Announcement

Collapse
No announcement yet.

BMW original KK-laakerit

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Cell
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2004
    • 7037
    • Uusikaupunki

    #61
    Originally posted by JJT View Post
    Mitä noilla punametallilaakereilla saa vakio- tai kevyesti piristettyyn moottoriin, verrattuna ihan normi tarvike laakereihin? Tiedän aika monta tyhmää rahvasta, itsekin yksi.
    Ei punametalli ole mikään sen erikoisempi ihmeaine, on yksi yleisimmistä laakerimatskuista kun on niin pirun halpaa. Jos haluat lähteä vakioista parantamaan (mikä on käytännössä tarpeetonta) pitää lähteä monikerroslaakereihin.

    Hydrodynaamisissa laakereissa ei materiaali näy käytännössä missään normaalisovelluksissa, kunhan eivät ihan harakiriä ole ja leivo kiinni startissa. Välykset ja öljyvirta ja -lämpötila sen sijaan on todella tärkeitä.
    325i -08
    i3 REx -17
    M5 -98 Imolarot
    535i -90 N/A project (maatumassa)

    Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

    Comment

    • Tuiske
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2004
      • 1441
      • Lempäälä

      #62
      Originally posted by Cell View Post
      Ei punametalli ole mikään sen erikoisempi ihmeaine, on yksi yleisimmistä laakerimatskuista kun on niin pirun halpaa. Jos haluat lähteä vakioista parantamaan (mikä on käytännössä tarpeetonta) pitää lähteä monikerroslaakereihin.

      Hydrodynaamisissa laakereissa ei materiaali näy käytännössä missään normaalisovelluksissa, kunhan eivät ihan harakiriä ole ja leivo kiinni startissa. Välykset ja öljyvirta ja -lämpötila sen sijaan on todella tärkeitä.
      Punametalli hyödyttää vain siinä tapauksessa kun hydrodynaaminen voitelu jostainsyystä pettää ja öljykalvo katoaa. Punametalli on jossainmäärin itsevoitelevaa mazkua eli ei pitäs aivan yhtä helposti alkaa leikkaamaan kiinni teräksen kanssa.
      Corvette C4 LT4 TURBO
      Ex. e46 320d touring, e36 M3, 328i cab, e30 2x316, 318i, 320i cab kv/tv, 320i touring, 320i 2d, 324td touring, e34 520i, e32 730i, 735i

      Comment

      • Jochen
        Bimmer Enthusiast
        • Dec 2002
        • 1229
        • Valkeakoski & Trondheim

        #63
        Kohta pitäisi alkaa mittailemaan ja suunnittelemaan uusia runko ja kk laakereita tuohon M42 koneeseen. Asiaan liittyen kyssäreitä:

        1. Mistä (tampereella) saa Plastigauge nauhaa?
        2. Kannattaisikohan panostaa monikerroslaakereihin? Kone kuitenkin tulee kiertämään vakiota kovemmin (8500 rpm ellei ylikin jos kansi virtaa tarpeeksi)
        3. Mistä noita monikerroslaakereita saa? Onko joku tietty valmistaja jonka kamaa kannattaisi etsiä?
        4. Ihan vakio runkolaakerit vai semmoiset missä on 360 asteen öljyura?
        5. M42 koneessa on vain 180 asteen thrust bearing (mitä lie suomeksi...). Kannattaisikohan modata niin että olisi ihan täydet 360 astetta?
        Last edited by Jochen; 06-09-2010, 13:05.

        No speakers - No bodykits - NO BULLSHIT
        Kesäautoprojekti: 2002 BMW E46 M3 Coupe Phoenixgelb
        Hinausautoprojekti: 2000 BMW E39 530D Touring Orientblau
        Käyttöautoprojekti: 1997 BMW E36 318i Touring Hellrot blogi
        Rata-autoprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan Alaskablau blogi
        Entisöintiprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan | Alaskablau blogi

        Comment

        • petrolhead
          Moderator
          • Feb 2004
          • 13793
          • Hyvinkää

          #64
          Originally posted by Jochen View Post
          Kohta pitäisi alkaa mittailemaan ja suunnittelemaan uusia runko ja kk laakereita tuohon M42 koneeseen. Asiaan liittyen kyssäreitä:

          1. Mistä (tampereella) saa Plastigauge nauhaa?
          2. Kannattaisikohan panostaa monikerroslaakereihin? Kone kuitenkin tulee kiertämään vakiota kovemmin (8500 rpm ellei ylikin jos kansi virtaa tarpeeksi)
          3. Mistä noita monikerroslaakereita saa? Onko joku tietty valmistaja jonka kamaa kannattaisi etsiä?
          4. Ihan vakio runkolaakerit vai semmoiset missä on 360 asteen öljyura?
          5. M42 koneessa on vain 180 asteen thrust bearing (mitä lie suomeksi...). Kannattaisikohan modata niin että olisi ihan täydet 360 astetta?
          Googlehaulla "plastigauge hinta"

          Mielenkiintoista keskustelua (ja vääntöä ) aiheesta.
          Tarkoitetaanko monikerrosliuskalla tässä sellaista jossa on pinnassa 1/1000 kerros ainetta joka hioo/hioutuu pois sisäänajon aikana?

          Omaan (mietoon vapari-)rojektikattilaan en ole paljon uhrannut ajatusta liuskoille. Kun liuskat on kunnossa , akselissa ja pukeissa on mitat ja linja /pyöreys kunnossa ja plastigauge näytti OK välystä niin perusoletus on että akseli ja liuska ei tapaa toisiaan..
          2015 VW Crafter
          1984 BMW 316
          2009 Kawasaki Ninja 250RRR
          petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
          "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

          Comment

          • Cell
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2004
            • 7037
            • Uusikaupunki

            #65
            Originally posted by Tuiske View Post
            Punametalli hyödyttää vain siinä tapauksessa kun hydrodynaaminen voitelu jostainsyystä pettää ja öljykalvo katoaa. Punametalli on jossainmäärin itsevoitelevaa mazkua eli ei pitäs aivan yhtä helposti alkaa leikkaamaan kiinni teräksen kanssa.
            Punametalli on joo yhteensopivaa teräksen kanssa, mutta niin on moni muukin materiaali. Itsevoiteleva on kuitenkin väärä sana, hitsautumaton materiaalipari on oikeampi. Siinä vaiheessa kuitenkin kun kuorman kantava nestepatja häviää sieltä välistä, tulee joka tapauksessa romua. Puhdas punametalli on muutenkin nykypäivänä todella oldskool tai budjetti(halpis)ratkaisu.

            petrolhead: Monikerroslaakerissa on esim. teräs pohjalla kantamassa kuormaa, kupari tms. välissä johtamassa lämpöä ja päällä pehmeä materiaalia joka pystyy hautaamaan öljyn mukana tulevat epäpuhtaudet ja toimii liukupintana startissa. Jenkkien teflonpinnoitetut on vähän epämääräisiä, eikä niitä kyllä missään "isommassa" moottoripajassa käytetäkkään. Niillä on jo välysten säätökin ihan mahdotonta.

            325i -08
            i3 REx -17
            M5 -98 Imolarot
            535i -90 N/A project (maatumassa)

            Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

            Comment

            • JJT
              Bimmer Enthusiast
              • May 2005
              • 6694
              • .......

              #66
              Originally posted by Cell View Post
              Ei punametalli ole mikään sen erikoisempi ihmeaine, on yksi yleisimmistä laakerimatskuista kun on niin pirun halpaa. Jos haluat lähteä vakioista parantamaan (mikä on käytännössä tarpeetonta) pitää lähteä monikerroslaakereihin.

              Hydrodynaamisissa laakereissa ei materiaali näy käytännössä missään normaalisovelluksissa, kunhan eivät ihan harakiriä ole ja leivo kiinni startissa. Välykset ja öljyvirta ja -lämpötila sen sijaan on todella tärkeitä.
              Kyllä joo, lähinnä tuohon 325E:n post. viittasin että miks on tyhmää käyttää tarvikelaakereita
              Myyn:
              M10/20/52 E30-E36 osia

              Comment

              • 325E
                Bimmer Enthusiast
                • May 2006
                • 1227
                • LAHTI

                #67
                Jos.............

                Originally posted by JJT View Post
                Kyllä joo, lähinnä tuohon 325E:n post. viittasin että miks on tyhmää käyttää tarvikelaakereita
                Aina kun ns. kampiakseli on Nitrattu eli bemarin akseli on
                käytettävä Punametallista Laakeriliuskaa ne ovat ns. Pareja
                keskenään ja mm. aina kun Kampiakseli ns. Hiotaan esim. 0.25mm on kampiakseli Nitrattava koska bemarin akselit ovat tehtaalta jo valmiiksi Nitrattuja.
                Punametallin itsevoitelevuus ja kierrosten kesto ja mekaanisten paineen mm. jos on paljon puristuksia, tässä
                muutamia punametallin puolesta olevia fakta asioita.

                Comment

                • JJT
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2005
                  • 6694
                  • .......

                  #68
                  Voi olla. Tuossa pihalla seisoo yks pommi jonka koneessa pyörii nitraamaton 0,25 alikokoon hiottu akseli tarvike laakereilla, yli 70 000km takana eikä ihan mummo ajeluakaan, vielä toistaiseks ainakin ongelmitta. Sillä kyselen.
                  Myyn:
                  M10/20/52 E30-E36 osia

                  Comment

                  • 325E
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2006
                    • 1227
                    • LAHTI

                    #69
                    Noi kertomani on Faktaa ns. koulutietoa...

                    Originally posted by JJT View Post
                    Voi olla. Tuossa pihalla seisoo yks pommi jonka koneessa pyörii nitraamaton 0,25 alikokoon hiottu akseli tarvike laakereilla, yli 70 000km takana eikä ihan mummo ajeluakaan, vielä toistaiseks ainakin ongelmitta. Sillä kyselen.
                    Toki voi kestää sinunkin tavallasi..mutta kertomani on tekniikkatietoa joka ei ole minun päästäni vaan käytännön tietoa mitä esim. bemari käyttää siis nitrattua akselia ja jos olet hiottanut akselisi 0.25mm alikokoon on idea sama ja toteutus kuin vm-70 Taunuksessa...toki kuulostaa varmaan pahalle mutta näin se vaan on kai se Taunuskin kesti sen satatuhatta...
                    Tietoni perustuu koulussaopittuun tietoon kysesisiä juttuja opetti koulussa opettaja Pakka Päivinen Jämsästä joka oli ralliautojen kanssa tekemisissä ja tuota tietoa opiskeltiin 3-vuotta ja käytännön elämän oppia 30-vuotta.

                    Comment

                    • Rocla
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2002
                      • 7692
                      • Kajaani

                      #70
                      Voi olla että olen antanut kertoa itselleni väärin, en edes tiedä minkälainen toimenpide nitraus on, mutta joskun on ollut vaikeuksia nitrauksen kanssa, kampiakselit kieroontuvat nitrauksen aikana. Korjaus tehdään kuulemma painamalla/takomalla ja pahimillaan joutuu koneistamaan uudelleen ja sen päälle tietysti nitraamaan taas kerran.

                      Kukako tuota nitrausta tekee ja millä kustannuksella?

                      Jos kaulat kiilloitetaan niin nitraus ei liene tarpeen?
                      Olli.

                      Comment

                      • O-Peksi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Sep 2007
                        • 2775
                        • Joensuu

                        #71
                        Hohhoijjaa taas näitä faktoja.

                        Edit: Tää ei siis Rocla viittaa mitenkään tohon siun postaukseen.
                        Last edited by O-Peksi; 06-09-2010, 23:22.
                        ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

                        Comment

                        • Rocla
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2002
                          • 7692
                          • Kajaani

                          #72
                          Originally posted by O-Peksi View Post
                          Edit: Tää ei siis Rocla viittaa mitenkään tohon siun postaukseen.
                          Niin, nehän olivat olettamuksia ja kysymyksiä tuossa minun postissa.
                          Olli.

                          Comment

                          • pablo
                            Bimmer Fanatic
                            • Dec 2005
                            • 732
                            • Pirkanmaa

                            #73
                            Tää topic on hyvä. Ainoa vaan et mitä enemmän tätä lukee sitä enemmän on kujalla:think tuntuu olevan tää Bemarin laakeri homma jo melkosta avaruustiedettä. Ei millään pahalla ketään kohtaan, mut tässä vähä koko ajan kumotaan toisten kirjotuksia.

                            Kuitenkin ois hyvä tietää et miten toi asia kannattas hoitaa, kun kuitenkin ähkyä pitäs koneesta ottaa vähä isommalla kädellä

                            En tiedä miten koneistamot Esim:Tammer-diesel mahtas asian hoitaa jos/kun romut sinne pitää joka tapauksessa kiikuttaa ainakin porausta varten?

                            Comment

                            • WSE1
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2006
                              • 3242
                              • Suomusjärvi

                              #74
                              Originally posted by 325E View Post
                              on idea sama ja toteutus kuin vm-70 Taunuksessa...toki kuulostaa varmaan pahalle mutta näin se vaan on kai se Taunuskin kesti sen satatuhatta...
                              Laakeriongelmia ei taunuksissakaan alakerran osalta ilmennyt yleensä alle 500 tkm ajetuissa...

                              Comment

                              • Cell
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jun 2004
                                • 7037
                                • Uusikaupunki

                                #75
                                Originally posted by pablo View Post
                                Ainoa vaan et mitä enemmän tätä lukee sitä enemmän on kujalla:think
                                Se on intterweb
                                325i -08
                                i3 REx -17
                                M5 -98 Imolarot
                                535i -90 N/A project (maatumassa)

                                Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎