kasaan tarvikelaakereilla (ei värikoodeja, stanu on stanu etc). Joskus on ollut kiillotettu akseli ja joskus ei. Koskaan ei ole ollut mtn ongelmaa (siis laakereissa per se), mutta mun koneilla on ollut toisaalta aukiottoja sen verran taajaan ettei mitään ehkä ole ehtinyt tapahtumaankaan. Gurujen mukaan noilla väreillä on merkitystä. Pelataako niillä kokonaisvälys hyvin tarkasti vai vielä ka:n asema ryhmässä tietyksi, en tiedä. No jos öljy muuttuu tehtaan speksistä toiseksi menee välyksetkin uusiksi joten...
                        Ei ilolla rajaa kun M2:lla ajaa.
                        & 02 tulpo saniteetti dyno




                        Älä väkisin, ota isompi vasara.
                        If the car hasn´t been worth racing it´s not worth having

                        Comment

                        • basso72
                          BTCF Member
                          • Dec 2004
                          • 1837
                          • Ylä-Pinsiö

                          #42
                          Originally posted by Tzeimi View Post
                          Mielenkiintoinen aihe. Itse en ole (vielä) stressannut noista ka- liuskojen väreistä vaan kaikki mjyllyt on mennyt kasaan tarvikelaakereilla (ei värikoodeja, stanu on stanu etc). Joskus on ollut kiillotettu akseli ja joskus ei. Koskaan ei ole ollut mtn ongelmaa (siis laakereissa per se), mutta mun koneilla on ollut toisaalta aukiottoja sen verran taajaan ettei mitään ehkä ole ehtinyt tapahtumaankaan. Gurujen mukaan noilla väreillä on merkitystä. Pelataako niillä kokonaisvälys hyvin tarkasti vai vielä ka:n asema ryhmässä tietyksi, en tiedä. No jos öljy muuttuu tehtaan speksistä toiseksi menee välyksetkin uusiksi joten...
                          Välyksiä niillä pelataan. Pointtina on edelleen välysten mittaus/tarkistus kasatessa,jos siis haluaa olla huolellinen. Joskus ollut laakereissakin hiukan sanomista,tais olla e30-lohkoon tehty 520i kugel-moottori. Onkin ainoa avaamani kone,jossa oon nähnyt e21-männät e12-kannen kanssa. Saahan nekin sopimaan,kun oikein haluaa.
                          sigpic
                          Kaikissa meissä asuu pieni M115.
                          320i -77

                          Comment

                          • basso72
                            BTCF Member
                            • Dec 2004
                            • 1837
                            • Ylä-Pinsiö

                            #43
                            Originally posted by pablo View Post
                            Eikai tästä aiheesta nyt kauheeta mekkalaa kannata nostaa Kunha nyt tietäs mitä noilla väreillä tarkotetaan? Onko siinä joku täplä vai teksti yms..

                            Sinällään en ymmärrä miks STD ja alikoon laakerit pitää vielä erotella eri väreillä:think Mahtanekko nuo enää päteä, kun kaulat on hiottu?
                            Nuo värimerkinnät väritäplinä löytyvät,jos ovat tallessa,lohkosta,kampurasta ja kangista. Liuskoissa pitäisi numeron kertoa. Siksi tästä tulikin kiinnostavaa,kun niitä kerran löytyykin kahta numeroa samasta liuskasta. Liuskoissa nuo värit siis tarkentavat paksuutta,kts. aiemmin postaamani kuva. Kun akseli on hiottu tai vaihtuu,merkinnät eivät enää päde.
                            sigpic
                            Kaikissa meissä asuu pieni M115.
                            320i -77

                            Comment

                            • Rocla
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2002
                              • 7692
                              • Kajaani

                              #44
                              Originally posted by basso72 View Post
                              Tehdaskorjaus ilmenee mistä? Lohkoon stanssatut merkinnät?
                              Oliko liuskoissa myös BMW-merkki?
                              Keskimäärin technoviolet?
                              En katsonut stansseja.

                              Ei välttämättä ole tehdaskorjattu, mutta korjattu kuitenkin, runkolaakerien ja öljypumpun valmistusajat vuoden uudemmat kuin auto, kk-laakerien valmistusaika yli vuoden uudempi kuin auto.

                              Sekä runko- että kk-kaulat alikoossa, liuskoissa on kirjaimet BMW ja jonkun ison brandin logo.

                              Ja tosiaan molempien värien varaosanumerot.

                              Originally posted by basso72 View Post
                              Nuo värimerkinnät väritäplinä löytyvät,jos ovat tallessa,lohkosta,kampurasta ja kangista. L
                              Ilmeisesti akselissa jokaisen kaulan vieressä? Tuon em. koneen akselista niitä ei löytynyt.
                              Last edited by Rocla; 02-09-2010, 23:09.
                              Olli.

                              Comment

                              • basso72
                                BTCF Member
                                • Dec 2004
                                • 1837
                                • Ylä-Pinsiö

                                #45
                                Originally posted by Rocla View Post
                                En katsonut stansseja.

                                Ei välttämättä ole tehdaskorjattu, mutta korjattu kuitenkin, runkolaakerien ja öljypumpun valmistusajat vuoden uudemmat kuin auto, kk-laakerien valmistusaika yli vuoden uudempi kuin auto.

                                Sekä runko- että kk-kaulat alikoossa, liuskoissa on kirjaimet BMW ja jonkun ison brandin logo.

                                Ja tosiaan molempien värien varaosanumerot.



                                Ilmeisesti akselissa jokaisen kaulan vieressä? Tuon em. koneen akselista niitä ei löytynyt.
                                Pitää varmaan hakea kaupasta kassillinen laakeriliuskoja tutkittavaksi.:think
                                Numerojuttu erikoinen. Täplät juu noin. Oikeastaan,jos tuo olisi tehdaskorjattu akseli,siinä pitäisi olla 1-4 väriraitaa ekassa vastapainossa tai vaihtoakselissa sininen k-kirjain ja hihnapyörän pultinreikä sininen.
                                Täytyis saada jostain KAIKKI tehtaan tekniset tiedotteet yms. vuosien varrelta,jotta tietäis jotain.
                                Pitäis tietysti tutkia tarvikeliuskatkin,että miten niitä on merkkailtu.
                                sigpic
                                Kaikissa meissä asuu pieni M115.
                                320i -77

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎