Announcement

Collapse
No announcement yet.

M51D25 syöttöpumpun tiivistys ja säätö

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bilikka
    Newbiemmer
    • Oct 2011
    • 3
    • Helsinki

    #31
    Originally posted by muuris View Post
    Sivut on nyt pois käytöstä, ei pääse kattoo millane se on mutta vastaava pitäs olla kaikissa VE pumpuissa. Kone pitää eka pyöritellä merkkeihin ennenko alat kattelee heittokellon lukemia, sitten takasippäi kunnes viisarin liike lakkaa, nollata ja pyörittää takas merkkeihin. Ennakko näkyy nyt heittokellossa.

    Joo. Siinä tekemässäni adapterissa syöttöpumpun ajoitusta mittaava osa on tehty ihan tavallisen polkupyörän pyörän pinnasta, paksuus taitaa olla n. 3 mm. Sen pinnan liikkeen moottoria pyöriteltäessä pitäisi liikuttaa heittokellon viisaria.

    Voisin tietenkin varmuuden vuoksi käydä hakemassa uuden heittokellon, kun nykyinen on jo aika vanha. Olisikohan IKH:n kauppaama käypä peli?

    Comment

    • muuris
      BTCF Member
      • Aug 2002
      • 3501
      • Jyväskylä

      #32
      Originally posted by bilikka View Post
      Joo. Siinä tekemässäni adapterissa syöttöpumpun ajoitusta mittaava osa on tehty ihan tavallisen polkupyörän pyörän pinnasta, paksuus taitaa olla n. 3 mm. Sen pinnan liikkeen moottoria pyöriteltäessä pitäisi liikuttaa heittokellon viisaria.

      Voisin tietenkin varmuuden vuoksi käydä hakemassa uuden heittokellon, kun nykyinen on jo aika vanha. Olisikohan IKH:n kauppaama käypä peli?
      Kuulostaa vastaavalta kuin oma tekeleeni M21 aikoina, ettei vaan olis liian lyhyt pinnan pätkä?
      E30 325iX '86
      Instagram

      Comment

      • makkis
        BTCF Member
        • Feb 2005
        • 5152
        • Kouvola, Savisto

        #33
        Nyt olis löpöguruille visainen ongelma.
        Eli vaivat on huono käyntiinlähtö ja kun lähtee niin todella sakean savun kanssa, ja ehkä pieni tehon puute alakierroksilla (en ole varma kun en ole ehjällä ajanut)
        Ihan kuumalla koneella, samantien sammutuksen jälkeen lähtee kyllä hyvin käyntiin.
        Auto on siis E39 -99 525tdsa

        Ja mitä on yritetty:
        Tehdasuusi kansi
        Uusi syöttöpumppu
        Suodattimet uusittuHehkut tarkistettu, myös virransaanti.
        Siirtopumppu tarkistettu
        Ajoitusta säädelty
        Hammermodea yritetty.
        Turbokin pitäs olla ok.

        Vikakoodeja ei ole muusta kuin ajoituksesta jossain välissä tullu.
        Last edited by makkis; 20-01-2012, 09:50.
        Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
        Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
        Virallinen Xhp jälleenmyyjä

        Comment

        • muuris
          BTCF Member
          • Aug 2002
          • 3501
          • Jyväskylä

          #34
          Jos syöttöpumppu on uusi niin alakierrosten tehonpuute korjaantuu hammermodella.

          Onko ajoitus varmasti kohdallaan? Kirjoitat että säädelty -- mihin suuntaan?

          Oletko itse katsonut nuo listan asiat eli onko 100% varmuutta esim hehkujen kunnosta?
          E30 325iX '86
          Instagram

          Comment

          • makkis
            BTCF Member
            • Feb 2005
            • 5152
            • Kouvola, Savisto

            #35
            Originally posted by muuris View Post
            Jos syöttöpumppu on uusi niin alakierrosten tehonpuute korjaantuu hammermodella.

            Onko ajoitus varmasti kohdallaan? Kirjoitat että säädelty -- mihin suuntaan?

            Oletko itse katsonut nuo listan asiat eli onko 100% varmuutta esim hehkujen kunnosta?
            Kuten listassa luki, hammermode kokeiltu ja kenties se alavääntö sillä palasikin?? kyllä se vähän piristyi.

            Ketjupuolelta en ole tarkastanut, mutta edellinen korjaaja oli kuulemma viimeksi siirtänyt sen kohdilleen kun oli ollut hampaan pielessä.
            Ajoitusta olen säädellyt koko säätöalueen läpi ja mitä aikaisemmalla niin sen parempi.

            Itse olen tarkastanut hehkut, mitannut ja kokeillut että hehkuu. Olikohan resistanssi 0,6ohm.
            Mutta tähän mulla olisikin yksi kysymys, voisiko hehkut silti olla liian tehottomat??
            Tämän päivän tutkinnalla selvisi että kun hehkuttaa 3 kertaa niin auto lähtee kuin palmun alta ja siirtopumpulla ei ole vaikutusta toimintaan, voi ottaa vaikka kokonaan irti.

            Ja joo, sehän tässä mättääkin kun en ole itse noita kaikkia tehnyt/tarkastanut, kun toisaalta ei viitsisi jo tehtyjä juttuja tarkistella, mutta kun yleensä muuten ei saa 100% varmuutta asialle.
            Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
            Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
            Virallinen Xhp jälleenmyyjä

            Comment

            • Mikkeri
              Bimmer Fanatic
              • Jun 2011
              • 805
              • Suomi

              #36
              Joku ilmavaiva vielä jossain??
              Koitas ajaa se auto nokka edellä reiluun ramppiin, lähteekö paremmin käymään kylmänä??

              Toi pumppu kannattaa säätää kellon kanssa. Ei välttämättä tartte edes tuota jatkoholkkia jos ottaa parit suutinputket irti.
              TD/TDS pumppujen tiivistelyä.
              TDS osaa.

              Comment

              • makkis
                BTCF Member
                • Feb 2005
                • 5152
                • Kouvola, Savisto

                #37
                Mutta miksi se lähtee hyvin käyntiin 3xhehkutuksella, jos ilmavaiva olisi:think

                Pitäis kokeilla vielä kunnon virran kanssa, kun taitaa välillä laskee jännite 10voltin tienoille hehkutuksen aikana
                Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
                Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
                Virallinen Xhp jälleenmyyjä

                Comment

                • |jaakko|
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2005
                  • 1542
                  • Keski-Suomi

                  #38
                  Originally posted by makkis View Post
                  Mutta miksi se lähtee hyvin käyntiin 3xhehkutuksella, jos ilmavaiva olisi:think
                  Eikös se aina ruuttaa polttoainetta sinne ku virrat käännät päälle :think
                  Niin että sen takia?
                  Jos kolmesti pumppu työntää naftaa niin siinä vissiin ilma tulee jo vuotokohdasta pois.

                  Viisaammat korjatkoon faktat.

                  Btw, kuulusko johonkin muuhun topicciin..?

                  Comment

                  • muuris
                    BTCF Member
                    • Aug 2002
                    • 3501
                    • Jyväskylä

                    #39
                    Siirtopumppu pyörähtää hetken kun virrat laittaa päälle. Jos se lähtee kolmella hehkutuksella hyvin käyntiin vaikka siirtopumpusta on sulake pois niin ei ole ilmavaivaa. Muutoin tuo kuulostaa just siltä.

                    Hehkut vie pirusti virtaa, jännitteen kuuluukin laskea tuntuvasti.

                    Sulla ei siis ole varmuutta todellisesta ennakosta (heittokellolla katottuna)? Pumpun kääntelyn säätövara ei välttämättä riitä jos ketju on venynyt paljon.
                    E30 325iX '86
                    Instagram

                    Comment

                    • makkis
                      BTCF Member
                      • Feb 2005
                      • 5152
                      • Kouvola, Savisto

                      #40
                      Originally posted by muuris View Post
                      Siirtopumppu pyörähtää hetken kun virrat laittaa päälle. Jos se lähtee kolmella hehkutuksella hyvin käyntiin vaikka siirtopumpusta on sulake pois niin ei ole ilmavaivaa. Muutoin tuo kuulostaa just siltä.

                      Hehkut vie pirusti virtaa, jännitteen kuuluukin laskea tuntuvasti.

                      Sulla ei siis ole varmuutta todellisesta ennakosta (heittokellolla katottuna)? Pumpun kääntelyn säätövara ei välttämättä riitä jos ketju on venynyt paljon.
                      Jep, siis kokeiltu on siten että siirtopumpulta on johto irti. Ja kokeiltu sitenkin että suora virta siirtopumpulle ja pidemmän aikaa se päällä ja normaali starttaus = ei vaikutusta.

                      Tiedän joo että vie pirusti virtaa, sen takia juurikin meinasin että jos on huono akku eikä hehkut hehkuisi tarpeeksi kun vetää jännitteen niin alhaiseksi:think

                      Juu siis ei ole heittokellolla kateltu ennakkoa, vaan yksinkertaisesti kokeilemalla, siirtelemällä pumppua milli kerrallaan.
                      Sitä en tiedä millä on säädetty silloin aiemmin kun oli mukamas katsottu kohdalleen.

                      Oisko tuohon ajotuksen säätöön jotain hyviä ohjeita??
                      Edit: Tuossahan sitä ohjetta olikin sivun alussa, täytyy yrittää nyt vielä sitäkin.
                      Last edited by makkis; 25-01-2012, 13:48.
                      Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
                      Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
                      Virallinen Xhp jälleenmyyjä

                      Comment

                      • jarruu
                        Bimmer Rookie
                        • Apr 2008
                        • 31
                        • Jurva

                        #41
                        Mulla olisi kanssa pieni ongelma.
                        Auto on kyllä Omega mutta kone pitäisi olla Bemarin 2.5td manuaali -98
                        Ongelma on että meni tuo kaasun sähköinen säädin pumpusta ja nyt hommattu uusi sekä dieselhuolto säätänyt . Laitoin tapin vauhtipyörään sekä 0.90mm ennakkoa pumppuun mutta auto ei meinaa millään käynnistyä ja kun lopulta lähtee niin savua tulee aika mukavasti sekä hirveä nakutus myös imureijistä paukuttaa kuin pakoputkesta, kaasua ei kärsi yhtään tarkistin myös nokan että silmämääräisesti pitäisi käydä ainakin tyhjäkäyntiä eikä luulisi että olisi omiin nimiin hyppinyt .
                        Huh nyt vähä meinaa pinna palaa , onko kaasupolkimissa ollut vikaa tai boxeissa jos se vika olisikin sielä kuitenkin ennen dieslpumppu huoltoa kone kävi nätisi ja lähti käyntiin tuollakin kannella .

                        Comment

                        • muuris
                          BTCF Member
                          • Aug 2002
                          • 3501
                          • Jyväskylä

                          #42
                          Taitaa olla perinteinen eli pumppu 180ast pielessä kampuraan nähden. Pumppu irti, pyöräytä konetta kierros, pumppu kiinni ja ennakko kohdalleen.
                          E30 325iX '86
                          Instagram

                          Comment

                          • jarruu
                            Bimmer Rookie
                            • Apr 2008
                            • 31
                            • Jurva

                            #43
                            Eikö se kiila vaan viisaa alaspäin ja pumppuakin pitää sitte pyörittää ei viittisi uutta uraa tehdä ??

                            Jotenkin on pirun huonot ohjeet tuola autodatassakin tuosta jakopäästä kun ei ole edes mitä se viiva tarkoittaa (mielestäni yläkuolo kohtaa??) vai, kun pumpun ajoitus tehdään vauhtipyörän tapilla ja se on eri kohdassa ja sitten kummanko merkin kanssa nokka ajoitetaan ( mielestäni myös ykk kanssa samassa) kun ei millään viittisi sitä pääty koteloa ottaa irti .
                            Ilmeisesti nokka on hypännyt jossain vaiheessa pykälän kun olen pyöritellyt sitä tappia sinne vauhtipyörään.

                            Comment

                            • muuris
                              BTCF Member
                              • Aug 2002
                              • 3501
                              • Jyväskylä

                              #44
                              Pumppu pyörii puolinopeudella kampuraan nähden, joten kampiakselin ja pumpun ajoitus voi olla keskenään 180ast pielessä ja merkit on silti kohdallaan.
                              E30 325iX '86
                              Instagram

                              Comment

                              • jarruu
                                Bimmer Rookie
                                • Apr 2008
                                • 31
                                • Jurva

                                #45
                                On kuitenkin kokeiltu se 180 astetta mutta sillä ei lähde edes käyntiin ...
                                Tuossa on ainakin kiila joten jos pyörittää konetta kierros niin kiila menee alaspäin ja myös pumppu on pyöritettävä, myös nokat syl 1 on ollut ylhäällä kuten autodatassa kerrotaan joten ei se 180 pieles sovi.

                                Hain tänään toisen ajoneuvon ja katson joskus tuon, otan kannen pois sekä jakopään auki jospa sitte ilmenisi jotain.

                                Joten jos jollain ollut samaa ongelmaa niin neuvoja kiitos

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎