Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW original KK-laakerit

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jonsku
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2002
    • 4645
    • Tuusula

    #46
    Originally posted by basso72 View Post
    Liuskoissa nuo värit siis tarkentavat paksuutta,kts. aiemmin postaamani kuva.
    Otetaan vielä kerran, eli vaikka tässä ( http://bmwfans.info/parts/catalog/E3...onnecting_rod/ ) sekä punainen että sininen laakeri ovat molemmat 49,00 mm niin silti eri värikoodeilla pelataan mielestäsi paksuuden kanssa?

    Itse väittäisin eri värien johtuvan siitä, että ylemmälle laakerille tulee kovempi rasitus joten se on tehty kovemmaksi kuin alempi. Tai vaihtoehtoisesti laakeripesät eivät ole täysin symmetrisiä joten joku pikkuero johtaa eri laakereihin ylhäällä & alhaalla. Paksuuden suhteen noilla ei kuitenkaan pelata, koska molemmat (sin & pun) ovat x,00 mm tarkkuudella yhtä paksut.
    - E34 M5 Diamantschwarz restoration project-

    ex. 2 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet & Avusblau)
    ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
    ex. Alpina D10 Touring #33/94
    ... and many more

    Comment

    • Kouris
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2005
      • 697

      #47
      Originally posted by Jonsku View Post
      Otetaan vielä kerran, eli vaikka tässä ( http://bmwfans.info/parts/catalog/E3...onnecting_rod/ ) sekä punainen että sininen laakeri ovat molemmat 49,00 mm niin silti eri värikoodeilla pelataan mielestäsi paksuuden kanssa?

      Itse väittäisin eri värien johtuvan siitä, että ylemmälle laakerille tulee kovempi rasitus joten se on tehty kovemmaksi kuin alempi. Tai vaihtoehtoisesti laakeripesät eivät ole täysin symmetrisiä joten joku pikkuero johtaa eri laakereihin ylhäällä & alhaalla. Paksuuden suhteen noilla ei kuitenkaan pelata, koska molemmat (sin & pun) ovat x,00 mm tarkkuudella yhtä paksut.
      Kato jonku e30 koneenkuvista niitä laakereita niin niissä on tarkemmin muistaakseni ilmoitettu ne koot jotka liittyvät juuri noihin eriväreihin..

      Comment

      • Jonsku
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2002
        • 4645
        • Tuusula

        #48
        Originally posted by Kouris View Post
        Kato jonku e30 koneenkuvista niitä laakereita niin niissä on tarkemmin muistaakseni ilmoitettu ne koot jotka liittyvät juuri noihin eriväreihin..
        Tuota, sama homma esim. M20 kanssa ( http://bmwfans.info/parts/catalog/E3...onnecting_rod/ ). Eli sininen ylös, punainen alas eivätkä paksuuserot mene värien mukaan..

        edit; Saman voisi olettaa jatkuvan myös S50 suhteen, vaikkakin ylä- ja alalaakereilla sama numero kuvassa ( http://bmwfans.info/parts/catalog/E3...onnecting_rod/ ). Tuo lienee lähinnä ETK-moka..
        Last edited by Jonsku; 03-09-2010, 14:51.
        - E34 M5 Diamantschwarz restoration project-

        ex. 2 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet & Avusblau)
        ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
        ex. Alpina D10 Touring #33/94
        ... and many more

        Comment

        • Kouris
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2005
          • 697

          #49
          Taisin olla väärässä.. se olikin TIS josta noita katoin. S14 koneessa RED 52.000-52.008 ja BLUE 52.009-52.016. M20 RED 48.000-48.008 ja BLUE 48.009-48.016.

          Uudemmissa ei mittoja ole ilmoitettu mutta eiköhän se mene niisssä samoin kuin noissa s14 & m20. Kuitenkin voisi päätellä että aina se ilmoitettu tasa milli määräinen mitta on sen laakerin "nimellis" mitta.
          Last edited by Kouris; 03-09-2010, 15:16.

          Comment

          • Jonsku
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2002
            • 4645
            • Tuusula

            #50
            Originally posted by Kouris View Post
            Taisin olla väärässä.. se olikin TIS josta noita katoin. S14 koneessa RED 52.000-52.008 ja BLUE 52.009-52.016. M20 RED 48.000-48.008 ja BLUE 48.009-48.016.

            Uudemmissa ei mittoja ole ilmoitettu mutta eiköhän se mene niisssä samoin kuin noissa s14 & m20. Kuitenkin voisi päätellä että aina se ilmoitettu tasa milli määräinen mitta on sen laakerin "nimellis" mitta.
            Jaa ne on "toleranssiluokkia" noille laakereille. Lienee jokin syy sille että tiukempi laakeri pistetään ylös ja väljempi alas..?
            - E34 M5 Diamantschwarz restoration project-

            ex. 2 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet & Avusblau)
            ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
            ex. Alpina D10 Touring #33/94
            ... and many more

            Comment

            • sirkus
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2004
              • 2195
              • kaustinen

              #51
              Esim m20 ja m30 punainen ja sininen on merkintä veivi liuskoille > Punainen on alempi sininen ylempi. Runko liuskoille on taas keltanen, vihreä ja valkonen versio sekä ylemmästä, että alemmasta liuskasta ja ne kertoo tarkemman "paksuuden" eli akselin mittaamalla voi valita sitten sopivan laakerin, että välys tulee oikeaksi. S sarjan koneissa näköjään on sitten samalla numerolla alemmat ja ylemmät liuskat sekä veivi, että runko ja niistä sitten punanen ja sininen versio eli näissä sitten valitaan noista välykselle oikea.

              Originally posted by Rocla View Post
              Purin tuossa mutten ilmeisesti tehdaskorjatun m30b34 moottorin.

              kk-laakereissa oli 2 varaosa numeroa 11241284553 ja 11241284552 eikä mitään näkyvää värimerkkiä.

              Mitäs vittua, nuo laakerit ovat siis siniset ja punaiset yhtäaikaa?
              Oliko kaikissa liuskoissa nuo numero sarjat samassa järjestyksessä eli -553 ensin vai oliko toisissa -552 ensin? Silloin voisi olla että laakereihin on merkitty, että -552 ja -553 ovat parit ylempi/alempi kuten niiden kuuluu olla
              Last edited by sirkus; 03-09-2010, 16:11.
              Chrysler 300c crd touring 2010
              Daily driver
              Chevrolet Silverado 2500HD Duramax -08
              Man cave on wheels
              Chevrolet Camaro -71 LS 6.0 twin turbo /4L80E
              Built not bought
              V8, only juice&milk come in 2 litres

              Kawasaki zzr1100 fighter


              Ex: E46 330xd -04, E60 545i -04, E39 528i -96, E60 530i -03, E38 740d -01, E39 530d -02, E38 750i -98, E30 325e -85 ja E32 730i -88

              Comment

              • basso72
                BTCF Member
                • Dec 2004
                • 1837
                • Ylä-Pinsiö

                #52
                Originally posted by Jonsku View Post
                Jaa ne on "toleranssiluokkia" noille laakereille. Lienee jokin syy sille että tiukempi laakeri pistetään ylös ja väljempi alas..?
                Niinkuin varmaan huomasit,nuo ovat kiertokangen alasilmän toleransseja.

                Originally posted by sirkus View Post
                Esim m20 ja m30 punainen ja sininen on merkintä veivi liuskoille > Punainen on alempi sininen ylempi. Runko liuskoille on taas keltanen, vihreä ja valkonen versio sekä ylemmästä, että alemmasta liuskasta ja ne kertoo tarkemman "paksuuden" eli akselin mittaamalla voi valita sitten sopivan laakerin, että välys tulee oikeaksi. S sarjan koneissa näköjään on sitten samalla numerolla alemmat ja ylemmät liuskat sekä veivi, että runko ja niistä sitten punanen ja sininen versio eli näissä sitten valitaan noista välykselle oikea.



                Oliko kaikissa liuskoissa nuo numero sarjat samassa järjestyksessä eli -553 ensin vai oliko toisissa -552 ensin? Silloin voisi olla että laakereihin on merkitty, että -552 ja -553 ovat parit ylempi/alempi kuten niiden kuuluu olla
                En nyt jaksa sanoa enää noista väreistä mitään. Pelkän akselin mittaamalla ei kyllä voi liuskaa valita. Pitäisi mitata myös laakeripesät ja kk:n alasilmä ja vertailla annettuihin mittoihin/värikoodeihin (kun niitä liuskan paksuusmittoja ei tehdas ole antanut,tai no,ainakin m20 vanhemmille runkolaakeriliuskoille on paksuusmitta).
                S-sarjan moottoreissa on tainnut olla tiukemmat valmistustoleranssit ja siten vähemmän variaatioita. Tuossa vielä filmiltä kuvattuna(kuvablogi hidas)tehtaan ohje m50-moottorin kk-liuskoista. Näihin kuviin,näihin tunnelmiin..


                sigpic
                Kaikissa meissä asuu pieni M115.
                320i -77

                Comment

                • Rocla
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2002
                  • 7692
                  • Kajaani

                  #53
                  Originally posted by sirkus View Post

                  Oliko kaikissa liuskoissa nuo numero sarjat samassa järjestyksessä eli -553 ensin vai oliko toisissa -552 ensin? Silloin voisi olla että laakereihin on merkitty, että -552 ja -553 ovat parit ylempi/alempi kuten niiden kuuluu olla
                  Kaikki laakeriliuskat identtisiä, kaikissa molemmat numerot samoissa kohti ja sama valmistusajankohta.
                  Olli.

                  Comment

                  • sirkus
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2004
                    • 2195
                    • kaustinen

                    #54
                    Originally posted by basso72 View Post
                    Niinkuin varmaan huomasit,nuo ovat kiertokangen alasilmän toleransseja.



                    En nyt jaksa sanoa enää noista väreistä mitään. Pelkän akselin mittaamalla ei kyllä voi liuskaa valita. Pitäisi mitata myös laakeripesät ja kk:n alasilmä ja vertailla annettuihin mittoihin/värikoodeihin (kun niitä liuskan paksuusmittoja ei tehdas ole antanut,tai no,ainakin m20 vanhemmille runkolaakeriliuskoille on paksuusmitta).
                    S-sarjan moottoreissa on tainnut olla tiukemmat valmistustoleranssit ja siten vähemmän variaatioita. Tuossa vielä filmiltä kuvattuna(kuvablogi hidas)tehtaan ohje m50-moottorin kk-liuskoista. Näihin kuviin,näihin tunnelmiin..


                    Kuten kuvasta ilmenee ei M50 koneeseen ole olemassa kuin yhdenlaiset veiviliuskat, ylempi ja alempi on vaan eri numerolla ja värillä:



                    Ja tis:ssä on selvästi annettu runkokauloille mitat joiden mukaan valitaan laakeri.



                    Ja kuten jo mainitsin S sarjan koneet on sitten eri juttu.
                    Chrysler 300c crd touring 2010
                    Daily driver
                    Chevrolet Silverado 2500HD Duramax -08
                    Man cave on wheels
                    Chevrolet Camaro -71 LS 6.0 twin turbo /4L80E
                    Built not bought
                    V8, only juice&milk come in 2 litres

                    Kawasaki zzr1100 fighter


                    Ex: E46 330xd -04, E60 545i -04, E39 528i -96, E60 530i -03, E38 740d -01, E39 530d -02, E38 750i -98, E30 325e -85 ja E32 730i -88

                    Comment

                    • 325E
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2006
                      • 1227
                      • LAHTI

                      #55
                      vASTAAN...

                      Originally posted by pablo View Post
                      Eikai tästä aiheesta nyt kauheeta mekkalaa kannata nostaa Kunha nyt tietäs mitä noilla väreillä tarkotetaan? Onko siinä joku täplä vai teksti yms..

                      Sinällään en ymmärrä miks STD ja alikoon laakerit pitää vielä erotella eri väreillä:think Mahtanekko nuo enää päteä, kun kaulat on hiottu?
                      Tätä minä tarkoitin esim. STD koon mukaan on kolme eri laakerikokoa eli kun kaula vaan kiilloitetaan ja mitataan sen mukaan laitetaan OIKEA STD värin mukaan, Valkoinen,Keltainen tai Vihreä näistä minulla on bemarilta saatu prosyyri josta kunkin värin toleranssi määräytyy kampiakselin koon mukaan ja itse en tee konetta kuin sellaisista kampiakseleista jotka pysyvät ns. STD koossa koska muutoin on AINA kampiakseli nitrattava. Jos koneesta halutaan hyvä on "AINA runkolaakeri Linjahoonaus suoritettava"..heittoa on aina ollut en tee nykyään yhtään konetta ilman kyseistä koneistusta.

                      Comment

                      • JJT
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2005
                        • 6694
                        • .......

                        #56
                        e:...............
                        Last edited by JJT; 04-09-2010, 17:03.
                        Myyn:
                        M10/20/52 E30-E36 osia

                        Comment

                        • basso72
                          BTCF Member
                          • Dec 2004
                          • 1837
                          • Ylä-Pinsiö

                          #57
                          Originally posted by sirkus View Post
                          Kuten kuvasta ilmenee ei M50 koneeseen ole olemassa kuin yhdenlaiset veiviliuskat, ylempi ja alempi on vaan eri numerolla ja värillä:



                          Ja tis:ssä on selvästi annettu runkokauloille mitat joiden mukaan valitaan laakeri.



                          Ja kuten jo mainitsin S sarjan koneet on sitten eri juttu.
                          Tietolähteenä ETK:n kuva? On aika heikolla pohjalla. Nuo etk/realoem kuvat ovat vain viitteellisiä. Yksi esimerkki: e30 m3 etulokasuoja Näyttääkö kuvassa m3-osalta?

                          On annettu runkokauloille mitat,missä kohdassa tuossa sanotaan,että niiden mukaan valitaan laakerit? VAIN kaulojen mitat mittaamalla ei pidä valita laakeriliuskoja.

                          Kertauksena:
                          m50 kk-liuskojen asennus. Onko tässä jokin vaikeasti ymmärrettävä kohta,jota en huomaa.


                          Vielä m50 runkolaakereiden asennus:



                          Jos toimintamalli/asennusohje laakeriliuskojen suhteen ei vieläkään auennut,en voi auttaa.
                          Last edited by basso72; 04-09-2010, 21:36.
                          sigpic
                          Kaikissa meissä asuu pieni M115.
                          320i -77

                          Comment

                          • Tzeimi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Nov 2004
                            • 2067
                            • Banshee - Jyväskylä

                            #58
                            Summasummaarum Plastigage is way to go. Sen avulla saadaan välykset kohdilleen vaihtelemalla liuskoja. Koneistustoleranssit huomioidaan lohkon ka-linjasta ja ka:sta.
                            Ei ilolla rajaa kun M2:lla ajaa.
                            & 02 tulpo saniteetti dyno




                            Älä väkisin, ota isompi vasara.
                            If the car hasn´t been worth racing it´s not worth having

                            Comment

                            • 325E
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2006
                              • 1227
                              • LAHTI

                              #59
                              Sain menee Vihreällä...

                              Originally posted by basso72 View Post
                              Tietolähteenä ETK:n kuva? On aika heikolla pohjalla. Nuo etk/realoem kuvat ovat vain viitteellisiä. Yksi esimerkki: e30 m3 etulokasuoja Näyttääkö kuvassa m3-osalta?

                              On annettu runkokauloille mitat,missä kohdassa tuossa sanotaan,että niiden mukaan valitaan laakerit? VAIN kaulojen mitat mittaamalla ei pidä valita laakeriliuskoja.

                              Kertauksena:
                              m50 kk-liuskojen asennus. Onko tässä jokin vaikeasti ymmärrettävä kohta,jota en huomaa.


                              Vielä m50 runkolaakereiden asennus:



                              Jos toimintamalli/asennusohje laakeriliuskojen suhteen ei vieläkään auennut,en voi auttaa.
                              Itse sain edellisen koneen menee Vihreillä liuskoilla läpi koko akselin...onhan se työlästä mutta, hyvä tulee ja onneksi Orginal laakerit on punametallia , tarvike/koneistamot myyvät valkometallia kuin väärää rahaa ja rahvas tyhmä kansa ostaa niitä kuin oikeaa tavaraa.

                              Comment

                              • JJT
                                Bimmer Enthusiast
                                • May 2005
                                • 6694
                                • .......

                                #60
                                Mitä noilla punametallilaakereilla saa vakio- tai kevyesti piristettyyn moottoriin, verrattuna ihan normi tarvike laakereihin? Tiedän aika monta tyhmää rahvasta, itsekin yksi.
                                Myyn:
                                M10/20/52 E30-E36 osia

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎